Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

فناوری (NFC) در پرداخت و مزایای پرداخت بدون تماس چیست؟

مزایای پرداخت بدون تماس

فهرست مطالب

طیف وسیع مزایای پرداخت‌های بدون تماس (NFC) مانند معاملات سریع و آسان تر و با امنیت بیشتر، این گونه پرداخت را بسیار محبوب کرده‌اند. سادگی  و کارامدی استفاده از فناوری ان اف سی در پرداخت  آن را به بهترین شیوه پرداخت تبدیل کرده است. حال یکی از مهمترین راهکارهای اطمینان از آینده کسب و کار، همگام شدن با فناوی های روز دنیا محسوب می شود.  از این رو، در این مقاله به توصیف فناوری NFC، چگونگی کارکرد پرداخت بدون تماس  و مزایای آن می پردازیم.

آشنایی بیشتر با این فناوری نوین پرداخت، کسب و کار شما را بهتر برای استفاده از پرداخت NFC آماده می‌کند. همان قدر که درگاه پرداخت مدرن برای کسب و کارهای اینترنتی ضرورت دارد، پرداخت بدون تماس نیز برای بهره‌مندی از مزایای آن ضروری است.

فناروی ان اف سی (NFC) چیست ؟

کلمه ان اف سی (NFC) مخفف “ارتباط میدان نزدیک” یا “Near Field Communication” است. تکنولوژی NFC در حدود سال  2004 معرفی شد که امکان انتقال داده را بین دو دستگاه مجهز به این فناوری ممکن می ساخت. این دو دستگاه باید در فاصله ای کمتر از 10سانتی متر از یکدیگر قرار بگیرند که ارتباط برقرار شود. در این صورت القای مغناطیسی فعال می شود و با سرعت حدود 424 کیلوبیت بر ثانیه مبادله داده‌ها صورت می‌گیرد. این ارتباط به شکل بی سیم در تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها، تبلت ها، اسمارت واچ ها و دیگر دستگاه های دارای ان اف سی (NFC) قابل انجام است. این فناوری به بلوتوث شبیه است، اما سه تفاوت دارد : پیدا کردن دستگاه و همگام سازی دستی وجود ندارد، انرژی کمتری مصرف می‌کند و نیاز به فاصله نزدیک تری دارد. باشگاه مشتریان رستوران

ان اف سی با ساده سازی معاملات، مبادله داده ها و اتصال دستگاه ها تنها با یک  “لمس ” ، زندگی را  برای مصرف کنندگان در سراسر جهان آسان تر و راحت تر می کند. 

حالت های انتقال در ان اف سی

  • حالت فرستنده – گیرنده  (Reader/writer)

ان اف سی  مانند یک دستگاه بدون تماس عمل می کند که می‌تواند با برچسب ها یا کارت های بدون تماس ارتباط برقرار کند. مثلا با نزدیک کردن گوشی خود به پوسترهای هوشمند، ایستگاه ها، فروشگاه ها، مکان های گردشگری، تگ ها و… می‌توانید اطلاعات آن را دریافت کنید.

  • حالت نظیر به نظیر  (Peer to Peer)

دو دستگاه دارای ان اف سی می‌توانند داده ها را بین خود رد و بدل کنند. مثلا دو گوشی هوشمند می توانند عکس، فیلم و … تبادل کنند.

  • حالت شبیه سازی کارت  (Card Emulation)

در این حالت گوشی هوشمند یا هر وسیله دارای ان اف سی،  می‌تواند به عنوان کارت بانکی عمل کند. بعد از خرید، پرداخت با یک لمس دستگاه هوشمند شما انجام می شود. در این مقاله بیشتر به پرداخت بدون تماس می پردازیم.

  • حالت شبیه سازی کارت میزبان  (Host Card Emulation)

در این حالت یک برنامه HCE در دستگاه میزبان از شبیه سازی کارت بدون تماس مراقبت می کند. به این صورت که تمام دستورات دریافت شده بدون تماس را به دستگاه میزبان ارسال می کند سپس برنامه HCE می تواند با دستگاه فرستنده با استفاده از API ان اف سی ارتباط برقرار کند.

  • حالت شارژ بی سیم  (Wireless charging)

از این حالت برای اتقال نیرو استفاده می شود. دستگاه های دارای ان اف سی و شارژهای ان اف سی این امکان را دارند.

  • شبیه سازی کارت مبتنی بر امنیت (Secure Element based Card Emulation)

با این حالت، شبیه سازی کارت بدون تماس با یک عنصر امن در داخل دستگاه میزبان مدیریت می‌شود. دستورات دریافت شده بدون تماس به عنصر امن ارسال می شود که آن ها را پردازش کند. این حالت امنیت بالایی را در معاملات ان اف سی ایجاد می کند.

 

مشاهده مطلب  کاربرد سیستم ثبت سفارش غذا رستوران

کاربرد های فناوری ان اف سی (NFC)

فناوری ان اف سی کاربرد های زیادی دارد که به طور مثال تعدادی از آن ها را بیان می کنیم :

تگ های اطلاعاتی هوشمند

به طور مثال در موزه ها برای به دست آوردن اطلاعات اثر، در ایستگاه های اتوبوس و مترو برای دیدن اطلاعات زمانبندی، در فروشگاه ها برای دیدن قیمت و اطلاعات تکمیلی محصول، راهنماهای محل های توریستی و گردشگری، تبلیغات  و…

پرداخت های بدون تماس

پرداخت بدون تماس NFC مانند کارت بانکی یا اعتباری عمل می‌کند.

کارت ویزیت  هوشمند

اطلاعات تکمیلی در کارت ویزیت شما به مخاطب داده می شود.

اشتراک گذاری  داده ها

اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها از طریق NFC به آسانی فراهم است.

اتصال دو دستگاه

پخش آهنگ، پرینت کردنت، اشتراک گذاری عکس، فیلم و کنترل دوربین.

ایجاد دسترسی

کنترل درها و کلیدهای منزل ، اتصال به سیستم ماشین، ورود به سامانه ها و …

شارژ دستگاه ها

شارژ کردن هدفون های بی سیم، ساعت های هوشمند، جی پی اس و…

فاکتور آنلاین

پرداخت بدون تماس با NFC

پرداخت بدون تماس NFC چیست؟

سیستم های پرداخت بدون تماس به شکل های مختلف هستند مانند کارت های هوشمند، تلفن های هوشمند، اسمارت واچ ها و… . پرداخت ها توسط سیستم های بدون تماس ایمن یا هر برنامه تلفن همراه بانکی که پشتیبانی می کند، فعال می شود. در یک مطالعه جدید نشان داده شده که بیش از نیمی از معاملات جهانی تا 5 سال آینده بدون تماس خواهند بود. در حال حاضر کشورهای زیادی اکثر معاملات خود را از این طریق انجام می دهند.

پردازش سریعتر داده ها، افزایش امنیت و قابلیت های بیشتر برای مشتری، باعث رونق برنامه های پرداخت تلفن همراه شده است. همچنین به دلیل همه گیری ویروس کووید 19، مشتریان، پرداخت بدون تماس را ترجیح می دهند. ان اف سی فناوری است که این پرداخت ها را ممکن می کند. در حال حاضر فروش مدرن در رقابت با فروش حضوری بسیار بهتر و محبوب تر است، از این رو کسب و کارها با ایجاد امکان پرداخت بدون تماس در فروش مدرن  می‌توانند گام مهمی در افزایش فروش خود برداشته و به رقابت بازگردند.

 

مزایای استفاده از فناوری ان اف سی در پرداخت های بدون تماس :

پرداخت های بدون تماس مزایای متعددی برای مصرف کنندگان و صاحبین کسب و کار در مقایسه با روش های پرداخت سنتی دارد. که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • سرعت پرداخت | مزیت پرداخت با NFC 

پرداخت های بدون تماس بیش از دو برابر سریع تر از کارت های معمولی عمل می کنند. به طور حدودی در عرض 15 ثانیه پرداخت انجام می شود. با سرعت عمل بیشتر و عدم احتیاج به پردازش و پول نقد، گردش مالی بهتر می شود و صف های کمتری شکل می گیرد. با کاهش احتیاج به کارکنان در قسمت پرداخت ها، میتوان از آن ها در قسمت های دیگر خدمات به مشتریان استفاده کرد و تجربه خرید را بهبود بخشید.

  • امنیت پرداخت | مزیت پرداخت با فناوری NFC

پرداخت بدون تماس بسیار ایمن است. فناوری آن با استفاده از فناوری های رمزنگاری و داده های پویا از کاربران خود محافظت می کند. در صورت حمله هکرها، اطلاعات واقعی کارت اعتباری یا بانکی در جایی که داده ها منتقل می شوند در دسترس نیست.  این ویژگی‌ها، NFC را به پرداختی مطمئن تبدیل می‌کند.

  • راحتی پرداخت |  مزیت پرداخت با NFC 

پرداخت های بدون تماس فقط به کارت محدود نمی شوند و با شما وسایل هوشمند خود می توانید به راحتی پرداخت‌ها را انجام دهید. در این روش نیازی به داشتن کارت بانکی همراه خود نیست و به آسانی عملیات صورت می گیرد. با ورود ساعت‌های هوشمند این فرآیند از قبل هم آسان‌تر شد.

  • بهبود تجربه مشتری | مزیت فناوری NFC در پرداخت

با انجام شدن سریع تر و ایمن تر معاملات، و عدم نیاز به محدود کردن مشتری که حتما نیاز به کارت یا پول نقدی برای خرید داشته باشد، فروشندگان شاهد افزایش بازده و کاهش فروش رها شده خواهند بود. مشاغلی که گزینه پرداخت بدون تماس را ارائه می دهند، تجربه خرید سریعتر و روان تری را برای مشتریان خود فراهم می کنند، که این امر تجربه مشتری را بهبود می بخشد و به کسب وفاداری مشتری و بازاریابی بازگشتی کسب‌وکار کمک می کند.

  • افزایش وفاداری مشتریان | مزیت پرداخت با ان اف سی

پرداخت های بدون تماس به راحتی می توانند برنامه های وفاداری توسط فروشندگان را ارائه دهند. می‌توانند به صورت خودکار تخفیف بدهند، امتیاز وفاداری ثبت کنند و یا پاداش پرداخت ارائه کنند، بدون اینکه نیاز باشد مشتری اطلاعات شخصی خود را بیان دارد.

وفاداری مشتری رستوران

نتیجه گیری

در عصر حاضر، صنعت پرداخت های بدون تماس رونق فوق العاده ای داشته است. با پیشرفت تکنولوژی و سرعت زندگی، همگام شدن و بروزرسانی نحوه پرداخت یا دریافت وجه کسب و کارها ضرورتی بیش از قبل دارد.  همچنین با مزایای زیاد پرداخت های بدون تماس و قابلیت های آن، مشاغل بیشتر به این فناوری روی می آورند. و با همه گیری فناوری ان اف سی قطعا در آینده قابلیت های دیگری نیز برای آن در نظر گرفته می شود و عدم استفاده از این تکنولوژی کسب و کارها و افراد را چندین قدم عقب تر نگاه می دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید