Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

هوش تجاری چیست؟ ( BI |Business Intelligence)

هوش تجاری چیست

فهرست مطالب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نمی توان از روش های سنتی و قدیمی برای توسعه ی کسب وکار استفاده کرد. زیرا دراین صورت هیچ تضمینی برای شکست نخوردن وجود ندارد. هرکسب وکاری برای توسعه یافتن و موفقیت نیاز به تحلیل جزئیات و بررسی اطلاعات آماری دارد تا دیدگاه دقیق تری به موضوعات مختلف داشته باشد. یک مدیر با بررسی داده های آماری کسب وکار خود می تواند نقاط ضعف و قدرت را شناسایی کند و برای رفع یا گسترش آنها تلاش کند. تمام این اقدامات با استفاده از هوش تجاری (Business Intelligence | BI) چندین برابر راحت می شود. اما باید بدانیم اصلا هوش تجاری به چه معناست؟ دراین مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال و سوالات دیگر را بررسی نماییم.

هوش تجاری (Business Intelligence یا BI) یک فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها و اطلاعات تجاری است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا تصمیم‌های بهتری اتخاذ کنند. این فرآیند شامل جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر و تجزیه و تحلیل داده‌های مختلف از منابع متعدد می‌شود تا اطلاعات تجاری مفهومی و مفید برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک تولید شود. هوش تجاری شامل استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های مختلف مانند سیستم‌های گزارش‌دهی و داشبوردها برای نمایش و ارائه اطلاعات به شکل قابل فهم و مفهومی برای مدیران و تصمیم‌گیرندگان در سازمان‌ها می‌شود. این فرآیند به بهبود بهره‌وری و کارایی کسب‌وکار و همچنین شناخت بهتر مشتریان و بازارها کمک می‌کند.

مفهوم هوش تجاری چیست ؟

هوش تجاری یا Business Intelligence درواقع فرآیندی فناورانه است که برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه اطلاعات عملی استفاده می شود تا به مدیران کمک کند تصمیمات تجاری خود را آگاهانه تر اتخاذ کنند. به هوش تجاری Descriptive Analytics نیز گفته می شود که به معنای آمار توصیفی می باشد. درواقع هوش تجاری شامل اطلاعاتی است که به صورت خلاصه و مفید دراختیار مدیران کسب وکارقرارمی گیرد تا با بررسی آنها تصمیمات استراتژیک بهتری داشته باشند. هوش تجاری دارای ابزارهای مختلفی برای تسهیل تجزیه اطلاعات می باشد که برخی از آنها عبارتند از گزارش، داشبورد، چارت، نقشه، گراف. همچنین، هوش تجاری این قابلیت را دارد تا اطلاعات خام را در قالب های بصری تبدیل به اطلاعات قابل فهم نماید.

هوش تجاری

ابعاد مهم هوش تجاری

  1. بعد فنی

بعد فنی هوش تجاری شامل اقدامات اولیه ای می باشد که برای استفاده از آن لازم الاجرا هستند. اقداماتی از قبیل ساخت انبار داده (Data Warehouse) و دیتابیس، انتقال داده، ابزارهای داشبوردساز و مکعب های اطلاعاتی (Data cubes) مربوط به بعد فنی هوش تجاری هستند که درواقع قدم اول هستند. البته بعد فنی هوش تجاری مراحلی دارد که درادامه به آنها می پردازیم:

شناخت: درقدم اول یک کارشناس هوش تجاری باید شناخت کافی در زمینه کسب وکار مورد نظر به دست آورد و اطلاعات لازم برای ساخت انبار داده را جمع آوری نماید.

طراحی انبار داده: پس از جمع آوری اطلاعات درزمینه کسب وکارمورد نظر، نوبت به طراحی انبار داده می رسد. انبار داده یا Data Warehouse درواقع شامل تمام اطلاعات یک مجموعه می باشد که برای تجزیه و تحلیل به انها نیاز داریم و با طراحی متفاوتی نسبت به پایگاه داده توسعه داده می شود.

مشاهده مطلب  تجربه مشتری، چگونه تحول دیجیتال را ایجاد می کند؟

تهیه گزارش: مرحله ی آخر در بعد فنی هوش تجاری مربوط به تهیه گزارش می شود. دراین مرحله کارشناس هوش تجاری اطلاعات خام را تبدیل به اطلاعات قابل فهم می نماید تا پس از تهیه گزارش مدیران به راحتی قادر به آنالیز آنها باشند.

  1. بعد فرهنگی

دریک مجموعه یا شرکت (فرقی نمی کند خرد باشد یا کلان) باید بین تمام اعضا فرهنگ داده محوری وجود داشته باشد تا عملکرد بهتری حاصل شود. باید نقد و تغییر پذیری مداوم وجود داشته باشد، سازمان یا مجموعه باید دارای انعطاف پذیری مناسب باشد. دراین صورت است که هوش تجاری می تواند تاثیرات مفیدی داشته باشد، درغیراین صورت کارآمد نخواهد بود.

انبارداده در هوش تجاری به چه معناست؟

انبارداده یا Data Warehouse  را می توان نقطه ی شروع هوش تجاری دانست. این عبارت به معنای جمع آوری اطلاعات مهم و مورد نیاز در یک منبع به منظور تسهیل تهیه گزارشات و بررسی آمارها می باشد. اگر میخواهید با انبار داده، نحوه پیاده سازی و مفاهیم آن بهتر آشنا شوید، توصیه می کنیم کتاب انبارداده: طراحی و توسعه مبتنی بر رویکرد کیمبال را مطالعه کنید

فواید استفاده از هوش تجاری دررستوران و کافه

  1. گزارش دقیق: اگر شما دارای رستوران هستید اما نمی توانید به صورت تمام وقت در آنجا حضور داشته باشید حتما مایل هستید که به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه گزارشاتی را درزمینه وضعیت کلی رستوران یا کافه خود دریافت نمایید. استفاده از هوش تجاری این امکان را به شما می دهد تا گزارشات دقیقی را دریافت نمایید. زیرا یکی از کاربردهای اصلی هوش تجاری جمع آوری داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات قابل فهم و قابل استفاده می باشد. این موضوع تاثیرات مثبتی بربهبود وضعیت کسب وکار شما خواهد داشت زیرا با ارائه گزارشات دقیق و سریع، شما به راحتی می توانید نقاط ضعف و قوت رستوران خود را شناسایی کنید و در جهت رفع یا گسترش آنها تلاش نمایید.
  2. کاهش هزینه: جمع آوری اطلاعات، دسته بندی آنها، تحلیل و تجزیه آنها اصلا کار ساده ای نیستند. اگر بخواهید تمام این کارها را به کارکنان خود بسپارید قطعا به تعداد نیروی انسانی بیشتری نیاز دارید. با بیشتر شدن تعداد کارکنان طبیعتا هزینه های شما نیز افزایش خواهد داشت. هوش تجاری دراین موضوع به کمک شما می آید. تمام اقدامات مربوط به داده ها از جمع آوری آنها گرفته تا تحلیل آنها را به طور دقیق و سریع انجام می دهد و درآخر اطلاعات مفید و طبقه بندی شده را دراختیار شما قرارمی دهد. ازلحاظ اقتصادی اگر به این موضوع نگاه کنیم قطعا متوجه می شویم که تاثیر به سزایی در کاهش هزینه های رستوران خواهد داشت. به طور مثال برای داشتن باشگاه مشتریان نیاز به اطلاعات آنها دارید. اگر بنا باشد تا کارکنان این اقدامات را انجام دهند علاوه بر احتمال خطا، هزینه ی بیشتری برای استخدام و نگهداری آنها در مجموعه نیاز است. اما با استفاده از هوش تجاری تمام این هزینه ها کاهش یافته و میزان سوددهی بیشتر خواهد شد.
  3. تصمیم گیری استراتژیک: با استفاده از اطلاعات مفید می توان تصمیمات بهتری را اتخاذ کرد. درتعریف مفهوم هوش تجاری به این ویژگی اشاره کردیم که به تصمیم گیری مدیران کمک می کند تا تصمیمات بهتری را اتخاذ نمایند. یکی از مزیت های هوش تجاری کمک به تصمیم گیری استراتژیک است. به این معنا که با دراختیارداشتن اطلاعات طبقه بندی شده و داده های مهم، مدیران می توانند دیدگاه بهتری نسبت به رستوران خود داشته باشند. بخواهیم واضح تر توضیح دهیم باید بگوییم که مدیران با دریافت اطلاعات دسته بندی شده و گزارشات دقیق درمی یابند که چه اقداماتی برای رستوران آنها مفید است و چه اقداماتی موجب ضرردهی رستوران آنها می شود. یکی از تصمیمات مهم در رستوران داری را می توان استفاده از منوی دیجیتال و نرم افزار یکپارچه دانست. اگر اطلاعات خود را با استفاده از هوش تجاری بررسی نمایید متوجه خواهید شد که استفاده از منوی دیجیتال، علاوه بر درآمد بیشتر، موجب کاهش هزینه های شما نیزمی گردد.
مشاهده مطلب  ابزارهای فروش کسب و کار اینترنتی

نرم افزار رستوران و کافه ماپرا، تنها نرم افزاری است که به صورت هوشمندانه و یکپارچه از هوش تجاری بهره می برد. برای اطلاع بیشتر از آن با کارشناسان ماپرا در ارتباط باشید.

هوش تجاری در کافه رستوران

 

  1. بازگشت سرمایه: همانطور که درقسمت های قبل گفتیم، استفاده از هوش تجاری درصنعت رستوران موجب بهبود عملکرد و مدیریت بهتر مسائل می شود. با محقق شدن این موارد طبیعی است که بازگشت سرمایه اولیه سریع تر اتفاق بیافتد. زیرا بازدهی رستوران بیشتر می شود و سوددهی بیشتری خواهید داشت. درنتیجه سرمایه اولیه شما سریع تر به شما بازخواهد گشت. درمقاله قبلی راجع به تدوین بیزینس پلن به طور کامل در زمینه بازگشت سرمایه و برنامه ریزی برای امورمالی نکاتی را بیان کردیم. بنابراین، درهرکسب وکاری بازگشت سرمایه یکی از مهم ترین مسائل مالی محسوب می شود که هر مدیری به آن فکر می کند.
  2. بازدهی بیشتر: قطعا اگر رفتار مشتریان خود را بشناسید و از سلیقه ی آنها باخبر شوید بهتر می توانید از آنها پذیرایی کنید. هوش تجاری این امکان را به شما می دهد تا اطلاعات مشتریان را به صورت طبقه بندی شده در اختیار داشته باشید و تمام جنبه های کسب وکارخود را در کمترین زمان بررسی نمایید. دراین صورت می توانید بازدهی بیشتری داشته باشید و مشتریان دائمی را به خود جذب کنید.

نتیجه گیری

با پیشرفت همه جانبه تکنولوژی و استفاده از فناوری های روز دنیا در انواع کسب وکارها، دیگر عمل کردن به روش های سنتی و قدیمی موجب سوددهی نخواهد شد. هوش تجاری یکی از فناوری هایی است که استفاده از آن می تواند جان دوباره ای به کسب وکار شما ببخشد و موجب بهبود عملکرد شما در جنبه های مختلف مدیریتی شود. دراین مقاله به مزیت های استفاده از هوش تجاری در صنعت رستوران و کافی شاپ پرداختیم. نمی توان تاثیرات آن بر بازدهی و موفقیت یک رستوران را نادیده گرفت. هم گام بودن با تکنولوژی در تمام زمینه ها سودآور و مفید خواهد بود.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید