Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نرم‌افزار تحت وب (Web Based) چیست ؟

نرم‌افزار تحت وب

فهرست مطالب

نرم‌افزار تحت وب نرم افزاری است که در مرورگر وب شما اجرا می شود و گاه به اشتباه به آن نرم افزار ابری می گویند. در صورتی که فناوری این دو سبک نرم‌افزار متفاوت است. به عبارت دیگر، هر نرم‌افزار ابری تحت وب است ولی هر برنامه کاربردی وب لزوماً ابری نیست! از آنجایی که کسب‌وکارها باید اطلاعات را مبادله کنند و خدمات از راه دور ارائه دهند، از نرم‌افزارهای تحت وب یا اینترنتی استفاده می کنند. رایج ‌ترین ویژگی این نوع نرم‌افزارهای تحت وب (نرم افزار ابری) ذخیره سازی اطلاعات در بستر وب یا اینترنت می باشد. این نرم‌افزارها به شما امکان می دهند بدون نصب یا پیکربندی به خدمات آنها از هرجا دسترسی داشته باشید. در ادامه با کاربرد، ویژگی ها و مزایای اینگونه نرم افزارها بیشتر آشنا می شویم.

برنامه تحت وب چیست ؟ (web based)

نرم‌افزار تحت وب (برنامه با امکان تحت وب) یک برنامه نرم افزاری است که روی سرور ذخیره می شود و از طریق مرورگر وب (Chrome، Firefox، IE، Edge، Safari ) قابل دسترسی است. این نوع از نرم‌افزارها با استفاده از فناوری‌های وب (HTML، CSS، JS ) توسعه یافته و از طریق مرورگر وب قابل دسترسی هستند. هر نرم افزاری که از طریق مرورگر وب قابل دسترسی باشد را می توان تحت وب نامید. به عنوان مثال، وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های محبوب مانند آمازون، جیمیل، ویکی‌پدیا و فیس‌بوک همگی نمونه‌هایی از نرم افزارهای تحت وب یا ابری هستند. گاهی اوقات، اصطلاح تحت وب برای توصیف نوع متفاوتی از برنامه‌های وب که برای اجرا بر روی یک پلتفرم تلفن همراه توسعه یافته است، استفاده می شود.

در بالا اشاره شد که نرم افزار تحت وب (Web Based) با ابری متفاوت است و وجه تشابه آنها در ارائه خدمات آنلاین است. در ادامه به برخی از این تفاوت ها اشاره شده است:

  1. نرم‌افزارهای تحت وب چند اجاره‌ای (Multi Tenency) نیستند، درحالی‌که نرم‌افزارهای ابری قابلیت چند اجاره‌ای را دارا هستند از این نظر برای کابران کاربردی تر می باشند.
  2. نرم‌افزارهای تحت وب قابلیت سفارشی‌سازی برای کاربر ندارند و برای همه کاربران خدمات یکسان ارائه می کنند. نرم افزارهای ابری قابلیت سفارشی سازی را به خوبی دارا می باشند.
  3. برنامه‌های ابری توسط بک اند (Back-END) پشتیبانی می‌شوند و از امنیت بالایی برخوردارند. قابلیت دسترسی چندگانه و مقیاس‌پذیری را پشتیبانی می‌کنند. برنامه‌های تحت وب نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ زیرا از طریق یک سرور راه دور و مرورگر کار می‌کنند.

با توجه به تفاوت هایی که گفته شد، در این نوشتار هرجا عبارت نرم افزار تحت وب بکار رفته، منظور نرم افزار ابری با ویژگی های خاص آن است.

سامانه تحت وب

نرم‌افزار تحت وب به کسب وکارها و مشاغل مختلف اجازه می دهد تا وسعت خدمات خود را گسترش دهند. نرم‌افزار کاربردی وب شامل یک وب سرور، یک سرور کاربردی و یک سرور پایگاه داده برای دریافت و انجام موفقیت آمیز درخواست‌های کاربران است. نرم افزارهای تحت وب (ابری) نسبت به نرم افزارهای قبل نصب (آفلاین یا لوکال) مقرون به صرفه تر و انعطاف پذیرتر هستند. مقیاس پذیری، ساختار قابل تنظیم، سازگاری با پلتفرم های مختلف و قابلیت دسترسی برخی از بزرگترین مزیت های نرم افزارهای تحت وب هستند. اغلب از فن آوری Front-end و Back-end برای پیاده سازی نرم افزارهای تحت وب استفاده می شود.

نرم افزارهای کاربردی تحت وب چگونه کار می کنند؟

به طور کلی نرم افزار تحت وب با کمک سه جزء کلیدی شامل یک وب سرور، یک سرور برای ذخیره سازی فایل ها و یک سرور پایگاه داده کار می کند. وب سرور درخواست هایی را که از سمت مشتری ارسال می شود مدیریت می کند. با استفاده از رابط کاربری نرم افزار، کاربر درخواستی را به وب سرور می فرستد. وب سرور نیز درخواست را به سرور برنامه انتقال می دهد. سرور برنامه مسئول اجرای وظیفه درخواست کاربر است. در انجام این کار، سرور باید بر اساس درخواست کاربر داده تولید کند. در ادامه سرور نتایج را به وب سرور ارسال می کند. در نتیجه وب سرور داده های درخواستی را در دستگاه کاربر نمایش می دهد.

مشاهده مطلب  چگونه رضایت کارکنان رستوران را حفظ کنیم؟

مزایای نرم افزار تحت وب

نرم افزار تحت وب مزایای بسیار زیادی دارد. تقریباً همه شرکت های بزرگ از برنامه های تحت وب استفاده می کنند. در ادامه برخی از رایج ترین مزایای نرم افزارهای تحت وب را بیان می کنیم.

  • دسترسی: دسترسی به برنامه های تحت وب از همه مرورگرهای وب و دستگاه های مختلف از جمله موبایل (اندروید و /iOS) امکان پذیر است.
  • توسعه کارآمد: همانطور که توضیح داده شد، فرآیند توسعه برنامه های تحت وب برای مشاغل نسبتاً ساده و مقرون به صرفه است.
  • سادگی کاربر: نرم افزارهای تحت وب نیازی به دانلود ندارند و دسترسی به آنهیار ساده است. همچنین نیاز نیست کاربر این برنامه ها را در دیسک های اضافه ذخیره کند. برنامه های کاربردی وب به طور خودکار نرم افزار و به روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می کنند، به این معنی که همیشه به روز هستند.
  • مقیاس پذیری: اکثریت قریب به اتفاق داده‌های برنامه‌های تحت وب در فضای ابری ذخیره می شود، به این معنی که کسب و کار شما نیازی به سرمایه گذاری در ظرفیت ذخیره‌‌سازی اضافی برای اجرای برنامه های وب ندارد.

نکات منفی نرم افزار تحت وب چیست ؟

نرم‌افزار تحت وب مزایای زیاد دارد و تنها موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرند، دسترسی به اینترنت برای استفاده از نرم افزار است. نرم افزارهای تحت وب فقط از طریق اتصال به اینترنت قابل دسترس هستند. امروزه برخی از برنامه های ابری قابلیت های آفلاین را نیز ارائه می دهند. با این حال، برای استفاده حداکثری از آنها، به یک اتصال اینترنتی پایدار نیاز دارید. اگر فقط همین امکان را بتوانید فراهم کنید، شما همواره و بدونه محدودیت می توانید از امکانات نرم افزار ابری خود لذت ببرید..

نسخه تحت وب

برخی از اپلیکیشن های تحت وب کدامند؟

انواع مختلفی از نرم افزار تحت وب (ابری) وجود دارد. در ادامه برخی از رایج ترین انواع برنامه ها و اپلیکیشن های تحت وب را معرفی می کنیم:

  • فروشگاه های تحت وب تجارت الکترونیک: سایت های تجارت الکترونیک مانند آمازون به کاربران امکان می دهند محصولات را به صورت آنلاین مرور و جستجو کرده و پول آن را نیز به صورت آنلاین پرداخت کنند.
  • برنامه های مربوط به ارسال و دریافت ایمیل: برنامه های ایمیل تحت وب به طور گسترده توسط شرکت ها و کاربران شخصی برای دسترسی به ایمیل های خود استفاده می شود. آنها اغلب شامل سایر ابزارهای ارتباطی مانند پیام رسانی فوری و جلسات ویدءویی نیز هستند.
  • نرم افزارهای تحت وب بانکداری آنلاین: کاربران تجاری و شخصی به طور گسترده از برنامه های وب بانکداری آنلاین استفاده می کنند. با این اپلیکیشن ها کاربران به حساب های خود و سایر خدمات پرداخت دسترسی خواهند داشت.

تفاوت بین نرم افزار تحت وب و برنامه بومی چیست؟

به طور کلی بین نرم افزار تحت وب و یک نرم‌افزار بومی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. برنامه بومی یک برنامه کامپیوتری است که به طور خاص برای یک محیط کاربری خاص طراحی شده است. یکی از رایج‌ترین انواع اپلیکیشن‌های بومی، اپلیکیشن‌های موبایل هستند که با استفاده از کدهای برنامه نویسی خاص توسعه یافته اند. برخلاف نرم افزارهای تحت وب، نرم افزار آفلاین توسط کاربر در دستگاه تلفن همراه یا بصورت نرم افزار کامپیوتری قابل دانلود می باشند. نرم افزارهای آفلاین فقط از طریق دستگاهی قابل دسترسی هستند که با آن دانلود شده‌اند. پس اگر توسعه دهندگان می ‌خواهند برنامه ‌های کاربردی تلفن همراه خود را در سیستم‌ عامل‌ هایی مانند iOS یا Android در دسترس قرار دهند، باید نسخه ‌های مختلفی از آنها را بسازند.

مشاهده مطلب  ساخت منو دیجیتال رستوران با 5 سایت برتر (مشاوره)

چند نمونه نرم افزار یا پلتفرم تحت وب

اکنون که همه چیز را در مورد نرم افزار تحت وب می دانید، بیایید نمونه هایی از آنها را که اکثر شما نیز می شناسید بررسی کنیم. در ادامه برخی از پرکاربردترین نرم افزارهای کاربردی تحت وب شامل موارد زیر است:

  • جیمیل: جیمیل یک سرویس ایمیل رایگان مبتنی بر وب توسط Google است. این برنامه ذخیره‌ سازی ایمیل متمرکز، عملکرد ضد هرزنامه، طبقه ‌بندی و فیلتر کردن پیام، ویژگی ‌های چت و تماس تلفنی و همچنین تا 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را ارائه می ‌دهد. ایمیل نیز یکی از محبوب ترین نرم افزارهای کاربردی تحت وب است که کاربران بسیار زیادی از آن استفاده می کنند.
  • فیس بوک (متا): فیس بوک که اکنون متا نامیده می شود نمونه ای از یک نرم افزار یا پلتفرم تحت وب پویا است. قابلیت های متا به کاربران این امکان را می دهد که محتوای متنی، تصویری و چند رسانه ای را پست و به اشتراک بگذارند. به لطف تعداد زیاد کاربران این غول فناوری بازاریابان می توانند از آن برای گسترش کمپین‌های تبلیغاتی و دسترسی به تبلیغات استفاده کنند.
  • لیدفیدر: اگر می ‌خواهید سرنخ ‌های وب‌‌سایت را از نزدیک ردیابی کنید، Leadfeeder یک ابزار ضروری است. Leadfeeder بازاریابی مبتنی بر حساب، ردیابی بازدیدکنندگان وب‌سایت و جستجوی فروش را ارائه می دهد.
  • ترلو: یکی دیگر از پلتفرم های تحت وب کاربردی و مفید Trello است. اگر یک تیم دارید و روی کمپین های متعدد کار می کنید، این برنامه به شما امکان می دهد هر مشتری یا کمپین را تقسیم بندی کنید.

 

وب اپلیکیشن

کلام آخر

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا نرم افزار تحت وب مزایای بسیار زیادی دارد. افزایش استفاده از اینترنت در بین شرکت ها و افراد بر نحوه اداره کسب و کارها تأثیر گذاشته است. این امر منجر به توسعه گسترده برنامه های کاربردی تحت وب شده است؛ زیرا شرکت ها اپلیکیشن های سنتی خود را به اپلیکیشن های ابری و تحت شبکه تغییر داده اند. برنامه امکان تحت وب به کسب و کارها این توانایی را می دهند که عملیات خود را ساده کنند، کارایی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهند. عملکرد این نرم افزارهای آنلاین نیز مشابه سایر برنامه های دسکتاپ است. این برنامه ‌ها بر روی پلتفرم‌ های مختلفی از جمله کامپیوترها، لپ‌تاپ، گوشی ‌های هوشمند و تبلت ‌ها در دسترس هستند و به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی دارند.

معرفی چند نمونه از اپلیکیشن های تحت وب ؟
چندین مدل اپلیکیشن تحت وب وجود دارند، از جمله می‌توان به Google Docs، Trello، و Spotify اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید