Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

چطور مدرک حسابداری بین المللی (ACCA) بگیریم ؟ روش

مدرک حسابداری بین المللی

فهرست مطالب

مدرک بین المللی حسابداری برای افرادی که قصد دارند در زمینۀ حسابداری دانش و موقعیت شغلی خود را ارتقا دهند گزینۀ جالب توجهی است. همچنین در سال‌های اخیر که بحث مهاجرت بسیار داغ و پرطرفدار بوده است، حسابدارها نیز به دنبال راه‌هایی برای گرفتن مدارک معتبر و تلاش برای یافتن موقعیت‌های بهتر در سطح جهانی بوده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم به مهمترین نکاتی که لازم است برای گرفتن مدرک بین المللی حسابداری بدانید، بپردازیم. با این مقالۀ مجلۀ ماپرا همراه باشید.

دربارۀ مدرک حسابداری بین المللی ACCA چه می‌دانید؟

حسابداری از جملۀ رشته‌ها و مهارت‌هایی است که در سرتاسر دنیا بسیار مورد نیاز و کارآمد بوده و دانش مشترکی در بین تمامی حسابداران در جهان وجود دارد. حالا اگر کسی بخواهد در هر گوشه از جهان، عضوی از این جمع باشد و زبان مشترکی با بقیۀ اعضا داشته باشد، باید زمینه‌های مشترکی را مطالعه کرده و به آنها تسلط داشته باشد. اینجاست که لزوم مدارک بین المللی خود را نشان می‌دهد که همۀ افراد علاقمند به این حوزه را همزبان و همراه می‌کند.

برای گرفتن مدرک حسابداری بین المللی لازم است که یکی از معتبرترین و جامع ترین آزمون‌ها را پشت سر بگذارید. نام این آزمون ACCA است. عبارت ACCA مخففی برایAssociation of Chartered Certified Accounts  و به معنی انجمن حسابداران خبرۀ رسمی است. پایگاه اصلی این آزمون و انجمن مربوط به آن در شهر گلاسکو اسکاتلند قرار دارد و با اعتبارترین جامعۀ حسابداری در سطح جهان به حساب می‌آید. امتحان ACCA در بیشتر از 180 کشور دنیا برگزار می‌شود. این آزمون برای سنجش و ارزیابی مهارت و دانش متقاضیان در مهارت‌های کسب و کار و امور مالی است. مدرک ACCA حق امضای رسمی به عنوان حسابدار را در سرتاسر جهان به شما می‌بخشد.

انجمن حسابداران خبرۀ رسمی برای آزمون خود کلاس و دوره‌ای برگزار نمی‌کند. ولی مؤسسات مختلفی در دنیا از جمله در ایران دوره‌هایی را مبتنی بر سرفصل‌های معرفی شده برای آزمون تعریف کرده و به داوطلبان کمک می‌کنند تا این آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارنند. متقاضیانی که مایل به شرکت در کلاس نیستند می‌توانند منابع را خودشان تهیه و مطالعه کنند.

گذراندن دوره و آزمون‌های  ACCAحدود چهار سال طول می‌کشد. هر چند برای متقاضیان این امکان وجود دارد که تا نهایت ده سال، آزمون‌های خود را به پایان برسانند. خوشبختانه این آزمون در ایران و فقط در تهران نیز برگزار می‌شود و مؤسساتی معتبر نیز دروس مربوط به آن را آموزش می‌دهند. از سال 2017 تاکنون، امتحانات ACCA هم به شکل کامپیوتری و هم کتبی برگزار می‌شود.

داشتن مدرک ACCA چه مزایایی برای حسابداران دارد؟

با داشتن مدرک بین المللی ACCA شما به عضویت معتبرترین انجمن حسابداری در جهان درمی‌آیید. همچنین بدون گذراندن آزمون، به عضویت جامعۀ حسابداران رسمی ایران انتخاب می‌شوید و در جایگاه شغلی خود ارتقا پیدا می‌کنید. به علاوه عضوی از جامعۀ حسابداران رسمی کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، نیوزیلند، مالزی، امارات متحده و هنگ کنگ به شمار می‌روید. شما در صورت قبولی در بخش‌های امتحانی F1 تا F9، با ارائۀ یک پروژه می‌توانید مدرک کارشناسی حسابداری از دانشگاه بروکس آکسفورد انگلستان (Oxford Brookes University) را دریافت کنید.

مشاهده مطلب  1 استراتژی عالی تجربه مشتری در رستوران و کافه

پس از پذیرفته‌ شدن در بخش‌های P1 تا P7 آزمون و بعد از آن، سه سال تجربۀ کار در زمینۀ حسابداری می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد حسابداری را از دانشگاه UCL بگیرید. با داشتن مدرک ACCA امکان ادامۀ تحصیل در طرح‌ها و دوره‌های پیشرفتۀ بین المللی مانند CPD و Realize ACCA را خواهید داشت. با داشتن این مدرک امکان مهاجرت به کشورهای دیگر و مشغولیت در حرفۀ تخصصی حسابداری را دارید و خود وبسایت این انجمن که در پایان مقاله لینک آن وجود دارد، فرصت‌های شغلی را در سرتاسر جهان معرفی می‌کند.

 

چه کسانی می‌توانند در آزمون ACCA شرکت کنند؟

شرکت در آزمون ACCA به پیش نیاز و تحصیلات خاصی نیاز ندارد و هر شخص علاقمند که حداقل مدرک دیپلم داشته باشد می‌تواند در این آزمون شرکت کند. البته این مزیت برای شما وجود دارد که اگر فارغ التحصیل رشتۀ حسابداری در مقاطع کارشناسی و بالاتر هستید، با ارائۀ مدرک خود می‌توانید از شرکت چهار سطح از آزمون (F1 تا F4) معاف شوید اما باید هزینۀ آن را بپردازید.

نکتۀ بسیار مهم برای شرکت در آزمون ACCA این است که باید به زبان انگلیسی برای خواندن و نوشتن تسلط داشته باشید. تمامی منابع این آزمون، انگلیسی است و خود آزمون نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. بنابراین اگر برای درک مطلب انگلیسی نیاز به تمرین و آموزش بیشتری دارید، نخست در کلاس‌های زبان شرکت کنید و سپس برای آزمون اقدام نمایید.

چه دروس و منابعی را باید برای ACCA مطالعه کنید؟

     آزمون ACCA دارای دو بخش اصلی است: دورۀ مقدماتی (Fundamental Level) و دورۀ حرفه‌ای (Professional Level). برای گذراندن این دو دوره باید در مجموع 14 آزمون را پشت سر بگذارید. دورۀ مقدماتی دارای دو قسمت تئوری و مهارتی است. آزمون‌های قسمت تئوری یا دانشی (Knowledge Exams) شامل 3 آزمون (F1 تا F3) هستند. قسمت مهارتی یا Skill Exam دارای 6 آزمون (از F4 تا F9) است.

شما پس از گذراندن آزمون F9 در بخش مهارتی به اصطلاح «نسبتاً واجد شرایط» یا Partly Qualified می‌شوید و در صورت ارائۀ یک پروژه می‌توانید مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه بروکس آکسفورد انگلستان دریافت کنید. همان‌طور که پیشتر گفتیم، اگر کارشناس یا کارشناس ارشد حسابداری هستید، نیازی نیست امتحان‌های F1 تا F4 را بدهید و معافیت دارید.

بخش دوم دوره یا آزمون حرفه‌ای (Professional Exam) که از آزمونP1 تا P7 است، دو بخش ضروری و اختیاری دارد. در بخش ضروری (Essential) شما باید سه آزمون را پشت سر بگذارید. بخش اختیاری (Optional) چهار آزمون دارد که شما از بین آنها دوتا را به اختیار خودتان انتخاب می‌کنید. در پایان قبولی در آزمون‌ها شما به یک حسابدار «کاملاً واجد شرایط» (Full ACCA Qualified) یا FCCA درمی‌آیید. پس از قبولی در این آزمون‌ها و داشتن سه سال سابقۀ کار، می‌توانید مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه UCL  را دریافت کنید. سطوح امتحانی و عناوین آزمون‌ها را می‌توانید در جدول زیر ببینید.

نکات مهم آزمون حسابداری بین المللی ACCA

  • چهار درس اول آزمون ACCA به صورت آنلاین در ایران برگزار می‌شود. تاریخ این آزمون‌ها را خودتان مشخص می‌کنید و به صورت مکرر این آزمون‌ها برگزار می‌شود. مدت زمان امتحان برای هر درس دو ساعت است.
  • یک بخش مهم در بیشتر دروس به نام اخلاق حرفه‌ای وجود دارد و در امتحان بخش مهمی به حساب می‌آید.
  • بجز چهار درس اول، بقیۀ آزمون‌ها 4 بار در سال و در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر و دسامبر برگزار می‌شود. مدت زمان این آزمون‌ها هر کدام 3 ساعت است.
  • مدرک نهایی فقط و فقط پس از ارائۀ سابقۀ معتبر کاری سه ساله به شما داده می‌شود.
  • نمرۀ قبولی در هر آزمون حداقل 50 است.
  • نتیجۀ آزمون آنلاین نهایتاً سه روز پس از امتحان در اختیار شما قرار می‌گیرد.
مشاهده مطلب  راهکار مطمئن افزایش فروش در اینستاگرام

آزمون CIMA چیست و چه تفاوتی با آزمون حسابداری بین المللی ACCA دارد؟

    آزمون CIMA  (Chartered Institute of Management Accountant) یا انجمن حسابداران خبرۀ مدیریت انگلستان یک آزمون و دورۀ بسیار معتبر جهانی است که علاوه بر حسابداری بین المللی بر مبحث مدیریت تمرکز دارد. هدف آن تربیت حسابدارانی است که افزون بر دانش حسابداری و حسابرسی بر مباحث مدیریتی و بررسی مسائل استراتژیک سازمان تسلط کافی داشته باشند. این آزمون در سه سطح عملیاتی، مدیریتی و استراتژیکی در حسابداری و شامل 9 آزمون طراحی شده است و به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

انجمن برگزار کنندۀ CIMA  بزرگترین و معتبرترین مرکز آموزش و پرورش حسابداران مدیریت است و دارندگان مدرک بین المللی حسابداری مدیریت مدیرانی معتبر و سطح بالا در سرتاسر دنیا به شمار می‌روند و در بزرگترین شرکت‌های صنعتی، بازرگانی و دولتی می‌توانند مشغول به کار شوند. مدت زمان گذراندن آزمون سه تا پنج سال طول می‌کشد و تمامی سؤالات امتحان‌های آنلاین آن بر پایۀ استانداردهای بین‌المللی حسابداری و مدیریت تنظیم می‌شوند.

مهمترین تفاوت آزمون ACCA با CIMA  در مباحث مدیریتی و استراتژی است. قدمت انجمن حسابداران خبرۀ انگلستان یا ACCA حدود 30 سال بیشتر از CIMA  است و مرکز CIMA  در شهر لندن انگلستان است. آزمون‌ها و مدرک ACCA در ایران شناخته شده‌تر است و فقط این آزمون در ایران برگزار می‌شود. متقاضیان آزمون CIMA  باید به کشورهای همسایه بروند تا بتوانند این آزمون‌ها را بدهند.

تعداد آزمون‌های ACCA چهارده عدد است و مدت زمان گذراندن آن نیز طولانی‌تر است. برخلاف آزمون ACCA که نیازی به پیش نیاز تحصیلات ندارد، برای شرکت در آزمون CIMA  باید حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت داشته باشید.

جمع بندی

    شما به عنوان یک حسابدار همواره راهی برای ارتقای موقعیت شغلی و گسترش دانش و مهارت خود دارید. یکی از مهم‌ترین و معتبرترین شیوه‌ها برای پیمودن این مسیر پیشرفت و تبدیل شدن به یک حسابدار بین المللی، داشتن مدرک بین المللی حسابداری ACCA است. با گذراندن آزمون‌های لازم و دریافت این مدرک، شما می‌توانید حق امضای رسمی و جهانی داشته باشید. در صورت تصمیم به مهاجرت نیز این مدرک کمک شایان توجهی به شما می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از فرصت‌های شغلی پیشنهادی در سرتاسر جهان می‌توانید به وبسایت رسمی این انجمن بین المللی با این آدرس www.acca.org سر بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید