بهداشت محیط رستوران یعنی این که تمام محیط داخل رستوران اعم از سالن غذا خوری و آشپزخانه عاری از هرگونه کثیفی و آلودگیها باشد. رستوران جز امکانی است که مستقیما با سلامت بدن انسان در ارتباط میباشد، پس کثیف بودن محیط رستوران برای سلامتی انسان ممکن است خطر آفرین باشد. محیط داخل سالن غذا خوری، آشپزخانه، راههای ارتباطی دفع آب و پسماندهای رستوران و شعاع چند متری در بیرون از رستوران باید تمیز باشد. غذا مستقیما وارد سیستم گوارشی بدن میشود و وجود هرگونه آلودگی و میکروب در غذا موجب ایجاد بیماری در بدن انسان خواهد شد. تمامی رستورانها، تهیه غذاها، کافهها و کبابیها چون با مواد اولیهی تازه سر و کار دارند باید تمامی موازین بهداشتی را رعایت کنند. زدودن میکروب ها و آلایندههایی که سبب مسمومیت غذا های رستوران میشود یکی از الزاماتی است که باید رعایت شود. ورود هر گونه مواد اولیهی ناسالم به داخل رستوران سبب ایجاد بیماری و کثیفی میشود.
دور ریختن پسماند غذاها و زبالهها
هر چقدر که شما به بهداشت محیط رستوران اهمیت بیشتری دهید، اعتماد بیشتری از جانب مشتریان دریافت خواهید کرد. با کسب جلب اعتماد مشتریان شما موفق به دریافت سفارشهای بیشتری میشوید. فقط شستشوی روزانهی ظروف و محیط داخل رستوران نیست که اهمیت دارد بلکه از نکاتی که مستلزم اجرا است عدم مصرف دخانیات در محیط رستوران میباشد. مصرف دخانیات چه در داخل محیط سالن غذا خوری چه در آشپزخانه سبب آلودگی هوای محیط رستوران میشود. باید از نشئت و ورود هر گونه بوی نامطبوع به داخل محیط رستوران جلوگیری شود. سرویس بهداشتی رستوران حتما باید دارای سیستم تهویهی هوا مناسب باشد که بوی نامطبوع داخل سرویس را خارج کند. همچنین پسماند غذا ها و باقی ماندهی مواد دور ریختنی به صورت چند بار در طول روز دور ریخته شوند. عدم دور ریزی زبالهها و نگهداشتن زباله ها به صورت طولانی مدت سبب آلوده کردن هوا و پخش شدن بوی نامطبوع در رستوران خواهد شد.
بهداشت رستورانها یک اصل غیرقابل انکار است که اطمینان از سلامت و رضایت مشتریان را به همراه دارد.
اگر نیاز به نرم افزار حسابداری رستوران دارید میتوانید اینجا کلیک کنید…
تمیز کردن کف سالن و آشپزخانه به صورت مداوم
از دیگر نکات درمورد بهداشت محیط رستوران باید به تمیز کردن سالن غذاخوری و آشپزخانه به صورت روزانه اشاره نمود. به علت رفت و آمد زیاد کارکنان رستوران و مشتریها روزانه کف سالن غذاخوری و آشپزخانه در معرض کثیفی قرار میگیرند. بنابراین برای دور کردن فضای محیط از هرگونه میکروب و ویروس نیاز به تمیزی سالن با شستشوی میباشد. کف آشپزخانه در حین کار ممکن است به علت ریخته شدن مواد غذایی کثیف شود که نیاز به شستشوی بعد از پایان هر وعده غذایی دارد دارد. ریخته شدن مواد اولیهی خام و تازه بر روی کف علاوه بر ایجاد لک سبب ایجاد بوی بد در هوا میشود. لازم به ذکر است که بعد از ریخته شدن یک ماده غذایی بر روی کف بلافاصله به علت نکات بهداشتی نیاز به تمیز کردن دارد. همچنین درصورت ریختن مواد غذایی بر روی کف سالن برای حفظ پاکیزگی محیط بهتر است بعد از رفتن مشتریان علاوه بر تمیز کردن میز کف سالن در قسمت مربوطه نیز تمیز گردد.
نکات اساسی که توسط کارکنان مستلزم به اجرا است
درباره ی بهداشت محیط رستوران برای کارکنان رستوران باید به شما عرض کنیم که نکاتی وجود دارد که مستلزم به اجرا میباشند.
- تمامی افرادی که در رستوران کار میکنند باید کارت بهداشت معتبر با تاریخ مشخص داشته باشند.
- تمامی افراد باید در حین کار از دستکش سفید بهداشتی تمیز استفاده نمایند.
- تمامی کارکنان رستوران باید روپوش تمیز و شخصی خود را در حین کار به تن کنند.
- تمامی پرسنل باید در کلاسهای آموزش بهداشت رستوران که برگزار می شود شرکت کنند.
