Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

افزایش فروش رستوران با فرمول اثربخش + 7 کاربرد جدید

افزایش فروش رستوران

فهرست مطالب

نرم افزار صندوق، صدور فیش، پرینت فیش ها در آشپزخانه و بار، گزارش های مالی و کنترل موجودی انبار؛ اکتفا به چنین ویژگی هایی از نرم افزار سفارشگیر رستوران ممکن است خسارت جبران ناپذیری به مجموعه شما وارد کند. آن هم درحالیکه فناوری پیشرفت کرده، و قابلیت های شگرفی برای تجارت و افزایش فروش رستوران شما می­تواند در اختیارتان باشد.

برخلاف تصور دورادور که رستوران داری، کسب و کاری مفرح است، شما خوب می دانید که در کنار جذابیت ها، تمامی چالش های هر بیزنسی در مدیریت رستوران هم وجود دارد؛ از استخدام و نگهداشت پرسنل، تا مدیریت هزینه ها، بازاریابی، توسعه بازار و افزایش فروش رستوران، معمولاً هم بدون تعطیلی!

 اگر کنجکاو هستید که بدانید نقش نرم افزار مدیریت رستوران چگونه از رویکرد سنتی صدور فیش به نقشی حیاتی تغییر کرده و چطور در سودآوری رستوران و کافه شما تاثیرگذار است و می­خواهید با کاربردهای جدید این نرم افزار بهتر آشنا شوید، همراه این نوشتار باشید. 

افزایش فروش رستوران چگونه با نرم افزار مدیریت رستوران ممکن می شود؟

راهکارهای افزایش فروش رستوران

پیش از اینکه به سوال این بخش پاسخ دهیم، با مثالی شما را به گذشته نه چندان دور می بریم! شاید کمتر کسی از دهه 60 به قبل باشد که گوشی های نوکیا 6600 (به گفته خودمان شصت و شیش دو صفر) با سیستم عامل سیمبیان را به خاطر نیاورد. آن زمان گوشی 6600 برای انتظارات آن دوره گوشی خوبی محسوب می ­شد و از داشتن آن خوشحال بودیم. اما سالها گذشته و زمان تغییر کرده! فناوری ها پیشرفت کرده و شبکه های اجتماعی در زندگی مان نفوذ کرده اند. نحوه ارتباطات از دکمه سبز و قرمز فراتر رفته است، و نیز دوربین موبایل ها شگفت زده مان می کنند. چه تعداد از شما هم اکنون گوشی 6600 در دستتان هست؟

نرم افزار مدیریت رستوران هم اینگونه است؛ نرم افزارهای ویندوزی جای خود را به نرم افزارهای ابری داده اند. کاربری ها آسان تر شده، معطلی برای پشتیبان حضوری حذف شده، مدیریت رستوران از هرجا به سادگی و با گوشی هوشمند خودتان فراهم شده، و زمانِ شما برای هرآنچه علاقه دارید، آزادتر است.

از مزایای فناوری ابری این است که شما دیگر محدود به سخت افزار خاصی نیستید! شاید تبلت رستوران شما دیروز خراب شده باشد، یا آل این وانِ مجموعه به درستی کار نکند، چند ساعت می خواهید درگیر تعمیر یا تعویض سخت افزارها باشید در حالیکه با نرم افزار ابری با همان گوشی هوشمند و ظریفِ در دستتان به راحتی می توانید امور رستوران را مدیریت کنید.

افزایش فروش رستوران که موضوع این بخش است، حاصلِ زنجیره به هم پیوسته از عواملی است که منجر به تصمیم گیری های شما برای مدیریت بهتر رستوران شده و نتایج خود را در روندهای رو به رشد مشخص کرده و تکرار می شود. تصمیم گیری های بهتر و هوشمندانه تر نیازمند راحتی و لذت از مدیریت یکپارچه رستوران از هرجا است. و مدیریت یکپارچه تنها با دسترسی به داده های رستوران شما محقق می شود.

داده ها! داده ها گنجینه گرانبهای رستوران شما هستند! دسترسی در لحظه و بدون تاخیر، به طور یکپارچه و بدون نیاز به سوئیچ بین نرم افزارها، از هرجا و با هر سخت افزاری، زمان و فرصت های تصمیم گیری شما را می خرد! در تعریفی ساده، داده هر اتفاقی­ست که در رستوران یا کافی شاپ شما رخ می­ دهد و قابلیت تجمیع و تحلیل دارد تا بینشی عمیق نسبت به کسب و کار به شما ارائه دهد. به طور نمونه، داده هایی که از فروش بدست می­ آیند. اگر نرم افزار ماپرا را برای رستوران یا کافه خود دارید، داده های بسیار دقیقی درباره تراکنش ها، تا اندازه انعام، تخفیف‌های اضافه شده، نوع سفارش و موارد دیگر در اختیار شما هست. با چنین امکانی می توانید جزئیات هر یک از فروش‌های خود را عمیقاً بررسی کنید و در هر مرحله آنها را بهینه نمایید. درباره داده و قدرت آنها در سودآوری از طریق افزایش درآمد یا کاهش هزینه های رستوران و کافی شاپ در نوشتاری جداگانه صحبت می­ کنیم.

همان­طور که تجربه و مطالعات نشان می­ دهد، افزایش فروش که سودآوری به دنبال دارد، معمولاً با خرید دوم مشتری حاصل می ­شود. مگر در شرایطی که شما تنها رستوران در یک منطقه گردشگری پرتردد باشید!

پیش نیاز خرید دوم مشتری، تجربه خوب او در اولین سفارش غذا و نوشیدنی است. به طور خلاصه، افزایش فروش رستوران یک فرمول ساده، عمیق و اثربخش دارد:

روش افزایش فروش رستوران

افزایش فروش رستوران= تجربه خوب کارکنان+ تجربه خوب مشتریان+ یادآوری هوشمندانه + تجزیه و تحلیل داده ها

سرو یک غذا یا نوشیدنی دلپذیر به تنهایی تجربه خوشایندی برای مشتری خلق نمی کند. تجربه مشتری پاسخ درونی و ذهنی مشتریان به هرگونه تماس مستقیم یا غیرمستقیم با رستوران، فست فود یا کافه شماست. هر تعاملی که پیش از ورود به رستوران شما (به طور نمونه در پارکینگ) تا ترک آنجا انجام می­ شود، بر تجربه مشتری و بازگشت مجدد او تاثیرگذار است. حتی رزرواسیون در روزهای شلوغ نیز تاثیر قابل توجهی در تجربه مشتری دارد. درخواست از رستوران که از قبل برای فرد میز کنار بگذارد، درخواستی مطلوب برای یک خاطره سازی شیرین است. شناخت پرسونای مشتری برمبنای لوکیشن رستوران (location) هم می­تواند شما را در بهبود تجربه مشتری یاری دهد.

یکی از راهکارهای ضروری برای درک تجربه مشتری، استفاده از نظرسنجی آنلاین و هوشمند است. این نظرسنجی می بایست بدون تماس (بدون حضور فیزیکی و تعارفات مرسوم)، مشوقانه، در زمان مناسب، دقیق و مبتنی بر سفارش مشتری و با طراحی جذاب با برند شما در اختیار مشتری قرار گیرد و شما همان لحظه از نظر ارزشمند او آگاه شوید.

در کنار تجربه خوب مشتریان، تجربه خوب کارکنان و رضایت آن­ها که معمولا مغفول می­ ماند، اهمیت زیادی دارد و ما آن را به عنوان اولین معیار افزایش فروش رستوران آورده­ ایم. چراکه به طور مستقیم بر تجربه مشتری اثرگذار است. استخدام پرسنل در رستوران همانند دیگر کسب ­وکارها سخت ترین کار مدیریت رستوران محسوب می شود؛ پرسنلی متناسب با فرهنگ رستوران، مسئولیت پذیر، یادگیرنده، و با مهارت های مورد نیاز شما. با استخدام شخص به عنوان پرسنلِ رستوران، تجربه خوب او می تواند حتی تجربه مشتری پیش از ورود و بعد از خروج را بهبود بخشد!

مشاهده مطلب  روش‌ های بهبود عملکرد رستوران + راهکار کاربردی

حال فرض کنید مشتری شما تجربه عالی در رستوران و کافی شاپ شما کسب کرده، آیا لزوماً برمی­ گردد؟ پیشنهاد دوستان، تعدد رستوران ها و کافه ها و نیاز به تجربه های جدیدتر و عوامل متعدد دیگر، می­ تواند رستوران شما را صرفاً به خاطره­ ای خوشایند برای مشتری تبدیل کند. چه بسا نام شما هم در ذهنش نباشد. به گفته پاتریشا فریپ (Patricia Fripp) ” اين وظيفه مشتري نيست که شما را به ياد آورد. اين وظيفه و مسئوليت شماست که مطمئن شويد، آنها فرصتي براي فراموش کردن شما ندارند.” البته این جمله به معنای یادآوری گاه و بیگاه خودتان به مشتریان نیست، بلکه یادآوری هوشمندانه رستوران شما را می ­طلبد.

برای یادآوری هوشمندانه بهتر است در کنار بکارگیری افراد متخصص از تحلیل داده ها که در نرم افزار ابری ماپرا در اختیار شما قرار دارد کمک بگیرید. بدین ترتیب می توانید یادآوری را شخصی سازی شده و مبتنی بر سلیقه و علاقه مشتری یا گروه مشتریان انجام دهید. در بخش بعد نیز برخی راهکارهای افزایش فروش با تحلیل داده های رستوران را توضیح می­ دهیم.

بهبود فروش رستوران

جدیدترین کاربردهای نرم افزار مدیریت رستوران

کاربردهای نرم افزار صنعت غذا با پیشرفت فناوری از صدور فیش و گزارش های مالیِ اولیه فراتر رفته است. در این بخش جدیدترین کاربردهای نرم افزار صنعت رستوران را برای شما مطرح می ­کنیم:

  • لذت مدیریت رستوران به سادگی از هر جا

مدیریت به معنای برنامه ریزی و اجرا است؛ اجرا یا عملی کردن استراتژی های افزایش رشد سودآوری از طریق افزایش درآمد یا کاهش هزینه ها. مسلما مدیریت بدون دسترسی در لحظه به داده ها، کاری دشوار و زمان بر است. خبر خوب آنکه، مدیرِ رستوران دیگر نیاز نیست همانند گذشته لزوماً در مجموعه باشد یا از افراد دیگر گزارش ها را درخواست کند. بهترین نرم افزار صنعت غذا با کاربری ساده و با دسترسی از هرجا این امکان را فراهم می­کند تا شما بدون دغدغه­ آموزش، هرآنچه برای تسلط به عملیات مجموعه و تصمیم­ گیری ها نیاز دارید، در گوشی خودتان (اندروید یا iOS) به راحتی داشته باشید، بدون حتی 1 ثانیه تاخیر!

  • صرفه­ جویی در زمان رستوران داری

زمان یکی از پارامترهای مهم در موثر بودن تصمیم ­گیری هاست. ممکن است شما بهترین تصمیم را با تاخیر زمانی اتخاذ یا اجرا کنید که دیگر کارایی قبل را نخواهند داشت. بهترین تصمیم ها همیشه وابسته به زمان هستند. با دسترسی به نرم افزار ابری و یکپارچه رستوران و کافه، بدون نیاز به اتلاف وقت برای جمع­ آوری گزارش ها از فایل های اکسل مختلف یا نرم افزارهای گوناگون، مهم ترین داده های خود را در کنار یکدیگر در اختیار دارید.

حتی اگر روزانه فقط 1 ساعت زمان برای جمع آوری و ترکیب گزارش ها صرف می ­کنید، با نرم افزار ابری و یکپارچه رستوران، در یک فصل بیش از 90 ساعت زمان در اختیار دارید که می­توانید در سفری لذت بخش بهترین تصمیم­ ها را بگیرید.

  • افزایش سرعت و کارایی

کانال فروش آنلاین به طور اختصاصی برای رستوران شما و هماهنگ با کانال فروش حضوری، از دیگر مزیت های نرم افزار یکپارچه رستوران و کافه است. حال فرض کنید، بتوانید چاپ سفارش های آنلاین را پس از تایید سفارش در نرم افزار، خودکار کنید یا مشتری به راحتی سرمیز سفارش دهد و سفارش خود را پرداخت کند و فیش ها به صورت خودکار از چاپگرهای مرتبطِ خود خارج شوند. دراین صورت، به میزان قابل توجهی از کار پرسنل شما کم شده، خطای انسانی کاهش یافته و با کاهش فعالیت های غیرضرورِ تکراری، کارایی پرسنل به مراتب افزایش می ­یابد. به ویژه آنجا که مشتری در صورت نیاز، از سر میز فراخوانی گارسون یا سالندار را درخواست می­ دهد، پرسنل با تمرکز بیشتری می­ توانند درخواست مشتری را پاسخ ­گویند.

  • ساده‌سازی حسابداری رستوران

حسابداری فعالیتی کاملاً تخصصی است. نرم افزار حسابداری ابری امکان انجام امور حسابداری را به سادگی و از هرجا بدون نیاز به حضورِ حسابدار در مجموعه ممکن می­ کند. در این بین، آگاهی از میزان فروش، فروش های بازگشتی، هزینه ها، محبوبترین و پرفروش ترین غذاها یا نوشیدنی ها، وضعیت انبارها، ارتباط مواد اولیه فاسدشدنی با محبوبیت غذاها و سایر اطلاعاتی که برای تصمیم های روزانه و هفتگی مورد نیاز هستند، نیازی به تخصص و دانش حسابداری ندارند. با داشتن یک نرم افزار ابری با رابط کاربری ساده، شما همواره به این جزئیات تسلط دارید.

  • برندینگ رستوران و کافه

در کنار تبلیغات آفلاین و آنلاین، حضور در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر و بازاریابی رستوران که بنابر سایست های مجموعه­ تان و به کمک تحلیل داده ها انجام می­ دهید، نمایش لوگو و برند شما در موبایل مشتری در فاکتور آنلاین، نظرسنجی آنلاین و رسید آنلاین با طراحی جذاب در تجربه مشتری اثرگذار است. همین­ طور، منوی دیجیتال رستوران و کافه با دامنه اختصاصی با سئو مناسب در یک نرم افزار یکپارچه، برندینگ رستوران شما را تقویت می­ کند.

  • افزایش فروش رستوران با نرم افزار

 در ابتدای این نوشتار درباره نقش نرم افزار مدیریت رستوران در افزایش فروش صحبت کردیم و معیارهای افزایش فروش را به طور مختصر توضیح دادیم. یکی از کاربردهای برنامه رستوران به کمک تحلیل داده ­ها بازنگری منوی رستوران یا مهندسی منو (Menu Engineering) است. به طور نمونه می­ توانید منوهای محبوب و سودآور خود را شناسایی و آنها را در صدر پیشنهادها قرار دهید و مشکل غذاهای ضرر ده را بررسی و در صورت عدم رفع، آنها را از منوی رستوران حذف کنید.

همین ­طور، با شناسایی ساعات کاری پرفروش به کمک نرم ­افزار، می­ توانید فعالیت کارکنان و شیفت­ های کاری را متناسب سازی کرده، درکنارِ کاهش هزینه ها، افزایش فروش را دنبال کنید. یا برای ارتباط با مشتریان، پیشنهاد خاص آنها را طبق تحلیل های نرم افزار ارائه­ دهید. به عبارت دیگر، به جای آنکه یک پیام را برای همه ارسال کنید، متناسب با گروه ­های مشتریان بهترین پیشنهادها را داشته باشید.

  • کاهش هزینه با نرم افزار رستورانی

همان طور که می ­دانید بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) تا 77% می­تواند هزینه ­های بازاریابی رستوران شما را کاهش دهد. تنوع راهکارهای بازاریابی بازگشتی در نرم افزار رستوران از جمله کارت اعتباری الکترونیکی، کمپین های تخفیف دهی و اعتباردهی، و کیف پول الکترونیک به این هدف کمک می­ کند.

مشاهده مطلب  ایجاد فضای کار مناسب برای کارکنان رستوران

صرفه­ جویی در میلیون­ها تومان هزینه کاغذ رول به صورت سالانه از طریق فاکتور آنلاین، عدم نیاز به صرف هزینه برای سخت­ افزارها و نرم ­افزارهای غیرضروری چند نمونه از کاربردهای نرم افزار رستوران مناسب است. به ویژه کاهش هزینه هایی که برای خرید مواد اولیه منوهای غیرمحبوب صرف می­ کنید، می­تواند عملکرد شما را به مراتب بهبود بخشد.

راهکارهای کاربردی برای افزایش فروش رستوران

ممکن است این سوال به وجود آید که درست است فرمول افزایش فروش رستوران همواره کار می کند، چه ابزارهایی برای افزایش فروش رستوران و کافی شاپ باید به کار گرفته شود تا پارامترهای فرمول مطرح شده به خوبی کار خود را انجام دهند؟ به عبارت دیگر، چگونه میتوان فرمول افزایش فروش را تغذیه کرد؟ در کنار موضوعات فرهنگی و تفکر تحلیل داده ها که بحث بسیار مفصلی است، ابزارهایی برای تغذیه فرمول افزایش فروش رستوران مطرح می شود:

  • استفاده از تبلیغات پیامکی.

اکثر مشتریان کافه رستوران ها از گوشی موبایل استفاده می کنند و حداقل روزی چندین بار به آن سر میزنند. اگر بتوانید از روش های اصولی مانند صدور فاکتور آنلاین، شماره تماس مشتریان خود را بدست آورید و در مناسبت های مختلف برای ارائه تخفیف و… به آنان پیامک هدفمند ارسال کنید میتواند در افزایش فروش رستوران شما بسیار تاثیر گذار باشد.

ارسال پیامک با متن جذاب و خلاقانه متناسب با برند شما و البته مطابق با علایق مشتری، باعث بهتر دیده شدن نیز می شود که در بلند مدت بازخورد مثبتی را برای رستوران شما رقم خواهد زد.

  • داشتن وب سایت (منوی آنلاین).

راه اندازی یک وب سایت برای ثبت سفارش های اینترنتی و نمایش منوی غذاها به مشتریان در فضای اینترنت می تواند در افزایش فروش رستوران کمک کننده باشد. داشتن منو دیجیتال یا وبسایت جذاب باعث ترغیب بیشتر مشتریان به کافه رستوران شما شده و در بسیاری از موارد مشتریان شما را بعنوان بهترین به افراد دیگر معرفی می کنند.

  • برگزاری جشنواره ها و کمپین ها.

یکی از راهکارهای هوشمندانه برای افزایش فروش رستوران ارسال پیامک تبلیغاتی در مناسبت های خاص مثل روز دانشجو، روز پدر، روز  زن و مادر، روز بهترین دوست، جشن نوروز، جشن یلدا، سالگرد راه اندازی رستوران و بسیاری رویدادهای جذاب دیگر متناسب با صنعت غذا است (در تقویم رویدادهای ماپرا میتوانید آن ها را بیابید) که افزایش مشتری و افزایش فروش مجموعه شما را رقم می زند. کافیست این مورد را عملی کنید و تاثیر آن را ببینید.

  • منوی جذاب.

استفاده از منوی آنلاین و تصاویر جذاب آن باعث ترغیب هر چه بیشتر مشتریان می شود. کافیست در کنار منوی غذایی، محصول رایگان یا تستی نیز پیشنهاد دهید. معمولا افراد براساس تحقیقات روانشناسی در هنگام پیشنهادات ویژه و ارائه محصولات رایگان به آنها در صورتی که حاشیه سود مناسبی وجود داشته باشد، بیشتر به سمت خرید کشیده می شوند. کافیست یک پیشنهاد رد نشدنی به آنها بدهید…

  • راهکارهای مختلف گیمیفیکیشن.

راهکارهای متنوعی برای افزایش فروش وجود دارند: ساخت منوی دیجیتال، داشتن وب سایت، برگزاری رویدادهای خاص، دعوت از مشتریان ویژه، ایجاد یک روز ویژه در هفته برای دورهمی های دوستانه و خلاقانه، و استفاده از راهکارهای گیمیفیکیشن (gamification) منجر به بهبود ارتباط شما با مشتریان می شود.

گیمیفیکیشن یا بازی سازی تبدیل یک فعالیت روزمره – مانند بازدید از رستوران- به یک بازی است. و مانند هر بازی خوب دیگری، شرکت کنندگان برای انجام فعالیت های مختلف پاداش دریافت می کنند.

ایده این است که گیمیفیکیشن چیزی متداول مانند لذت بردن از یک وعده غذایی را به فعالیتی جذاب، سرگرم کننده و برد-برد برای همه افراد درگیر تبدیل می کند. درباره گیمیفیکیشن و راهکارهای متنوع آن در نوشتاری دیگر به طور مفصل صحبت می کنیم. 

  • استفاده از باشگاه مشتریان.

جهت افزایش رضایت مشتریان کافیست باشگاه مشتریان خود را راه اندازی کنید. این قابلیت می تواند ارتباط شما با مشتریان قبلی را یادآوری کرده و براساس روش های مختلف تبلیغاتی، ایده های گیمیفیکیشن و داده هایی که در اختیار دارید، پیشنهادهای عالی به آنها ارائه دهید. بخاطر داشته باشید، منظور از باشگاه مشتریان، صرفا ثبت شماره ها و برنامه ارسال پیامک به مشتریان نیست! حتی آن را با CRMهای فروش اشتباه نگیرید! باشگاه مشتریان یعنی بستری برای ثبت هوشمندانه مشتریان، تحلیل هوشمندانه سلیقه انها، دسته بندی و خوشه بندی مشتریان به کمک الگوریتم های هوش مصنوعی، استفاده از راهکارهای متنوع و بروز بازگشت مشتریان، دریافت گزارش ها و تحلیل و ارزیابی نتایج و تکرار موفقیت های بدست آمده به طور کاملا یکپارچه با نرم افزار فروش شما.

جمع ­بندی

کاربردهای نرم افزار مدیریت رستوران از صدور فاکتور و چاپ سفارش های غذا در آشپزخانه بسیار فراتر رفته است. به نحوی که غفلت از آن می­ تواند باعث از دست رفتن فرصت های تکرارنشدنی شود. در این نوشتار 7 کاربرد جدید نرم افزار صنعت غذا را معرفی کردیم. پیشنهاد می کنیم بار دیگر این 7 کاربرد کلیدی را به طور کامل مرور کنید (تاکید ما برای مرور کامل این است که هر بخش، چکیده چندین نکته مهم و حیاتی را برای رستوران و کافی شاپ شما در بردارد).

با تجربه ای که طی این­ سالها در صنعت رستوران و غذا کسب کرده و مطالعاتی که داشتیم، افزایش فروش را در 4 پارامتر ارائه کردیم تا در ذهن ماندگار شود. هریک از پارامترهای افزایش فروش رستوران، مباحث مفصل و با ابعادی متنوع هستند که در این نوشتار به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره شد. هرچند ممکن است عوامل دیگری مانند لوکیشن رستوران بر فروش تاثیر بگذارد، اما در صورت نبود هریک از معیارهای بیان شده در این نوشتار، لوکیشن خوب به تنهایی نمی تواند کارساز باشد. در کنار همه عواملی که بیان شد، فناوری نیز به کمک رستوران، فست فود و کافی شاپ شما می­ آید تا در زمانی مناسب بهترین اقدام ها را انجام دهید و از کسب­ وکار خود لذت ببرید.

4.9/5 - (133 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید