Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

منو هوشمند چیست؟ آموزش ساخت اپلیکیشن منوی رستوران

منوی هوشمند چیست

فهرست مطالب

منوی هوشمند یا منو دیجیتال از جمله دستاوردهای تکنولوژی است که تحولی سودمند را در دنیای رستوران‌ داری پدید آورده است. طی مدت زمان کوتاهی که این نوع منوها به بازار آمده‌اند، با داشتن مزایای بسیار توانسته‌اند به خوبی هم رضایت صاحبان رستوران را جلب کنند و هم به رضایتمندی مشتریان منجر شوند. در این مقاله از مجلۀ ماپرا می‌خواهیم از ویژگی‌های منو هوشمند و روش‌ طراحی و استفاده از آن بیشتر بگوییم. پس با ما همراه باشید.

منو هوشمند چیست؟

منوی هوشمند یک لیست دیجیتال از محصولات و تولیدات یک رستوران یا کافه است که جایگزین منوهای قدیمی کاغذی و چاپی شده است. این منوی دیجیتال در زمان حضور مشتری بدون نیاز به نصب برنامه یا اپلیکیشن خاصی، به کمک اسکن کردن کد QR یا تکنولوژی NFC اطلاعات لازم از غذاها و نوشیدنی‌های رستوران را در اختیار او قرار می‌دهد. زمانی هم که مشتری در خارج از رستوران است، می‌تواند این منو را در وبسایت ببیند و از محصولات و مشخصات و قیمت آنها با خبر شود و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کند.

منوی هوشمند پس از طراحی تبدیل به یک لینک URL می‌شود که امکان استفاده از آن به روش‌های گوناگون وجود دارد. روش‌های گوناگون بکارگیری آن عبارتست از: اشتراک‌گذاری در بخش بیو (Bio) صفحۀ اینستاگرام، ارسال به دایرکت مشتریان و تایپ و وارد کردن آن به مرورگرهای وب. همۀ این شیوه‌های باعث برندسازی بیشتر، شناخته شدن بین مشتریان متنوع‌تر و گسترش نام رستوران می‌شود.

منو هوشمند به یک سِرور قدرتمند و ایمن متصل است که از خدمات دیگری نیز پشتیبانی می‌کند. برای مثال این منو به سیستم پرداخت نیز متصل است و مشتری می‌تواند پس از سفارش دادن، فاکتور آنلاین خود را مشاهده و سپس پرداخت را انجام دهد. استفاده از این منوی دیجیتال مزایای متعددی هم برای صاحبان رستوران و هم برای مشتریان دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از منو هوشمند در رستوران چیست؟

استفاده از منو هوشمند در رستوران باعث بهبود تجربه مشتریان و بهینه‌سازی عملکرد رستوران می‌شود. این فناوری امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات منو را فراهم می‌کند، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا به سرعت و با دقت غذاها و نوشیدنی‌ها را انتخاب کنند. منوهای هوشمند معمولاً دارای تصاویر و توضیحات دقیق درباره هر آیتم می‌باشند که به مشتریان کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. از طرف دیگر، این فناوری می‌تواند به بهبود فرآیند سفارش‌گیری و خدمات دهی منجر شود، زیرا سفارشات به صورت آنلاین و به صورت مستقیم به آشپزخانه منتقل شده و زمان انتظار مشتریان کاهش می‌یابد. این روش همچنین به رستوران‌ها امکان مدیریت بهینه موجودی و تحلیل دقیق تر عملکرد خود را فراهم می‌کند.

پیشرفت تکنولوژی مانند وجود منو دیجیتال ، امکانات و تسهیلات بسیاری را به کسب و کارها وارد کرده است. بیایید فهرست‌‌وار به مهم ترین مزایای استفاده از منوی هوشمند در رستوران‌ها و کافه‌ها نگاهی بیندازیم:

  • قابل مشاهده روی هر دستگاه هوشمند بدون نیاز به نصب برنامه‌ای خاص
  • بدون نیاز به هزینه‌های گزاف تهیه و نگهداری تبلت‌های سفارش‌گیری یا صفحه‌های دیجیتال گرانقیمت
  • بهینه کردن مسیر سفارش مشتری: از لحظۀ مشاهدۀ خوراکی‌ها تا لحظۀ دریافت فاکتور آنلاین و پرداخت
  • سهولت انتخاب محصولات برای مشتری: با دیدن عکس‌های جذاب و وسوسه کننده از غذاها و مشاهدۀ مشخصات و جزئیات هر غذا؛ کمک به تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و آسان‌تر
  • حذف خطاهای انسانی کارکنان رستوران هنگام سفارش‌گیری و سرعت بالاتر در ثبت سفارش
  • صرفه‌جویی در هزینه‌هایی مانند چاپ منوی کاغذی؛ امکان ویرایش، افزودن یا کاستن از اقلام درون منو در سریع‌ترین و راحت‌ترین و بدون هزینه‌ترین حالت ممکن. روشی سالم برای دوستداران و طرفداران محیط زیست
  • اطمینان از رعایت اصول بهداشتی با حذف دست به دست شدن منوهای چاپی؛ حفظ سلامتی کارکنان و مشتریان به ویژه پس از حساسیت‌های دوران همه‌گیری کرونا
  • تنظیم ساعت ارائۀ غذاها در وعده‌های غذایی مختلف در شبانه‌روز؛ اطلاع‌رسانی در لحظه برای موجود بودن یا اتمام غذاها؛ معرفی و تبلیغ غذاهای جدید یا برای مناسبت‌های خاص
  • ثبت اطلاعات سفارش دهندگان و افزودن آنها به بخش باشگاه مشتریان برای ارائۀ انواع خدمات در آینده
مشاهده مطلب  چگونه منوی دیجیتال جذاب داشته باشیم؟

چطور می‌توانیم اپلیکیشن منو رستوران طراحی کنیم؟

     ساخت منوی هوشمند به هیچ وجه کار دشواری نیست. وبسایت‌ها و نرم افزارهای ایرانی و خارجی برای ساختن منو دیجیتال وجود دارد که می‌توانید منوی هوشمند خود را در آنها بسازید. البته نکتۀ بسیار مهمی در این میان وجود دارد. ساختن یک منوی دیجیتال شاید طی چند دقیقه و به آسانی انجام شود، ولی کارکرد این نوع از منو بسیار گسترده‌تر از صرفاً یک لیست غذا به مشتریان است. باید پلتفرمی قدرتمند و مجهز از این منو و قابلیت‌های دیگری که نرم افزار رستوران در اختیار شما می‌گذارد، پشتیبانی کند. در مورد این نکته در ادامۀ مقاله بیشتر خواهیم گفت.

در این بخش می‌خواهیم چهار سایت ایرانی و پنج سایت خارجی را برای ساخت منوی هوشمند رایگان به شما معرفی کنیم. با ورود به هر یک از این وبسایت‌ها، روش ساخت منو به صورت گام به گام به شما آموزش داده می‌شود و می‌توانید منوی مورد نظر خود را بسازید.

منوی هوشمند یا منو دیجیتال ماپرا

 شرکت مدرن پرداز آرکا با نام تجاری ماپرا جامع‌ترین و کامل‌ترین نرم افزار را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ساخت منو هوشمند یکی از قابلیت‌های مهم و بسیار کاربردی این نرم افزار گسترده است. منو دیجیتال ماپرا انواع گوناگونی از امکانات و تسهیلات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. نکتۀ مهم در استفاده از منو هوشمند ماپرا پشتیبانی قدرتمند و شبانه‌روزی سرورها و کارشناسان محبوب است. این نرم افزار یکپارچه بخش‌های مختلفی مانند صدور فاکتور آنلاین، مدیریت هوشمند داده‌ها و نرم افزار حسابداری، ساخت باشگاه مشتریان و امکانات دیگری را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

5 وبسایت خارجی برای ساخت منو هوشمند

     سایت‌های متعدد خارجی برای ساخت منو هوشمند وجود دارند که کاربر می‌تواند به آنها مراجه کرده و منوی مورد نظر خود را در آنها بسازد. از میان این وبسایت‌ها، پنج عدد از آنها را انتخاب کرده‌ایم و نام آنها را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در صورت علاقه، به آنها سر بزنید. اسامی این سایت‌ها عبارتند از:

  • وبسایت Poster My wall
  • وبسایت FlipHTML5
  • وبسایت FlipSnack
  • وبسایت Canva
  • وبسایت iMenuPro

مراحل بررسی اپلیکیشن منوی هوشمند رستوران

     شما پس از اینکه پلفترم مورد نظرتان را از میان گزینه‌های مختلف انتخاب کردید، باید مراحلی را برای طراحی یک منوی هوشمند و کارآمد طی کنید. منوی شما هر چه کامل‌تر و دقیق‌تر باشد، مشتریان بیشتری به سراغ شما می‌آیند و رضایت خاطر بیشتری در انتخاب دوباره و معرفی رستوران شما به دیگران خواهند داشت. بیایید این مراحل را بررسی کنیم:

مشاهده مطلب  رازهای طراحی لوگو رستوران

کاربرد منوی هوشمند

یک) طراحی منو: یک منو هوشمند زمانی می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند که عکس‌های جذاب و خوشرنگ و البته واقعی از محصولات در آن باشد؛ مشخصات دقیق و کاملی از تمامی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در اختیار بیننده بگذارد؛ دسته بندی‌های محصولات به شکلی باشد که مشتری به آسانی بتواند غذای مورد نظر را پیدا و انتخاب کند و اینکه قیمت‌های هر آیتم نوشته شود.

دو) گزینۀ سفارش آنلاین: همیشه مشتریان شما نمی‌توانند به رستوران بیایند و گاهی ترجیح می‌دهند از رستوران مورد علاقۀ خود به شکل آنلاین خرید کنند و در منزل یا محل کار آن را تحویل بگیرند. بخش سفارش آنلاین هم می‌تواند اعتماد و رضایت مشتریان قدیمی را جلب کند و هم مشتریان جدید را به سفارش دهی ترغیب کند. همراهی این بخش سفارش با دریافت فاکتور آنلاین و سپس پرداخت از درگاه‌های امن بانکی می‌تواند اطمینان خاطر برای مشتریان به ارمغان بیاورد.

سه) اعلام موقعیت مکانی (لوکیشن) و اطلاعات مورد نیاز مشتریان: لازم است که در منوی دیجیتالی که می‌سازید، اطلاعات دقیق مانند آدرس، شمارۀ تماس، لینک وبسایت و آدرس شبکه‌های اجتماعی مانند صفحۀ اینستاگرام آورده شود. مشخصات درست و معتبر به مشتریان کمک می‌کند تا راحت‌تر شما را بیابند و به آسانی رستوران شما را به آشنایان خود نیز معرفی کنند.

چهار) برنامۀ مشتریان وفادار: یک مشتری هر چقدر از کیفیت غذا و خدمات شما راضی باشد، باز هم می‌توان او را با دادن امتیازها یا روش‌های تشویقی مانند کوپن‌های تخفیف راضی‌تر و وفادارتر کرد. می‌توانید در منوی هوشمند خود بخشی را برای امتیازدهی به مشتریان در نظر بگیرید و پس از کسب تعداد امتیازهایی مشخص توسط آنها، با انواع روش‌ها به آنها جایزه دهید.

پنج) بخش نظردهی یا انتقاد و پیشنهاد: اگر بخشی را برای نوشتن نظرات مشتریان در نظر بگیرید و به نوشته‌های آنها بازخورد بدهید، مشتریان از اینکه حرف‌ها و ایده‌هایشان شنیده شده خوشحال خواهند شد. به مشتریان اجازه دهید تا انتقادهای خود را به شما کامنت بدهند تا بتوانید مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

حالا شما یک منوی هوشمند را با رعایت تمامی نکات لازم ساخته‌اید و خواهید دید که در کمترین زمان، نتایج مثبت حضور این منو را در رستوران دیده می‌شود. برای آگاهی بیشتر از ساخت منوی هوشمند و هر گونه پرسشی در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ما در ماپرا تماس بگیرید.

جمع بندی

     منوی هوشمند یا دیجیتال جدیدترین شیوۀ معرفی و ارائۀ لیست خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در یک رستوران یا کافه است. منو دیجیتال هم برای صاحبان رستوران و هم برای مشتریان مزیت‌های بسیاری دارد که به مهمترین‌های آن در این مقاله اشاره کردیم. برای ساخت یک منوی کارآمد و سودمند رعایت برخی از نکات ضروری است. به این نکات که در بالا به آنها پرداختیم توجه کنید. برای داشتن منوی هوشمند با کارشناسان ماپرا در ارتباط باشید.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید