Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شعبه مجازی خود را با این 5 تکنیک UI/UX زیبا کنید!

زیبا سازی شعبه مجازی

فهرست مطالب

در دنیای پیشرفته ی امروز که استفاده از سایت ها یا صفحات مجازی در کامپیوتر یا تلفن های همراه بیشتر شده است. قطعا رقابت بین سایت ها و شبکه ها نیز بیشتر گردیده است و همه به دنبال راهی برای جلب توجه بیشتر و بهتر دیده شدن هستند. اگرشما هم درمشاغل مربوط در این زمینه کار میکنید حتما راجع به طراحی UI / UX شنیده اید و با آنها آشنایی دارید. طراحی صفحات سایت ها یا شبکه های مجازی و تولید محتوای آنها اصلا ساده نیست و نیاز به برخی نکات دارد تا بتوان توجه کاربر را جلب کرد. دراین مقاله قصد داریم تا تفاوت این دو مفهوم و تکنیک های کاربردی طراحی را با شما به اشتراک بگذاریم.

UI به چه معناست؟

رابط کاربری یا UI (User Interface) درطراحی وب تمرکز بر جنبه ی زیبایی شناختی دارد و در تکنیک های مربوط به آن سعی می شود تا وبسایت یا صفحه مجازی ظاهر مناسبی داشته باشد و نظر کاربر را به خود جلب کند.

UX به چه معناست؟

تجربه کاربری یا  UX (User Experience) درطراحی وب علاوه بر ویژگی های ظاهری به ویژگی های عملی وب نیز تمرکز دارد و تمرکز در آن برروی محتوای سایت و تجربه ی کاربر از آن می باشد. به طوری که هرچه کارکرد سایت بهتر باشد می توان فهمید که طراحی UX آن بهتر انجام شده است.

تجربه کاربردی یا “UX” به اختصار، به تجربه‌ای اشاره دارد که فرد در اثر استفاده از یک محصول، خدمات، یا سیستم مشخص می‌کند. این تجربه شامل همه احساسات، نظرات، و ادراکات فرد در ارتباط با محصول یا سرویس موردنظر است.

در زمینه طراحی و توسعه وب، نرم افزار، یا محصولات فیزیکی، تجربه کاربردی توجه به جنبه‌های گوناگونی از استفاده کننده شامل رابط کاربری، سرعت و سهولت در استفاده، زیبایی و طراحی، ارتباط با سیستم، و تأثیر بر رضایت فرد دارد.

اهمیت تجربه کاربردی در طراحی محصولات و خدمات به این معناست که بهبود و بهینه‌سازی این تجربه می‌تواند به جلب و نگه‌داشتن مشتریان کمک کرده و در نهایت، به افزایش موفقیت و بازدهی کسب و کار منجر شود.

5 تکنیک مهم برای زیباترکردن شعبه ی مجازی کسب وکار

  1. همفکری

برای بهتر انجام شدن طراحی های UI و UX بهتر است تا اعضای تیم با یکدیگر مشورت داشته باشند و پس از بیان نظرات خود بر سر یک طرح به اتفاق نظر برسند و توافق داشته باشند. هم فکری با افراد متخصص و خبره می تواند تاثیر خوبی در نتیجه ی طراحی داشته باشد و به موفقیت بیشتر کمک کند. دراین صورت شما طراحی زیبا و کارآمدی خواهید داشت که کاربران شما را به خود جذب می کند و موجب پیشرفت کسب وکارشما می شود. پیش از شروع طراحی باید به یک نتیجه ی کلی رسید و طبق آن نیز عمل کرد. درچنین حالتی طراحی حرفه ای تر انجام خواهد شد.

  1. بررسی نظرات کاربران فعلی و آینده

دانستن نظرات کاربران راجع به وب به شما کمک می کند تا طراحی خود را بهبود بخشید و نقاط ضعف آن را برطرف نمایید. بررسی نظرات کاربران کار پیچیده ای نیست و با استفاده ازبرخی ابزارها می توان به آنها دسترسی داشت و آمارو رفتار آنها را ارزیابی نمود. یکی از این ابزارها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) می باشد که بااستفاده از آن می توانید آمار ورود و خروج از سایت را بررسی نمایید. یکی دیگر ازاین ابزارها وبمستر( Webmaster) می باشد که به کمک آن می توانید وبسایت را مدیریت نمایید. Hotjar یکی دیگر ازابزارهایی است که دراین زمینه بسیارکاربردی می باشد. بااستفاده از این ابزار شما می توانید نقاطی را بیشتر روی آنها کلیک شده است را بیابید. دراین صورت متوجه خواهید شد که کدام قسمت ها بیشتر مورد توجه قرارگرفته اند و کدام قسمت ها از نظر طراحی UX دچار ضعف بوده اند. حتی این موضوع درسئوی سایت شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. گوگل قابلیت تشخیص رفتار کاربران را دارد و اگر تشخیص دهد که بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت خارج می شوند و سایت شما مورد توجه اکثریت کاربران نیست، شما را درلیست صفحات اول قرارنمی دهد.

  1. زیبایی درسادگی

طراحی هایی که سازوکارساده ای دارند برای کاربر مفیدتر هستند. برای داشتن طراحی UX موفق باید به این نکته توجه ویژه ای داشت. سادگی فقط مربوط به شکل ظاهری نیست. بلکه به معنای سهولت در استفاده است. به طوریکه کاربردر ساده ترین حالت به بهترین نتیجه ی مورد نظر خود برسد. یعنی اینکه کاربر به راحتی متوجه محتویات وب شود و نیاز به سوال پرسیدن نباشد وسردرگم نشود. زیبایی ظاهری تنها مخصوص طراحی UI می باشد اما سادگی در محتویات مربوط به حوزه ی طراحی UX می باشد. به طورمثال اگر شما از نرم افزارفروش یا نرم افزار رستوران استفاده می کنید، حتما انتظار دارید که به شکل ساده ای طراحی شده باشد تا شما در حین استفاده از آن دچارسردرگمی نشوید. درصورت استفاده ازنرم افزاررستوران، قطعا با قابلیت منوی دیجیتال نیز آشنایی دارید و نکات مربوط به آن را نیز می دانید.

  1. تایپوگرافی

درطراحی UI  و UX استفاده از فونت مناسب نکته ی حیاتی محسوب می شود. طراحی باشد به گونه ای باشد که نکات مهم تر با فونت درشت تری نوشته شده باشند تا نظر کاربر را بیش از هرچیز دیگری به خود جلب نماید. باتوجه به موضوع مطالب نیز این فونت ها قابل تغییر می باشند. برخی از فونت ها رسمی تر و برخی غیررسمی تر هستند و هرکدام برای موقعیت خاصی مناسب هستند که تشخیص اینها برعهده ی طراحان می باشد. اگر تمام متون و محتویات به یک شکل و با یک فونت نوشته شوند قطعا هیچ جذابیتی نخواهند داشت و مورد توجه کاربر قرارنمی گیرند. پس توجه به این نکته برای موفقیت بیشتر در طراحی مهم است.

مشاهده مطلب  انتقال وجه مدرن چیست؟ دریافت پول و مشتری محوری!

تایپوگرافی در رابط گرافیکی

  1. تضاد رنگ ها

ازنظر بصری، استفاده از یک رنگ درتمام قسمت ها هیچ گونه جلب توجهی نخواهد داشت. با دیدن تمام صفحه به یک رنگ قطعا شما هم رغبتی برای ادامه ی بازدید نخواهید داشت. در صورتی مورد توجه قرارمی گیرد که از طیف های رنگی مختلف استفاده شود و گاهی رنگ های متضاد درکنارهم قرارگیرند تا مورد توجه قرارگیرند.

تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟

طراحی رابط کاربری در واقع زیرمجموعه ای از طراحی تجربه کاربری می باشد. زیرا رابط کاربری به معنای زیبایی و سادگی وب می باشد به طوری که به نیازها و توقعات کاربر پاسخ دهد. اما تجربه کاربری یا UX علاوه برجنبه های ظاهری، بر سهولت در استفاده و قابلیت دسترسی سریع نیز تمرکز دارد. درواقع طراحی تجربه کاربری باید به گونه ای باشد که کاربر بدون سردرگمی گزینه یا قسمت مورد نظر خود در صفحه را بیابد و ادامه عملیات خود را انجام دهد.

سخن آخر

باتوجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و اینترنت، رقابت دراین زمینه نیز هرروز بیشتر می شود. وبسایت یا صفحه ی موفق ترخواهد بود که دارای طراحی مناسب و حرفه ای باشد. طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری مواردی هستند که تاثیر به سزایی در موفقیت شعبه مجازی کسب وکار شما دارند. در این مقاله این دو مفهوم را تشریح کردیم و تفاوت های آنها را مورد ارزیابی قراردادیم. همچنین، 5 نکته ی مهم برای بهتر شدن این طراحی را بیان کردیم که شما هم با استفاده از آنها و به کارگیری این نکات قطعا طراحی بهتری دراین زمینه خواهید داشت.

مشاهده مطلب  آموزش اسکن منو کافه، رستوران

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید