Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

5 راهکار انبارداری حرفه ای رستوران

انبار داری حرفه ای رستوران

فهرست مطالب

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند اداره ی رستوران کار ساده و راحتی است و هرکسی می تواند انجام دهد. اما در واقعیت اینطور نیست. اداره‌ی رستوران دارای پیچیدگی هایی است که نیاز به دقت و خلاقیت دارد. یکی از چالش هایی که برای مدیریت رستوران وجود دارد، انبارداری است. با توجه به اینکه معمولا مواد خوراکی که مواد اولیه غذا هستند در انبار نگهداری می شوند، سالم ماندن آنها اهمیت زیادی دارد. یکی از راهکارهای پیشنهادی استفاده از نرم افزار مدیریت رستوران است. در ادامه مطالب راهکارهای انبارداری حرفه ای رستوران را به اشتراک می گذاریم.

اصول انبارداری حرفه‌ای شامل سازمان‌دهی دقیق موجودی، کنترل و نظارت مستمر بر ورود و خروج کالا، و به‌کارگیری فناوری‌های به‌روز برای بهینه‌سازی فرآیندها است.

چالش های انبارداری رستوران

همانطور که گفتیم، اداره ی رستوران دارای سختی هایی است و در بخش انبارداری معمولا مدیران با چالش هایی مواجه هستند. در صورت اطلاع نداشتن از این چالش ها و پیش بینی نکردن آنها، ممکن است مشکلاتی در مدیریت رستوران به وجود آید. این چالش ها عبارت اند از:

  1. سفارش و خرید مواد اولیه

جهت جلوگیری از مشکلات حین انبارداری، لازم است بدانید چه میزان مواداولیه باید تهیه شود و چه زمانی رستوران به آنها احتیاج دارد. اگر زودتر از زمان نیاز مواداولیه را تهیه کنید، ممکن است تازگی خود را از دست بدهند یا فاسد شوند. یا اگر به مقدار کمی تهیه کنید، ممکن است با کمبود مواداولیه مواجه شوید. بنابراین توجه به این موضوع در انبارگردانی اهمیت زیادی دارد.

  1. مرتب سازی

تنها موادغذایی نیستند که در انبار رستوران نگهداری می شوند. ابزار و لوازم آشپزخانه و مواد فاسد نشدنی دیگری نیز وجود دارند. دسته بندی موجودی انبار و مرتب سازی آنها بر اساس مواد فاسد شدنی و فاسدنشدنی، یا مواد خوراکی و غیرخوراکی می تواند روند انبارداری وایجاد نظم در آن را آسان تر نماید.

  1. واحد اندازه گیری

معمولا در انبارداری به واحدهای اندازه گیری توجه نمی شود، اما همین موضوع می تواند موجب سردرگمی و ایجاد چالش هایی در این زمینه گردد. به طورمثال، برنج را باید با واحد کیلو اندازه گیری و ثبت کرد یا پاستا را باید به صورت بسته ای ثبت نمود.

بهترین روش انبارداری برای رستوران، استفاده از سیستم‌های مدیریت موجودی دیجیتال برای پیگیری دقیق و به‌روز مواد غذایی و کنترل ضایعات است.

راهکارهای انبارداری حرفه ای رستوران

در اصول انبارداری حرفه ای، تنها سرمایه کافی نیست. بلکه، لازم است زیر ساخت های لازم برای اداره رستوران و نظم دهی و انبارداری تهیه شوند. در ادامه نکات مربوط به انبارداری حرفه ای رستوران را ذکر می کنیم.

مشاهده مطلب  راهنمای جامع انتخاب نرم‌افزار مناسب رستوران + کد تخفیف

بهترین روش انبارداری

  1. شرایط را سازماندهی کنید

قدم اول برای انبارداری، سازماندهی وضعیت و رسم جدول نظم دهنده انبار است. با تیم خود مشورت کنید و بپرسید که برای انجام وظایف خود به چه مواد و لوازمی نیاز دارند. این لیست را دسته بندی نمایید. مثلا آنها را در دسته های مواد خشک، مواد یخچالی، لوازم آشپزخانه قرار دهید. و انها را در یک نمودار، جدول یا نرم افزار فروش وارد کنید.

  1. از سیستم اتوماسیون استفاده کنید

برای انبارداری حرفه ای، باید لیست کردن مواد در کاغذ و به صورت دستی را فراموش کنید. در دنیای پیشرفته ی امروز، استفاده از سیستم های اتوماسیون و نرم افزاری می تواند مزایایی را دراختیار شما قرار دهد. استفاده از برنامه جامع رستوران می تواند چندین برابر انبارداری را آسان تر و دقیق تر نماید. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از آن می پردازیم.

  • ردیابی و نظارت بر موجودی مواداولیه از زمان تحویل از تامین کننده تا تحویل غذا به مشتری: با استفاده از نرم افزارفروش به راحتی می توانید محصولات موجود در انبار را پیگیری نمایید و مسیر تحویل تامین کننده تا تحویل به مشتری را ردیابی نمایید و نظارت جامع داشته باشید.
  • اتصال سیستم سفارش خودکار به منوی دیجیتال: نرم افزار به تمام بخش های رستورانی متصل می باشد. به همین دلیل، منو دیجیتال سفارشات را ثبت می نماید و نرم افزار فروش میزان مواداولیه برداشت شده از انبار را تشخیص می دهد و موجودی انبار را به همین سادگی به روز رسانی می نماید.
  • بررسی و تایید هزینه های قراردادها، سفارشات، حمل ونقل و تطبیق مقادیر با بارنامه ها: با استفاده از سیستم اتوماسیون دیگر نیازی به نظارت و بررسی اسناد و قراردادها نمی باشد. نرم افزار فروش تمام این اقدامات را به صورت خودکار انجام می دهد و گزارشات خلاصه و مفید را در اختیار شما قرار می دهد.
  • قابلیت مشاهده وضعیت انبار برای تمام شرکا به صورت هم زمان: در رستورانهایی که توسط چند نفر اداره می شوند، لازم است تمام شرکا بر وضعیت انبار نظارت داشته باشند. نرم افزار فروش این امکان را به آنها می دهد تا به صورت هم زمان به موجودی انبار دسترسی داشته باشند.
  1. به کارکنان خود آموزش لازم را بدهید
مشاهده مطلب  ‌روش های حسابداری رستوران + نکات کاربردی

سیستم اتوماسیون و استفاده از نرم افزار فروش زمانی می تواند کارآمد باشد که کارکنان بدانند چگونه از آن استفاده کنند. درواقع آموزش به کارکنان یکی از زیرساخت های انبارداری حرفه ای است و ارزش سرمایه گذاری دارد. دراین صورت، کارکنان یاد می گیرند چگونه لیست مواداولیه در انبار را استخراج نمایند و چگونه آن را ویرایش کنند.

اصول انبارداری رستوران

  1. از قائده ی FIFO استفاده کنید

قائده ی فیفو در صنایع غذایی استفاده می شود که مخفف عبارت First in, First out می باشد. به معنای ” چیدن به ترتیب ورود” می باشد. درواقع، دراین روش باید مواداولیه به ترتیب تاریخ انقضا و تاریخ تولید خود در انبار قرار بگیرند. مواد تازه تر عقب تر باشند و ابتدا مواد قبلی استفاده شوند. دراین صورت احتمال فاسد شدن مواد بسیار کمتر است و مواداولیه تازه برای تهیه غذا استفاده می شوند و به مشتریان ارائه می شوند.

 

  1. به صورت دوره ای موجودی انبار را چک کنید

حتی اگر از سیستم اتوماسیون استفاده کنید، لازم است گاهی موجودی انبار را از نزدیک بررسی نمایید. تاریخ انقضای مواد را چک کنید یا میزان باقی مانده ی آن را بررسی کنید. این اقدام موجب دقیق تر شدن انبارداری و اطلاع از موجودی ها خواهد شد. همچنین، می توانید مواداولیه درحال اتمام را تهیه نمایید و جایگزین مواد قبلی کنید تا از کمبود آنها و تمام شدن جلوگیری نمایید.نرم افزار انبارداری ماپرا، زمان مناسب خرید مواد اولیه را به شما یادآوری می کند. درواقع کمی پیش بینی لازم است تا انبارداری با مدیریت بهتری انجام شود که با نرم افزار انبارداری ماپرا به سادگی قابل انجام است.

نتیجه گیری

همواره چالش های زیادی در مسیر مدیریت رستوران وجود دارند. به همین دلیل، مدیریت رستوران کارساده ای نیست و دارای پیچیدگی هایی است که بدون اطلاع از انها نمی توان مدیریت خوبی داشت. یکی از چالش های این شغل، انبارداری است. انبارداری به روش های قدیمی و سنتی که به صورت دستی انجام می شد دیگر کارایی ندارد و استفاده از سیستم های اتوماسیون کار را ساده تر می کند. در این مطالب تلاش کردیم راهکارهای مهم جهت انبارداری حرفه ای رستوران به اشتراک بگذاریم . با استفاده از این راهکارها می توان از هرگونه ضرر مالی به دلیل فاسد شدن مواد در انبار جلوگیری نمود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید