Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استراتژی مکان رستوران: 7 عامل کلیدی تاثیر گزار

استراتژی مکان رستوران

فهرست مطالب

زمانی که تصمیم به افتتاح رستوران می گیرید، قطعا یکی ازاصلی ترین چالش ها، مکان رستوران می باشد. مکان رستوران می تواند تاثیرات زیادی بر میزان موفقیت شما داشته باشد، بنابراین برای انتخاب آن باید آگاه باشید و نکات مهمی را درنظر داشته باشید. دراین مقاله برخی از فاکتورهای مهمی که باید برای انتخاب مکان رستوران درنظرداشته باشید را بیان خواهیم کرد.

استراتژی مکان یکی از عوامل کلیدی در موفقیت رستوران‌ها و صنعت هتلداری به شمار می‌آید. انتخاب مکان مناسب برای رستوران به تأثیر بسیاری بر روی ترافیک مشتریان، دسترسی به مشتریان هدف، رقابت در بازار و نهایتاً میزان فروش و سودآوری رستوران دارد. استراتژی مکان می‌تواند شامل انتخاب محل در مراکز خرید، مناطق شهری با جمعیت چشمگیر، نزدیکی به مراکز تفریحی، مکان‌های توریستی، یا حتی مکان‌های دسترسی آسان برای مشتریان شامل مترو و ایستگاه‌های اتوبوس باشد.

به طور خلاصه، استراتژی مکان رستوران می‌تواند به شکل قوی تأثیرگذار بر موفقیت یا شکست یک رستوران باشد. انتخاب مکان مناسب باید با توجه به مشتریان هدف، رقبا در منطقه، و اقتصاد منطقه انجام شود و به نوعی به عنوان یکی از اصول اساسی در برنامه‌ریزی استراتژیک رستوران‌ها در نظر گرفته شود.

چرا موقعیت مکانی رستوران اهمیت دارد؟

نقل قول معروفی وجود دارد که می گویند: “رستوران هرکجا که باشد مشتریان آن را پیدا خواهند کرد.” باید بگوییم که اصلا اینطور نیست. مکان رستوران در جذب مشتریان و درآمد شما تاثیر بسزایی دارد. در واقع دو دلیل وجود دارد: اول، مکان رستوران تاثیر مستقیم بر جذب مشتریان شما دارد. قرار داشتن رستوران درمکان های پرازدحام و یا درمرکز شهر، باعث می شود تا افراد بیشتری آن را ببینند و رستوران شما را انتخاب نمایند. دوم، اگر از نرم افزار رستوران استفاده می نمایید و دارای شعبه مجازی هستید، قرارداشتن رستوران درمرکز شهر و یا دردسترس بودن موجب می شود تا ارسال سفارشات به موقع انجام شوند و مشتریان بیشتری برای سفارش غیرحضوری ترغیب شوند. با استدلال به کمک این دلایل درمی یابیم که موقعیت رستوران اهمیت زیادی در فروش دارد. درادامه مطالب استراتژی هایی جهت انتخاب مکان رستوران با شما درمیان می گذاریم.

7 استراتژی انتخاب مکان رستوران

  1. متناسب بودن مکان با شغل

پیش از هرچیزی باید به این موضوع توجه داشته باشید که آیا فضایی که مدنظر دارید مناسب راه اندازی رستوران می باشد یا خیر. به این معنا که فضا باید قابل استفاده به این منظور باشد. برای راه اندازی رستوران، لازم است تا مکان موردنظر دارای سالن و آشپزخانه باشد. مکانی که انتخاب می نمایید باید ویژگی های یک سالن رستوران یا آشپزخانه رستوران را داشته باشد و دارای فضای کافی برای چیدمان باشد. طبق کانسپتی که برای رستوران درنظر دارید، مکان آن باید مناسب همان کانسپت باشد.

  1. جامعه هدف را بشناسید

بهتراست بدانید مشتریان شما را چه قشری تشکیل می دهند. دراین صورت تصمیم گیری راحت تری برای مکان رستوران خواهید داشت. به طورمثال، اگر دارای رستوران فست فود جزئی هستید، اکثر مشتریان شما را نوجوانان تشکیل می دهند. بنابراین اگرمکان رستوران را نزدیک به مدارس یا آموزشگاه های خصوصی درنظر بگیرید استقبال بیشتری ازآن خواهد شد. یا اگر کانسپت رستوران شما سنتی و خانوادگی است، بهتر است در نزدیکی مناطق مسکونی یا پارک های خانوادگی رستوران را افتتاح نمایید.

  1. مکان های پرترافیک و پرتردد مناسب ترند

مزیت قرار داشتن رستوران درمکان های شلوغ، اضافه شدن مشتریان جدید و شناخته شدن رستوران می باشد. درمکان های پرازدحام که مردم درحال قدم زدن هستند یا  مکان هایی که تردد خودرو درآنها فراوان می باشد، احتمال ورود افراد به رستوران و معرفی شما به مشتریان جدید قطعا بیشتر خواهد بود. دراین صورت، رستوران شما نیاز کمتری به بازاریابی یا تبلیغات پرهزینه خواهد داشت، که همین موضوع نیز از نظر مالی به نوعی مزیت محسوب می شود. درواقع، هرچه میزان تردد در محدوده رستوران بیشتر باشد، میزان مشتریان نیزبیشتر خواهد بود. به طورکلی، درمعرض دید بودن رستوران نکته بسیار مهمی می باشد. نوبت اول که مشتری رستوران شما را انتخاب می کند دلیلش موقعیت رستوران است، اما تنها دلیل انتخاب کردن رستوران برای باردوم، خدماتی است که شما ارائه داده اید. در واقع با ارائه خدمات با کیفیت می توانید رستوران را تبلیغ نمایید و مشتریان بارها به شما مراجعه نمایند.

مشاهده مطلب  5 گام تدوین بیزینس پلن کافی شاپ

استراتژی محل رستوران

علاوه بر اینکه رستوران شما باید درمعرض دید قراداشته باشد، مشتریان باید به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اگر رستوران شما درمکان های شلوغ و پرتردد قراردارد باید مطمئن شوید که محل پارک مناسب برای مشتریان وجود دارد و چالشی برای مشتریان دراین زمینه وجود ندارد. همچنین، باید توجه داشته باشید که دسترسی به رستوران از طریق وسایل نقلیه نقلیه عمومی نیز امکان پذیر باشد و مشتریان به راحتی بتوانند رستوران را بیابند. بهتر است مکان رستوران را نوعی انتخاب کنید که تمام افراد توانایی ورود به ان را داشته باشند. به طور مثال بهتر است رستوران در محلی قرارداشته باشد که دارای رمپ است، تا عبورومرور افراد کم توان به راحتی صورت گیرد.

  1. ازحضوردرمکان های رقابتی بپرهیزید

سعی کنید مکان هایی را برای رستوران انتخاب نمایید که در نزدیکی آن رستوران مشابهی وجود نداشته باشد. زیرا قرارگرفتن در فضای رقابتی موجب می شود تا تلاش بیشتری برای جذب مشتری نمایید و احتمال اینکه تلاش شما بی نتیجه باشد نیز وجود دارد. بنابراین، انتخاب رستوران درمکان دارای رستوران مشابه نه تنها باعث رقابت سالم و پیشرفت نمی شود، بلکه موجب کاهش مشتریان شما خواهد شد.

  1. هزینه های مربوط به مکان را درنظر بگیرید

هنگامی که برای اجاره یا خرید مکان موردنظر برای رستوران مراجعه می کنید، بهتر است احساسی عمل نکنید. ممکن است ابتدا با دیدن ظواهر به این فکر بیافتید که این دقیقا همان چیزیست که می خواستید. اما درچنین مسئله ی مهمی نمی توان تنها به کمک سلیقه یا احساسات مکانی را انتخاب نمود. پس از بازدید مکان باید بررسی نمایید که چه هزینه هایی لازم است تا این مکان مناسب رستوران گردد. آیا زیرساخت های هنگفتی برای آن لازم است یا خیر. آیا لوله کشی مناسب، برق کشی و تاسیسات مناسب رستوران دارد یا خیر. اگر دارای این موارد نباشد هزینه ی آنها به عهده شما خواهد بود که باید درتقسیم بودجه ی خود به آنها توجه داشته باشید. درنظرگرفتن زیرساخت های لازم برای افتتاح رستوران می تواند بر تصمیم گیری شما جهت انتخاب مکان رستوران تاثیرگذار باشد. بنابراین، هنگام بازدید از مکان بهتر است به این نکات توجه نمایید.

  1. امنیت مکان را بسنجید

علاوه برامنیت شما و کارکنان رستوران، امنیت مشتریان نیز حائز اهمیت می باشد. مکان رستوران باید درمحله یا فضایی قرار گرفته باشد که دارای امنیت کامل و فضای محلی مناسب برای خانواده ها باشد. زیرا رستوران یکی از مشاغلی است که شب ها تا دیروقت درحال ارائه خدمات می باشد. باید در فضایی قرارگیرد که مشتریان حتی شب ها بتوانند به راحتی عبورومرور نمایند و مشکلی آنها را تهدید نکند. دراین صورت رضایت مشتریان نیز بیشتر خواهد شد و شما را انتخاب خواهند کرد. بنابراین، هنگام بازدید از مکان موردنظر به این نکته نیز توجه داشته باشید و فضای اطراف و محله را به خوبی بسنجید.

مشاهده مطلب  طراحی رستوران و کافی شاپ

امنیت مکان رستوران

نتیجه گیری

یکی از اولین قدم های افتتاح رستوران، انتخاب مکان موردنظر می باشد. این قدم را می توان از مهم ترین مراحل دانست. زیرا نقش موثری درموفقیت کسب وکار شما ایفا می نماید. به همین دلیل، رعایت برخی نکات هنگام بازدید و انتخاب مکان می تواند تفاوت های بزرگی را ایجاد نماید. دراین مقاله برخی از مهم ترین نکات را بیان کردیم تا شما تصمیم گیری دقیق تری داشته باشید. درواقع ذکر این موارد چک لیستی است که با رعایت هریک از آنها، یک قدم به انتخاب درست نزدیک تر می شوید.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید