Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحول دیجیتال رستوران و کافه چگونه رخ خواهد داد؟

تحویل دیجیتال رستوران

فهرست مطالب

امروزه نوآوری‌های فناورانه در هر شغلی ورود پیدا کرده است. تحول دیجیتال در رستوران باعث پیشرفت بیزینس شما و پیشی گرفتن از سایر رقبایتان می­‌شود. صنعت رستوران‌داری با رقابت شدیدی روبرو است. همه سعی دارند بهتر از رقبای خود عمل کنند. به همین جهت، مالکان رستوران‌ها­ مدل‌های تجاری فعلی خود را تغییر داده‌اند و از راه‌حل‌های فناوری مدرن استفاده می‌کنند تا تجارت خود را گسترش دهند. این مسئله آن­ها را قادر می­سازد تا در چرخه رقابت باقی بمانند و نسبت به دیگران برتری یابند. در ادامه، بیشتر با تحول دیجیتال در صنعت کافه و رستوران آشنا خواهیم شد.

چگونه فناوری‌های مدرن، صنعت رستوران‌داری را متحول می‌کند؟

با همه‌گیری کوید 19، بسیاری از صنایع از جمله رستوران‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد زیادی از کافی‌‌شاپ‌ها و رستوران‌ها مجبور شده‌اند تا کسب‌ و کار خود را تعطیل کرده و یا فعالیت خود را کاهش دهند.

تعدادی از این رستوران‌ها و کافه‌ها پیش از کرونا، استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی را در بیزینس خود مرسوم ساخته بودند و به‌کارگیری آن‌ها را ضروری می‌دانستند. به این ترتیب از پاندمی کوید، ضربه کمتری خوردند؛ اما گروهی دیگر که این تغییرات را جدی نگرفته بودند، با بحران روبه‌رو شدند.

همه‌گیری ویروس کرونا و شرایط نامطلوب ناشی از آن نه تنها تحول دیجیتال در رستوران را سرعت بخشیده، بلکه در عادات مصرف‌کننده نیز تغییراتی را ایجاد کرده است. پیش‌بینی‌ها نشان‌ می‌دهند که این تغییر رفتار مشتری‌ها و افزایش سرعت رستوران‌داران در ایجاد تحولات دیجیتال و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، پس از نابودی و کاهش ابتلا به کوید نیز همچنان باقی بمانند.

مطمئنا نام ابزارهای پرکاربرد فناوری‌های مدرن مانند پرداخت دیجیتال صورتحساب آنلاین ، سفارش آنلاین، منو دیجیتال ، دستگاه‌های هوشمند و غیره را زیاد شنیده‌اید. پس بیایید با چند فناوری که تحولات صنعت رستوران‌داری را رقم زده‌اند، آشنا شویم.

سفارش‌گیری آنلاین | تحول دیجیتال در رستوران

سفارش آنلاین غذا موضوع جدیدی نیست. چرا که مدت‌ها است این نوع دریافت سفارش‌ها در صنعت رستوران‌داری اتفاق می‌افتد. از آن‌جایی که مشتریان در دنیای مدرن دائما پرمشغله‌تر از گذشته می‌شوند، ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به رستوران‌ از طریق اینترنت غذا را سفارش دهند؛ زیرا با استفاده از این روش علاوه‌براین که در وقت صرفه جویی می‌شود، راحتی بیشتری نیز برای مشتریان ایجاد خواهد شد. در ضمن، سفارش آنلاین راه دیگری برای درآمدزایی خارج از محیط فیزیکی رستوران‌ها و کافه‌ها برای رستوران‌داران پدید می‌آورد. دو دلیل عمده‌ که سبب شده‌اند تا سفارش‌گیری آنلاین به دنیای رستوران‌داری ورود پیدا کند، عبارتند از:

  • افزایش استفاده از تلفن همراه
  • نفوذ اینترنت

طبق تجزیه و تحلیل اخیر فوربس، درآمد ناشی از سفارش‌های آنلاین غذا به زودی از 200 میلیارد دلار عبور می‌کند؛ زیرا علاقه مشتریان روز به‌ روز برای استفاده از این روش سفارش‌گیری بیشتر می‌شود. ایجاد یک منوی دیجیتال و شعبه مجازی یا فروشگاه دیجیتال می‌تواند شروع خوبی باشد تا تحول دیجیتال را در رستوران خود آغاز کنید.

رسانه‌های اجتماعی ابزاری برای تحول دیجیتال

رسانه‌های اجتماعی ناگهان به یک ابزار بازاریابی جدی برای صاحبان مشاغل از جمله رستوران‌ داران تبدیل شده‌اند. این نوع رسانه‌ها در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی عادی هستند.

چرا که آمارها نشان می‌دهند، به طور متوسط هر فرد ​​روزانه 153 دقیقه از وقت خود را در سوشال مدیا می‌گذراند. این مقدار از زمان شامل اموری همچون بررسی اخبار صبحگاهی تا جست‌وجو در اینستاگرام و فیسبوک می‌شود. با توجه به این مسئله، صنعت رستوران‌داری دریافت که باید از این فرصت برای بازاریابی استفاده کند. به همین دلیل، دائما حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و… پر رنگ‌ می‌سازد.

تقریباً 36 درصد از کارفرمایان معتقدند که با ورود این سبک از تحول دیجیتال در رستوران آن‌ها، درآمدشان رشد زیادی داشته است. از طریق رسانه‌های اجتماعی شما می‌توانید با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید. در صفحات مربوط به کافه یا رستوران خود از غذاها و نوشیدنی‌هایتان عکس‌های اورجینال و با کیفیت به اشتراک بگذارید.

رسانه های اجتماعی

تحول دیجیتال در رستوران با آشپزخانه‌ ابری

آشپزخانه‌ ابری در نتیجه تغییرات گسترده‌ای که در فناوری‌ها و عادات مصرف‌کنندگان به وجود آمده، وارد صنعت رستوران‌داری شده‌ است. امروزه مردم علاقه دارند در حالی که مشغول قدم زدن هستند غذا بخورند. بنابراین بسیاری از رستوران‌ها یک مدل تجاری جدید با نام «آشپزخانه ابری» را به وجود آورده‌اند.

تحولات دیجیتال در رستوران باعث شده است تا این نوع آشپزخانه‌ها که فقط بر تحویل و کیفیت غذا تمرکز می‌کنند و اهمیتی برای طراحی محیطی جذاب قائل نیستند، بتوانند سفارشات را تنها از طریق برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها و به صورت کاملا آنلاین ثبت و آماده ‌کنند. با سرعتی که صنعت رستوران‌داری در حال دگرگونی است، این نوع آشپزخانه‌ها که آن‌ها را شبح نیز می‌نامند در سراسر جهان فراگیر خواهند شد.

تحول دیجیتال در رستوران تجربه‌ای جذاب را ارائه می‌دهد

در زمینه تحول دیجیتال، ضروری است که کافه رستوران‌ها خدمات و محصولاتی ارائه دهند که باعث ایجاد یک تجربه جذاب برای مشتریان شود. در این صورت با توجه به شایستگی خود، می‌توانند به عنوان یک مکان خاص در ذهن مشتریان ماندگار شوند. بنابراین ارائه تمامی خدمات اضافی قابل اجرا، یک امتیاز مثبت برای صاحب کافی شاپ و رستوران خواهد بود تا خود را به عنوان برند برتر در ذهن مصرف‌کننده ثبت کند و منتظر بازگشت مجدد مشتریان باشد.

راهکار‌های ایجاد یک تجربه جذاب رستورانی با استفاده از فناوری

همان‌گونه که قبل‌تر نیز بیان‌ کردیم، این احتمال وجود دارد تا شما در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید؛ اما برای عملی شدن این موضوع باید استفاده از فناوری‌های روز را اولویت کسب‌وکار خود قرار دهید. در ادامه چند راهکار ارائه خواهیم کرد که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی برای مشتریان خود به‌وجود آورید.

1. برای رستوران خود شعبه مجازی بسازید | تحول دیجیتال در رستوران

ایجاد یک شعبه مجازی این فرصت را فراهم می‌کند تا رستوران و کافی شاپ شما در گوکل دیده شود و مشتریان به راحتی به کافه رستوران شما دسترسی پیدا کنند. مشاهده آنلاین منوهای شما، ثبت سفارش‌های آنلاین و پرداخت اینترنتی، سرعت رستوران‌داری و میزان فروش شما را به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. همچنین، این راهکار با فروش مدرن رستوران سازگار است و شما را در میان رقبا متمایز می‌کند.

2. تحول دیجیتال در رستوران با امکان استفاده رایگان از WIFI برای مشتریان

دسترسی به اینترنت در هر جا از جمله مواردی است که برای بشر اهمیت پیدا کرده است. پس امکان استفاده از وای‌فای رایگان را برای مشتری‌های خود فراهم آورید تا آن‌ها را به خود علاقه‌مند سازید. چرا که WIFI یک سرویس ضروری برای جذب مشتری محسوب می‌شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

در ضمن هیچ‌گاه فراموش نکنید که در جهان وابسته به تکنولوژی، هیچکس بدون به اشتراک گذاشتن عکس‌های فنجان قهوه‌ خود در شبکه‌های اجتماعی آن را نوش جان نخواهد کرد. تا می‌توانید از مشتریان خود بخواهید با تگ کردن رستوران یا کافی شاپ شما در شبکه‌های اجتماعی، به تبلیغ برای شما بپردازند.

3. به کارگیری منو دیجیتال | حرکت به سمت تحول دیجیتال رستورانی

یکی از ابزارهایی که منجر به ایجاد تحول دیجیتال رستوران شده است را می‌توان جایگزینی منو دیجیتال به جای منو‌های کاغذی دانست. ارائه منوهای جذاب و به‌روز باعث می‌شوند مشتریان راحت‌تر به انتخاب غذا بپردازند و از تصمیمات خود رضایت بیشتری داشته باشند. این سبک از سفارش در فرایندهای کافه رستوران نفوذ کرده و ارائه خدمات مدرن را جایگزین خدمات سنتی می‌کند.

برای دریافت نرم افزار رستوران حرفه‌ای رستوران و کافی شاپ خود به صفحه اصلی ماپرا مراجعه نمایید.

4. بررسی بازخورد مشتریان | تحول دیجیتال در رستوران

در تحول دیجیتال در رستوران یک بازخورد خوب به اندازه ارائه خدمات عالی مهم است. شما می‌توانید در فروش آنلاین رستوران خود بخشی را برای ارائه نظرات در نظر بگیرید و از مشتریان بخواهید تا به شما درباره خدمات و غذایی که ارائه داده‌اید فیدبک دهند. در ضمن، با راهکار نظرسنجی آنلاین قادر خواهید بود از ایده‌های جذاب مشتریان بهره‌مند شوید و کسب‌وکار خود را براساس انتظارات مشتری توسعه دهید.

تحول دیجیتال در رستوران ‌در راستای کمک به افراد با ناتوانی جسمی

یکی از ابعاد جذاب این نوع تحولات در شیوه سفارش‌گیری، پرداخت و ارسال غذا این است که این تغیرات به افراد با ناتوانی جسمی نیز کمک خواهند کرد. به‌طور مثال، فردی که توانایی تکلم ندارد، برای سفارش غذا و نوشیدنی مود علاقه خود دیگر با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد و به راحتی می‌تواند به وب سایت یا شعبه مجازی رستوران مورد نظر خود وارد شود و به ثبت سفارش بپردازد. همچنین قادر است که به صورت اینترنتی پرداخت سفارش خود را انجام دهد.

تحول دیجیتال و ناتوانی جسمانی

تحول دیجیتال در رستوران و کاهش هزینه

در گذشته صاحبان رستوران‌ها انواع موادغذایی را می‌خریدند و در آخر هفته یا ماه با حجم اندوهی از یک نوع ماده غذایی باقیمانده مواجه می‌شدند. از این رو، مواد غذایی فاسد می‌شدند و هزینه‌هایی زیادی را به صاحبان این نوع کسب‌وکارها تحمیل می‌کردند؛ اما امروزه هزینه‌های مصرفی نیز با تکنولوژی کاهش یافته است. به‌طوری که شما با استفاده از فناوری‌های بروز، رنگ تازه‌ای به کسب‌وکار خود خواهید داد.

چرا که این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا در آخر هر روز، هفته، ماه و سال دریابید که کدام غذای منو بیشترین سفارش را داشته و کدام یک از غذاها کم‌ترین جذابیت را برای مشتریان داشته است. این گزارش به شما در خرید موادغذایی کمک خواهد کرد. همچنین این امکان را می‌دهد تا بیشتر با سلیقه مشتریان خود آشنا شوید.

شیوه‌های نوین سفارش و پرداخت هزینه

همانطور که شما می‌دانید و ما نیز در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم سفارش آنلاین موضوع جدیدی نیست؛ اما با همه‌گیری ویروس کرونا، تغییر سبک زندگی و همسویی بیشتر با تغییرات نوین جهان، حتی پس از کاهش محدودیت‌های اعمال شده نیز مردم تمایل دارند تا سفارش‌های خود را با گشت‌وگذار در اینترنت و با حداقل تماس فیزیکی با اجسام دیگر ثبت کنند. به‌این‌ترتیب، در این‌جا چند راهکار نوین در راستای سفارش و پرداخت آسان ارائه می‌دهیم:

نصب QR کد روی میز

ایمنی، سرعت و کارایی همیشه بخش مهمی از تحول دیجیتال در رستوران و کافی شاپ بوده است. این ویژگی‌ها در پی بحران COVID-19، اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. فناوری سفارش و پرداخت با استفاده از کد QR، به مشتریان شما این امکان را می‌دهد تا با خیال راحت با استفاده از تلفن همراه خود سفارش دهند و هزینه وعده غذایی خود را بپردازند. این تحول دیجیتال در رستوران نه تنها به مشتری شما آرامش می‌دهد، بلکه به شما در بهبود رسیدگی به میزها، افزایش بهره‌وری نیروی کار و درک بهتر مشتریان کمک می‌کند. با اسکن QR کدی که روی هر میز وجود دارد، منوهای غذا نمایش داده می‌شوند و مشتری به راحتی می‌تواند سفارش خود را ثبت کند.

مانیتور‌های ثبت سفارش | تحول دیجیتال در رستوران

استفاده از مانتیور‌های لمسی برای ثبت سفارش، در حال تبدیل شدن به یکی از جنبه‌های اصلی خدمات سریع در رستوران‌ها است. با استفاده از این مانیتور‌ها، مشتری می‌تواند غذا را مناسب با ذائقه خود با اضافه کردن یا کم کردن یک ماده غذایی سفارش دهد. همچنین این امکان را می‌دهد که حجم غذای خود را تعیین کند.

در گزارش موفقیت رستوران‌های سال 2019، 53 درصد از مشتریان مانتیورهای ثبت سفارش را از خدمات مهم عنوان کردند. این فناوری به رستوران‌ها این امکان را می‌دهد تا با ایجاد تجربه دیجیتالی درجه یک و آسان، انتظارات ارباب‌رجوع را برآورده کنند. آن‌ها همچنین مشتری را بر فرآیند سفارش مسلط کرده و اختیارات بیشتری به آن‌ها می‌دهند.

سخن پایانی

صنعت رستوران‌داری در طول دهه گذشته با سرعت زیادی تغییر کرده است، این تغییرات عمدتا‌ به دلیل ظهور فناوری‌های جدید و تغییرات متناسب با خواسته مشتریان به وجود آمده‌اند. لازمه اطمینان از آینده، همسویی با تغییرات جهان و استفاده از فناوری‌های نوین همچون شعبه مجازی، منو دیجیتال، سفارش و پرداخت آنلاین، و دریافت بازخورد مشتریان با بکارگیری راهکارهای ابری است. به این صورت، مشتریان و صاحبین کافه رستوران‌ها بدون محدودیت‌های فیزیکی و زمانی با یکدیگر در ارتباط هستند و فروش رستوران از راهکارهای بسته سنتی به دنیای وب ورود می‌کند. همچنین، همسویی با فناوری‌های روز، پاسخگوی نیاز مشتریانی است که می‌خواهند امکان تحویل و صرف غذا در خارج از محیط رستوران نیز فراهم باشد و در هر لحظه بتوانند غذا و نوشیدنی دلخواه خود را از کافه رستوران مورد علاقه‌شان سفارش دهند. سپاس که تا پایان مطلب تحول دیجیتال در رستوران ما را همراهی کردید.

مرتبط بخوانید : 12 مزیت منو دیجیتال رستوران و کافی شاپ

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید