Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

قیمت گذاری غذای رستوران + 5 عامل موثر در آن چیست ؟

قیمت گذاری غذای رستوران

فهرست مطالب

هرمشتری که وارد رستوران می شود، اولین چیزی که ممکن است برای او اهمیت داشته باشد، قیمت محصولات می باشد. قطعا قیمت های رستوران شما را با رقیبان مقایسه خواهند کرد و قیمت گذاری  موجب می شود که رستوران شما را انتخاب کنند یا نکنند. از طرفی دیگر، برای مدیران رستوران مهم است که محصولات را با حداکثر سود قیمت گذاری نمایند و درآمد بیشتری داشته باشند. بنابراین، برای رسیدن به نقطه اشتراک بین مشتری و مدیران رستوران و رضایت هردوی آنها بهتر است موارد موثر بر قیمت گذاری را ذکر نماییم تا برای هر دو گروه مفید باشد. بهترین راهکاری که ماپرا به مدیران رستوران ارائه می دهد قابلیت بهای تمام شده در نرم افزار رستوران ماپرا است. با ماپرا همراه باشید.

قیمت منو به چه معناست؟

قیمت منو در واقع ارزش و بهای غذای موجود در منو می باشد که باتوجه به عوامل متعددی به دست می آید. عواملی از جمله قیمت مواد اولیه، حقوق کارکنان و سود خالص. البته این موارد مهم ترین آنها هستند، بدیهی است که عوامل جزئی دیگری نیز در قیمت گذاری موثر هستند که دراینجا به آنها نپرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

استراتژی قیمت گذاری غذای رستوران

استراتژی قیمت گذاری غذا به معنای درنظرگرفتن تمام هزینه هایی می باشد که مدیران رستوران موظف به پرداخت آنها می باشند. با درنظر گرفتن تمام ابعاد مدیریت رستوران می توان قیمت گذاری مناسبی انجام داد. هنگامی که مشتری به یک رستوران وارد می شود، فضای مناسب و جو مثبت می تواند حس خوب برای او ایجاد نماید. دراین صورت، هزینه برای دکوراسیون و فضاسازی نیز بر قیمت های رستوران موثر خواهد بود. پس نمی توان عوامل موثر را محدود به چند مورد نمود. درادامه به طور جزئی به عوامل موثر در قیمت گذاری غذای رستوران خواهیم پرداخت.

آنالیز قیمت غذای رستوران

آنالیز قیمت غذا در رستوران‌ها به فرایندی اشاره دارد که در آن هزینه‌های تولید هر غذا به دقت محاسبه شده و با در نظر گرفتن عواملی چون ارزش بازار، تقاضای مشتریان، و میزان سود مورد نظر، قیمت نهایی تعیین می‌شود. این آنالیز شامل برآورد هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد کارکنان، هزینه‌های جانبی مانند برق و آب، و همچنین هزینه‌های ثابت نظیر اجاره مکان است. علاوه بر این، رستوران‌ها باید عواملی مانند قیمت‌گذاری رقبا، ارزش افزوده‌ی خدمات خود نسبت به دیگر رستوران‌ها، و توانایی پرداخت مشتریان هدف خود را نیز در نظر بگیرند تا بتوانند قیمت‌گذاری موثری داشته باشند که هم رضایت مشتریان را جلب کند و هم تضمین‌کننده سودآوری باشد.

نحوه قیمت گذاری محصولات غذایی

نحوه قیمت‌گذاری محصولات غذایی معمولا بر اساس هزینه‌های تولید، بازار رقابتی، تقاضای مشتری و نوسانات قیمت مواد اولیه است. قیمت‌گذاری محصولات غذایی یک فرایند پیچیده است که شامل عوامل متعددی می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت گذاری غذای رستوران

  1. هزینه های اصلی

مهم ترین عامل موثر در قیمت گذاری غذا قطعا هزینه های اصلی می باشند. هزینه هایی که صرف آماده سازی صفر تا صد غذا و موارد دیگر می شوند. هزینه های رستوران به طور کلی به 4 دسته تقسیم می شوند:

  • هزینه مستقیم: هزینه مستقیم شامل تمام هزینه های مرتبط با مواد غذایی و مواد اولیه می باشد. که این هزینه ها نیز شامل دو دسته می شوند.
  1. هزینه خرید مواد اولیه
  2. هزینه پسماندهای غذایی
مشاهده مطلب  راهنمای جامع انتخاب نرم‌افزار مناسب رستوران + کد تخفیف

هرچه میزان هزینه مستقیم رستوران بیشتر باشد، طبیعتا قیمت غذا نیز گران تر خواهد بود.

  • هزینه غیرمستقیم: هزینه غیرمستقیم شامل هزینه هایی است که به طور غیرمستقیم برای تهیه غذا صرف می شوند اما در بخش هزینه مواد اولیه حساب نمی شوند.
  1. هزینه قبض آب
  2. هزینه قبض گاز
  3. هزینه قبض برققیمت گذاری غذای خانگی
  4. هزینه حقوق کارکنان

این هزینه ها نیز علی رغم غیرمستقیم بودن تاثیراتشان، در قیمت گذاری غذای رستوران موثر هستند و حتما محاسبه می شوند. اما برای کاهش هزینه مربوط به حقوق کارکنان، می توانید تعداد کارکنان کمتری را استخدام نمایید. با این اقدام خللی در ارائه خدمات به وجود نخواهد آمد، زیرا با پیشرفت تکنولوژی قابلیت استفاده از نرم افزار مدیریت رستوران وجود دارد که می تواند جایگزین چند نفر شود و کارهای مربوط به صدور فاکتور یا امور حسابداری را انجام دهد. همچنین، با استفاده از منو دیجیتال دیگر نیازی به استخدام پیشخدمت ندارید و هزینه های شما به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

  • مخارج کلی: این هزینه ها شامل مواردی است که طبیعتا هر مدیر رستورانی با آنها مواجه خواهد شد. که شامل موارد زیر می باشد:
  1. اجاره مکان رستوران
  2. هزینه بازاریابی
  3. مخارج تعمیرات یا بازسازی

این هزینه ها قابل مدیریت هستند و می توان آنها را به حداقل ممکن رساند. کاهش آنها نیز تاثیری در کاهش کیفیت غذا نخواهد داشت. یکی از هزینه هایی که در زمینه بازاریابی می توان به آن اشاره کرد، خرید نرم افزار می باشد که برخی از رستوران ها از آن استفاده می نمایند.

  • هزینه های فصلی: صنعت رستوران در برابر تغییر فصول بسیار آسیب پذیر می باشد و تغییر آب وهوا درهزینه های رستوران موثر می باشند. این هزینه ها عبارتند از:
  1. هزینه استخدام کارکنان اضافی در ماه های شلوغ
  2. تغییرهزینه مواد غذایی که فصل آنها نیست
  3. هزینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی در فصول سرد و گرم

این هزینه ها نیز قابل مدیریت هستند و با کمی دقت می توان آنها را کاهش داد. به طور مثال می توانید مواد اولیه که فصلی هستند را در انبار نگهداری کنید. تا در فصل های دیگر نیاز به خرید آنها با قیمت های چندبرابری نداشته باشید.

  1. مشتریان رستوران

برای قیمت گذاری منوی رستوران لازم است تا مشتریان هدف خود را بشناسید. باید بدانید مشتریانی که به رستوران شما مراجعه می کنند اغلب از چه طبقه اجتماعی و اقتصادی هستند. دراین صورت متوجه خواهید شد که آیا قیمت غذاهای منوی شما برای آنها قابل پرداخت می باشد یا خیر. با بررسی محیط اطراف رستوران می توان دریافت که مردم آن منطقه از چه سطحی هستند یا اکثر آنها دارای چه شغل هایی هستند. اگر محیط رستوران شما دارای مردم طبقه متوسط جامعه باشد قطعا منوی گران قیمت در این منطقه فروش نخواهد داشت و برای شما سوددهی نیزنخواهد داشت. به طور مثال، اگر رستوران شما در محدوده دانشگاه باشد، اکثر مشتریان شما را دانشجویان تشکیل می دهند. آن ها معمولا درآمد بالایی ندارند، پس قیمت های بالا برای آنها قابل پرداخت نمی باشد و به رستوران شما مراجعه نخواهند کرد.

  1. نواسانات بازار

صنعت رستوران مانند هر کسب و کار دیگری از نواسانات بازار بی تاثیر نخواهند بود و معمولا با افزایش قیمت ها در بازار، قیمت مواد اولیه خوراکی نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل، برای قیمت گذاری غذای رستوران باید این نواسانات را پیش بینی نمایید و افزایش قیمت را در آنها درنظر بگیرید. برخی اوقات به دلیل افزایش تقاضای یکی از مواد غذایی، ممکن است این ماده کم یاب شود یا افزایش قیمت بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل، درصورت عدم پیش بینی، حتما ضررهای مالی صورت خواهد گرفت.

مشاهده مطلب  0 تا 100 اصول دکوراسیون رستوران

نرم افزار مدیریت قیمت گذاری

  1. میزان پرس غذا و نوشیدنی

برخی اوقات ممکن است از قیمت پایین غذا در برخی رستوران ها تعجب کنید. اما یکی از عوامل موثر بر قیمت غذای رستوران، اندازه و میزان هر پرس غذا یا مقدار نوشیدنی می باشد. هرچه میزان پرس بزرگتر باشد طبیعتا مقدار مواد اولیه بیشتری برای تهیه آن استفاده شده و دلیل بیشتر بودن قیمت آن نیز قطعا همین موضوع است. معمولا رستوران هایی که دارای قیمت پایین هستند میزان پرس غذای آنها کمتر از حد معمول است.

  1. بررسی آمار فروش

اگر بهترین استراتژی ها برای قیمت گذاری را بیاموزید، اما نتوانید با استفاده از آمار درست آنها را به کار گیرید، این استراتژی ها بی فایده خواهند بود. برای عمل به استراتژی های قیمت گذاری، نیاز به ابزاری برای تحلیل آمار رستوران دارید تا اطلاعات مربوط به هزینه ها و میزان فروش را به شما ارائه دهند. شرکت ماپرا با ارائه نرم افزار فروش این موضوع را برای شما ساده تر می کند. نرم افزار فروش با ارائه آمار دقیق و گزارشات مالی به شما این امکان را می دهد تا به طوردقیق تر به مسائل مالی رستوران رسیدگی نمایید و قیمت گذاری غذای رستوران را بهتر و دقیق تر انجام دهید.

نتیجه گیری

قیمت گذاری غذای رستوران کار ساده ای نیست و نیازمند مدیریت مالی درست می باشد. قطعا عوامل زیادی در قیمت گذاری منو موثر هستند. حتی برخی رستوران ها ممکن است برای قیمت گذاری خود دارای چارچوب متفاوتی باشند. اما مهم ترین عواملی که می توانند در قیمت گذاری منوی رستوران تاثیرگذار باشند را دراین مقاله مطرح نمودیم.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید