Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

۵ ترفند حرفه ای و خلاقانه برای عکاسی از غذا

عکاسی از غذا

فهرست مطالب

عکاسی از غذا یکی از انواع جذاب عکاسی تبلیغاتی است. موضوعات خوشمزه و خوشرنگ و لعاب، علاوه بر زیبایی هنری در عکس‌ها، اهمیت بسیاری در معرفی و فروش انواع خوراکی‌ها دارند. ترفندهای ساده اما مهمی وجود دارند که با دانستن آنها می‌توانید تکنیک‌های عکاسی را با خلاقیت ترکیب کنید و عکس‌هایی خاص بیافرینید. در این مقاله می‌خواهیم به ۵ تا از مهمترین ترفندهای خلاقانه در عکاسی از غذا بپردازیم.

عکاسی از غذا یک هنر است که با خلق تصاویر زیبا و شگفت‌انگیز از مختلف غذاها، احساسات و اشتیاق بیننده را برانگیخته و تحریک می‌کند. در این هنر، نورپردازی، زاویه دید، و طراحی کلی تصویر اهمیت بسیاری دارند. استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی به منظور برجسته کردن جزئیات غذاها و ایجاد سایه‌های جذاب، تصاویری شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند. همچنین، انتخاب نمکی از تنوع رنگی، تنوع متنوع در سرویس‌دهی، و ترتیب دقیق عناصر غذا در کادر تصویر نقش مهمی در جلب توجه و افزایش جذابیت تصاویر دارد. با بهره‌گیری از تکنیک‌های حرفه‌ای در عکاسی از غذا، می‌توان تجربه ذائقه‌ای بی‌فراز و نشیبی را برای تماشاگران فراهم آورد.

چرا عکاسی از غذا اهمیت دارد؟

چه صاحب کارخانۀ تولیدی مواد غذایی و چه صاحب رستوران یا کافه، می‌خواهد محصولات خود را به مشتریان معرفی کند و میزان فروش آنها را بالا ببرد. یکی از مهمترین اصول تأثیرگذار برای هر نوع تبلیغ محصول، عکاسی حرفه‌ای و مناسب از آن است. عکس‌هایی که قرار است تأثیر بصری قدرتمندی در مشتریان پدید آورد، آنها را به خرید ترغیب کند و نشانه‌ای درست و مؤثر از برند را به نمایش بگذارد.

عکاسی غذایی طیف پهناوری از محصولات گوناگون غذایی را در بر می‌گیرد. غذاها و خوراکی‌های بسته‌بندی و کارخانه‌ای، نوشیدنی‌های سرد و گرم، غذاهای رستورانی با تنوع بسیار گسترده‌ و دسرها و شیرینی‌ها از مهمترین انواع خوردنی‌ها هستند که عکاسی از هر کدام از آنها، ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد.

اهمیت عکاسی خوب از غذا

ایده عکاسی از غذا یکی از پیچیده‌ترین و چالش‌برانگیزترین نوع عکاسی تبلیغاتی است. یک عکس با کیفیت و جذاب می‌تواند محصول را به بهترین شکل برای مشتری نشان دهد و نمایانگر سلامت و خوشمزگی آن باشد. اما به همین اندازه، یک عکس ناقص و غیرحرفه‌ای می‌تواند تأثیرات منفی و مخربی بر روی مخاطبان داشته باشد و به برند آسیب برساند. توجه به چند نکته ساده اما حیاتی می‌تواند به وجود آوردن عکس‌های موفق و منحصر به فرد کمک کند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

چه نکاتی را پیش از عکاسی از غذا باید در نظر بگیرید؟

پس از اینکه سفارش عکاسی از غذا به شما سپرده شد، نخستین گام برای آغاز مسیر عکاسی از غذا این است که از خود بپرسید: داستان این غذا چیست و من چطور می‌توانم بهترین روایت از آن را بیان کنم؟ قرار است شما با در نظر گرفتن زیبایی‌شناسی غذا و رعایت تکنیک‌های لازم، تصویری اشتهابرانگیز را از غذا ارائه کنید تا در هر پلتفرم یا مکانی که می‌خواهد به نمایش دربیاید، وسوسۀ خوردن را در بیننده بیدار کند.

شما به عنوان عکاس مواد غذایی باید دقیقاً بدانید که بنا به نیاز کسب‌وکار و هدفی که کارفرما به دنبال تحقق آن است، چه کاربردی از عکاسی از مواد غذایی را باید در نظر داشته باشید. کاربردهای گوناگونی از عکاسی مواد غذایی وجود دارد؛ از جمله در: بسته‌بندی خوراکی‌ها، سایت‌های سفارش غذا، آگهی‌های تبلیغاتی در مجلات و وبسایت‌ها، کتاب‌های آشپزی، معرفی و منو دیجیتال رستوران‌ها و کافه در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها تا تبلیغات سنّتی مانند بروشورها و کاتالوگ‌ها و تبلیغات شهری مانند بیلبوردها و تابلوهای شهری.

پس به‌طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که سه پرسش ساده می‌تواند ذهن یک عکاس مواد غذایی را پیش از برداشتن دوربین و اقدام به عکاسی، منسجم و آماده کند: داستان این غذای خاص چیست؟ عکس‌ها را قرار است کجا بگیرید؟ در چه فضا یا پلتفرمی قرار است این عکس‌ها منتشر شوند؟ پاسخ‌های شفاف به این سؤالات می‌تواند بهترین راهنمای شما برای انتخاب تکنیک و فضای مناسب برای گرفتن عکس‌هایی منحصر بفرد باشد.

مشاهده مطلب  روش خلاقانه برای جمع آوری کمک های خیریه با انتقال وجه

 

آیا آموزش خاصی برای عکاسی از غذا وجود دارد؟

درست مانند شعر حافظ که می‌گوید: نه هر که چهره برافروخت دلبری داند، هر شخص هم که دوربین به‌دست گرفت و سوژه‌ای را برای عکاسی انتخاب کرد، عکاس واقعی نیست! عکاسی از غذا نیز مانند انواع دیگر عکاسی، نیاز به دانستن نکات مشخص و تکنیک‌های لازم برای به‌دست آوردن نتیجه‌ای حرفه‌ای و تخصصی دارد. این مهارت‌ها را به آسانی می‌توان آموخت و از آنها بهره برد.

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که عکاسی از غذا یکی از دشوارترین انواع عکاسی است. زیرا غذا برخلاف بسیاری از سوژه‌های دیگر، شرایط خاصی از نظر ظاهری و دوام در محیط دارد که مهارت‌های خاصی را برای عکاسی می‌طلبد. حالا این را هم می‌گوییم که هرچند دانستن تکنیک‌های اولیه بسیار ضروری است اما چیزی که عکس‌های شما را از دیگران متمایز می‌کند، خلاقیت شخص شماست! یعنی در هم آمیختن تکنیک با خلاقیت و در نظر گرفتن چند ترفند می‌تواند از شما یک عکاس موفق در زمینۀ غذا بسازد.

عکاسی از غذاها و نوشیدنی ها

چه ترفندهایی به شما کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری از غذاها بگیرید؟

موضوع اصلی در عکاسی از غذا خودِ غذاست و هر تکنیک و ترفندی را به‌کار ببریم، قرار است این سوژۀ جذاب را در چشم ما برجسته‌تر و جذاب‌تر کند. نور، رنگ، زاویه، کادر و هر چیزی که در یک عکس نظر ما را به خود جلب می‌کند، باید در خدمت معرفی جنبه‌های مختلف آن غذا و بیان زیبایی‌ و طراوت و وسوسه‌انگیز بودن آن شود.

چکیدۀ تمامی تکنیک‌ها و ترفندهای خلاقانه برای عکاسی از غذا را در مجلۀ ماپرا برای شما گرد آورده‌ایم و می‌توانیم این ترفندها را در پنج موضوع جای دهیم: تجهیزات، ترکیب‌بندی، نور، زاویۀ عکسبرداری و ویرایش عکس. بیایید با هم دربارۀ هر کدام از آنها بیشتر بدانیم:

  • تجهیزات:

عکاسی نیز مانند هر فن و هنر دیگر، نیاز به ابزارهای خاص خود دارد. گفتنی است که یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل در کیفیت نهایی عکس‌هایی که گرفته می‌شوند، همین تجهیزات‌اند. البته اگر تازه‌کار هستید و بودجۀ زیادی برای تهیۀ تمامی وسایل ندارید، لزومی ندارد که تمامی ابزارها را از همان ابتدای کار تهیه کنید. ولی بهتر است که از کاربرد و تأثیرات هر وسیله در نتیجۀ کار آگاهی داشته باشید تا بتوانید با وسایل ساده‌تر نیز نتایج خوبی را رقم بزنید. ما در اینجا به حرفه‌ای‌ترین وسایل اشاره می‌کنیم تا با آنها آشنایی کامل پیدا کنید.

دوربین خوب مهمترین جزء در عکاسی است. شما می‌توانید در ابتدای کار با دوربین‌های میان‌ردۀ SLR کار عکاسی را آغاز کنید و پس از پیشرفت در کار، دوربین خود را به انواع حرفه‌ای‌تر ارتقا دهید. در مواردی که نیازی به عکس‌هایی با اندازۀ بسیار بزرگ (مثلاً برای بیلبوردها و تبلیغات شهری) نیازی نیست، دوربین‌های ساده نیز نتایج ایده‌آلی را خلق می‌کنند.

ترفند عکاسی از غذا

لنزهای مناسب نیز در کیفیت عکس‌های غذا نقش مهمی ایفا می‌کنند. معمولاً برای عکاسی از غذا بهتر است که عکس‌هایی با عمق میدان کم و با تمرکز روی غذا گرفته شود و به همین دلیل، لنزهای ماکرو و تِله از بهترین گزینه‌ها در انتخاب لنز به شمار می‌روند. لنزها باید شارپنس بالا داشته و فاصلۀ کانونی آنها در محدوۀ ٢٤ تا ١٠٠ میلیمتر باشد. دیافراگم لنزها نیز اهمیت زیادی دارد و بهتر است از ١٫٢ تا ٢٫٨ را شامل شوند.

مشاهده مطلب  تجربه فروش بیشتر با نگاه تخصصی تر به مهندسی منو با ماپرا

ابزارهای حرفه‌ای مانند فلش‌های مناسب، سافت باکس (Soft Box)، رفلاکتور (Reflector) معمولاً با رنگ‌های سفید یا نقره‌ای، پخش کننده یا دیفیوزر و سه‌ پایه نیز به کیفیت عکس‌های شما کمک بسیار می‌کنند.

  • ترکیب‌بندی:

ترکیب‌بندی یعنی چه چیزی را در عکس‌تان با چه چیدمانی قرار می‌دهید. هر غذا بسته به ماهیت و ظاهرش نیاز به دکور و چیدمان خاص خودش دارد. در گام نخست باید ببینیم که آیا قرار است از غذا در فضایی واقعی مانند کافه یا رستوران عکس بگیریم یا خودمان باید فضاسازی و پس‌زمینۀ لازم را برای عکاسی فراهم کنیم. بشقاب و ابزارهای غذا خوردن، دستمال سفره، انواع نان، سبزیجات تازه و سُس‌ها از جمله وسایل و موادی هستند که می‌توانیم دورچین غذا قرار دهیم تا عکسی زیباتر و نوآورانه‌تر داشته باشیم.

گاهی ریختن کمی سبزیجات خرد شده یا کمی خامه یا برش‌های میوه روی غذا یا دسر و حتی کشیدن یک قلم موی روغن روی بافت گوشت می‌تواند در جذابیت عکس‌ها معجزه کند! از دنیای رنگ‌های متنوع برای فضاسازی و صحنه‌آرایی غافل نشوید. ترکیب‌بندی یک سوم از توصیه‌های مهم افراد حرفه‌ای است که می‌توانید در چینش سوژه‌های عکس خود بهره ببرید. گاهی حضور دست برای بریدن یا برداشتن یا سوژۀ انسانی می‌تواند به عکس شما حال و هوای خاصی ببخشد.

  • نور:

زمانی که از معجزۀ رنگ نام می‌بریم، نباید معجزۀ نور را از یاد ببریم! نور طبیعی در انواع عکاسی و به ویژه عکاسی از غذا بهترین نور ممکن است. یادتان باشد که نورپردازی باید بسیار هدفمند باشد تا مبادا تمامی زحمات شما با یک نورپردازی بد که سوژه را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد، به هدر نرود. سایه روشن‌ها همیشه نتیجه‌های بی‌نظیری در عکاسی پدید می‌آورند.

اگر به هر دلیلی نور طبیعی برای عکاسی در دسترس ندارید، از تجهیزات مخصوص نورپردازی مانند فلش‌ها می‌توانید استفاده کنید و نور مورد نیاز خود را فراهم کنید. فقط به خاطر داشته باشید که نور مناسب هنگام عکاسی یکی از مهمترین و تعیین کننده‌ترین عوامل در موفقیت یک عکس است.

  • زاویۀ عکسبرداری:

اینکه شما چه زاویه‌‌ای را برای عکسبرداری انتخاب می‌کنید، به حرفه‌ای بودن و خلاقیت شما برمی‌گردد. شاید بهترین زاویه‌های عکاسی را بشناسید اما آیا به این نکته توجه کرده‌اید که هر غذا در هر ظرف، زاویۀ عکسبرداری خاص خودش را می‌طلبد؟ مثلاً ساندویچ‌، استیک، دسر و کیک، نوشیدنی و بسیاری از خوردنی‌های دیگر باید از زاویۀ جانبی عکسبرداری شوند تا جزئیات درونی و چیدمان لایه‌های مختلف دیده شوند.

اما غذاهایی مانند سوپ‌ها، آش‌ها و خورشت‌ها چون در ظرف‌های گود هستند و قرار است تمام رنگ آنها دیده شود، بهتر است از زاویۀ دید پرنده یا از بالا عکاسی شوند. شناخت ماهیت غذا و آگاهی از نقطۀ فوکوس مناسب به عکس‌های شما بهترین جلوه‌ها را خواهد داد.

  • ویرایش عکس:

هر چقدر شما عکس دقیق و درستی را گرفته باشید، باز هم هیچگاه از ویرایش نهایی بی‌نیاز نیستید. شما به عنوان عکاس باید بدانید ادیت نهایی کار با نرم‌افزارهایی مانند فوتوشاپ یا لایت روم می‌تواند عکس‌های شما را بی‌نقص و با بهترین نتیجۀ ممکن به مرحلۀ استفاده و تحویل به سفارش دهنده برساند.

جمع‌بندی

 عکاسی از غذا همان‌طور که زیبایی‌ها و جاذبه‌های خاص خود را دارد، از جملۀ دشوارترین سبک‌های عکاسی نیز به شمار می‌رود. عکس‌های شما از خوراکی‌های مختلف، نه تنها باید بهترین جلوه از آن را به تصویر درآورد بلکه باید چنان وسوسه‌انگیز باشد که بیننده را به خرید یا سفارش آن خوراکی ترغیب کند. در این مقاله به ترفندهایی اشاره داشتیم که به کمک آنها می‌توانید عکس‌های غذایی خود را حرفه‌ای‌تر و اشتهابرانگیزتر کنید!

3/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید