یکی از جذابترین و پیچیدهترین مشاغل دنیای امروز رستوران داری است. البته این شغل پر استرس از درآمد بالایی برخوردار است و همین موضوع سبب شده تا افراد زیادی در سالیان گذشته برای ورود به این کار متقاضی شوند. برای اینکه اهمیت کار رستوران دار را بهتر درک کنید بهتر است سرنوشت چند رستوران قدیمی را که مدیریت درستی نداشتهاند بررسی کنید. احتمالاً با آمار عجیبی از رستورانهای ورشکستهای مواجه شوید که امروز اصلاً وجود ندارند. حال اگر به دنبال دلیل این ناکامی بگردید احتمالاً به این نتیجه خواهید رسید که تصمیم گیریهای غلط مدیریت رستوران یا مالک آن چنین سرنوشتی را برای آنها رقم زده است.
برخی سرمایهگذاران وقتی به سراغ ایجاد یک رستوران میروند، مدیریت آن را چندان پیچیده نمیبینند و از چالشهای این کار اصلاً خبر ندارند. مدیر یک رستوران باید تمام ابعاد کار خود را به طور کامل تحت نظارت قرار دهد تا نهایتاً بتواند رضایت مشتریان را جلب کرده و رستوران خود را به سمت موفقیت حرکت دهد. بودجه کافی و منوی جذاب تنها عوامل موفقیت یک رستوران نیستند و عواملی مثل کنترل هزینهها یا مدیریت گردش مالی نقش کلیدیتری در این موفقیت خواهند داشت. نکاتی که در ادامه بررسی خواهیم کرد کمک میکنند تا با شرایط کار یک رستوران دار بیشتر آشنا شوید.
بازار کار رستوران داری چگونه است؟
اول باید این موضوع را مشخص کنیم که شما به عنوان یک سرمایهگذار میخواهید بازار کار رستوران داری را بررسی کنید یا در این زمینه تخصص دارید و به دنبال کار میگردید. اگر رستوران دار هستید و در این زمینه مهارت خوبی دارید قطعاً رستورانها و سرمایهگذاران بسیاری هستند که آمادگی دارند از مهارت و تخصص شما استفاده کنند. اگر میخواهید مدیریت یک رستوران را به دست آورید باید رزومه خود را آماده کرده و برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند ارسال کنید. حال اگر شما سرمایه خوبی دارید و به دنبال ایجاد یک رستوران میباشید و شخصاً میخواهید مدیریت مجموعه را بر عهده بگیرید شرایط کمی متفاوت میشود. در افتتاح یک رستوران شما باید چندین عامل را در کنار هم قرار دهید. مثلاً افتتاح یک رستوران با منوی غذای گران قیمت در یک منطقه کم درآمد قطعاً به شکست منجر خواهد شد.
مدیر رستوران چه وظایفی بر عهده دارد؟
رستوران داری به دلیل اینکه صنعت رستوران مدام در حال تغییر است، چالشهای زیادی دارد. برای اینکه بتوانید از عهده مدیریت یک رستوران به خوبی برآیید باید با وظایف اصلی رستوران دار آشنا باشید.
مهمترین وظایف یک رستوران دار عبارتند از:
- امور مالی: نیازی نیست که یک رستوران دار حتماً مدیر امور مالی باشد اما باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشد. او باید موجودی رستوران خود را به خوبی بداند و بر اساس آن برنامه هفتگی را تنظیم کند. تسلط بر امور مالی به رستوران دار کمک میکند تا تجزیه و تحلیل دقیقتری داشته باشد. استفاده از نرم افزاری ابری، یکپارچه و کامل برای رستوران داری کمک می کند، بدون دانش حسابداری در جریان امور مالی خود باشید.
- مدیریت نیروی انسانی: کسی که قرار است به عنوان یک مدیر در یک مجموعه فعالیت داشته باشد باید کنترل خوبی نسبت به کارکنان داشته و البته مشوق هایی مبتنی بر عملکرد برای آنها ارائه دهد. همچنین، رستوران دار فقط به اندازه نیاز خود باید نیروی انسانی استخدام کند، چرا که بیکاری افراد باعث دلزدگی آنها می شود.
- طراحی داخلی: ظاهر یک رستوران همانند کیفیت غذا، قیمت آن و برخورد پرسنل در جذب مشتری اثرگذار است. رستوران دار بر اساس غذاهایی که در منوی خود قرار میدهد و سلایقی که در محیط اطراف رستوران وجود دارد، باید بهترین طراحی را برای مجموعه خود در نظر بگیرد.
- آشپزخانه: در مورد آشپزخانه مهمترین وظیفه رستوران دار نظارت بر کیفیت و کمیت غذا است. نظارت او باید به این نتیجه منجر گردد که غذاهایی با کیفیت و در اندازه مناسب پخته شود. نیازی نیست غذاهایی که مشتریان زیادی ندارند در تعداد بالا آماده شوند که فقط برای رستوران هزینه به همراه داشته باشند.
- بازاریابی: موضوع بازاریابی و تبلیغات در رستوران داری مدرن اهمیت زیادی پیدا کرده است. حتی اگر شما بهترین رستوران کشور را داشته باشید اما بازاریابی و تبلیغاتی که در نظر گرفتهاید ضعیف باشد به اهداف خودتان نخواهید رسید.
- مواد اولیه: یکی دیگر از موضوعات مهمی که رستوران دار باید توجه کامل به آن داشته باشد، خرید مواد اولیه است. او باید تلاش کند مواد اولیه مورد نیاز رستوران خود را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب خریداری کند. هرچه کیفیت مواد اولیه بهتر و قیمت آنها پایینتر باشد، رستوران دار سود بیشتری کسب خواهد کرد. البته او به هیچ وجه نباید کیفیت را فدای قیمت کند.
مهارتهای مورد نیاز برای رستوران داری
زمانی در رستوران داری موفق خواهید شد که مهارتهای این کار را در خود تقویت کنید. مهمترین مهارتهایی که یک رستوران دار باید داشته باشد عبارتند از:
- تجزیه و تحلیل: یک رستوران دار باید قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و بازار را داشته باشد. او باید برای کار خود هدف تعیین کند و بر اساس آن رستوران خود را مدیریت نماید. تجزیه تحلیل به یک رستوران دار کمک میکند تا متوجه علاقه مشتریان شود و بر اساس آن غذاهای روزانه را آماده کند. حتی برای تنظیم منو هم تجزیه و تحلیل علاقه مشتریان ضروری است. به کمک تجزیه و تحلیل، رستوراندار سود خود را افزایش می دهد.
- بیان: کسی که میخواهد رستوران داری کند باید فن بیان خیلی خوبی داشته باشد. رستوران دار باید با افراد زیادی مکالمه کند و اگر شیوه درستی برای مکالمات خود در نظر نگیرد قطعاً دچار مشکل خواهد شد. طبیعتاً نحوه مکالمه او با همکاران و کارکنان باید با مشتریان و رقبا تفاوت داشته باشد.
- کار گروهی: رستوران دار هم خودش باید اهل کار گروهی باشد و هم افرادی را برای همکاری انتخاب کند که این روحیه را داشته باشند. بخشهای مختلف یک رستوران ارتباط مستقیم با هم دارند و اگر کارکنان یکی از بخشها عملکرد خوبی نداشته باشند، مجموعه رستوران از این بابت ضرر خواهد کرد.
- انعطاف: همانگونه که بارها اشاره کردیم رستوران دار وظایف سخت و چالشهای جدی در مقابل خود میبیند. او اگر میخواهد موفق شود باید در مدیریت خود انعطاف داشته باشد. به عبارت بهتر نباید روی یک موضوع بیش از حد پافشاری کند و وقتی متوجه شد موضوعی در رستوران باعث ضرر مجموعه است باید سریعاً آن را حذف کرده یا تغییر دهد.
مزایا و معایب رستوران داری چیست ؟
مزایای رستوران داری
رستوران داری مزایای بسیار زیادی میتواند برای شما داشته باشد. مهمترین مزایای این شغل را با هم مرور میکنیم:
- مدیر بودن: چه خودتان صاحب رستوران باشید یا فرد دیگری مالک آن باشد و مدیریت رستوران را به شما واگذار کند، این شغل یک کار مدیریتی محسوب میشود. در حقیقت شما رئیس خود هستید و باید همه چیز را تحت نظر قرار دهید. البته این موضوع میتواند کمی هم دردسرساز باشد چرا که شما باید عملکرد همه را مورد نظارت قرار دهید.
- جامعه هدف: وقتی به عنوان یک رستوران دار فعالیت میکنید با جامعه هدف گستردهای به عنوان مخاطبین خود روبرو میشوید. جامعه هدف شما سنین گوناگون، سطوح اقتصادی مختلف و علایق و سلایق متنوع را در بر میگیرد. شما با طیف وسیعی از انسانها روبرو خواهید بود و میتوانید از طریق آنها منافع خودتان را تامین کنید.
- نشاط: برخی از مشاغل به دلیل اینکه در آنها، ارتباط با مردم ضعیفتر میباشد، انسان را دچار خستگی و افسردگی میکنند. با این وجود رستوران داری به دلیل اینکه شما را به طور مستمر در ارتباط با مردم قرار میدهد حس نشاط بسیار خوبی دارد و ضد افسردگی است. درست است که مدیریت یک رستوران فشار کاری بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد اما نشاطی که از آن به دست میآورید خستگی را برطرف می-کند.
- سود: یکی از پولسازترین مشاغل البته در صورتی که به موفقیت برسید، رستوران داری است. اگر شما مدیر خوبی باشید و بتوانید رستوران خودتان را به خوبی اداره کنید سودهای وحشتناکی کسب خواهید کرد که بعید است مشاغل دیگر به این راحتی بتوانند به آن برسند. البته رسیدن به سودهای بالا در کنار مدیریت قوی، صبر و حوصله هم میطلبد.
- اشتغال زایی: اگر شما در مدیریت یک رستوران درست عمل کنید، سبب میشوید تا مجموعه تحت کنترلتان گسترده شده و نیازمند عوامل انسانی بیشتری باشد. این موضوع کمک میکند تا در زمینه اشتغال زایی فعالیت شما ثمربخش بوده و افراد بیشتری مشغول به کار گردند.
معایب رستوران داری
در کنار مزایایی که برای رستوران داری عنوان کردیم باید به این موضوع اشاره کنیم که این کار معایبی هم میتواند داشته باشد.
مهمترین مشکلات رستوران داری را با هم بررسی میکنیم:
- ریسک: مدیریت یک رستوران همیشه با ریسک زیادی همراه است. به ویژه اگر با سرمایه خودتان وارد این کار شده باشید و رستوران شخصیتان را ایجاد کنید باید انتظار ضررهایی را در سال اول داشته باشید. بسیاری از رستورانها در یک سال اول اصلاً سوددهی ندارند و اتفاقاً نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم خواهند داشت. پس شما به عنوان مدیر یک رستوران باید ریسکپذیر باشید و برای رسیدن به موفقیت و سودآوری تلاش زیادی کنید.
- رقابت: در صنعت رستوران همیشه رقابت شدیدی بین افراد مختلف وجود داشته است. در این فضای رقابتی تنها افرادی میتوانند موفق شوند که روحیه جنگندگی و چالش پذیری داشته باشند. شما باید در رقابت با دیگران از ایدههای جدید و مدرن استفاده کنید تا توانایی جذب مشتریان بیشتر را داشته باشید. جامعه هدف شما و دیگر رستورانها مشترک است و در این میان کسی موفق میشود که افراد بیشتری را جذب خود کند.
- شیفت کاری: شیفت و ساعات کاری رستوران در مقایسه با مشاغل دیگر طولانیتر است. در این بین مدیر رستوران بیش از دیگران باید برای کار خود زمان بگذارد و از زمان آماده سازی فضای داخلی رستوران تا آماده شدن غذا و حتی تا پس از آن در کنار کارکنان حضور داشته باشد. طبیعتاً چنین اتفاقی رستوران دار را به شدت خسته میکند و اگر او روحیه قوی نداشته باشد شکست خواهد خورد.
- تغییرات: تغییرات اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در عملکرد یک رستوران دارند. زمانی که تورم روی قیمت کالاها اثر میگذارد، طبیعتاً بعضی از غذاها طرفداران خود را از دست میدهند و کسی که رستوران داری میکند باید بتواند جایگزینهای خوبی در این شرایط داشته باشد. ضمناً گاهی اوقات درآمد رستوران با نوسان همراه میشود که مجدداً مدیریت رستوران را با چالشهای جدی مواجه میکند.
اهمیت پذیرش اشتباهات و خطاها توسط رستوران دار
تا اینجا متوجه شدیم که رستوران داری کاری پرچالش و سنگین محسوب میشود. در چنین شغلی احتمال خطا و اشتباه بسیار زیاد است. قطعاً اشتباه یا خطا در محاسبات یک مدیر اتفاق خوبی نیست اما چیزی که اهمیت دارد نحوه برخورد او با اشتباهات است. نحوه برخورد مدیر با اشتباهات خود و کارکنان تاثیر زیادی در موفقیت و آینده رستوران او خواهد داشت. اگر خود مدیر دچار اشتباه شد به جای اینکه روی اشتباهاتش پافشاری کند یا به دنبال پنهان کردن آن باشد، بهتر است اشتباهش را قبول کند.
قبول اشتباه به مدیر کمک میکند تا انعطاف بهتری داشته باشد و به دنبال روشی بگردد که اشتباهات قبلی جبران شوند. در مقابل اشتباهات کارکنان هم مدیر باید منعطف عمل کند. برخی اشتباهات نیاز به تذکر جدی و برخی دیگر نیاز به برخورد آرام و آموزشی دارند. مدیر باید این را به خوبی بداند که کارکنان او در رستوران در حقیقت ابزاری برای موفقیت هستند و باید به بهترین شکل از آنها استفاده کند.
تاثیر فضای مجازی در رستوران داری
اگر میخواهید در رستوران داری موفق باشید، باید روی تبلیغات و بازاریابی حساب ویژه باز کنید. در جهان مدرن تبلیغات و بازاریابی با کمک فضای مجازی موثر واقع میشوند. در حقیقت کسی که میخواهد رستوراندار قدرتمندی باشد نمیتواند خودش را از این فضا دور کند. رستوراندار موفق کسی است که از فضای مجازی برای انتشار تبلیغات و انجام فعالیتهای بازاریابی کمک بگیرد.
البته این بدان معنا نیست که روشهای سنتی تبلیغات و بازاریابی باید کنار گذاشته شوند و فقط روی فضای مجازی تکیه گردد. آن روشها نیز هنوز کارایی خود را دارند و میتوانند برای بالا بردن مشتریان رستوران موثر باشند. شما به عنوان یک رستوران دار باید در کنار روشهای سنتی از روشهای مدرن فضای مجازی استفاده کنید.
به همین دلیل هر کسی که میخواهد در زمینه رستوران داری فعالیت کند بهتر است در مورد دیجیتال مارکتینگ اطلاعات اولیه ای داشته باشد. به این نکته هم توجه داشته باشید که بسیاری از سفارشات مشتریان امروزه از طریق فضای مجازی و پلتفرمهایی که در این زمینه طراحی شده است انجام میگردد. شما با کمک رسانههای اجتماعی میتوانید تبلیغات و بازاریابی خود را قویتر کنید و از طریق ایجاد یک وب سایت اینترنتی یا منوی دیجیتال فروش رستوران را به صورت غیر حضوری افزایش دهید.
برای رستوران دار چه چالشهایی پیش میآید؟
رستوران داری کاری پرچالش است. مهمترین چالشهایی که یک رستوران دار با آنها ممکن است مواجه شود عبارتند از:
داشتن سرمایه زیاد برای احداث یک رستوران فرصت خوبی خواهد بود اما به نوع خود میتواند چالشی بزرگ برای رستوران دار باشد. رستوران داری فقط وابسته به سرمایه نیست و اگر مدیریت رستوران در اختیار افراد بی تجربه قرار بگیرد، شکست آنها قطعی خواهد بود.
دومین چالشی که ممکن است برای یک رستوران دار ایجاد شود تامین مواد اولیه با کیفیت است. رستوران دار برای اینکه این چالش را برطرف کند باید یک مسئول خرید توانمند پیدا کند. مسئول خریدی که او پیدا میکند باید قابل اعتماد باشد و در بازارهای مختلف تامین کنندگان معتبر را برای تهیه مواد اولیه بشناسد.
صدمه دیدن کارکنان یکی دیگر از چالشهای متداول در این شغل است. رستوراندار باید این نکته را در نظر داشته باشد که احتمال صدمه دیدن با روغن داغ یا شعله آتش و… وجود دارد. در صورت وقوع این اتفاق او نباید مضطرب شود و لازم است سریعاً اقدامات درمانی را برای فرد آسیب دیده دنبال کند.
یکی دیگر از چالشهای بزرگی که ممکن است رستوران دار با آن برخورد کند حفظ نیروی انسانی است. فعالیت در رستوران کار بسیار سختی محسوب میشود و برخی افراد پس از مدت کوتاهی این کار را ترک میکنند.
گاهی اوقات اتفاقات پیشبینی نشدهای رخ میدهند که تاثیر بسیار زیادی روی شغل رستوران دار دارند. نمونه بارز آن در سالیان اخیر ویروس کرونا است که بیشترین ضربه را به رستورانها وارد کرد. در زمان شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراکز عمومی مثل رستورانها تعطیل شدند و طبیعتاً این موضوع سبب ورشکستگی برخی از آنها گردید.
چگونه در شغل رستوران داری موفق شویم ؟
موفقیت در رستوران داری آسان نیست. فردی که میخواهد در این شغل موفق شود باید پارامترهای مختلفی را دنبال کند که عبارتند از:
- کسی که میخواهد در این کار موفق شود باید با مبانی مدیریت یک رستوران آشنا باشد. این آشنایی از طریق آموزش به وجود میآید. البته آموزشهای یک رستوران دار هیچگاه متوقف نمیشوند و او همیشه باید خودش را به روز نگه دارد. کسی به عنوان یک رستوراندار موفق خواهد بود که همیشه اطلاعات جدید را در این زمینه پیگیری کند.
- در کنار آموزش و تحصیل، کسب تجربه نیز کمک کننده است. کسب تجربه آنقدر هم آسان نیست و گاهی اوقات هزینه سنگین برای فرد به وجود میآورد. بخشی از تجربه در زمینه رستوران داری در حین کار بدست می آید و بخش دیگری از طریق مطالعه سرگذشت دیگر رستوران داران کسب می¬شود.
- یک رستوران دار موفق کسی است که پیشبینیهای دقیقی در مورد سلیقه مشتریان و شرایط بازار داشته باشد. هیچ شغلی در دنیا همیشه ثبات ندارد و امکان دارد بر اساس شرایط دچار تغییراتی شود. طبیعتاً در این تغییرات تنها افرادی سالم میمانند که قدرت تحلیل و پیشبینی داشته باشند. رستوراندار نباید در برابر نوآوری مقاومت بکند و همیشه باید از روشهای جدید برای بهبود کیفیت خدمات خود کمک بگیرد.
- کسی که میخواهد در شغل رستوران داری موفق شود باید به طور مستمر عملکرد روزانه خود را بررسی کند و به نظرات مشتریان و پرسنل رستوران توجه داشته باشد. همچنین او باید زمان را مدیریت کند و با برنامهریزی و اولویت بندی دقیق، بهترین تصمیمات را برای مجموعه خود بگیرد.
تجربیات رستوران داری میتواند به عنوان پایهای برای مدیریت موثر و بهبود کیفیت خدمات عمل کند و ارزش بسیاری داشته باشد.
رستوران دار با کارکنان چگونه باید برخورد کند؟
یکی از سختترین مواردی که اتفاقا در رستورانداری اهمیت بسیار زیادی دارد، نحوه برخورد مدیر با کارکنان است. رفتار رستوراندار با کارکنان و پرسنل خود باید منعطف باشد. گاهی اوقات لازم است که رستوراندار با کارکنان برخورد جدی کند تا آنها متوجه اشتباهات خود شوند. به همین شکل زمانی که کارکنان وظایف خود را به خوبی انجام میدهند، برخورد مدیر با آنها باید دوستانه، محترمانه و مشوقانه باشد. یک مدیر نباید در برخورد خود با پرسنل تفاوتی قائل شود. او باید همه کارکنان را به یک چشم ببیند. از طرفی رستوراندار باید با کارکنان شفاف رفتار کند. اگر رستوران در مقطعی دچار مشکلات خاصی شده است او باید این مشکلات را با مجموعه خود در میان گذارد و آنها را در جریان سختیها قرار دهد. در نهایت، رستوران دار باید اهمیت کار هر کدام از پرسنل را برای آنها توضیح دهد تا کارکنان متوجه شوند چه وظیفه مهمی بر دوش آنها قرار داده شده است.
2 پاسخ
سلام. من یه سوال داشتم خواستم یک رستوران راه اندازی کنم و خواستم بدونم درآمد رستوران داری حدودا چقدر هست ؟ و اینکه شغل رستوران داری رو پیشنهاد میکنید یا خیر ؟
درود، درآمد یک رستوران بستگی به عوامل مختلفی از جمله مکان، نوع غذا، قیمتگذاری، تقاضا و سایر عوامل دارد، اما میتوانید با مطالعه بازار محلی و برنامهریزی دقیق، درآمد تقریبی را محاسبه کنید.
پیشنهاد میکنیم که قبل از تصمیمگیری در مورد شغل رستوران داری، با دقت برنامهریزی کنید و تمام جوانب مختلف آن را بررسی کنید، از جمله ریسکها و نیازهای مالی و زمانی، تا تجربه و دانش مورد نیاز.