Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بازاریابی درونگرا چیست؟ تفاوت آن با برونگرا

بازاریابی درونگرا

فهرست مطالب

بازاریابی درونگرا و برون گرا چه معنایی دارند؟ شاید این سوال برای شما عجیب باشد. باید بگوییم که در بازاریابی نیز مانند روحیات انسان دو عبارت برونگرا و درون گرا استفاده می شود. اما از نظر محتوایی کمی با موضوع روانشناسی انسان ها تفاوت دارد. برای آنکه به تفاوت آنها پی ببریم باید پیش از هرچیزی به تعریف این دو عبارت بپردازیم. درواقع این دو نوع بازاریابی دو نسل متفاوت از بازاریابی هستند. دراین مقاله تلاش کردیم تا تعریف این دو را به ساده ترین شکل ممکن دراختیار شما بگذاریم و تفاوت آنها با یکدیگر را نیز به طور مختصر بیان کنیم.

مفهوم بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا یا  Outbound marketing  به روش های سنتی گفته می شود که از گذشته وجود داشته است و حتی کسب وکارهای کوچک درگذشته نیز ازآن استفاده می کردند. درواقع به این معناست که در این روش باید مشتری را پیدا کرد و محصول یا خدمات را به آنها معرفی کرد. تمام کسانی که درگذشته شغلی را ایجاد می کردند می دانستند که بهتر است کار خود را به دیگران معرفی کنند تا بتوانند مشتریان را به سوی خود هدایت کنند. این روش شامل اقدامات مختلفی می شود، مانند ارسال پیامک، تماس تلفنی، پخش تراکت تبلیغاتی، تبلیغات تلوزیونی، ارسال ایمیل اسپم و غیره. درتمم این روش ها کارفرما سعی دارد تا کسب و کار خود را به دیگران معرفی نماید و محصول یا خدمات خود را برای آنها تشریح کند تا مشتری به این نتیجه برسد که به این محصول یا خدمات نیاز دارد. جالب است بدانید با وجود سنتی بودن این روش هنوز تقریبا 90 درصد از کسب و کارها از روش برونگرا استفاده می کنند و فقط 10 درصد از آنها به سراغ بازاریابی درونگرا می روند.

بازاریابی درونگرا یک استراتژی بازاریابی است که تمرکز آن بر فرایندها و ارتباطات داخلی سازمان است، به جای این که به طور اصلی به جلب مشتریان خارجی متمرکز باشد. در این رویکرد، سازمان به تقویت ارتباطات داخلی، ارتقاء فرهنگ سازمانی، و افزایش مشارکت کارکنان در فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها می‌پردازد. هدف این رویکرد افزایش تعهد و انگیزه کارکنان، ارتقاء بهره‌وری، و ایجاد یک محیط کاری مثبت و تعاملی است. با استفاده از بازاریابی درونگرا، سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا اعضای خود را به عنوان مشتریان داخلی در نظر بگیرند و ارزش افزوده بیشتری به تجربه کاری و زندگی سازمانی آن‌ها اضافه کنند.

بازاریابی برونگرا به هنر و فرآیند تبلیغات و تبلیغات فعال در خارج از محیط داخلی یک شرکت یا سازمان اطلاق می‌شود. این نوع بازاریابی به منظور جلب مشتریان جدید، افزایش شناخت برند، و توسعه بازارهای جدید و رشد کسب و کار استفاده می‌شود. بازاریابی برونگرا شامل استفاده از روش‌هایی نظیر تبلیغات در رسانه‌های مختلف (مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه، مجله، وب‌سایت، و شبکه‌های اجتماعی)، برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌ها، ارتباطات عمومی، سرمایه‌گذاری در ارتباطات تبلیغاتی با سایر شرکت‌ها و انجمن‌ها، و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های نوین نظیر بازاریابی محتوا (Content Marketing) و بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) است. هدف اصلی بازاریابی برونگرا، افزایش نرخ تبدیل مشتریان، افزایش فروش، و ارتقای شناخت برند در بازارهای هدف است.

مشاهده مطلب  تحول دیجیتال رستوران در پاندمی و بعد از آن چگونه است؟

معایب بازاریابی برونگرا

  • هزینه زیاد

طبق تجربیات و شواهد موجود، و با بررسی نتایج بازاریابی درونگرا و برونگرا می توان دریافت که بازاریابی برونگرا نیاز به هزینه و انرژی بیشتری برای رسیدن به هدف مورد نظر دارد.

  • بازدهی کم

دراین نوع از بازاریابی با توجه به اینکه شما نیاز مشتری های خود را دقیقا نمی دانید و به صورت اتفاقی محصول خود را به آنها معرفی می کنید، احتمال پذیرش محصول یا خدمات شما از طرف آنها بسیار کمتر است. ممکن است حتی تماس تلفنی شما را پاسخ ندهند یا پیامک های تبلیغاتی شما را ریپورت یا بلاک کنند. دراین صورت قطعا میزان درآمد و بازدهی تبلیغاتی شما کاهش خواهد یافت.

بازاریابی درونگرا

مفهوم بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا یا Inbound marketing  یکی از روش های جدید بازاریابی درجهان می باشد. با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و اینترنت، افزایش استفاده از این نوع بازاریابی نیزدور از انتظار نیست. امروزه بسیاری از مردم برای یافتن محصول یا خدمات مورد نیاز خود به فضای مجازی یا سایت های مختلف مراجعه می کنند تا ازاین طریق به هدف مورد نظر خود برسند. دربازاریابی درونگرا همیشه مشتری کارفرما را پیدا می کند و با آن ارتباط می گیرد. برخلاف بازاریابی برونگرا که شرکت ها باید مشتری را پیدا کنند، دراینجا عکس این موضوع وجود دارد. مشتری پس از جستجو برای محصول مورد نظر خود به سایت یا صفحه مجازی شما رجوع می کند و با شما ارتباط برقرار می کند و خرید خود را انجام می دهد. به بازاریابی درونگرا بازاریابی جاذبه ای نیز گفته می شود.

استفاده از بازاریابی درونگرا

برایان هالیگان که بنیانگذارو مدیرعامل سایت HubSpot  می باشد نخستین بار درسال 2005 از عبارت بازاریابی درونگرا استفاده کرد و آن را تشریح نمود. او یکی از موفق ترین کارفرمایان جهان می باشد که دراین حوزه نیز به خوبی عمل کرده است. آقای برایان دو گروه را برای استفاده از بازاریابی درونگرا مناسب دانسته است. این دو گروه عبارتند از:

  • کسب وکارهای خرد با درآمد کلان

  • شرکت های دانش بنیان:

باتوجه به اینکه شرکت های دانش بنیان امروزه درحال پیشرفت و گسترش هستند، استفاده از بازاریابی درونگرا برای آنها مفید تر خواهد بود زیرا نتیجه ی بهتر و هزینه ی کمتری برای آنها به همراه خواهد داشت. ماپرا یکی از همین شرکت های دانش بنیان می باشد که در حوزه ی نرم افزار فروش فعالیت دارد. یکی از مهم ترین نرم افزارهای ماپرا ، نرم افزار رستورانی است که با استفاده از روش بازاریابی درونگرا توانسته است آن را به مشتریان عرضه کند و مشتریان نیز از این نرم افزار راضی بوده اند. علاوه بر سرعت خوبی که این نرم افزار دارد، منوی دیجیتال را نیز دراختیارمشتریان می گذارد که کار آنها را بهبود می بخشد و کیفیت ارائه خدمات را ارتقا می دهد.

راه های بازاریابی درونگرا

  • استفاده از شبکه های مجازی

اگر شما به دنبال گسترش کسب وکار خود هستید حتما لازم است تا در برخی از شبکه های اجتماعی فعالیت مرتب داشته باشید برخی ازاین شبکه ها مانند توییتر، فیسبوک یا اینستاگرام در معرفی کسب وکار شما تاثیرات به سزایی خواهند داشت.

  • سایت

وب سایت یکی از اصلی ترین کانال های فروش در بازاریابی درونگرا است که با سئو سایت یا بهینه سازی جستجو به شما این امکا را می دهد تا سایت شرکت شما در اول لیست جستجوی مشتری قرارگیرد و شانس خرید آنها را افزایش دهد.

  • تولید محتوا

شما با تولید محتوا و قراردادن آنها درسایت یا صفحه شبکه اجتماعی خود و استفاده از آنها درقسمت وبلاگ می توانید مشتری را بهتر و سریع تر به سمت خود هدایت کنید تا خرید را انجام دهد.

مشاهده مطلب  راهکارهای بهینه سازی هزینه‌ های نیروی کار

بازاریابی درونگرا در رستوران

تفاوت بازاریابی درون گرا و برونگرا چیست؟

  • جهت گیری ارتباط

دربازاریابی برونگرا درواقع مخاطب هدف وجود ندارد و سعی می شود تا تنها ویژگی ها و مزایای محصول در تبلیغات گنجانده شود و مخاطب پس از مشاهده ی آن تصمیم بگیرد و قصد خرید دارد یا خیر. اما بازاریابی درونگرا اینگونه نیست. دراین روش، ابتدا مخاطب هدف شناسایی می شود و سپس طبق نیاز های او تبلیغات انجام می شود و محصول یا خدمات برای او تشریح داده می شود.

  • روش ارائه

دربازاریابی برونگرا معمولا از روش های قدیمی و سنتی استفاده می شود. مانند ارسال پیامک، تماس تلفنی و غیره. اما در بازاریابی درونگرا از روش های به روز و جدید استفاده میشود مانند استفاده از شبکه های مجازی یا سایت ها.

  • ارزیابی بازدهی

همانطور که قبلا گفتیم، بازاریابی برونگرا عموما بازدهی کمتری نسبت به بازاریابی درونگرا دارد. اما ارزیابی این بازدهی نیز اهمیت ویژه ای در کسب وکاردارد. در بازاریابی برونگرا نمی توان نتیجه و بازدهی آن را به طور دقیق و درست ارزیابی کرد زیرا آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد. ولی در بازاریابی درونگرا به دلیل مشخص بودن هدف و مخاطب می توان نتایج را به خوبی بررسی کرد و آنها را مورد ارزیابی قرارداد.

 

نتیجه گیری

باگسترش روز به روز شبکه های اجتماعی و استفاده از اینترنت، طبیعی است که بازاریابی در حوزه دیجیتال هم گسترش یابد. بازاریابی برونگرا روش سنتی و قدیمی برای جذب مشتری است که از گذشته تا امروز مورد استفاده شرکت های مختلف بوده است. بیشتر کسب و کارها ازاین روش برای تبلیغات خود استفاده می کنند. اما برخلاف بازاریابی برونگرا، تعداد محدودی از شرکت ها از بازاریابی درونگرا استفاده می کنند. دراین نوع بازاریابی، باید مخاطب هدف و مشتریان احتمالی را ارزیابی کرد و طبق سلیقه و نیاز آنها محصولات یا خدمات را ارئه کرد. دراین صورت بازاریابی موفق تر خواهد بود و هزینه ی کمتر و بازدهی بهتری به دنبال خواهد داشت. دراین مقاله تفاوت این دو را تشریح کردیم و تصمیم گیری را به عهده شما می گذاریم که از کدامیک از آنها استفاده نمایید.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید