Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شعبه مجازی رستوران و کافه چه معنا و کاربردی دارد؟

شعبه مجازی رستوران

فهرست مطالب

با وجود اینترنت و گوشی‌های هوشمند افراد دیگر به جای انتظار در صف‌های طولانی، از خدمات الکترونیکی استفاده می‌کنند. تقریباً همه ما اپلیکیشن‌های مختلفی در گوشی هوشمند خود داریم که با استفاده از آن در هزینه‌های زمانی و مالی صرفه‌جویی می‌کنیم. برای این‌که کافه رستوران شما در گوشی مشتریان نفوذ کند، باید ابتدا برند خود را وارد اینترنت کنید و این راهی جز ایجاد شعبه مجازی کافه رستورانتان ندارد.

شعبه مجازی به مشتریان امکان می‌دهد تا به تمامی امکانات ارائه شده در کافه‌ و رستوران‌ها به صورت مجازی و از طریق اینترنت دسترسی داشته باشند. صاحبان کافه‌ها و رستوران‌ها با ایجاد شعبه‌مجازی می‌توانند خدمات خود را گسترش داده و به صورت غیر حضوری در اختیار مشتریان قرار دهند. در ادامه این مقاله، شعبه‌مجازی و ویژگی‌های آن را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

شعبه مجازی چیست؟

شعبه‌مجازی یا شعبه دیجیتال مفهومی نسبتاً جدید در سیستم کافه و رستوران‌ها است که به مشتریان اجازه می‌دهد تا در هر مکان و زمانی به همه خدمات حضوری دسترسی داشته باشند. با استفاده از شعبه‌مجازی می‌توانید سفارش‌های خود را در خانه و با اطمینان خاطر انجام دهید. دسترسی به این خدمات در تمامی ساعات روز و به صورت آنلاین برای مشتریان فراهم شده است.

همچنین اگر در استفاده از هر کدام از شعبه‌های مجازی دچار مشکل شوید، می‌توانید از طریق منابع متعددی مانند پیام‌های الکترونیکی، کمک‌رسانی آنلاین و یا شماره تلفن‌های ارائه شده ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را رفع کنید.

شعبه‌ مجازی رستوران چیست؟ چه تفاوتی با رستوران مجازی دارد؟

حتما شرایط کرونا مدتی کافه رستوران شما را تعطیل کرده و نرخ سود شما را به مراتب کاهش داده است. اما تصور کنید، اگر شعبه مجازی کافه رستوران خود را راه‌اندازی کنید، چطور می‌توانید در همه شرایط سودآوری داشته باشید. دوره‌ای که اکثر افراد از طریق جستجو در گوگل، غذای دلخواه خود را سفارش می‌دهند و نیاز خود را رفع می‌کنند، چرا شما در فضای اینترنت نباشید؟

خواه کافه رستوران دارید یا می‌خواهید شعبه‌های خود را افزایش دهید یا حتی در حال حاضر، امکان توسعه شعبه فیزیکی ندارید، می‌توانید خدمات خود را به صورت آنلاین به مشتریان ارائه دهید. اگر در دسته سوم قرار دارید، می‌توانید از راهکار رستوران‌های مجازی، که به آن‌ها رستوران‌های شبح می‌گویند، استفاده کنید. رستوران‌های مجازی صرفاً از طریق اینترنت با مشتریان در ارتباط هستند و گاهی می‌توانند تنها دارای آشپزخانه‌ای باشند که در دید مشتری قرار دارد. به عبارت دیگر، این رستوران‌ها یا کافه‌ها سالن‌های غذاخوری ندارند.

اما شعبه مجازی رستوران‌ها داستان متفاوتی دارد. جزء هر دسته از فعالین صنعت رستوران که هستید، شعبه مجازی حضور شما را در دنیای اینترنت ثبت می‌کند و امکان سفارش آنلاین مشتریان را به‌طور مستقیم از کافه رستوران شما فراهم می‌سازد. شعبه‌های مجازی رستوران‌ها در سال‌های اخیر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده‌اند و دلیل آن طبیعت جامعه و شرایط کاری افراد است که در طول روز زمان زیادی برای غذا خوردن و مراجعه حضوری ندارند.

توسعه شعبه‌مجازی رستوران

مطالعات نشان می‌دهند 60 درصد از رستوران‌ها در 5 سال اول شکست می‌خورند، زیرا سرمایه زیادی را صرف دکور و تجهیزات رستوران‌های خود می‌کنند. در عوض، از مشتری، فناوری و داده‌محوری غافل می‎‌شوند.

راه ­اندازی رستوران سخت نیست! بخش سخت این کار، باز ماندن و پول­سازی در دوره ­ای طولانی است و به اعتقاد من فناوری و داده ­محوری تنها راه کمک به این هدف و پاسخگویی سریع و مؤثر به تغییرات پرشتاب جهان است.” «Ming-Tai Huh, restaurant owner and a director of Toast»

فروش آنلاین تنها جایگزین کاهش هزینه‌ها و راهی عالی برای افزایش فروش است. با این حال، این تنها دلیلی نیست که رستوران‌ها باید به صورت آنلاین محصولات خود را بفروشند. این همچنین یک استراتژی عالی برای توسعه است که در آن به صورت دیجیتالی از طریق پلتفرم ابری، فروشگاه مجازی توسعه می‌یابد و نه برمبنای روی هم قراردادن آجر، آهن و ملات. با داشتن شعبه‌ مجازی رستوران خود، مجبور نیستید هر بار با افتتاح یک مکان جدید، هزینه زیادی صرف فضای فیزیکی کنید تا مناطق جدید را پوشش دهید. تنها چیزی که به آن نیاز دارید تکرار آشپزخانه موجود و آماده سازی امکانات حمل و نقل است.

برای راه اندازی شعبه رستوران مجازی به چه چیزی نیاز دارید؟

1.    بهینه سازی روند تحویل مواد غذایی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در ایجاد شعبه‌مجازی در قدم اول اهمیت دارد بهینه سازی روند تحویل غذا است. موانع بسیاری برای شعبه رستوران‌های مجازی در تحویل غذا وجود دارد. برای مثال در رستوران‌های فیزیکی غذا در همان جا به صورت گرم و با ظاهر مناسب برای مشتریان سرو می‌شود. اما در شعبه‌مجازی شما باید علاوه بر مسیر، شرایط آب و هوایی و… غذای با کیفیتی را در اختیار مشتریان قرار دهید. بنابراین در قدم اول باید تمام استراتژی‌های خود برای بهینه سازی تحویل مواد غذایی به مشتریان را طرح ریزی کنید.

بهینه سازی روند تحویل غذا2.    انجام تحقیقات در کسب و کار مورد نظر

هنگام هرگونه کسب و کار، باید تحقیقات خود را در زمینه کاری مورد نظر انجام دهید و یک شکاف منحصر به فرد در بازار فعلی خود بیابید. آیا مخاطب خاصی وجود دارد که مناسب باشد و بتوانید به آن توجه کنید؟ دانش آموزان؟ حرفه‌ای‌های شلوغ؟ رژیم‌های خاص؟ سالمندان محدود به تحرک؟ مجتمع‌های اداری؟جمعیت شناسی کسب و کار مورد نظر خود را بررسی کنید. در خیابان‌ها و محله خود با مردم صحبت کنید.

3.    نام تجاری خود را بسازید

از آنجا که کل نام تجاری شما عمدتا آنلاین خواهد بود، باید بیشتر سرمایه خود را برای توسعه لوگو، منو و سایر دارایی‌های مربوط به نام تجاری اختصاص دهید. یک سایت رستوران ایجاد کرده و داستان رستوران خود را بیان کنید: توصیف کنید که چه کسی هستید و چرا غذای شما منحصر به فرد است. اطلاعات تماس خود را برای کسب و کار خود وارد کنید و به رسانه‌های اجتماعی خود پیوند دهید. واتساپ، اینستاگرام متداول‌ترین بسترهایی هستند که شرکت های مواد غذایی می‌توانند مستقیماً با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

4. یک آشپزخانه تجاری پیدا کنید

به منظور ایجاد  رستوران مجازی  و فروش قانونی غذا به مصرف کنندگان، باید غذای خود را در یک آشپزخانه تجاری مجاز تولید کنید. برای رستوران مجازی خود باید مجوزهای لازم را تهیه کرده و شرایط یک آشپزخانه مجاز را فراهم آورید.

5. غذاهای ساده و منحصر به فرد ارائه دهید

یکی از بهترین راه‌ها برای فروش بالا در شعبه مجازی از استفاده از غذای‌های ساده با کیفیتی بالا است. غذاهای خاص که از مواد غذایی گران قیمت تهیه می‌شوند طرفداران زیادی در میان مشتریان نخواهند داشت. به همین دلیل توصیه می‌شود که غذاهای با کیفیتی را تهیه کرده و روی افزایش کیفیت آنها تمرین کنید. زمانی که مشتریان غذا‌های با کیفیت و معمولی را از شعبه رستوران شما تهیه کنند برای بار دوم نیز به شعبه‌مجازی رستوران شما مراجعه خواهند کرد.

6. در شعبه مجازی بازاریابی را در اولویت قرار دهید

به احتمال زیاد دشوارترین قسمت راه اندازی شعبه‌مجازی یک رستوران، تحویل غذا و مشتری‌ سازی خواهد بود، البته زمانی که خیالتان از موضوعات فنی و طراحی شعبه مجازی راحت باشد. از آنجا که هیچ نشانه یا مکانی برای مشاهده تصادفی رستوران شما وجود ندارد، باید از طریق روش‌های خلاقانه از جمله آگهی‌ها، تبلیغات، رویدادها و غیره با مشتریان ارتباط برقرار کنید. پیشنهادات منوی خود را در فروشگاه دیجیتال خود ارسال کرده و ساعت‌های ثابت و قابل اعتماد ایجاد کنید تا مشتریان بدانند چه زمانی می‌توانند انتظار داشته باشند که شما در دسترس باشید و اقلام مورد علاقه خود را سفارش دهند. از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد طرفداران برای رستوران خود استفاده کنید.

7. بازاریابی بازگشتی را در شعبه مجازی رستوران خود از دست ندهید!

همان‌طور که در مقاله بازاریابی بازگشتی  یا Retention Marketing به طور کامل توضیح داده شد، این روش بازاریابی بر بازگشت مشتریان و تکرار خرید آنها تمرکز دارد. در آن مقاله، توضیح داده شد که چرا تکرار خرید مشتریان، مقرون به صرفه‌ترین روش درآمدزایی است. در این نوع بازاریابی که بازاریابی وفاداری نیز نام دارد، وفاداری به برند نیز تضمین می‌شود. افزایش فروش و کاهش هزینه تبلیغات از جمله مزایای اصلی این راهکار ارزشمند برای کسب‌وکارها است.

مزایای استفاده از شعبه‌مجازی (راه اندازی سایت) در کافه و رستوران

طراحی سایت رستوران مزایای بسیار زیادی دارد و اهمیت آن در شهرهای شلوغ رو به افزایش است. شعبه‌های مجازی لزوماً به مکان فیزیکی نیاز ندارند. لذا پول بسیار کمتری برای اجاره هزینه خواهید کرد. همچنین با میزان کارکنان کمتری می‌توانید بیشترین میزان سود را به دست آورید. شعبه‌ مجازی رستوران و کافی شاپ شما می‌تواند به تعداد بیشتری از مشتریان دسترسی داشته باشد. همچنین انجام عملیات سفارش و پرداخت در شعبه‌مجازی بسیار آسان است و مشتریان به سادگی می‌توانند سفارشات خود را ثبت کرده و هزینه آن را پرداخت کنند. از دیگر ویژگی‌های شعبه‌مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از داده‌ها در شعبه مجازی رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها

شعبه‌های مجازی مبتنی بر فناوری هستند، به این معنی که ارتباط با مشتریان فناوری محور است. در راهکار شعبه مجازی، کسب و کار شما به گنجینه ای با ارزش از نام تا سلیقه خرید مشتریان مجهز است. شما از دسته بندی هوشمند این داده ها که توسط پلتفرم فروش ابری ارائه می‌شود می‌توانید به رشد کسب و کار خود کمک کنید. به عنوان مالک و مدیر کافه رستوران‌، می‌توانید به سوالات زیر در مورد کسب و کارتان پاسخ دهید:

  • چند مشتری سفارش آنلاین داده‌اند؟
  • چند مشتری از خدمات شما رضایت داشته‌اند؟
  • گروه‌های مختلف مشتریان شما چه ویژگی‌هایی دارند؟
  • چگونه مشتریان وفادار را از بهترین مشتریان تشخیص می‌دهید؟
  • چند نفر از مشتریان سفارش خود را تکرار کرده‌اند؟ و در چه دوره‌ای؟
  • چند نفر سفارش دادند اما به مدت 3 ماه هرگز آن را تکرار نکردند؟
  • کدام منو بیشترین سفارش را ایجاد می‌کند؟
  • آخرین باری که از سلیقه مشتریان برای فروش مجدد استفاده کرده‌اید، چه زمانی بوده است؟

دیتای شعبه مجازی

این بینش‌ها برای درک کسب و کار شما ضروری هستند. پس از کشف پاسخ‌ها، می‌توانید برخی از تکنیک‌ها را برای حفظ مشتریان و همچنین جذب مجدد آن‌ها به کار بگیرید.

سخن پایانی

شعبه مجازی شیوه نوین رستوران داری است که امکانات متنوعی برای صاحبان رستوران و کافه‌ها ایجاد می‎‌کند. شعبه‌مجازی امکان سفارش، پرداخت و انتقال وجه و انجام تمامی خدماتی که نیاز حضوری به رستوران دارند را برای شما به سادگی انجام می‌دهد. شعبه‌های مجازی در چند سال آینده جایگزین شیوه‌های سنتی خواهند شد و افراد به جای مراجعه حضوری به کافه‌ها و رستوران‌ها بیشتر شعبه‌های مجازی را ترجیح خواهند داد.

شاید ایجاد یک شعبه‌مجازی و استفاده از آن در کافه و رستوران‌ها پیچیده به نظر برسد، اما برای استفاده آسان و حرفه ای از شعبه مجازی می‌توانید از ماپرا کمک بگیرید و همزمان به درگاه پرداخت اینترنتی متصل شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات ماپرا به سایت mupra.ir مراجعه کرده و به کسب و کار خود رونق ببخشید.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید