Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

0 تا 100 راه اندازی قنادی + آموزش قدم به قدم

راه اندازی قنادی

فهرست مطالب

راه اندازی قنادی اگر با راه و روش اصولی و درست انجام شود، می‌تواند مانند نامش شیرین و خوشایند باشد. قنادی یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین مشاغل در ایران است و هنوز هم شیرینی‌های بسیار محبوبی از گذشته وجود دارند که همچنان محبوبیت‌شان به قوت خود باقیست. اگر علاقمند به راه اندازی شیرینی فروشی هستید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم چون می‌خواهیم گام به گام مراحل آن را توضیح دهیم.

قنادی چیست؟ 

منظور از قنادی (Confectionary) عمل تهیه و پخت انواع شیرینی و کیک و دسر است. انواع گوناگونی از شیرینی‎‌های سنّتی و اصیل ایرانی در کنار شیرینی‌های کشورهای دیگر جهان در ویترین شیرینی فروشی‌ها وجود دارند. قنادی بجز اینکه حرفه‌ای دشوار و حساس و مبنی بر دانش و تجربۀ لازم است، کاری بسیار خلاقانه و ذوقی است که سلیقه در کنار مهارت، می‌تواند یک قنادی را به موفقیت برساند.

قنادی یا آجیل‌فروشی، مکانی است که به تهیه و عرضه‌ی انواع شیرینی‌ها، کیک‌ها، شکلات‌ها، آجیل‌ها و سایر خوراکی‌های شیرین متنوع مشغول است. این مغازه‌ها به عنوان مراکزی برای تأمین نیازهای شیرینی‌دوستان به وجود می‌آیند و معمولاً محلی برای خرید هدایای شیرین، گلهای شکلاتی، یا سفارش‌های مراسمات خاص می‌شوند. قنادی‌ها معمولاً با دقت بالا به تهیه و تزئین شیرینی‌ها و خوراکی‌های شیرین مشغولند و نمایشگاه‌های زیبا و جذاب آنها معمولاً توجه مشتریان را جلب می‌کند. این مکان‌ها اغلب به عنوان مقصدهای محبوب برای لذت‌بردن از شیرینی‌ها در مراسم‌ها و جشن‌ها نیز شناخته می‌شوند.

چند مدل قنادی وجود دارد؟

    برای شناخت بیشتر ماهیت این حرفه، می‌توانیم قنادی‌ها را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • دستۀ اول کارگاه‌های قنادی یا قنادی های کارگاهی هستند که فقط کار تولید انواع شیرینی‌ها را انجام می‌دهند ولی بخش فروش ندارند. این دسته از قنادی ها محصولات خود را به صورت عمده به سایر شیرینی‌ فروشی‌ها یا شهرهای دیگر می‌فرستند. فضای داخلی این کارگاه‌ها اختصاصی است و فقط پرسنل تولید در آنجا مشغول به کارند و معمولاً مردم عادی اجازۀ ورود به این مکان‌ها را ندارند.
  • دستۀ دوم قنادی‌های فروشگاهی یا فروشگاه‌های شیرینی فروشی هستند که همۀ ما به خوبی آنها را می‌شناسیم و از کودکی، خاطرات بسیار شیرینی در آنها داشته‌ایم! این فروشگاه‌ها ویترین‌هایی پر از انواع شیرینی‌ها و دسرها و کیک‌ها دارند و در کنار این محصولات، انواع شکلات و لوازم مختلف تولد و جشن نیز به فروش می‌رسند. این نوع از قنادی‌ها می‌توانند خودشان کارگاه اختصاصی برای تولید داشته باشند یا شیرینی‌هایشان را از کارگاه‌های دیگر بیاورند.
  • دستۀ سوم از بقیۀ انواع قنادی‌ها جدیدتر هستند و در برخی از شهرها و خیابان‌ها حضور دارند. به این دسته از شیرینی فروشی‌ها کافه قنادی یا بوتیک شیرینی می‌گویند. این دسته از قنادی‌ها شبیه به کافه‌ها میزهایی برای سِرو شیرینی و قهوه یا چای دارند و مشتریان علاوه بر خرید انواع دسر و شیرینی، امکان نشستن در همان مکان و خوردن شیرینی‌ها را با یک فنجان چای یا قهوه دارند.

مزیت راه اندازی قنادی چیست؟

    از قدیم تا هم اکنون، شیرینی فروشی ها همواره جزو محبوب‌ترین کسب و کارهای خوراکی در ایران بوده‌اند. بجز انواع جشن‌ها و عروسی و نوروز و عیدهای مذهبی، در مراسم عزا و اندوه هم شیرینی ها جزو جدا نشدنی هر دورهمی هستند. قنادی سودآوری زیاد و بازگشت سرمایۀ سریعی دارد. البته میزان این سودآوری بستگی زیادی به کیفیت و تنوع و زیبایی محصولات و استقبال مشتریان از خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آن فروشگاه دارد. درست است که قنادی کاری حساس‌تر و با سیستمی متفاوت‌تر از کترینگ یا رستوران است و باید پرسنل بسیار حرفه‌ای در این بیزنس فعالیت کنند، اما میزان سودآوری در آن نیز بیشتر است.

اگر نیاز به نرم افزار رستورانی دارید اینجا کلیک کنید.

١۰ مرحلۀ اصلی راه اندازی قنادی به صورت گام به گام 

     مراحل راه اندازی قنادی شباهت زیادی به راه اندازی رستوران و کافه دارد. با این تفاوت که چیدمان بخش اصلی فروش در انواع قنادی‌های فروشگاهی و بوتیک قنادی به دلیل وجود ویترین‌ها با انواع دیگر کسب و کارهای مربوط به غذا متفاوت است. در ادامه می‌خواهیم طی ده گام راه اندازی یک قنادی را با هم بررسی کنیم. البته می‌توانیم بگوییم که برخی از این مراحل را می‌شود با هم انجام داد یا ترتیب آنها را کمی جابجا کرد. آوردن این مراحل برای شفافیت و آگاهی از مسیر در پیش روی شما برای راه اندازی شیرینی فروشی است.

  • انتخاب نوع شیرینی فروشی: در وهلۀ اول شما باید دقیقاً بدانید چه مدلی از سه نوع قنادی گفته شده را می‌خواهید راه اندازی کنید. بدیهی است که هزینۀ راه اندازی و شروع تولید و برنامه ریزی‌های هر کدام از آنها با یکدیگر تفاوت دارد. اگر در صدد راه اندازی قنادی کارگاهی هستید، باید بودجۀ خود را بیشتر صرف تجهیزات صنعتی و پرسنل حرفه‌ای تولید عمده کنید و میزان مواد اولیۀ مصرفی شما نیز نسبت به دیگر انواع قنادی بیشتر است. اما دیگر نیازی به کنار گذاشتن هزینه برای دکوراسیون و ویترین و بخش فروش ندارید.
مشاهده مطلب  0 تا 100 راه اندازی کترینگ + آموزش قدم به قدم

برعکس این حالت در مورد کافه قنادی‌ها صدق می‌کند. تمرکز اصلی آنها روی تولید شیرینی‌های فانتزی‌تر با تعداد کمتر و ویترین‌های شیک و وسوسه‌انگیز در کنار سرویس‌دهی و سالن داری و بخش نوشیدنی‌های سرد و گرم است. شرینی فروش‌های متداول فروشگاهی نیز باید هزینه‌هایی را علاوه بر کارگاه تولید، برای بخش دکوراسیون داخلی و ویترین‌های متمایز از رقبا صرف کنند.

قنادی یعنی چه

  • انتخاب نوع شیرینی، دسر و کیک: در مرحلۀ بعد، شما باید بدانید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید کدام نوع از شیرینی‌ها یا دسرها را تولید و ارائه کنید. زیرا که مراحل بعدی راه اندازی ربط بسیار زیادی به تصمیم شما برای انواع شیرینی تولیدی دارد. آیا می‌خواهید شیرینی‌های سنتّی یا محلی شهر خودتان را تولید کنید؟ آیا می‌خواهید شیرینی‌های فانتزی و بین‌المللی را در ویترین خود داشته باشید یا حتا قصد دارید تلفیقی از هر دوی اینها را تولید و عرضه کنید؟
  • هویت بخشی و برنامه ریزی: نامگذاری قنادی مانند نامگذاری هر کسب و کار دیگری مرحله‌ای مهم و تأثیرگذار در راه اندازی آن است. مقاله‌ای خواندنی در بخش بلاگ ماپرا دربارۀ نامگذاری کافه و رستوران وجود دارد که پیش از انتخاب نام قنادی، خواندن آن خالی از لطف نیست. پس از اینکه اسم قنادی خود را انتخاب کردید، یک مرحلۀ بسیار مهم یعنی برنامه ریزی را باید انجام دهید. بهترین راه برای این برنامه ریزی، تهیۀ طرح تجاری یا بیزنس پلن (Business Plan) است. این طرح کسب و کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های مهم حیاتی برای تجارت خودتان را تعیین کنید.

نکات مهمی در تهیۀ طرح تجاری وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از: برآورد و تخمین سرمایه و هزینۀ لازم برای راه اندازی قنادی، برنامه ریزی برای اجرای مراحل گوناگون کار، برندسازی و روش‌های کارآمد برای گسترش برند، مدیریت شیرینی فروشی و مشخص کردن بخش‌ها و نیروهای لازم برای هر بخش. افراد متخصصی در این زمینه حضور دارند که می‌توانید برای تدوین استراتژیهای بیزنس پلن از مشورت با آنها بهره‌مند شوید.

  • انتخاب مکان قنادی: انتخاب محل قنادی شما ربط زیادی به مرحلۀ یک یعنی تعیین نوع شیرینی فروشی شما دارد. اگر صرفاً می‌خواهید کارگاه تولیدی قنادی داشته باشید، موقعیت جغرافیایی آن اهمیت زیادی ندارد. هرچند ابعاد کارگاه و استانداردهای بهداشتی لازم در این نوع کارگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. سیستم فاضلاب مناسب، انشعابات آب و برق و گاز، سیستم تهویه و هواکش‌های صنعتی و موارد ایمنی ساختمان نیز برای انواع مدل‌های قنادی بسیار مهم‌اند.

برعکس حالت قبل اگر می‌خواهید یک فروشگاه قنادی داشته باشید، مکان مورد نظر شما بسیار اهمیت دارد. نزدیکی به مراکز خرید و اداری و تجاری، خیابان‌های پر رفت و آمد و پرجمعیت و جاهایی با امکان رفت و آمد آسان برای مشتریان می‌تواند در میزان شهرت و موفقیت شما تأثیر زیادی داشته باشد. یک فروشگاه شیرینی فروشی استاندارد، باید هم کارگاه تولیدی مناسب و اصولی با انواع امکانات تولید را داشته باشد و هم فضای مناسب برای دکوراسیون و ویترین‌های چشمگیر فراهم کند تا مشتری‌ها را به سمت خود بکشاند و به خرید وسوسه کند.

مشاهده مطلب  آموزش پرزنت حرفه ای در 10 قدم طلایی

برای بوتیک قنادی ها هم میز و صندلی و دکوراسیون داخلی و نوع نوشیدنی‌های ارائه شده و سرویس دهی خوب از سوی پرسنل، نقش حیاتی دارد.

  • کسب مجوزهای لازم: راه اندازی شیرینی فروشی نیز مانند تمامی کسب و کارها نیاز به اخذ مجوزها و تأییدیه‌های رسمی دارد. اتحادیۀ صنف قنادان در هر شهری که باشید، برای انواع مجوزها مانند جواز کسب، مجوز بهداشت، ثبت نشان تجاری و دیگر مراحل قانونی لازم به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهد کرد.
  • تهیۀ تجهیزات لازم برای قنادی: برای راه اندازی قنادی تجهیزات گوناگونی مورد نیاز است که بهتر است برای نظم و درک بهتر، آنها را به دو دستۀ تجهیزات سخت افزاری و تجهیزات نرم افزاری تقسیم ‌کنیم.
  • تجهیزات سخت افزاری: این نوع تجهیزات، ابزارها و وسایل لازم برای تولید انواع شیرینی و دسر است. مهم‌ترین تجهیزات لازم برای راه اندازی بخش تولید یک قنادی عبارتست از: یخچال صنعتی؛ یخچال ویترینی؛ دستگاه همزن برقی صنعتی؛ دستگاه خمیرگیر صنعتی؛ دستگاه چانه گیر؛ مخلوط کن یا میکسر بزرگ صنعتی؛ فر مخصوص شیرینی پزی؛ انواع و سایزهای مختلف قالب‌های شیرینی و کیک پزی؛ قیف‌های مخصوص قنادی و وسایل مصرفی دیگر مانند انواع همزن های دستی و ظروف مخصوص شیرینی پزی.

نکتۀ به یادماندنی برای مشتری در یک قنادی، علاوه بر زیبایی و مزۀ شیرینی، نوع بسته بندی و جعبۀ شیرینی است که هر فروشگاه را می‌تواند از دیگری متمایز و در ذهن مشتری ماندگار کند. بسته بندی و جعبه‌های شیرینی و کیک نیز جز وسایل مهم یک قنادی به حساب می‌آیند. در بوتیک قنادی ها نیز تجهیزات سرویس‌دهی به تجهیزات لازم آن افزوده می‌شوند.

  • تجهیزات نرم افزاری: قنادی‌ها می‌توانند برای برنامه ریزی و انجام حسابداری آنلاین و همچنین صدور فاکتور آنلاین هم در خریدهای حضوری و هم آنلاین، از نرم افزارهای مخصوص این کسب و کار استفاده کنند. برای آگاهی بیشتر از این نرم افزارها به سایت ماپرا سر بزنید و راهنمایی های لازم را از متخصصان آن بپرسید.
  • تهیۀ منو و کارت‌های معرفی محصولات برای ویترین‌ها:متداول ترین حالت مشاهدۀ نام و مشخصات و گاهی قیمت شیرینی‌ها و دسرها، به شکل کارت‌هایی در ویترین آنهاست. بجز تهیۀ خلاقانۀ این کارت ها که هویت محصولات شما را نشان می‌دهند، می‌توانید از قابلیت جالب منو دیجیتال نیز استفاده کنید. در این نوع منو مشتری محصول شما را با مشخصات و قیمت می‌بیند و سفارش می‌دهد.
  • استخدام پرسنل قنادی: یکی از چالش برانگیزترین مراحل در راه اندازی قنادی، انتخاب و استخدام قنادان و شیرینی پزهای حرفه‌ای است. برخی از افراد در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کنند و سپس وارد بازار کار می‌شوند. بعضی دیگر نیز با کسب مهارت و تجربه در اثر سال‌ها تلاش به ماهرترین افراد تبدیل می‌شوند. بحث مهارت و سلیقه و خلاقیت در شیرینی پزی اهمیت بسیاری دارد.

راه اندازی شیرینی فروشی

  • تأمین کنندگان: مواد اولیۀ مرغوب برای قنادی معمولاً گرانتر از مواد اولیه برای بیزنس‌های غذایی دیگر است. بسیاری از مواد مهم نیز باید با نهایت حساسیت و دقت خریداری شوند. برای شما بهتر است از گام‌های اول راه اندازی، تأمین کنندگان مواد مختلف را بشناسید و ارتباط لازم را برقرار کنید تا بهترین مواد با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن به دست شما برسد.
  • تبلیغات و مارکتینگ: پس از گشایش قنادی، حالا زمان آن رسیده که با انواع روش‌های تبلیغاتی فروشگاه خود را به مردم معرفی کنید و آنها به سوی قنادی خود بکشانید. مارکتینگ و تبلیغات، برند شما را گسترش می‌دهد و سودآوری شما را در کوتاهترین زمان ممکن رقم می‌زند.

جمع بندی

     در این مقاله به بررسی اطلاعات لازم دربارۀ قنادی و ده مرحلۀ اساسی راه اندازی قنادی پرداختیم و دیدیم که نکات متعددی در آغاز کار و سپس پیشبرد آن وجود دارد. هر چه از این نکات آگاهی بیشتری داشته باشید، کمترین آسیب و زیان را خواهید دید و کسب و کار موفق‌تری را خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به ماپرا سر بزنید یا از متخصصان آن مشورت بگیرید.

2.7/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید