Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

مشاوره راه اندازی رستوران و کافی شاپ

راه اندازی رستوران

فهرست مطالب

راه اندازی رستوران یک پروسه طولانی است که شما می توانید با آگاهی از مراحل آن، این فرآیند را سریع تر طی کنید. در این مقاله می خواهیم به آموزش 0 تا 100 راه اندازی رستوران بپردازیم و شما را با مراحل و مجوزهایی که برای آن نیاز است آشنا سازیم. در انتها نیز یک فرصت مهم برای ایجاد مزیت رقابتی به شما معرفی می کنیم که می توانید از آن بهره مند شوید.

رستوران داری و آینده آن

راه اندازی رستوران، همواره به عنوان یکی از کسب و کارهای بسیار هیجان انگیز و پرطرفدار بوده است که نیازمند مدیریت، دانش و آگاهی و از همه مهم تر، علاقه می باشد. برای راه اندازی این حرفه، لازم است شرایط مختلفی درنظر گرفته شود. از سرمایه اولیه کافی برای تهیه تجهیزات گرفته تا انتخاب یک مکان مناسب برای پذیرایی از مشتری، نیروی کار حرفه ای برای آشپزی و سرویس دهی، اخذ مجوزهای رسمی، ایجاد مزیت های رقابتی و غیره که همگی به عنوان پیش نیاز راه اندازی این فعالیت است.

یک نکته قابل توجه قبل از راه اندازی رستوران، آن است که بدانید این نوع کسب و کارها گردش مالی بسیار بالایی دارند. این موضوع باعث می شود تا مدیریت هزینه ها و درآمد در آن بسیار مهم باشند. از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و مواد غذایی خود عواملی هستند که بر اهمیت این مسئله می افزایند. با این حال نکته بسیار مهمی که غالب صاحبان این کسب و کار به آن توجه نمی کنند، عدم ایجاد تمایز و ارزش افزوده یا مزیت رقابتی است.

در ادامه می خواهیم با بر شمردن مراحل مختلفی که باید برای آموزش راه اندازی رستوران از صفر تا صد بدانید، به معرفی تجهیزات موردنیاز و نیز سیستم مدیریتی آنلاین آن بپردازیم. این سیستم یکپارچه می تواند برای ایجاد یک مزیت رقابتی بسیار موثر در کسب و کار شما درنظر گرفته شود. استفاده از این گونه نرم افزارها، می توانند در خودکارسازی (اتوماسیون) خدمات رستوران به شدت به شما کمک کنند.

مراحل راه اندازی رستوران 

تاسیس و راه اندازی رستوران چه مراحلی دارد؟ در پاسخ به این پرسش با هم مراحل آن را بررسی می کنیم که به شرح زیر می باشند:

  • برنامه ریزی و مشاوره: اکنون شما در مرحله ای هستید که یک سرمایه بزرگی را در حساب بانکی خود دارید. حال قصد دارید تا کاری کنید که خودتان کارفرما خود باشید. هرچند این حس بسیار جذاب است اما باید بدانید بسیاری از افراد با همین شور و اشتیاق کسب و کاری را آغاز کرده و پس از مدتی ورشکست شده اند. عاملی که به خوبی می تواند منجر به جلوگیری از این اتفاق شود، مشورت با افراد با تجربه و وارد در این زمینه است. شما می توانید از دوستان و آشنایان خود شروع کرده و یا با پرداخت هزینه، با صاحبان کسب و کارهای مرتبط، جلسه مشاوره داشته باشید.
  • برنامه ریزی: از جستجو و تحقیق در اینترنت گرفته تا تجربه و دانشی که از مشاوره خود بدست آورده اید، یک لیست درست کنید. حال از آن لیست برای تعیین گام های آتی تاسیس رستوران استفاده نمایید. این کار باعث می شود تا نقشه راه خود را بدانید.
  • مراحل اولیه: ساختار کسب و کار خود را تعیین کنید. آیا یک کافی شاپ می خواهید یا رستوران. محل راه اندازی رستوران را انتخاب کنید. آیا این مکان از نظر شلوغی و بافت جمعیتی بیشتر مناسب رستوران است یا کافی شاپ؟ سپس یک فهرست از تجهیزات موردنیاز رستوران بنا به لیست غذایی خود درنظر بگیرید. حتما از گارانتی و خدمات پس از فروش آنها اطمینان داشته باشید. در انتها نیز لیست مواد غذایی موردنیازی که برای غذاهای خود نیاز دارید را مشخص کنید.
  • راه اندازی رستوران: حال با گرفتن مجوزهایی که برای راه اندازی این شغل درنظر گرفته شده است، می توانید مراحل راه اندازی رستوران را به صورت عملی در پیش بگیرید.
مشاهده مطلب  ‌روش های حسابداری رستوران + نکات کاربردی

روش های راه اندازی رستوران

مجوزهای لازم برای راه اندازی رستوران

برای راه اندازی رستوران ، علاوه بر مراحل ذکر شده در قسمت قبل، لازم است مجوزهای لازم را تهیه کنید. این گواهی ها برای جلوگیری از پلمپ شدن و بستن کسب و کار شما اجباری هستند. از جمله این مدارک می توان گفت:

  • کد مالیاتی و ثبت نام در سامانه: شما باید کسب و کار خود را در سامانه مالیات ثبت کنید. در صورتی که نیاز باشد، اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده نیز بنمایید. وب سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir می باشد.
  • پروانه کسب: برای اخذ این مجوز، به صنف رستوران و سلف سرویس مراجعه کرده و از آنها راهنمایی بگیرید. دریافت پروانه کسب ملزم به انجام یک فرآیند و ارائه برخی مدارک می باشد.
  • دریافت مجوز بهداشت: بایستی به اداره بهداشت مراجعه کرده و آزمایش عدم اعتیاد بدهید.
  • گواهی عدم سوء پیشینه: یکی دیگر از مدارک موردنیاز، دریافت گواهی عدم سوء پیشینه است.

موارد دیگری که در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرند شامل تعیین وضعیت نظام وظیفه فرد، اخذ تاییدیه های بهداشتی و اداره دارایی برای محل رستوران و نیز پرداخت هزینه های مربوطه هستند.

اتوماسیون با استفاده از نرم افزار

در راهنمای راه اندازی رستوران ، اشاره کردیم که خلق یک ارزش افزوده از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی، بسیاری از مشتریان کسب و کارها سعی می کنند خدمات خود را از طریق فضای مجازی دریافت کنند. شما می توانید برای ارائه بخشی از سرویس های خود، از پتانسیل نرم افزارها و سیستم های یکپارچه مجازی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید.

یکی از بهترین نرم افزارها برای اتوماسیون سازی خدمات رستوران، سیستم ماپرا است. ماپرا به عنوان اولین نرم افزار رستوران مجهز به پرداخت روی میز شناخته می شود که شما می توانید در هر کجایی که هستید، کسب و کار خود را با آن مدیریت کنید. امکاناتی که در این برنامه درنظر گرفته شده است، شامل موارد زیر هستند:

  • ارائه فاکتور آنلاین رستوران
  • مدیریت صندوق
  • مدیریت ارتباط با مشتریان
  • امکان ساخت منو دیجیتال برای کافه و رستوران
  • راه اندازی باشگاه مشتریان رستورانی 
  • مدیریت میزها و ظرفیت خالی رستوران
  • کنترل هزینه ها
مشاهده مطلب  شعبه مجازی چیست؟ اهمیت و مزایای آن کدامند؟

استفاده از این برنامه می تواند علاوه بر افزایش بهره وری کارکنان، منجر به افزایش مشتریان و خلق یک مزیت رقابتی در راه اندازی رستوران شما گردد. همچنین شما می توانید با برپایی باشگاه مشتریان، علاوه بر ارتباط مستقیم با آنها، اقدام به راه اندازی سیستم وفاداری و حفظ مشتریان خود نمایید. شما می توانید برای مشاوره رایگان راه اندازی رستوران و استفاده از این برنامه، با ما تماس بگیرید.

چک لیست راه اندازی رستوران

راه‌اندازی یک رستوران فرایندی پیچیده و چالش‌برانگیز است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و توجه به جزئیات فراوانی است. یک چک‌لیست راه‌اندازی رستوران به شما کمک می‌کند تا از همه جوانب کار اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که هیچ مورد مهمی نادیده گرفته نشده است. در زیر به موارد کلیدی که باید در چک‌لیست راه‌اندازی رستوران شما قرار داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

1. طرح کسب‌وکار و مالی

– تدوین یک طرح کسب‌وکار جامع شامل تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی، پیش‌بینی مالی و بودجه‌بندی.

2. انتخاب مکان

– بررسی مکان‌های مختلف برای یافتن بهترین گزینه متناسب با مفهوم رستوران و بازار هدف.

3. مجوزها و پروانه‌ها

– اخذ تمام مجوزهای لازم از جمله پروانه کسب، مجوز بهداشت، پروانه ساخت و مجوز فروش الکل (در صورت نیاز).

4. طراحی داخلی و دکوراسیون

– طراحی فضای داخلی رستوران بر اساس مفهوم و هویت برند، انتخاب مبلمان، رنگ‌ها و دکوراسیون.

5. تجهیزات آشپزخانه و سرویس‌دهی

– خرید یا اجاره تجهیزات آشپزخانه مورد نیاز و وسایل سرویس‌دهی.

6. تامین مواد اولیه

– انتخاب تامین‌کنندگان برای مواد اولیه و نوشیدنی‌ها و برقراری قراردادهای تامین.

7. تدوین منو

– طراحی منو بر اساس مفهوم رستوران، تعیین قیمت‌ها و تهیه دستورالعمل‌های آشپزی.

8. استخدام و آموزش کارکنان

– استخدام کارکنان از جمله آشپزها، کارکنان سرویس و پرسنل پشتیبانی و برنامه‌ریزی برای آموزش آنها.

9. بازاریابی و تبلیغات

– طراحی یک استراتژی بازاریابی شامل تبلیغات آنلاین و آفلاین، راه‌اندازی وب‌سایت و حضور در شبکه‌های اجتماعی.

10. سیستم‌های فروش و مدیریت

– نصب سیستم فروش (POS) و برنامه‌ریزی برای مدیریت موجودی، حسابداری و پیگیری فروش.

11. افتتاحیه

– برنامه‌ریزی برای یک رویداد افتتاحیه برای معرفی رستوران به بازار و جذب اولین مشتریان.

12. بررسی و بازخورد

– ایجاد یک برنامه برای جمع‌آوری بازخورد از مشتریان و ارزیابی عملکرد رستوران پس از افتتاح.

داشتن یک چک‌لیست دقیق و منظم به شما کمک می‌کند تا در هنگام راه‌اندازی رستوران خود از هیچ جزئیاتی غافل نشوید و آماده پذیرایی از مشتریان باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید