Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

نام های مناسب کافه و رستوران

اسم کافه رستوران

فهرست مطالب

به این فکر کرده‌اید که نام رستوران و کافه شما چقدر می‌تواند در میزان شهرت و موفقیت کارتان اهمیت داشته باشد؟ اسمی که برای رستوران یا کافۀ خود انتخاب می‌کنید، جدا از اینکه نشانگر سلیقۀ شماست، در آیندۀ کسب‌وکار شما نیز تأثیر بسیاری دارد. در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت نامگذاری مناسب رستوران و کافه بپردازیم و با هم ببینیم چه نکات مهمی در انتخاب این نام وجود دارد.
انتخاب نام مناسب برای یک کافه یا رستوران بسیار اهمیت دارد، زیرا این نام نقش بسزایی در جلب مشتریان، ساختار برند، و ایجاد اولین تاثیرات در ذهن مشتریان بازی می‌کند. نام مناسب باید با هویت و مفهوم محل همخوانی داشته باشد. این نام می‌تواند تازگی و خلاقیت غذاها و نوشیدنی‌های ارائه شده را بازتاب دهد یا به ویژگی‌های خاص مکان اشاره کند. برای مثال، اگر مکان شما برجسته به خاطر فضای گلفی باشد، نامی مثل “زیبایی گلف” یا “زندگی در زمین سبز” مناسب خواهد بود. همچنین، استفاده از لغات جذاب و بازاریابی مانند “آسمان‌پذیر” یا “لحظات لذت‌بخش” نیز می‌تواند جلب توجه و نشان‌دهنده تجربه خاصی باشد.

نام در بازاریابی کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

نامی که برای یک کسب و کار انتخاب می‌کنید، اولین و مهمترین بخش هویت کارتان است زیرا اسم، اولین برخورد مخاطب با برند شماست. در بحث برندسازی، انتخاب نام یکی از پُر اهمیت‌ترین و چالش‌برانگیزترین مراحل کار است. نام، هستۀ اصلی نشان تجاری شماست و در دستاوردهای آیندۀ شما اثرگذاری بسیاری دارد. اسم و کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید، دست در دست هم شما را به مشتری معرفی می‌کند.

شما می‌خواهید با اسم رستوران یا کافۀ خود لوگو و هویت سازمانی بسازید، برای آن تبلیغات انجام دهید و دوست دارید این نام، آنقدر خاص و متمایز باشد که با آن در ذهن مشتری‌هایتان ماندگار شوید. نام برند شما باید با مشتری ارتباط خوبی برقرار کند. مشتری در برخورد اول، اسم شما را می‌بیند یا می‌شنود و به شکل ناخودآگاه در ذهن او حس یا اندیشه یا خاطره‌ای تداعی می‌شود و ممکن است با همین اسم، شما را قضاوت کند.

بجز تأثیر مثبت اولیه در ذهن مخاطب، نام رستوران یا کافۀ شما تنها برای تابلوی ورودی نیست. این نام قرار است در نقشۀ گوگل قرار بگیرد، نام وبسایت از آن ساخته شود و در شبکه‌های اجتماعی صفحات پُر بیننده و پُر بازخوردی داشته باشد. حتی زمانی که مشتری به رستوران یا کافۀ شما می‌آید، نامی که از در ورودی تا روی لباس کارکنان و دکوراسیون داخلی و هنگام انتخاب غذا در منو دیجیتال یا فاکتور آنلاین می‌بیند، باید برای او خوشایند باشد.

گاهی اسمی که برای رستوران یا کافۀ خود در ذهن دارید، برای خودتان جذاب است اما انتخاب آن می‌تواند پیامدهایی برای کسب و کارتان داشته باشد. حالا از کجا باید بدانید که این اسم می‌تواند موفق باشد یا نه؟ یا چه نام‌هایی می‌توانند در بازاری که رقابت شدید و تنگاتنگی در آن وجود دارد، اسم‌هایی مناسب باشند؟ در ادامه به مهمترین نکاتی اشاره خواهیم داشت که آگاهی از آنها می‌تواند پاسخگویی به این پرسش‌ها را تسهیل کند.

اهمیت نام در بازاریابی کسب و کار

نکات مهم در انتخاب نام رستوران و کافه چیست؟

در کنار زبان بسیار غنی پارسی، این روزها به لطف اینترنت و شبکه‌های مجازی، نام‌های گوناگونی از همه‌جا به گوش ما می‌خورد که دایرۀ واژگانی ما را بسیار گسترده کرده است. شاید همین تنوع زیاد نام‌ها در وهلۀ نخست ما را برای انتخاب اسم رستوران یا کافه سردرگم کند اما اگر چند نکتۀ مهم را به خاطر داشته باشیم، از همین گستردگی و تنوع می‌توانیم بیشترین بهره را ببریم. حالا پرسش اساسی این است که یک نام خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مشاهده مطلب  رازهای طراحی لوگو رستوران

یک نام مناسب برای رستوران یا کافه:

  • یک نام ساده باشد. اسم‌های پیچیده و طولانی شاید در نگاه اول، شیک و خاص به نظر برسند اما در ذهن مشتری نمی‌مانند و به راحتی فراموش می‌شوند.
  • نام انتخابی باید خوشخوان باشد و تلفظ راحتی داشته باشد. اسمی که مشتری نتواند آن را به راحتی هجی کند یا در اینترنت و شبکه‌های مجازی به دنبال آن بگردد و سرچ کند، نامی موفق نیست.
  • نام به فارسی و انگلیسی آسان نوشته شود و حروف سخت و پیچیده نداشته باشد. از این نام قرار است که لوگو و تابلوی ورودی ساخته شود و باید قابلیت طراحی زیبا و خوانا را داشته باشد.
  • با این نام قرار است دامنۀ سایت و صفحۀ اجتماعی ساخته شود و روان بودن آدرس وبسایت اهمیت زیادی دارد.
  • نام انتخابی قابلیت ثبت برند را داشته و مشکلی برای دریافت مجوزهای لازم و مسائل حقوقی نداشته باشد.
  • اسم چه در زبان پارسی و چه در زبان‌های دیگر معانی بد یا اشتباه نداشته باشد.
  • نامی تکراری و برگرفته از یک برند مشهور در حوزۀ کسب و کار رستوران یا کافه نباشد چون اسم تکراری و کپی‌برداری از برندها و نام‌های مشهور، تأثیری بسیار منفی در ذهن مشتریان می‌گذارد.
  • نام رستوران یا کافۀ شما تداعی کنندۀ نوع فعالیت و حال و هوای درون آنجاست و باید منحصر به همان رستوران و کافه شما باشد. مشتری به محض رویارو شدن با نام شما نباید حس تکراری و به یاد آوردن اسم و خاطرات مشابه با مکان‌های رقیب شما در ذهنش شکل بگیرد.
  • نامی خوشایند و با تداعی حس مثبت و خوشایند باشد و مشتری از خوش آهنگ بودن آن لذت ببرد و به دیگران هم معرفی کند.
  • در انتخاب نام، بازار هدف و مخاطبان خود را فراموش نکنید. در کدام منطقۀ جغرافیایی شهر قرار دارید؛ مشتریان شما چه بازۀ سن و سالی دارند؛ سطح درآمد و نوع فرهنگ آن محله چطور است و مردم آن منطقه، چه سلایق و علایق مخصوص به خود دارند. طبقۀ اجتماعی و سطح فرهنگی هر محله در پذیرش و محبوبیت یک نام، بسیار اثرگذارند.

نکات مهم انتخاب اسم کافه رستوران

ایده‌هایی که برای نامگذاری رستوران و کافه به شما کمک می‌کنند

با در نظر گرفتن نکاتی که گفتیم، حالا زمان آن رسیده که به سراغ ایده‌های رنگارنگ برای انتخاب بهترین نام برای رستوران یا کافه برویم. با این ایده‌ها می‌توانید لیستی از اسامی را روی کاغذ بنویسید و با دوستان و همکاران خود بنشینید و یک توفان فکری درست و حسابی به پا کنید! از دل همین ایده‌ها نامی مناسب و شایسته خودش را آشکار خواهد کرد. بیایید به این ایده‌ها نگاهی بیندازیم:

  • بسیاری از افراد برای نامگذاری به سراغ نام خود یا عزیزانشان می‌روند. رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری هم در ایران و هم در کشورهای دیگر با همین نام‌های افراد به شهرت و موفقیت رسیده‌اند. فقط یک نکتۀ باریک‌تر از مو در این نوع انتخاب وجود دارد: اسم این شخص، چقدر خاص و غیرتکراری و معنادار است و آیا این پتانسیل را دارد که شما را از دیگران متمایز کند؟
  • تِم یا درونمایۀ رستوران یا کافۀ شما چیست؟ ایرانی سنّتی یا مدرن؟ ایتالیایی یا فرانسوی یا چینی؟ همین حال و هوای غذا و فضای شما می‌تواند به انتخاب اسم کمک بسیاری کند. کافه فردوسی یا رودکی به غذاهای شما بیشتر می‌خورَد یا پانیذ و سایه؟ حال و هوایی ایتالیایی میلان و فلورانس با محیط رستوران شما تداعی می‌شود یا لانژه و مولن روژ فرانسوی یا اژدها و زمرد چینی؟
  • چه خوراکی یا نوشیدنی خاص و منحصر بفردی در رستوران یا کافۀ شما وجود دارد که می‌تواند معرف شما باشد؟ بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های مشهور دنیا از نام خوراکی‌های درون منوها شکل گرفته‌اند. حتماً نام پیتزا هات شنیده‌اید!
  • نام شهرهای ایرانی و خارجی نیز بسته به نوع حال و هوای غذاهای شما در بسیاری از موارد می‌توانند جذاب باشند. رستوران طهران یا کافه ونیز؟ کدام یک به ماهیت خوراکی‌های شما نزدیکترند؟ نام منطقه یا محله‌ای که رستوران یا کافه در آن قرار دارد هم می‌تواند راهنمای خوبی باشد.
  • مشاهیر را از یاد نبرید! شخصیت‌های مشهور ادبی و هنری و فرهنگی و سیاسی در ذهن مردم طنین خوشایندی دارند و می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. چه این شخصیت‌ها ایرانی باشند و چه خارجی، می‌توانند در ذهن مشتریان ماندگار شوند. دوره‌ها یا سلسله‌های تاریخی نیز به یاد ماندنی‌اند.
  • چه طرفدار دوآتشۀ فیلم و سینما باشید و چه نه، برخی از فیلم‌ها یا شخصیت‌های سینمایی برای همیشه در ذهن همۀ مردم محبوب و ماندگار هستند. یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه پدر خوانده است! هزاردستان و سوته‌دلان هم مثال‌های ایرانی این نکته‌اند.
  • اگر شما از علاقمندان طبیعت باشید، نام‌هایی که از دنیای طبیعت گرفته می‌شوند می‌توانند هم زیبا و خوش آهنگ باشند و هم در ذهن مشتریان احساس خوب و ماندگاری را پدید آورند. اسامی گل‌ها (لیلیوم، نسترن، رز و …)، درختان (نارون و بلوط) و پرندگان (دارکوب، فلامینگو) مثال‌هایی از این دسته نام‌ها هستند.
  • شما می‌توانید نام رستوران یا کافۀ خود از تلفیق چندین نام بسازید. در این حالت، نام انتخابی شما هم زیبا و معنادار است و هم بسیار خلاقانه و تک. به ویژه در زمان‌هایی که شما می‌خواهید نام رستوران خود را از نام شرکتی که ثبت کرده و معمولاً چهار یا پنج کلمه‌ دارد، انتخاب کنید. مثلاً نام وبسایت ما یعنی ماپرا از حروف اول نام‌های «مدرن آتی پرداز آرکا» گرفته شده که هم خوشخوان است و هم راحت نوشته می‌شود.
  • ترکیب چند نام با یکدیگر و ساخت کلمه‌های جدید می‌تواند بسیار نوآورانه باشد و این خلاقیت، نظر مشتریان را جلب کند.
  • از صنایع ادبی مختلف مانند تکرار و جناس هم می‌توانید استفاده کنید. نام‌های پیتزا پیتزا یا داغ داغ و رستوران مستوران با همین تکنیک‌ها ساخته شده‌اند.
مشاهده مطلب  مشاوره راه اندازی رستوران و کافی شاپ

ایده انتخاب اسم رستوران

سخن آخر

انتخاب نام مناسب برای رستوران یا کافه مرحلۀ بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در میزان موفقیت شماست. نام انتخابی شما مانندی پرچمی برای هویت برند شما به حساب می‌آید و اگر نکات ساده اما مهم در انتخاب بهترین نام را در نظر بگیرید، بدون شک در این انتخاب سربلند خواهید بود. در این مقاله به این نکات اشاره کردیم و تعدادی از ایده‌های خلاقانه‌ای را که می‌توانند یاریگر شما باشند، بیان کردیم.

3.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید