Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تحول دیجیتال چیست ؟ + ضرورت های آن ؟

تحول دیجیتال چیست

فهرست مطالب

تحول دیجیتال برای همه مشاغل، از کوچک گرفته تا شرکت های بزرگ، ضروری است. این پیام با صدای بلند و واضح از هر سخنران، میزگرد، مقاله یا مطالعه مرتبط با نحوه رقابت و ارتباط کسب‌وکارها با دیجیتالی شدن جهان به گوش می رسد. آنچه برای بسیاری از کسب و کارها روشن نیست این است که تحول دیجیتال به چه معناست. در این مقاله به چیستی و ضرورت تحول دیجیتال می پردازیم.

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال فرآیند استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح فرآیندهای تجاری، افراد و تجربه مشتری، با هدف برآورده کردن نیازهای تجاری و بازارِ در حال تغییر است. از نقش های سنتی مانند نیروی فروش، بازاریابی و خدمات مشتری فراتر می رود. در عوض، تحول دیجیتال با نحوه فکر کردن و تعامل شما با مشتریان آغاز می شود و به پایان می رسد. همانطور که از کاغذ به صفحات گسترده و به سمت برنامه های کاربردی هوشمند برای مدیریت کسب و کار خود می رویم، این شانس را داریم که نحوه تجارت خود را دوباره تصور کنیم. چگونه با مشتریان خود درگیر می شویم؟ با فناوری دیجیتال در کنار خود!

تحول دیجیتال، تحول عمیق فعالیت‌ها، فرآیندها، شایستگی‌ها و مدل‌های کسب‌وکار است تا به طور کامل از تغییرات و فرصت‌های ترکیبی از فناوری‌های دیجیتال و تأثیر شتاب‌انگیز آن‌ها در جامعه به روشی استراتژیک و اولویت‌بندی شده، با در نظر گرفتن تغییرات حال و آینده استفاده شود.

فناوری دیجیتال چیست؟

فناوری دیجیتال به مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها اطلاق می‌شود که داده‌ها را به صورت اعداد دیجیتال (معمولاً صفر و یک) پردازش و ذخیره می‌کنند. این فناوری‌ها شامل کامپیوترها، اینترنت، تلفن‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند، سیستم‌های ناوبری، وسایل ارتباطی دیجیتال و بسیاری دیگر از دستگاه‌ها و سرویس‌های مبتنی بر داده می‌شوند. فناوری دیجیتال انقلابی در نحوه ارتباط، کار، خرید، سرگرمی و حتی نحوه زندگی ما ایجاد کرده است. این تکنولوژی‌ها امکان دسترسی آسان و سریع به اطلاعات را فراهم آورده و به بهبود کارایی و افزایش تولید در صنایع مختلف منجر شده‌اند. فناوری دیجیتال با تسهیل اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات، به ترویج نوآوری و خلاقیت کمک کرده و تاثیر ژرفی بر جامعه، اقتصاد و فرهنگ بشری گذاشته است.

تحول دیجیتال در کسب و کار

تحول دیجیتال در کسب‌وکار به فرایندی اشاره دارد که در آن شرکت‌ها از فناوری‌های دیجیتال برای بهبود یا تغییر رویکردها، فرآیندها و مدل‌های کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. هدف از این تحول، افزایش کارایی، بهبود تجربه مشتری، دستیابی به رشد در بازار و ایجاد مزیت رقابتی پایدار است. تحول دیجیتال شامل ادغام تکنولوژی‌هایی مانند داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی، رایانش ابری و بلاکچین در عملیات روزمره و استراتژی‌های بلندمدت یک سازمان است. این تغییر و تحول نیازمند تجدیدنظر در نگرش سنتی به کسب‌وکار و پذیرش فرهنگی است که نوآوری و تغییر را به عنوان بخشی ضروری از رشد قبول دارد. تحول دیجیتال به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا به طور موثرتری با مشتریان ارتباط برقرار کنند، خدمات و محصولات جدیدی را سریع‌تر به بازار عرضه دارند و به چالش‌های پیش‌رو با راه‌حل‌های نوآورانه پاسخ گویند. در نهایت، تحول دیجیتال فرصت‌های جدیدی برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند تا در عصر دیجیتال پیشرو باشند و از رقبای خود پیشی بگیرند.

فرآیند تحقق تحول دیجیتال

چندی پیش، کسب و کارها سوابق خود را روی کاغذ نگه می داشتند. چه در دفترچه دست نوشته یا در اسناد تایپ شده باشد، داده های تجاری آنالوگ بودند. اگر می‌خواستید اطلاعاتی را جمع‌آوری یا به اشتراک بگذارید، با اسناد فیزیکی، کاغذها و کلاسورها، زیراکس‌ها و فکس‌ها سروکار داشتید.

مشاهده مطلب  18 روش کاربردی برای افزایش فالوور پیج کافه، رستوران

سپس رایانه‌ها به جریان اصلی تبدیل شدند و بیشتر کسب‌وکارها شروع به تبدیل تمام آن سوابق کاغذی، به فایل‌های کامپیوتری دیجیتال کردند. به این می گویند دیجیتالی شدن: فرآیند تبدیل اطلاعات از آنالوگ به دیجیتال. پس از دیجیتالی شدن اطلاعات، یافتن و به اشتراک گذاری آن بسیار آسان تر شد، اما روش هایی که کسب و کارها از سوابق دیجیتالی جدید خود استفاده می کردند تا حد زیادی از روش های قدیمی آنالوگ تقلید می کردند. سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای حتی در اطراف نمادهای پوشه‌های فایل طراحی شده‌اند تا برای کاربران جدید احساس آشنایی و ترس کمتری داشته باشند. داده‌های دیجیتال به طور تصاعدی برای کسب‌وکارها کارآمدتر از آنالوگ بودند، اما سیستم‌ها و فرآیندهای کسب‌وکار همچنان عمدتاً حول محور ایده‌های دوره آنالوگ درباره نحوه یافتن، اشتراک‌گذاری و استفاده از اطلاعات طراحی شده بودند.

با تکامل فناوری دیجیتال، افراد شروع به تولید ایده‌هایی برای استفاده از فناوری کسب و کار به روش‌های جدید کردند، نه فقط برای انجام سریع‌تر کارهای قدیمی. این زمانی بود که ایده تحول دیجیتال شروع به شکل گیری کرد. با فن آوری های جدید، امکانات جدید، و روش های جدیدِ انجام آنها، ناگهان ممکن شد.

فرآیند تحقق دیجیتال

چرا تحول دیجیتال مهم است؟

یک کسب و کار ممکن است به دلایل مختلفی دچار تحول دیجیتال شود. اما تا حد زیادی، محتمل ترین دلیل این است که آنها مجبورند: تحول دیجیتال یک ضرورت برای بقا است. در پی همه‌گیری کویید، توانایی کسب و کار برای انطباق سریع با اختلالات زنجیره تامین، زمان فشارهای بازار، و انتظارات در حال تغییر مشتری، به سرعت حیاتی شده است. در یکی از رویدادهای سری سمپوزیوم MIT Sloan CIO، رهبران فناوری اطلاعات توافق کردند که رفتار مصرف‌کننده از زمان شروع همه‌گیری به سرعت در بسیاری از موارد تغییر کرده است. سندی پنتلند، استاد آزمایشگاه رسانه MIT، توضیح داد که چگونه سیستم‌های خودکار بهینه‌سازی شده در حوزه‌هایی مانند مدیریت زنجیره تامین زمانی که با تغییرات سریع هم در تقاضا و هم در عرضه مواجه می‌شوند، خراب می‌شوند. واقعیتی که تقریباً همه در هر سطحی در طول همه‌گیری با آن مواجه بوده‌اند.

شاید نتوان حدس زد که در دراز مدت کدام تغییرات رفتار مصرف کنندگان باقی خواهد ماند. با این حال، Rodney Zemmel، مدیر جهانی مکنسی، می‌گوید که در سمت مصرف‌کننده «دیجیتالی شدن تقریباً در همه دسته‌ها شتاب گرفته است». زمل می‌گوید داده‌ها نشان می‌دهد که تغییر رویه سریع در حوزه ورزش و تناسب اندام به صورت آنلاین، احتمالاً برای همیشه باقی خواهد ماند. اما بزرگترین تغییرات حول محور غذا بود. هم آشپزی خانگی و هم منو آنلاین خرید مواد غذایی و غذا،  مقوله ای که عموماً در برابر جابجایی آنلاین مقاوم بوده است، احتمالاً نسبت به گذشته در بین مصرف کنندگان محبوب تر باقی خواهند ماند. معاملات بدون پول نقد نیز در حال افزایش است. در بخش B2B، داده های مکنسی نشان می دهد که فروش از راه دور، کارآمدتر است.

 

چرا تحول دیجیتال مهم است؟

تحول دیجیتال در حال تغییر روش انجام کسب و کار است و در برخی موارد، مرحله های کاملاً جدیدی از مشاغل را ایجاد می کند. با تحول دیجیتال، شرکت‌ها یک گام به عقب برمی‌دارند و هر کاری را که انجام می‌دهند، از سیستم‌های داخلی گرفته تا تعاملات با مشتری، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، بازبینی می‌کنند. آنها سؤالات بزرگی مانند “آیا می توانیم فرآیندهای خود را به گونه ای تغییر دهیم که تصمیم گیری بهتر، کارایی تغییر رویه یا تجربه مشتری بهتر با شخصی سازی بیشتر را ممکن کند؟”

مشاهده مطلب  آشپزخانه شبح (Ghost Restaurant) + برندهای برتر آشپزخانه شبح

اکنون ما کاملاً در عصر دیجیتال مستقر شده‌ایم و همه نوع کسب‌وکار در حال ایجاد راه‌های هوشمندانه و مؤثر برای استفاده از فناوری هستند. نتفلیکس یک مثال عالی است. این کار به عنوان یک سرویس سفارش پستی شروع شد و کسب و کار اجاره ویدیو را مختل کرد. سپس نوآوری های دیجیتالی پخش ویدئو در مقیاس وسیع را ممکن ساخت.

 

نتفلیکس به عنوان مثالی از تحول دیجیتال در کسب و کار امروزه، نتفلیکس با ارائه یک کتابخانه رو به رشد از محتوای درخواستی با قیمت‌های فوق‌العاده رقابتی، شبکه‌های تلویزیونی سنتی پخش و کابلی و استودیوهای تولید را به یکباره شکست داد. دیجیتالی شدن به نتفلیکس این توانایی را داد که نه تنها محتوای ویدیویی را مستقیماً برای مشتریان پخش کند، بلکه بینش بی‌سابقه‌ای در مورد عادات و ترجیحات مشاهده به دست آورد. از این داده‌ها برای اطلاع‌رسانی همه چیز، از طراحی تجربه کاربری تا توسعه نمایش‌ها و فیلم‌های اولیه در استودیوهای داخلی استفاده می‌کند. این تحول دیجیتال در عمل است: بهره گیری از فناوری های موجود برای اطلاع از نحوه اداره یک کسب و کار.

یک عنصر کلیدی تحول دیجیتال، درک پتانسیل کسب و کار شما است. باز هم، این به این معنی نیست که بپرسید “چقدر سریعتر می توانیم کارها را به همان روش انجام دهیم؟” این به این معناست که بپرسیم «فناوری ما واقعاً چه چیزی را می‌تواند انجام دهد، و چگونه می‌توانیم کسب‌وکار و فرآیندهای خود را برای استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌ها منطبق کنیم؟»

قبل از نتفلیکس، مردم با رفتن به فروشگاه ها و بررسی قفسه های نوارها و دیسک ها در جستجوی چیزی که خوب به نظر می رسید، فیلم هایی را برای اجاره انتخاب می کردند. اکنون، کتابخانه‌های محتوای دیجیتالی روی دستگاه‌های شخصی ارائه می‌شوند که با توصیه‌ها و بررسی‌ها بر اساس ترجیحات کاربر تکمیل می‌شوند. پخش محتوای مبتنی بر اشتراک مستقیماً به تلویزیون، رایانه و دستگاه‌های تلفن همراه مردم یک اختلال آشکار در تجارت اجاره ویدیو بود. استقبال از پخش جریانی همچنین منجر به این شد که نتفلیکس به دنبال کارهای دیگری باشد که می تواند با فناوری موجود انجام دهد. این منجر به نوآوری هایی مانند یک سیستم توصیه محتوا با هدایت هوش مصنوعی شد.

نتفلیکس

مهم ترین عناصر در تحول دیجیتال

اگرچه تحول دیجیتال بر اساس چالش ها و خواسته های خاص هر سازمان به طور گسترده ای متفاوت خواهد بود، اما چند عنصر ثابت و مشترک در میان مطالعات موردی موجود و چارچوب های منتشر شده وجود دارد. این عناصر را همه مدیران کسب و کار و فناوری باید هنگام شروع تحول دیجیتال در نظر بگیرند.

  • تجربه مشتری
  • سرعت عمل
  • فرهنگ و رهبری
  • توانمند سازی نیروی کار
  • ادغام فناوری دیجیتال

سخن پایانی

تحول دیجیتال نحوه رویکرد شرکت ها به خدمات مشتری را تغییر داده است. مدل قدیمی این بود که منتظر باشید تا مشتریان بیایند شما را پیدا کنند. اما ظهور رسانه‌های اجتماعی خدماتی مانند تبلیغات، بازاریابی و حتی فروش و خدمات مشتری را تغییر داده است. شرکت‌های پیشرو از رسانه‌های اجتماعی به عنوان فرصتی برای گسترش خدمات خود در ارتباط با مشتریان استقبال می‌کنند. تحول واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که به تمام فناوری‌های موجود نگاه کنید و در نظر بگیرید که چگونه تطبیق کسب‌وکارتان با آن‌ها می‌تواند تجربه بهتری به مشتریان بدهد و باعث پیشرفت شما شود.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید