Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مقایسه QR Code با NFC

مقایسه پرداخت QR Code با پرداخت NFC

فهرست مطالب

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، پرداخت های بدون تماس محبوب تر شدند، اما شاید بتوان با قطعیت گفت که پاندمی کویید 19 بود که پرداخت های بدون تماس را به راه حل اجباری تمام بیزنس ها تبدیل کرد. با گسترش کویید علاقه مشتریان به تماس کمتر شد و بی میلی نسبت به دادن کارت بانکی به فروشنده و تماس با قسمت ورود رمز بسیار بیشتر شد. پرداخت های از طریق فناوری QR و NFC این امکان را فراهم می سازند که بدون نیاز به تماس، پرداخت ها سریع و راحت انجام شوند. در این مقاله با توضیح مختصری درباره QR کد، به مقایسه این دو در پرداخت می پردازیم.

فناوری QR چیست ؟

فناوری کد QR مخفف “کدهای واکنش سریع” (Quick Response Code) است که به شکل مربعی سیاه و سفید هستند. شروع کار این فناوری از سال 1994 بوده است که در ابتدا برای ارتقا و بهبود فناوری بارکد ساخته شد. عملکرد نو آورانه ی کد QR باعث شد در موارد دیگری مانند انتقال اطلاعات و پرداخت ها به سرعت محبوب شود. هر فرد با تلفن هوشمند خود می تواند با اسکن کیو آر کد به آسانی از آن استفاده کند. هنگامی که یک کد QR توسط گوشی اسکن می شود، به سرعت فرمان های قرار گرفته در کیو آر کد اجرا می شود، خواه باز کردن صفحه ای از اینترنت باشد، خواه انجام یک تراکنش. کدهای QR می توانند در هر جایی قرار گیرند و تمام گوشی های هوشمند مجهز به دوربین، قابلیت خوانش اطلاعات آن ها را دارند.

کاربرد های QR کد

فناوری QR کاربرد های گسترده ای دارد که در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره میکنیم :

  • پرداخت های بدون تماس
  • پرداخت های بیت کوین
  • فعال سازی دسترسی وای فای
  • اشتراک گذاری فایل ها و لینک ها
  • کارت ویزیت و پیج های تجاری
  • دسترسی به وب سایت ها
  • هدایت کردن به منو دیجیتال
  • اشتراک گذاری صفحات اجتماعی
  • تهیه بلیط و نام نویسی
  • جمع آوری رتبه و بازخورد ها
  • ارسال پیام و ایمیل
  • ساخت کوپن های دیجیتالی
  • اشتراک گذاری موقعیت های مکانی

پرداخت با QR کد

پرداخت با فناوری QR یک روش پرداخت بدون تماس است که با اسکن یک کد مربعی توسط دوربین تلفن همراه هوشمند انجام می شود. این فناوری جایگزین شیوه های سنتی پرداخت است. کدهای QR حاوی اطلاعات مربوط به فروشنده و ارائه دهنده پرداخت هستند. مشتری با تلفن هوشمند خود این کد را اسکن می کند و پرداخت را انجام می دهد. بدون نیاز به دستگاه کارت خوان، عملیات پرداخت توسط گوشی و یک کد QR صورت می گیرد. هنگامی که مشتری کد کیو آر را اسکن کند، یک پیام با پیوند ظاهر می شود. کاربر تنها کافیست روی پیوند کلیک کند که به صفحه پرداخت امن منتقل شود.

مقایسه پرداخت با فناوری QR و فناوری NFC

دو فناوری پرداخت بدون تماس QR  و NFC هر کدام مزایا و معایبی را دارا هستند که هر کسب و کاری بهتر است قبل از انتخاب آن ها را بداند و تصمیم درستی را بگیرد. اگرچه که برای بعضی از کسب و کارها بهتر است که از هر دو این فناوری ها استفاده شود.

  • سهولت استفاده :

پرداخت با کد QR تنها به یک کد که می تواند روی یک کاغذ، پوستر و یا یک صفحه نمایش باشد، و یک گوشی هوشمند نیاز دارد. از هر فاصله ای که دوربین گوشی توان اسکن را داشته باشد بدون هیچ تماسی می توان از آن استفاده کرد. اگر دوربین گوشی مجهز به QR کد خوان نباشد، نیاز به نصب یک برنامه هست. همچنین استفاده از کد کیو آر به اینترنت نیازمند است.

پرداخت با NFC نیاز به یک گوشی و یا ساعت هوشمند مجهز به فناوری ان اف سی، و یک چیپ ان اف سی (دستگاه پوز، گوشی یا تبلت، دستگاه مجهز به چیپ) دارد. این دو دستگاه باید در فاصله چند سانتی متری از هم قرار بگیرند که ارتباط صورت گیرد و نیاز به برنامه ای ندارند. گوشی های آی او اس فاقد این فناوری هستند. فناوری NFC نیازی به اتصال به اینترنت ندارد.

  • هزینه:

کد QR یک هزینه اولیه برای ساخت دارد. بعد از داشتن کد احتیاج به هیچ دستگاه خاصی نیست و تنها کافی ست آن را روی یک صفحه پرینت بگیرید یا روی یک نمایشگر به تصویر بکشید.

در فناوری NFC شما نیاز به تهیه چیپ های ان اف سی دارید که بتوانید از آن استفاده کنید و هزینه بیشتری را در پی دارند.

  • سرعت :

سرعت اتصال و انتقال داده در فناوری NFC نسبت به فناوری QR بیشتر است. اسکن کد و سرعت ورود داده ها از فرستنده بیشتر از اتصال دو دستگاه از طریق NFC زمان می برند.

مقایسه QRCODE و NFC

  • موارد استفاده :

از فناوری NFC فقط در پرداخت های حضوری می توان استفاده کرد اما کد های QR در پرداخت های اینترنتی و غیر حضوری نیز کاربرد دارند. پرداخت مدرن در فروش آنلاین جزوی از ضروریات است.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله و مقاله پرداخت با فناوری NFC بیان شد، پرداخت های بدون تماس به سرعت در حال پیشرفت و محبوب شدن هستند. به گونه ای که آینده ی همه ی کسب و کار ها به این سمت در حرکت است. پرداخت های بدون تماس، سرعت، امنیت و راحتی بسیاری را دارا هستند. در این مقاله به مقایسه فناوری QR  با NFC در سیستم های پرداخت بدون تماس پرداختیم؛ در نتیجه ی این مقایسه QR کد به نظر میرسد که پیروز میدان باشد به خصوص برای کسب و کار های کوچکتر و غیر حضوری. برای کسب و کار های بزرگتر با سیستم فروش حضوری و غیر حضوری پیشنهاد می شود از هر دوی این فناوری ها استفاده شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید