در دنیای کنونی فناوریهای نوین در حوزههای مختلف رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است. با توجه به این امر، کسب و کارها ناگزیر هستند که به سمت یادگیری و مهمتر از آن استفاده از فناوریها یا ابزارهای نوین بروند در غیر این صورت در بسیاری از مسائل که لازمه آن استفاده از فناوریها است، عقب میمانند.
کسب و کارها نیز از این موضوع مستثنی نیستند و نمیتوانند صرفا از روشهای سنتی درحیطهی کاری خود استفاده کنند. زیرا در این حالت، نمیتوانند در دنیایی که ماهیت کارها به سمت دیجیتالی شدن رفته است، پیشرفت داشته باشند.
یکی از مجموعههایی که اهداف و نقشهی راه خود را بر پایهی توجه به فناوریهای نوین بنا نهاده است برند ماپرا، نخستین نرمافزار رستورانی است که امکانات فراوانی را در جهت پاسخگویی به نیاز رستورانها و کافیشاپها تدوین و جمعآوری کرده است.
مدیریت رستوران با نرمافزار ماپرا
مدیریت یک علم است و مدیر رستوران نیز باید اصول و قواعد علم مدیریت را بداند. در این حالت است که میتواند منابعی را که در اختیار دارد به شکل صحیح و اصولی آن مورد استفاده قرار دهد.
اگر فردی بخواهد در حوزهی رستوران و مدیریت آن فعالیت کند علاوه بر دانستن علم مدیریت باید به طور تخصصی بر حیطهی مدیریت رستوران نیز واقف باشد.
در بخش قبلی، درباره اهمیت فناوریهای نوین در عصر فعلی و نقش آن در پیشرفت کسب و کارها صحبت کردیم. یکی از برندهایی که همجهت با فناوریهای نوین حرکت میکند برند ماپرا است.
نخستین نرمافزار رستوران، توسط برند ماپرا و با به کارگیری فناوریهای نوین راهاندازی شده است. ارائه خدمات در ماپرا گسترهی وسیعی دارد برای آشنایی اولیه چند مورد از امکانات این برند را توضیح میدهیم. البته برای کسب اطلاعات بیشتر، لازم است وارد سایت شوید و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر از طریق راههای ارتباطی مشورت بگیرید.
با نرمافزار باشگاه مشتریان رستوران، میتوان مشتریان را دستهبندی کرد از ذائقه و سلیقهی مشتری اطلاع پیدا کرد و از اطلاعات به دست آمده در جهت درآمدزایی بیشتر استفاده نمود.
منو دیجیتال برند ماپرا با ویژگیهایی مانند داشتن منوهای متعدد، همراه با نمایش تصاویر زیبا و جذاب از انواع غذاها، افزایش سود، قابلیت سفارش و پرداخت آنلاین و بسیاری امکانات دیگر که در سایت ماپرا قابل مشاهده هستند کسب و کار شما را رونق بیشتری میبخشد.
از دیگر امکانات میتوان به فاکتور آنلاین رستوران اشاره کرد. وقتی یک حساب کاربری در ماپرا بسازید و محصولات خودتان را تعریف کنید امکان صدور فاکتور آنلاین دارید.
با این نرمافزار، مدیریت رستوران بدون اینکه محدودیتهای زمان و مکان را داشته باشد در هر زمانی که بخواهد و در هر مکان یا موقعیتی که باشد به شکل آنلاین مدیریت رستوران یا کافه، نظارت بر کارکرد پرسنل، سالن و سفارشات را تحت کنترل و هدایت دارد.
ویژگیهای مدیریتی نرمافزار ماپرا:
- مدیریت صندوق
- مدیریت به وسیلهی منو دیجیتال
- مدیریت ارتباط با مشتریان
- مدیریت میزها
- مدیریت بر بهبود خدمات به مشتریان و داشتن باشگاه مشتریان رستوران
- مدیریت و کنترل هزینهها
- مدیریت صورت حسابها با فاکتور آنلاین رستوران
بدون شک، این نرمافزار رستوران یک شکل از مدیریت نوین را به منصهی ظهور رسانده است. با وارد شدن به سایت ماپرا، میتوانید با کاربردهای بیشتر این نرمافزار آشنا شوید و از آن در رستوران و کافه خود استفاده کنید.
قوانین پرسنل رستوران
اطلاع و آگاهی در خصوص قانون محیط کار، موجب میشود هر شخصی با مسائل کاری خود آشنا باشد و در محدوده قوانین تعیین شده حرکت کند. وجود قانون روشن میکند که چه رابطهای میان کارمند، کارگر، پرسنل و کارفرما حاکم است.
پرسنل رستوران باید قوانین محل کار خود را رعایت کند . در این بخش برخی از قوانین کاری پرسنل رستوران را برمیشماریم:
- داشتن انضباط شخصی در حین انجام کار
- پوشیدن لباس فرم در رستوران ضروری است
- خوردن در محل کار ممنوع است
- موهای پرسنل باید کوتاه باشد
- کشیدن سیگار در رستوران ممنوع است به ویژه در ساعت و شیفتی که مشغول به کار است.
- پرسنل اجازه ندارند یکدیگر را با نام کوچک مورد خطاب قرار دهند و باید نامخانوادگی یکدیگر را به کار ببرند.
- یکی از الزامات پرسنل استفاده از کلاه در تمام محیط رستوران است.
- ناخن پرسنل باید کوتاه باشد.
- پرسنل رستوران در محیط کار، اجازه صحبت کردن به زبان محلی را ندارد.
- وسایل شخصی باید در کمد مخصوص قرار داده شوند.
- وارد شدن به اتاق مدیریت، سردخانه و انبار ممنوع است.
- خارج شدن از محیط کار بدون اجازه ممنوع است.
- جا به جایی شیفت کاری بدون اجازه و اطلاع مدیر ممنوع است.
لازم به ذکر است، بعضی از قوانین توسط نهادهای نظارتی مانند ادارهی بهداشت منطقه وضع میشوند و مورد ارزیابی و نظارت قرار میگیرند. برخی از این قوانین شامل موارد زیر است:
- مکانی که غذا در آنجا آماده و پخته میشود باید از مکانهای آلوده مانند سرویس بهداشتی و مواد آلاینده دور باشد.
- تمام کارکنانی که در رستوران مشغول به کار هستند باید گواهی سلامت داشته باشند.
- مکان پخت و توزیع غذا باید دارای تهویهی مناسب باشد و بوی غذا و دود به خارج از محیط رستوران منتقل شود.
شرح وظایف پرسنل رستوران به صورت کامل
کارمند هر سازمان، مجموعه، شرکت و… شرح وظایف مشخص و تعیین شدهای دارد که با توجه به فلسفهی وجودی و اهداف آن شرکت، سازمان یا مجموعه مشخص میشود و پرسنل یا کارکنان، ملزم به رعایت و انجام وظایف محوله هستند.
برای اینکه هر مجموعهای به اهداف تعیین شدهی خود برسد کارکنان آن مجموعه باید وظایف خود را به شکل درست انجام دهند. این امر، در مورد رستوران و پرسنل آن نیز صدق میکند.
برای پرسنل رستوران نیز وظایفی مشخص گردیده که باید آنها را انجام دهد. این مسئله واضح و روشن است که وقتی یک شخص، مشغول به کار دلخواه خود میشود تا حدودی وظایف مربوط به آن شغل را میداند. اما باید به این نکته توجه داشت که در هنگام شروع به کار شخص در رستوران، وظایفی که باید انجام دهد از طرف مدیریت رستوران دوباره به او یادآوری شود.
برخی از وظایف پرسنل رستوران را برمیشماریم:
- اصول برخورد و رفتار با مشتری را در این شغل بداند زیرا یکی از عوامل موفقیت یک رستوران بسته به رفتار پرسنل با مشتری دارد.
- هر کدام از پرسنل یک وظیفهی خاصی را در رستوران بر عهده دارد. بنابراین باید وظیفهای را که به عهدهی او گذاشته شده است انجام دهد تا در کار مجموعه آشفتگی و بینظمی به وجود نیاید.
- در آشپزخانه یک رستوران عنوانهای شغلی متعددی وجود دارد که هر کدام وظیفهی خاصی را انجام میدهند. سرآشپز، آشپز دوم، آشپز خط، کمک آشپز، کارگر آشپزخانه، پرسنل سالن غذاخوری، سرپیشخدمت و مسئول میز از جمله عنوانهای شغلی در رستوران است. هر یک از این افراد میدانند که دقیقا چه کارها و وظایفی را باید انجام دهند.
در پایان باید به این نکته توجه داشت که این موارد، تنها بخشی از وظایفی بود که بر عهدهی پرسنل رستوران است. زیرا افراد دیگری نیز در این شغل وجود دارند که وظایف مشخصی را انجام میدهند.