- تمامی پرسنل باید به نظافت شخصی خود اهمیت بدهند و به طور مرتب مو و ناخنهای خود را اصلاح و تمیز نمایند.
- هیچ یک از پرسنل حق شستن دست در سینک ظرفشویی رستوران را ندارند.
- تمامی پرسنل باید به طور یکسان و هماهنگ تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.
- همه کسانی که در محیط رستوران کار میکنند باید یک کمد شخصی برای نگهداری لباس های شخصی خود داشته باشند.
شستشو و تمیز کردن تمامی وسایل آشپزخانه
نکاتی در مورد وسایل آشپزخانه و محیط آشپزخانه
در مورد وسایل آشپزخانه و محیط داخلی آشپزخانه که مهم ترین محیط در یک رستوران به شمار می رود باید نکاتی را رعایت نمود.
- ورود هرگونه فرد متفرقه به غیر از پرسنل آشپزخانه به داخل آشپزخانه ممنوع می باشد.
- در داخل و مجاورت آشپزخانه هیچ یک از افراد حق استعمال دخانیات را به هیچ عنوان ندارند.
- تمامی وسایلی که موجب آلودگی هوای محیط آشپزخانه می شوند باید از آشپزخانه فاصله داشته باشند.
- سقف آشپزخانه باید تمیز، سفید، عاری از هر گونه میکروب و بدون هیچ ترکی باشد.
- تعداد پرسنل آشپزخانه نباید بیشتر از گنجایش ظرفیت آشپزخانه باشد.
- تمامی پنجره ها باید مجهز به توری های ضد زنگ که سبب عدم ورود آلودگیها به درون محیط میشوند باشد.
- نسبت به نور داخل آشپزخانه نیز باید باتوجه به پنجره ها نور کافی برای محیط آماده شود.
- کف آشپزخانه باید از کفپوشی مانند سنگ باشد و عاری از هرگونه میکروب و شکستگی یا ترک باشد.
- شیب کف آشپزخانه باید به گونهای باشد که آب به سمت قسمت کف شوی آشپزخانه برود.
- تمامی درهای داخلی که به آشپزخانه ختم می شوند باید از نوع خود بسته شو باشند و نیاز به دست زدن نداشته باشند.
بهداشت انباری و محل نگهداری مواد اولیه
در رابطه با بهداشت محیط رستوران در قسمت انبار مواد غذایی باید به شما عرض کنیم، نکات بهداشتی وجود دارند که مستلزم به اجرا هستند.
- کف و دیوارهای انبار مواد غذایی باید پوشیده شده با سرامیک قابل شستشو باشد.
- تمامی سرامیک های به کار گرفته شده در انبار مواد غذایی باید به رنگ روشنی باشند.
- دمای انبار باید به گونه ای باشد که موجب پلاسیده و فاسد شدن مواد غذایی نشود.
- ورود هرگونه افراد متفرقه به جز مسئول انبار مواد غذایی به داخل انبار مواد غذایی رستوران ممنوع می باشد.
- از نگهداری زباله، مواد غذایی فاسد و مواد غذایی پلاسیده شده در داخل انبار مواد غذایی اجتناب به عمل آید.
خشک نمودن ظروف استفاده شده بعد از شستشوی ظروف
نکات بهداشتی که باید توسط پرسنل رعایت شود
نکات بهداشتی و اساسی در رابطه ی با بهداشت محیط رستوران وجود دارد که باید توسط تمامی پرسنل رعایت شود.
- تمامی پرسنل آشپزخانه قبل از شروع کار و یا تعویض کار باید دست های خود را با آب و صابون شسته و خشک نمایند.
- تمامی پرسنل رستوران باید از سرویس های بهداشتی مخصوص پرسنل استفاده نمایند.
- پرسنل رستوران باید از نسب به بهداشت فردی خود و آراستگی خود فعال بوده و تمامی نکات را رعایت کنند.
- تمامی پرسنل رستوران برای ورود به آشپزخانه و انبار مواد غذایی رستوران باید از کفش مخصوص استفاده نمایند.
- پرسنل رستوران در صورت داشتن بیماری خطرناک و یا قابل شیوع از آمدن به رستوران خودداری کنند.
بهداشت مواد غذایی نگهداری شده در رستوران
- تمامی مواد غذایی مصرفی در رستوران باید تازه، سالم، تمیز و دارای مهر بهداشت باشند.
- مواد غذایی مانند سبزیجات باید به صورت روزانه و به شکل تازه تهیه شوند.
- تمامی گوشتهای قرمزی که به رستوران جهت طبخ تهیه میشوند باید دارای مهر کشتارگاه باشند.
- گوشت سفید و گوشت قرمز قبل از استفاده باید تمیز شوند که عاری از هرگونه مو، فلس و پر باشند.
- بعد از تمیز نمودن گوشت ها باید به خوبی با آب شسته شوند.
- برای خرد کردن سبزیجات از تخته ی جدا و برای خرد نمودن گوشت نیز تخته جدا استفاده نمود.
- گوشت چرخ شده به علت زود فاسد شدن نباید بیشتر از دوازده ساعت در یخچال نگهداری شود.
- دمای یخچالی که محل نگهداری گوشت چرخ شده است نباید کمتر و یا بیشتر از چهار درجه باشد.
- نان تازه ی تهیه شده باید در داخل نایلون تهیه و نگهداری شود.
- یخچال نگهداری سبزیجات و یخچال نگهداری گوشت ها باید جدا از هم باشد.
بهداشت وسایل آشپزخانه
علاوه بر بهداشت محیط رستوران باید نکاتی در رابطه ی با بهداشت وسایل آشپزخانه رعایت شود.
- تمامی سیخ های مورد استفاده شده بعد از هربار استفاده باید تمیز شسته شوند.
- تمامی پیشخوان های موجود در آشپزخانه باید سطح تمیزی داشته باشند.
- چرخ های دستی مخصوص حمل مواد اولیه باید از چرخ های دستی حمل غذا جدا باشند.
- تمامی وسایل باید غیر از ظروف پلاستیکی سالم و بدون هیچ شکستگی یا لب پریدگی باشند.
- تمامی ظروف باید ضد زنگ و یا از جنس شیشه باشند.
- تمامی ظروف باید بعد از شستشو به صورت عمودی در جاظرفی مخصوص خشک شدن قرار گیرند.
- بهتر است ظروف توسط دستگاه های اتوماتیک و خودکار شسته شوند.
شستن ظروف به صورت سه مرحله ای
اجرای سایر نکات بهداشتی
نکات بهداشتی زیادی هستند که در کنار بهداشت محیط رستوران باید رعایت شوند که در ادامه به آنها میپردازیم.
- برای تهیه ی هیچ یک از مواد غذایی نباید از جوش شیرین استفاده شود.
- هیچوقت به غیر از مراکز تایید شده توسط سازمان بهداشت نباید یخ مصرفی برای رستوران تهیه شود.
- حتما لازم است برای سرخ نمودن مواد غذایی از روغن سرخ کردنی استفاده شود.
- از استفاده ی مجدد از خوراک های مانده پرهیز کنید.
- تمامی میوه ها و سبزیجات باید خوب تمیز و سپس شسته شوند.
- از نگهداری مواد غذایی نیم پخته اجتناب کنید.
- جعبه کمک های اولیه باید به تعداد مناسب با ظرفیت افراد رستوران تهیه شود.
- وسایل اطفاء حریق در مناسب ترین قسمت ها و به تعداد مناسب تهیه شوند.
قانون “ورود به آشپزخانه ممنوع” در رستورانها، یکی از روشهای مؤثر در حفظ استانداردهای بهداشتی بالا است. این محدودیت، با جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز به مناطقی که غذا تهیه و آماده میشود، احتمال آلودگی متقابل و ورود میکروبها را به شکل چشمگیری کاهش میدهد. به علاوه، با ایجاد یک مرز مشخص بین فضای آشپزخانه و سایر قسمتهای رستوران، این سیاست به حفظ تمرکز کارکنان بر روی کیفیت و بهداشت غذایی کمک کرده و منجر به بهبود عملکرد کلی رستوران میشود. در نتیجه، اجرای این قانون نه تنها به ارتقای سطح بهداشت و ایمنی محیط کمک میکند، بلکه اعتماد و رضایتمندی مشتریان را نیز به همراه دارد.
داشتن کارت بهداشت در رستوران
کارت بهداشت برای کارکنان رستورانها یک سند قانونی است که نشاندهنده آزمایشهای پزشکی و آموزشهای بهداشتی است که آنها پشت سر گذاشتهاند. این کارت، که معمولاً باید به صورت دورهای تجدید شود، تأیید میکند که کارکنان از نظر سلامت قادر به کار در محیط آشپزخانه هستند و درک کافی از اصول بهداشتی مانند شستشوی دستها، استفاده صحیح از دستکشهای یکبار مصرف و جلوگیری از آلودگی متقابل را دارند. این امر به طور قابل توجهی خطر انتقال بیماریهای قابل انتقال از طریق غذا را کاهش داده و اطمینان میدهد که رستورانها متعهد به حفظ بالاترین استانداردهای بهداشتی هستند. در نتیجه، کارت بهداشت به عنوان یک ابزار کلیدی در تضمین ایمنی و بهداشت مشتریان عمل میکند.
آییننامه بهداشت محیط رستورانها مجموعهای از دستورالعملها و استانداردهای دقیق است که به منظور تضمین سلامتی مشتریان و کیفیت غذایی ارائه شده، طراحی و اجرا میشود.