Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

انتقال وجه مدرن چیست؟ دریافت پول و مشتری محوری!

انتقال وجه مدرن چیست

فهرست مطالب

دریافت پول چه ارتباطی می تواند با مشتری محوری داشته باشد؟ چگونه از انتقال وجه به منظور مشتری محوری استفاده می شود؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله می خواهیم به آنها پاسخ دهیم. نخست، مفهوم مشتری محوری بیان می شود و راهکارهای مؤثر مشتری محوری و ویژگی های کسب وکارِ مشتری محور مطرح می گردد. در ادامه، بیان می کنیم انتقال وجه مدرن چگونه با مشتری محوری ارتباط دارد و می تواند روی آن تاثیرگذار باشد.

مشتری محوری چیست؟

استفاده گسترده از ظرفیت های اینترنت برای راه اندازی و توسعه کسب وکارها، در کنار مزایای بسیاری که برای آنها ایجاد کرده، رقابت چالش برانگیزی را به وجود آورده که ما آن را رقابت مشتری محور می نامیم. در دورانی که کالا و خدمات مشابهت و نزدیکی زیادی به یکدیگر دارند، مشتری محوری در مرکز قرار می گیرد و مزیت رقابتی کسب و کار محسوب می شود. کسب و کاری که مشتری محوری را در استراتژی های خود قرار می دهد، نه تنها بازار مطلوب خود را به دست می آورد، بلکه مشتری رقبا را نیز به خود جذب می کند.

مشتری محوری فرایندی است که یک تفکر همیشه در آن جریان دارد: رضایت مشتری. نتیجه چنین تفکری، حفظ مشتری و وفاداری او، کاهش هزینه و سودآوری است. کسب و کار موفق بنابر نیاز مشتری به ارائه محصولات و خدمات می پردازد (خواه مشتری از نیاز آگاه است، خواه کسب و کار، مشتری را از نیازش آگاه می کند، همچون تولید موبایل) و با آگاهی از رضایت مشتری، خدمات خود را توسعه و ایرادات را رفع می کند. شما به عنوان کسب و کار با دو راهکار مؤثر می توانید رضایت مشتری را مورد بررسی و سنجش قرار دهید:

1) خرید بازگشتی

نخستین شاخص باکیفیت و غیرمستقیم برای سنجش رضایت مشتری، خرید مجدد یا خرید بازگشتی اوست. مشتری تنها در صورتی خرید خود را از کسب و کار تکرار می کند که از خرید قبلی رضایت داشته باشد. هرچند، عدم خرید مجدد مشتری، لزوماً به معنی عدم رضایت او از دریافت کالا یا خدمات نیست و می تواند به معنی عدم تلاش کسب و کار برای حفظ و وفاداری مشتری باشد که نتیجه آن صرف هزینه زیاد و از دست دادن درآمد بیشتر است. ابزارهای فروش کسب و کار، میزان خرید بازگشتی را در یک نگاه در اختیار کسب و کار قرار می دهد تا وضعیت این شاخص را به سرعت بررسی کند و برای بهبود آن بهترین اقدامات را انجام دهد.

2) نظرسنجی یا دریافت نظرمشتری بلافاصله پس از خرید

دریافت نظر مشتری می بایست طبق قواعدی مشخص و بلافاصله پس از خرید انجام شود. ابزارهای فروش کسب و کار بهترین گزینه برای دریافت و ثبت نظرات مشتریان و تحلیل آنها است. نظرسنجی به این شیوه، درک بهتر و دقیق تر و با جزئیات بیشتری را نسبت به کالا و خدماتی که مشتری دریافت کرده، در اختیار کسب و کار قرار می دهد و او را کمک می کند، پیش از آنکه دیر شده باشد، برای رفع نقاط ضعف و تقویت برتری ها برنامه ریزی و اقدام کند.

 

ویژگی های کسب و کار مشتری محور

کسب و کار مشتری محور با همراه داشتن چنین تفکری، ویژگی های زیر را به همراه دارد:

ثبت اطلاعات مشتری برای ارتباط مجدد

نخستین ویژگی کسب و کار مشتری محور، ثبت اطلاعات مشتری است. بدون ثبت اطلاعات مشتری، دیگر مراحل مشتری محوری و ارتباط با مشتری امکان پذیر نیست. منظور از اطلاعات مشتری، اطلاعاتی برای ارتباط و تماس مجدد با وی و اطلاعات دموگرافیک مشتری است. جمع آوری این اطلاعات به صورت دستی، کاری زمانبر و پرهزینه برای کسب و کار است و معمولاً در گوشه ای بایگانی و به فراموشی سپرده می شود. چرا که به جز چند شماره تماس، هیچ اطلاعات بیشتری به کسب و کار ارائه نمی کند. در صورتی که کسب و کار این کار را به ابزارهای فروش بسپارد، این اطلاعات به طور خودکار در پنل کسب و کار ثبت می شود و هر زمان قابل دسترسی و استفاده است.

 

مشاهده مطلب  ترندهای برتر صنعت رستوران در سال 2023

آگاهی از سلیقه مشتری

دومین ویژگی کسب و کار مشتری محور، آگاهی از سلیقه مشتری است. مشتری با هر خرید، اطلاعات مفیدی را در اختیار کسب و کار قرار می دهد که گنجینه ای گرانبها است. به طور مثال، در فروشگاه پوشاک اطلاعاتی همچون سایز، رنگ مورد علاقه، زمان خرید، داشتن فرزند (اطلاعی که کسب و کار باهوش به خوبی می تواند برای افزایش درآمد از آن استفاده کند)، کالای خریداری شده و میزان هزینه کرد مشتری. در مثالی دیگر در فروشگاه اسباب بازی، اطلاعات مفیدی همچون سن کودک، سلیقه او یا والدین برای انتخاب اسباب بازی، جنسیت و تاریخ تولد میتواند با هر خرید مشتری برای کسب و کار ثبت شود. به همین ترتیب، مشتری، میز و منوی دیجیتال مورد علاقه، زمان و میزان پرداخت خود را به اطلاع یک کافه رستوران می رساند. از این پس، هوشمندی کسب و کار است که این اطلاعات را جمع آوری و به درستی استفاده کند. در اینجا نیز ابزارهای فروش به کسب و کار کمک می کند، بدون دردسر و صرف زمان و هزینه زیاد، از هر جا به تمام این اطلاعات دسترسی داشته باشد.

 

دسته بندی مشتریان و ارتباط هدفمند با آنها

سومین ویژگی کسب و کار مشتری محور، دسته بندی مشتریان است. از آنجا که سلیقه مشتریان متفاوت است و به لحاظ سودآوری نیز برای کسب و کار درجات مختلفی دارند، دسته بندی مشتریان امری ضروری برای ارتباط هدفمند با آنها است. دسته بندی مشتریان به طور نمونه مشتریان پرریسک، مشتریان با سودآوری بالا، یا مشتریان در معرض خطر، در هزینه ارسال پیام و ارتباط مجدد با آنها صرفه جویی می کند. توجیهی ندارد پیامی که کسب و کار برای مشتریان با امتیاز بالا درنظر می گیرد، با مشتریان کم امتیاز یکسان باشد. دسته بندی مشتریان نیازمند دارا بودن ویژگی های اول و دوم برای کسب و کار مشتری محور است. با این حال، دسته بندی تنها در صورتی به درستی و به خودی خود انجام می شود که از ابزارهای فروش کسب و کار استفاده شود که ویژگی اول و دوم را نیز دارا باشد.

ارتباط هدفمند با مشتری

انتقال وجه و مشتری محوری

در بخش قبلی مقاله، ویژگی های کسب و کار مشتری محور بیان شد. در اینجا یک سوال مطرح می شود: مشتری کیست؟ ممکن است چند تعریف مشابه ولی با افعال مختلف به عنوان پاسخ به این سوال ارائه شود. در اینجا به دنبال پاسخی کاربردی از نگاه کسب و کار و پس از کسب درآمد هستیم. لذا مشتری بالقوه که به هر ترتیب ابراز علاقه مندی نسبت به کالا و خدمات کرده ولی هنوز پرداختی برای دریافت کالا و خدمات انجام نداده، در تعریف این مقاله نمی آید. چرا که راهکارهای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل مبحثی مفصل است که در این مقاله نمی گنجد.

انتقال وجه یعنی چه

مشتری کیست ؟

مشتری کسی است که در ازای دریافت کالا یا خدمات، پول پرداخت می کند. با پرداخت پول است که به یک فرد برچسب مشتری اطلاق می شود. پرداخت پول یعنی انتقال وجه از حساب بانکی یک نفر به حساب بانکی فردی دیگر. به این فکر کرده اید که تا به حال چقدر انتقال وجه به شما انجام شده؟ با هر انتقال وجه، چه اطلاعاتی می توانستید داشته باشید که امروز از آنها استفاده کنید ولی اکنون به آن اطلاعات دسترسی ندارید؟! خبر خوب این است که شروع از امروز هم شما را یک گام نسبت به فردا جلو می اندازد.

 

انتقال وجه مدرن

انتقال وجه نخستین گام ثبت اطلاعات مشتری است؛ تنها در صورتی که از راهکارهای مدرن انتقال وجه استفاده شود. حتماً بارها و بارها از روش های کارت به کارت، دستگاه پوز، ATM، عملیات ساتنا و پایا برای انتقال وجه استفاده کرده اید. هر کدام از این روش ها محدودیت های خاص خود را دارند. ولی همه در یک چیز مشترک هستند: انتقال وجه سنتی بدون دسترسی به مشتری محوری.

انتقال وجه مدرن ، این امکان را فراهم می کند تا کسب و کار نخست اطلاعات مشتری را دریافت کند. امکان امتیازدهی به خرید مشتری داشته باشد. از سلیقه مشتریان در هر خرید، آگاه باشد و بتواند دسته بندی مشتریان خود و وضعیت وفاداری و خرید آن ها را در یک نگاه مشاهده کند. بدین ترتیب، انتقال وجه مدرن، دنیای جدیدی را پیش روی کسب و کار قرار می دهد که با کمترین هزینه بتواند در سریعترین زمان، ویژگی های کسب و کار مشتری محور را یکجا در اختیار داشته باشد و از رقابت باز نماند.

مطالعه دانشگاه هاروارد نیز نشان می دهد مشتری محوری به این شیوه تا 11 برابر هزینه های بازاریابی را کاهش و سودآوری را افزایش می دهد.

 

جمع بندی

مشتری محوری یکی از مزایای رقابتی کسب و کار در دوران جدید است. باتوجه به تنگناهای اقتصادی، کاهش مشتریان، مشابهت کالا و خدمات، مشتری محوری با تمرکز بر حفظ مشتریان موجود، برای ماندن در رقابت و افزایش فروش ضروری است. این امر بدون استفاده از ابزارهای فروش کسب و کار و انتقال وجه یا دریافت پول به عنوان نقطه شروع اتصال مشتری و کسب و کار به شیوه مدرن امکان پذیر نمی باشد.

این مطلب رو حتما بخونید: بازاریابی بازگشتی: ضرورت و راهکارها

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید