Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

رازهای طراحی لوگو رستوران

راز طراحی لوگو رستوران

فهرست مطالب

یکی از مهم ترین رکن های هرکسب وکاری، لوگوی آن می باشد. پیش از آنکه مشتری وارد مغازه ی شما شود یا محصولات و غذاهای شما را امتحان کند قطعا لوگوی شما را می بیند. ممکن است درتبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای شهری یا فضای مجازی با شما آشنا شده باشد. بنابراین، با دیدن لوگوی شما باید بیشتر ترغیب شود و آنقدر خوب  و دقیق باشد که مشتری را به سمت شما روانه کند. مشتری باید با دیدن لوگوی یک رستوران بی صبرانه منتظر امتحان کردن غذاهای آن باشد. باید بدانید که مشتری شما چه سلیقه ای دارد و چه چیزی بیشتر مورد توجه او قرارمی گیرد. دراین صورت، طراحی بهتر و مناسب تری خواهید داشت. امروزه بسیاری از کسب وکارها از قالب های اماده برای طراحی لوگو استفاده می کنند که اصلا آن را پیشنهاد نمی دهیم. زیرا هرچقدر شما متفاوت تر و منحصربه فرد تر باشید قطعا افراد بیشتری جذب خواهند شد. دیدن تصاویر یا لوگوهای مشابه برای مشتری اصلا جذاب نیست، حتی ممکن است نتیجه ی معکوس نیز داشته باشد و موجب کاهش مشتریان شود. دراین مقاله قصد داریم تا رازهای طراحی موفق لوگوی رستوران را دراختیار شما قراردهیم. با ماپرا همراه باشید…

لوگو چیست؟

لوگو یک نماد یا نشانه‌ای است که به طور گرافیکی یا تصویری طراحی شده و به عنوان نمایانگر یک شرکت، برند، محصول یا سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نمادها معمولاً شامل ترکیبی از رنگ‌ها، شکل‌ها، حروف، یا نمادهای خاصی هستند که به صورت یکتا و آشنا به مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. لوگوها اغلب به منظور تشخیص و تمییز برند و ایجاد هویت بصری برای یک موسسه یا محصول استفاده می‌شوند و می‌توانند تاثیر زیادی بر تشخیص و شناخت برند داشته باشند. از مثال‌های معروف لوگوها می‌توان به لوگوی شرکت‌های معروف مانند Apple، Nike، و Coca-Cola اشاره کرد.

لوگو واژه ی انگلیسی Logo می باشد که درفارسی به آن آرم یا نشانواره نیز گفته می شود. لوگو می تواند ترکیبی از اعداد یا حروف باشد که با ترکیبات خاصی درکناریکدیگر چیده شده باشند. لوگو لزوما نباید قابل فهم باشد به طوریکه درنگاه اول شما بفهمید چیست. گاهی ممکن است مفهومی درآن نهفته باشد که فهمیدن آن هم مشکل باشد. لوگو دارای هویتی می باشد که نشانگر نوع و هویت کسب وکار شما نیز هست. باید به نوعی باشد که مفهوم شغل شما و هدف شما را نشان دهد. درادامه ی مطالب به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

اگر به دنبال ایجاد هویت برای شغل خود هستید و می خواهید این شغل با اصالت باشد، باید توجه ویژه ای به لوگوی خود داشته باشید. لوگو هویت شغل شما را نشان می دهد، تک تک جزئیاتی که درآن به کار می رود برای درک هویت مهم هستند و البته تاثیرگذار نیز می باشند. حتی رنگ، لحن، بافت یا حالت نوشته، تصویرمورداستفاده، همگی در تاثیرگذار بودن لوگوی شما موثر هستند و هرکدام از آنها حسی را در بیننده القا خواهد کرد. نمی توان به این موضوع نگاه ساده ای داشت بدون آنکه به این موارد توجهی شود. برای پیشرفت یک کسب وکار همین جزئیات نیز مهم به شمار می آیند. اگرشما از نرم افزار رستوران استفاده می کنید قطعا لوگوی رستوران شما درآن قرارمی گیرد و مشتری آن را می بیند، پس باید به حد کافی جذاب و بیانگر هدف شما باشد. دیگر کسب وکارها نیز ممکن است از نرم افزار فروش استفاده کنند که دراینجا نیز همینطوراست و در فاکتور شما نیز لوگو ثبت خواهد شد.

مشاهده مطلب  ٢۰ نکتۀ کاربردی که از مدیریت رستوران باید بدانید!!

 

10 نکته کلیدی طراحی لوگوی رستوران

۱. متناسب با سبک رستوران

باتوجه به سبک رستوران شما و خدمات و منوهایی که ارائه می دهید، لوگوی رستوران باید متناسب باشد. اگر شما رستوران سنتی دارید که در آن غذاهای سنتی و اصیل را سرو می کنید باید طراحی به گونه ای باشد که حس سنتی و کلاسیک بودن را به مشتری القا کند. با استفاده از رنگ های خنثی یا گرم و یا فونت های شکسته یا سنتی می توان عملکرد بهتری درطراحی داشت. بیننده باید با دیدن لوگو بداند که شما چه غذاهایی را در منوی خود دارید بدون آنکه نگاهی به آن بیاندازد. گاهی یک عنصر جزئی در طراحی می تواند بیانگر تمام این مسائل باشد. اگر شما دارای رستوران فست فود یا ایتالیایی هستید قطعا طراحی لوگو متفاوت خواهد بود. مثلا از رنگ های شاد یا تنوع رنگی بیشتر یا فونت های خاص استفاده می شود که ممکن است یک نماد خاصی نیز درآن وجود داشته باشد که بیننده با مشاهده ی آن بداند در این رستوران خبری از کباب های سنتی نیست و تنها غذاهای فست فود سرو می شوند. اگر شما تنها به صورت بیرون بر کار می کنید، باید این موضوع را به نحوی در لوگوی خود بگنجانید. مثلا لوگوی شما به صورتی باشد که بیان کند غذا سریع به دست مشتری و درب منزل آنها می رسد.

۲. توجه به مخاطبان هدف

برای هرکاری بهتر است ابتدا شما مخاطبین هدف خود را بشناسید، سلایق آنها را بدانید تا بتوانید بهتر آنها را راضی کنید. طراحی لوگو نیز به همین صورت است. مثلا اگرشما رستوران سنتی دارید باید بدانید که اکثر مخاطبین شما افراد میانسال هستند پس باید لوگو به نحوی باشد که بیشتر توسط افراد میانسال مورد تایید و استقبال قرارگیرد. اگر دارای رستوران فست فود یا ایتالیایی یا کافه هستید حتما می دانید که اکثر مخاطبین شما را افراد نوجوان یا جوان تشکیل می دهند. لوگوی شما نیز باید متناسب با روحیات و سلایق این افراد طراحی شود تا بیشتر دیده شود و جذابیت داشته باشد.

۳. زیبایی در عین سادگی

حتما برای شما هم پیش آمده است که لوگوی شرکت یا فروشگاهی را دیده اید که از دور زیبا به نظر رسیده اما وقتی به آن بیشتر نگاه کرده اید متوجه آن نشده اید. زیبایی برای موفق بودن یک لوگو کافی نیست. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که در عین کارآمد بودن، لوگوی ساده ای داشته باشیم. زیرا استفاده از نماد و رنگ های مختلف با تنوع زیاد می تواند منجر به سردرگمی بیننده شود. همچنین، لوگوی ساده قطعا می تواند بیشتر در ذهن بیننده بماند و هر بیننده ای به راحتی می تواند آن را درخاطر بسپارد. که این موضوع نیز بسیار مهم است.

۴. منحصر به فرد

خوب است که پیش از شروع برای طراحی لوگو ابتدا لوگوی مشاغل رقیب خود را بررسی نمایید. اما پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه از عناصر یا نمادهای استفاده شده در لوگوی آنها استفاده نکنید و هیچگونه کپی از آنها انجام ندهید. زیرا منحصر به فرد بودن موجب بیشتر دیده شدن می شود. استفاده از کلیشه های همیشگی نه تنها برای بهبود طراحی شما خوب نیست بلکه آسیب زا نیز هست. سعی کنید از خلاقیت خود استفاده کنید و طرح های جدید خلق کنید حتی اگر هیچ نمادی مرتبط با کار خود پیدا نکنید. اگر دارای رستوران هستید لزوما نباید از ظروف یا قاشق چنگال یا موارد غذایی در لوگوی خود استفاده کنید. شرکت اپل هم در لوگوی خود از هیچ رایانه یا موبایلی استفاده نکرده است. مهم این است که منحصر به فرد باشید.

مشاهده مطلب  چگونگی افزایش درآمد رستوران با داده ها ؟

۵. رنگ مورد استفاده در لوگو

شاید برخی از افراد فکر کنند که رنگ ها تاثیر زیادی در لوگو ندارند، اما باید بگوییم که این اشتباه است. رنگ ها تاثیر زیادی در تاثیرگذاری و هویت لوگو دارند. استفاده از رنگ مناسب برای ایجاد جلوه ی بصری مناسب مسئله ی مهمی می باشد. استفاده بیش از حد از رنگ ها اصلا جلوه ی خوبی ندارد و می تواند موجب شلختگی یا نامنظم بودن لوگو شود که این اصلا برای بیننده خوب نیست. ممکن است بیننده با آن ارتباط برقرار نکند.

۶. فونت مناسب

فونتی که برای نوشتن نام تجاری خود یا شعار خود استفاده می کنید باید مناسب باشد. به این معنا که هویت شغل شما را به بیننده نشان دهد. نیازی نیست تا از فونت های ناخوانا یا عجیب استفاده کنید. زیرا فونت باید به گونه ای باشد که در صورت تغییر سایز نیز قابل فهم باشد. علاوه براین خاص و منحصر به فرد باشد.

فونت لوگو رستوران

۷. بکاربردن یا نبردن نام مجموعه

لوگو معمولا متشکل از یک نماد و یک نام تجاری می باشد. اما استفاده از هردوی آنها لزومی ندارد. اگر نام رستوران شما نام خاصی است و هرجایی از آن استفاده نمی شود، شما می توانید در لوگوی خود از آن استفاده کنید. اما اگر نام رستوران شما به گونه ای است که در بسیاری از مشاغل و برندها از آن استفاده می شود، بهتراست در لوگوی خود از آن استفاده نکنید. زیرا دراین صورت، لوگوی شما خاصیت منحصربه فرد بودن را از دست می دهد.

۸. قابل تغییر سایز

لوگوی شما باید به گونه ای باشد که روی هرچیزی استفاده شود قابلیت تغییر سایز را داشته باشد. به طور مثال، اگر شما از منو دیجیتال استفاده می کنید قطعا لوگوی خود را درآن به کار می برید. لوگو باید طوری باشد که در صورت کوچک شدن سایز آن ناخوانا نشود و مبهم نباشدو در صورت بزرگ تر شدن سایز نیز باید طوری باشد که کیفیت اولیه خود را از دست ندهد.

سایز لوگو رستوران

۹. توازن بصری

ذهن انسان ذاتا دوست دارد تا تصاویر متوازن را ببیند. باید سعی کنید توازن رنگ ها و نسبت سایز ها را رعایت کنید تا لوگوی چشم نوازی داشته باشید.

   10. تطبیق پذیر

هنگام طراحی لوگو باید توجه داشته باشید که ممکن است چندین سال این لوگو مورد استفاده قرارگیرد. همچنین ممکن است طی گذشت زمان شما فعالیت خود را گسترش دهید. بنابراین لوگو باید قابلیت هرگونه تغییر را داشته باشد و درطولانی مدت قابل استفاده باشد.

نتیجه گیری

برای طراحی لوگوی منحصر به فرد برای رستوران یا کافی شاپ لازم است تا برخی موارد را درنظر داشته باشید. دراین مقاله سعی کردیم تا برخی از رازهای مهم طراحی لوگوی رستوران منحصر به فرد را بیان کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شوند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید