Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

استفاده از ابزار فروش اینترنتی برای کسب و کار اینستاگرامی

ابزارهای فروش اینترنتی

فهرست مطالب

به وضوح شاهد آن هستیم که شبکه اجتماعی اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین کانال های فروش کسب و کارها به طور مستقیم یا غیر مستقیم (رسانه بازاریابی) مورد استفاده قرار می­گیرد. به طوریکه اکثریت قریب به اتفاق کسب و کارها در ایران، حداقل یک صفحه اختصاصی در اینستاگرام دارند. اما از آنجا که اینستاگرام، کانالی برای معرفی محصولات و خدمات است و به ابزار های فروش اینترنتی مجهز نیست، بسیاری از نیازمندی های کسب و کارها را پاسخگو نمی باشد. در این مقاله، روی سخن با کسب و کارهایی است که از اینستاگرام به طور مستقیم برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می کنند و میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا ابزارهای فروش اینترنتی برای کسب و کارهای اینستاگرامی ضروری است؟

برای پاسخ بهتر به این پرسش، در هر بخش چند سوال مطرح می شود تا صاحب کسب و کار اینستاگرامی بهتر بتواند با این مقاله همراه شود و در خصوص وضعیت کسب و کار خود و سرعت و کیفیت پاسخ دهی خود به این سوال ها قضاوت روشن تری داشته باشد.

دسترسی به داده های کسب و کار و برنامه ریزی برای افزایش درآمد

 فرض کنید محصول جدیدی آورده اید، آیا هم اکنون می دانید این محصول بیشتر مناسب کدامیک از مشتریان قبلی تان هست؟ آیا می توانید بلافاصله پاسخ دهید که در چند ماه گذشته یا چند سال گذشته، چه افرادی، چه چیزی را با چه قیمتی و برای چندمین بار از شما خرید کرده اند؟ آیا آمار فروش های بازگشتی خود را دارید؟ می دانید کمترین و بیشترین مقدار فروش کسب و کار شما چه زمانی و به چه دلایلی بوده است؟ چه زمان هایی فروش شما دچار افت غیرعادی یا رشد غیرعادی شده و چه دلایلی داشته است؟

توانایی پاسخ به این سوال ها، صاحب کسب و کار را کمک می کند تا با برنامه ریزی بهتر، نقاط ضعف فروش خود را کم رنگ و نقاط قوت را تقویت کند. اما اینستاگرام با توجه به ماهیت رسانه ای خودش قادر به پاسخگویی این نیاز مهم کسب و کار نیست. لذا، این یکی از دلایلی است که کسب و کار اینترنتی و اینستاگرامی برای برون رفت از این معضل و برنامه ریزی برای افزایش درآمد خود، می بایست از ابزارهای فروش اینترنتی استفاده کند. در این بین، اگر کسب و کار ابزارهای فروش اینترنتی را در یک پنل داشته باشد، به راحتی به تمامی داده های خود در همان پنل دسترسی خواهد داشت.

خرید آنلاین مشتری و افزایش نرخ تبدیل

اگر مشتری تمایل به خرید کالا یا خدمتی در صفحه اینستاگرام شما داشته باشد، آیا همان لحظه می تواند خرید را آنلاین انجام دهد؟ یا می بایست در انتظار پاسخ برخی پرسش ها مانند این باشد: این رنگ خاص موجود هست؟ این سایز موجود است؟ موجودی این کالا تمام نشده؟ چطور پرداخت را انجام دهم؟ که در خیلی از مواقع، به موجب این سوال های زیاد یا زمان انتظار برای دریافت پاسخ، مشتری بالقوه به طور کلی از خرید منصرف می شود یا سراغ رقبا می رود.

راهکار این معضل، فراهم کردن خرید آنلاین برای مشتری است تا نرخ تبدیل کسب و کار اینستاگرامی افزایش یابد. نرخ تبدیل همان تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و میزان فروش است. امکان خرید آنلاین مشتری از طریق این ابزارهای فروش اینترنتی میسر می شود.

حفظ مشتری و کاهش هزینه های بازاریابی 

آیا راه های ارتباطی مشتریان خود را ثبت کرده اید؟ آیا در یک نگاه، دسته بندی از مشتریان جدید، مشتریان وفادار و مشتریان نامطمئن خود دارید؟ آیا پیام های کسب و کار خود را به طور مستقیم و هدفمند برای مشتریان ارسال می کنید؟ متاسفانه، بسیاری از پیام های کسب و کارهای اینستاگرامی در استوری ها و حتی در پست های این شبکه اجتماعی، میان انبوه پیام های دنبال کنندگان گم می شود و آنها هیچ وقت، به موقع پیام های این کسب و کارها را دریافت نمی کنند. همچنین، درمیان مشغله های زیاد روزمره، مشتریان قبلی معمولاً محل خرید کالای خود را فراموش می کنند و ممکن است برای بسیاری از مشتریان، تکرار خرید یا خرید بازگشتی هیچ گاه رقم نخورد که اتفاق بسیار ناخوشایندی برای یک کسب و کار است.

میتوانید مطلب : ساخت منو دیجیتال را مطالعه نمایید.

مشاهده مطلب  تحول دیجیتال رستوران و کافه چگونه رخ خواهد داد؟

این وظیفه کسب و کار است که در این شلوغی، برند و کالا و خدمات خود را به طور منظم به مشتری یادآوری کند و برای حفظ مشتریان خود برنامه ریزی داشته باشد. حفظ مشتری آنقدر برای حیات کسب و کار ضروری است که مقالات زیادی در این خصوص چاپ شده است و شاخه ای از بازاریابی به این موضوع مهم می پردازد. همین­طور به لحاظ هزینه، حفظ مشتری 7 تا 11 برابر کمتر از بازاریابی برای جذب مشتریان جدید برای کسب و کار هزینه بردار است.

تنها یک ابزار فروش اینترنتی مناسب می تواند چنین خدمتی به کسب و کار اینستاگرامی ارائه دهد که ضمن آگاهی از سلیقه مشتریان و دسترسی به داشبوردهای دسته بندی آنها، بتواند براساس الگوی خرید مشتری و سایر نیازمندی های کسب و کار خود، با مشتریان ارتباط برقرار کند یا برای آنها پیام های کسب و کار را ارسال نماید.

علاوه بر سه دلیلی که توضیح داده شد، جدول زیر نیز برخی دلایل ضرورت استفاده از ابزارهای فروش اینترنتی را برای کسب و کارهای اینستاگرامی مشخص می کند:

جمع بندی

کسب و کارهای اینستاگرامی برای رفع معضل های فروش در اینستاگرام همچون وجود چانه زنی، بروز نبودن قیمت کالاها، نمایش کالاهای ناموجود به مشتری و عدم امکان تفکیک سفارش های پرداخت شده و تحویل شده نیازمند استفاده از ابزارهای فروش اینترنتی هستند. ضرورت بکارگیری این ابزارها در 1) دسترسی به داده های کسب و کار و برنامه ریزی برای افزایش درآمد، 2) خرید آنلاین مشتری و افزایش نرخ تبدیل، 3) حفظ مشتری و کاهش هزینه های بازاریابی خلاصه می شود که هر یک نقش مهمی در حیات کسب و کار ایفا می کنند.

مرتبط بخوانید: ابزارهای فروش اینترنتی: 6 ابزار فروش کسب و کار اینترنتی کدامند؟

مرتبط بخوانید:  راه اندازی کسب و کار اینترنتی در 3 گام

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید