Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

١۰ راه تأمین مالی رستوران و کافه

تأمین مالی رستوران و کافه

فهرست مطالب

تأمین مالی رستوران و کافه شاید یکی از بزرگترین چالش و دغدغه برای راه اندازی آن است. شغل رستوران داری یا کافه داری با وجود تمام دشواری‌هایی که دارد، از جملۀ پرطرفدارترین و محبوب‌ترین مشاغل در سرتاسر دنیاست. هر چند هم سرمایۀ آغازین این مسیر و هم تأمین هزینه‌های جاری آن پس از راه اندازی، کار آسانی نیست. در این مقاله از ماپرا می‌خواهیم نگاهی به منابعی بیندازیم که می‌توانند به عنوان تأمین کنندۀ مالی یک رستوران یا کافه مناسب باشند.

تأمین مالی برای رستوران و کافه یکی از مراحل حیاتی در راه‌اندازی و بهره‌مندی از این نوع کسب و کارهاست. ابتدا، برنامه کسب و کار به‌طور دقیق باید تهیه و مطالعه شود تا نیازهای مالی به‌صورت دقیق تر تعیین شود.

راه اندازی کافه رستوران چه هزینه‌هایی دارد؟

زمانی که تصمیم گرفته‌اید تا کسب و کار خود را در صنعت کافه رستوران به راه بیندازید، باید تصور درست و دقیقی از نوع و میزان هزینه‌های لازم برای این کار داشته باشید. راه اندازی کافه رستوران نیاز به صرف هزینه‌هایی در بخش‌های مختلف دارد که در ادامه به اصلی‌ترین موارد این هزینه‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • هزینۀ مکان رستوران: یکی از بیشترین و مهمترین هزینه‌های اولیه برای راه اندازی یک رستوران یا کافه، اجارۀ مکان آن است. این میزان هزینه به مکان جغرافیایی این ساختمان، در خیابان اصلی یا فرعی بودن، متراژ آن و در صورت لزوم تعمیرات یا بازسازی این مکان است. گاهی مکان مورد نظر شما پیش از این رستوران یا کافه بوده و زیر ساخت‌های استاندارد بهداشتی و ایمنی را دارد. در این صورت فقط هزینۀ اجاره و دکوراسیون را باید در نظر بگیرید.

در حالت دیگر، ساختمانی که برای رستوران یا کافۀ خود پیدا کرده‌اید، یا ساختمانی تازه ساز یا پیشتر از این، کاربرد دیگری داشته است. در این صورت برای اجرای اصول بهداشتی آشپزخانه و ایمنی و پس از آن دکوراسیون داخلی و خارجی، هزینه‌های بیشتری را باید در لیست خود داشته باشید. در حین بررسی موارد اساسی ساختمان، حواستان به سیستم فاضلاب مناسب، انشعابات آب و برق و گزا، سیستم‌های تهویه و هواکش‌های مورد نیاز باشد.

  • هزینه‌های کسب مجوزهای لازم کسب و کار: برای اینکه بتوانید تمامی مجوزهای مورد نیاز را از نهادهای مختلف دریافت کنید، باید هزینه‌هایی را بپردازید. برای بدست آوردن گواهی‌های لازم مانند جواز کسب و راه اندازی رستوران یا کافه، مجوز بهداشت، ثبت نشان تجاری و انواع مجوزهای دیگر باید هزینه‌هایی را در نظر بگیرید.
  • تجهیزات آشپزخانه و وسایل سالن: بسته به نوع رستورانی که می‌خواهید راه اندازی کنید، وسایل و تجهیزاتی را برای آشپزخانه نیاز دارید. مهمترین این تجهیزات ضروری برای داخل آشپزخانه عبارتند از: یخچال و فریز صنعتی؛ اجاق‌های گاز و فرهای صنعتی؛ دستگاه‌هایی مانند چرخ گوشت و سبزی خرد کنی؛ دیگ‌ها و قابلمه‌ها؛ کانترها؛ ابزارهای کاربردی مانند انواع چاقوها و ملاقه و بسیاری از وسایل ریز و درشت دیگر.

وسایل ضروری برای سالن نیز میزها، صندلی‌ها، ظروف سِرو مانند بشقاب‌ها و کاسه‌ها و قاشق و چنگال و کارد غذاخوری هستند. در رستوران‌ها و کافه‌های امروزی، توصیه می‌شود که بخشی از هزینه‌های اولیۀ راه اندازی را به تهیۀ نرم افزار رستوران برای سهولت در مدیریت کافه و کنترل حساب و کتاب و بسیاری از امکانات دیگر اختصاص دهید. این گونه نرم افزارها مانند نرم افزار ماپرا با هزینۀ بسیار اندک راه اندازی اولیه تسهیلات مختلفی را مانند منو دیجیتال تأمین می‌کند و در آینده برای بسیاری از هزینه‌های جاری رستوران و کافه موجب صرفه‌جویی می‌شود.

  • هزینۀ استخدام پرسنل: حتا اگر در ابتدای شروع به کار رستوران و کافه، کار خود را با حداقل تعداد پرسنل آغاز کنید، اما به هر حال باید بخشی از سرمایۀ خود را برای پرداخت حق بیمه و دستمزد کارکنان اختصاص دهید.
  • هزینۀ تأمین مواد اولیه: پس از گرفتن مجوز و اتمام مراحل تجهیزسازی ساختمان و تهیۀ وسایل لازم و استخدام پرسنل، زمان شروع به کار رستوران فرا رسیده است. حالا وقت مناسبی برای تهیۀ مواد اولیه و پخت و پز برای بازگشایی رستوران یا کافه است.
  • هزینۀ تبلیغات: در این بخش نیازی نیست که از همان ابتدای کار هزینه‌های گزافی به تبلیغات اختصاص دهید. در نظر گرفتن میزان اندکی از سرمایه برای تبلیغات کم هزینه در فضای مجازی می‌تواند برند شما را به تدریج به مشتریان معرفی کند. پس از آن می‌توانید گروه‌های حرفه‌ای در زمینۀ بازاریابی دیجیتال و انواع بازاریابی‌ها و تبلیغات دیگر را استخدام کنید تا هر چه بیشتر و گسترده‌تر در شناساندن برند شما به مشتریان اقدام کنند.
مشاهده مطلب  آشنایی با سیستم مدیریت مالی نوین

برنامه ریزی برای مدیریت هزینه‌ها

هر چقدر هم که سرمایۀ اولیۀ شما برای تأسیس رستوران یا کافه مکفی باشد، باز هم به برنامه ریزی دقیق و اصولی برای تفکیک هزینه‌ها و مدیریت آنها نیاز دارید. اگر خودتان به شیوه‌های درست برنامه‌ریزی تسلط دارید، چه بهتر! این برنامه ریزی را به صورت مکتوب انجام دهید و لیست مشخصی از هزینه‌ها را تهیه کنید.

تامین مالی در کافه رستوران

اگر خودتان چنین مهارتی را بلد نیستید یا ترجیح می‌دهید به دست متخصصان با تجربه بسپارید، مراکزی وجود دارند که خدمات کارشناسی برای راه اندازی کافه و رستوران را ارائه می‌دهند. این کارشناسان با توجه به موارد هزینه‌هایی که به آنها اشاره کردیم، برآوردی از سرمایۀ اولیه را تخمین می‌زنند. این کارشناسان می‌توانند در بخش گرفتن وام‌های لازم نیز راهنمایی‌های مورد نیاز را ارائه کنند.

١۰ روش تأمین هزینه‌های رستوران و کافه

بخش اساسی و اصلی راه اندازی هر نوع کسب و کار، تأمین سرمایۀ لازم برای پوشش هزینه‌های مورد نیاز آن است. رستوران‌داری و کافه‌داری از جملۀ مشاغل بسیار پویا و پولسازی است که مشغول شدن در آن، فراتر از تمامی مسائل و چالش‌ها و دشواری‌ها، می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد. اما رسیدن به این مرحلۀ سوددهی بلافاصله ممکن نیست و شما باید این را در نظر بگیرید که به سود رسیدن در این حرفه، گاهی می‌‌تواند حداقل یک سال طول بکشد. با برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح می‌توان یک رستوران یا کافۀ موفق را تشکیل داد و مشتریان را در طول زمان راضی نگهداشت و افراد بیشتری را نیز برای آمدن به آنجا ترغیب کرد.

وام راه اندازی رستوران : برای راه اندازی رستوران می‌توانید از وام‌های تجاری یا اختصاصی برای تأمین سرمایه اولیه، تجهیزات و استخدام پرسنل استفاده کنید.

منابع شخصی:

  • گاهی شما شخصاً منابع شخصی را در اختیار دارید یا می‌توانید با فروش اموال شخصی به صورت مستقل سرمایۀ مورد نیاز را تأمین کنید. این راه شاید بی‌دردسرترین و بهترین روش به نظر برسد اما با توجه به هزینه‌های بالا برای شروع به کار و میزان سود حاصله در مدت زمان طولانی، بسیاری از افراد یا توانایی سرمایه گذاری شخصی را ندارند یا نمی‌خواهند منابع شخصی خود را به ریسک بیندازند.

شریک شدن با شخص یا اشخاص دیگر:

  • بدون شک افرادی در خانواده، آشنایان یا دوستان شما هستند که رؤیای مشترکی برای داشتن یک رستوران یا کافۀ موفق و مشهور را داشته باشند. یا اینکه می‌خواهند در کسب و کاری سرمایه‌گذاری کنند که برای آنها اعتبار و سودآوری داشته باشد. شراکت با شخص یا اشخاص دیگر می‌تواند روش بسیار خوبی باشد اما در همان ابتدای کار، قرارداد کتبی ببندید و میزان مشارکت و تقسیم سود حاصل از درآمد را در قرارداد خود بیاورید.

پیدا کردن سرمایه‌گذار:

  • اگر خودتان سرمایۀ لازم برای راه اندازی رستوران یا کافه را ندارید، می‌توانید به سراغ سرمایه‌گذارانی بروید که حاضر هستند منابع مالی خود را برای شروع یک کسب و کار جدید به جریان بیندازند. هوشمندی و اطلاعات شما از شرایط و تهیۀ یک برنامۀ مشخص و یک بیزنس پلن می‌تواند نظر سرمایه گذاران را جلب کند.

گرفتن نمایندگی از رستوران‌های مشهور و معتبر:

  • برخی از افراد در راه‌اندازی رستوران یا کافۀ خود ترجیح می‌دهند بجای تأسیس یک رستوران مستقل و ارائۀ غذاهای جدید، ادامه دهندۀ برندهای موفقی باشند که پیشتر موقعیت و محبوبیت خود را اثبات کرده‌اند. این حالت نمایندگی می‌تواند در همان شهر یا در شهرها و مناطق دیگر باشد. رستوران‌ها یا کافه‌های مادر که می‌خواهند شعب دیگری داشته باشند، معمولاً بخشی یا همۀ هزینه‌های لازم برای ایجاد یک مرکز جدید با نشان و هویت خودشان را می‌پردازند.
مشاهده مطلب  کاست کنترل (cost control) چیست ؟

شریک شدن موقت در آشپزخانۀ رستوران‌های قدیمی‌تر یا هتل‌ها:

  • در زمانی که سرمایۀ اولیۀ شما به راه اندازی مستقل رستوران شما نمی‌رسد و فقط می‌توانید سالن را راه اندازی کنید، می‌توانید روشی را بکار ببرید که در کشورهای دیگر بسیار رایج است. در این حالت شما با آشپزخانۀ یک رستوران یا هتل توافق می‌کنید که در ساعات مشخص و با تعداد مشخصی از پرسنل خودتان یا کارکنان همان مرکز، غذاهای منوی خود را تولید کنید و سپس به رستوران خودتان انتقال دهید. پس از مدت زمانی که رستوران شما رونق گرفت و به سوددهی رسید، می‌توانید آشپزخانۀ خودتان را تجهیز کنید و به مهمان بودن خودتان پایان دهید!

شریک شدن با صاحب ملک:

  • در برخی از موارد، افرادی که ساختمان خود را در برای تأسیس رستوران در اختیار شما قرار می‌دهند، مایل هستند تا در کسب و کار شما شریک شوند. این شراکت گاهی به شکل دریافت مقدار سود مشخصی از فروش تعریف می‌شود.

دریافت وام راه اندازی رستوران:

  • وام گرفتن یکی از رایج‌ترنی روش‌های تأمین سرمایه در دنیاست. در ایران شماری از بانک‌ها مانند بانک‌های ملی، تجارت، مسکن، کشاورزی و برخی از بانک‌های خصوصی هستند که وام‌هایی را با عناوینی مثل وام خود اشتغالی یا وام کسب و کار پرداخت می‌کنند. گرفتن این وام‌ها شرایط خاص خود را دارد که می‌توانید با ارائۀ مدارک لازم چنین وام‌هایی را برای تأمین هزینه‌های کافه یا رستوران خود از بانک‌ها دریافت کنید.

وام کسب و کار از کمیتۀ امداد امام خمینی:

  • یکی از نهادهایی که طی سال‌های گذشته وام‌هایی را با عنوان راه اندازی کسب و کار و خود اشتغالی اعطا کرده، کمیتۀ امداد امام خمینی است. شما به عنوان داوطلب دریافت وام به یکی از مراکز این نهاد مراجعه می‌کنید و با ارائۀ مدارک لازم متقاضی دریافت وام می‌شوید. اگر مدارک و شرایط شما تأیید شود، این مرکز شما را به بانک‌های طرف قرارداد خود معرفی می‌کند و می‌توانید وام خود را دریافت کنید.

وام کسب و کار در صندوق کارآفرینی امید:

  • شرایط دریافت این وام متفاوت از انواع دیگر وام‌هاست. اگر شما جزو فارغ التحصیلان برتر دانشگاه‌ها هستید یا در مسابقات ملی علمی، فرهنگی یا ورزشی مقام آورده‌اید، می‌توانید با ارائۀ مدارک خود، وام کسب و کار را از این صندوق دریافت کنید.

وام‌های شرایط خاص:

  • دولت‌ها در شرایط خاص و بحرانی می‌توانند بودجه‌ای را به عنوان جبران خسارت و آسیب ناشی از شرایط به افراد محدودی بدهند. زمانی که بلایای طبیعی یا بحران‌های دیگری مانند همه‌گیری بیماری‌ها روی می‌دهد، با توجه به شرایط پیش آمده می‌توان چنین وام‌هایی را با ارائۀ مدارک لازم دریافت کرد.

بد نیست به این مورد نیز اشاره کنیم که در بسیاری از کشورهای جهان، وبسایت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آنلاین وجود دارد که شماری از افراد سرمایه‌دار به عضویت این وبسایت‌ها در می‌آیند. این وبسایت‌ها نهادهای مطمئن و معتبری هستند که مدارک و برنامۀ کسب و کار شما را برای راه اندازی یک بیزنس جدید بررسی می‌کنند و در این پلتفرم به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسانند. برحسب علاقمندی و جلب توجه آنها به برنامۀ پیشنهادی شما، سرمایۀ لازم از یک یا چند سرمایه‌گذار تأمین می‌شود.

تامین سرمایه اولیه در کافه رستوران

جمع بندی

 راه اندازی رستوران به سرمایۀ قابل توجهی نیاز دارد تا هزینۀهای اولیۀ راه اندازی را پوشش دهد. روش‌های مختلفی برای تأمین این هزینه وجود دارد که به ده تا از آنها در این مقاله پرداختیم. شما روش دیگری را برای تأمین سرمایۀ اولیه راه اندازی رستوران سراغ دارید؟

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید