Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

کسب و کار داده محور چیست ؟

کسب و کار داده محور

فهرست مطالب

بیشتر سازمان ها و شرکت ها، منابع مالی خود را برای جمع آوری، ذخیره، ایمن سازی و تجزیه و تحلیل داده ها سرمایه گذاری می کنند. نظرسنجی اخیر Bain گزارش می دهد که حدود دو سوم از بیش از 300 مدیری که مورد سوال قرار گرفتند، می گویند شرکت آنها سرمایه گذاری زیادی در تجزیه و تحلیل داده ها انجام می دهد. داده محوری اصول اولیه تحول دیجیتال و رسیدن بهتجربه مشتری خوب است که برای بقای هر کسب و کاری ضروری هستند.

 

چرا چنین تمرکز جدی روی داده ها؟

موسسه جهانی مک‌کینزی می‌گوید که کسب و کارهای مبتنی بر داده ۲۳ برابر بیشتر احتمال دارد مشتریان را جذب کنند، ۶ برابر بیشتر احتمال دارد مشتریان را حفظ کنند و ۱۹ برابر احتمال سودآوری بیشتر دارند. با این معیارهای موفقیت و وعده کشف بینش های تغییر دهنده کسب و کارها، شرکت هایی مانند چارلز شواب، جگوار لندرور، لنوو و غیره از داده ها استفاده می کنند. این بینش‌ها نتایج مثبتی مانند بهبود تصمیم‌گیری، بهبود عملیات تجاری و تعامل قوی‌تر با مشتری ایجاد می‌کنند.

تبدیل شدن به یک کسب و کار «داده محور» همیشه به راحتی انجام نمی شود و احتمالاً موانعی در این راه وجود خواهد داشت که به همین دلیل است که داده ها و فناوری به تنهایی یک سازمان را موفق تر نمی کنند. بلکه نیاز به تغییر در طرز تفکر و تلاش مدیریت و کارکنان الزامی است. هماهنگ‌سازی تغییرات و انجام کارآمد آن نیازمند حمایت اجرایی، چابکی، کارآمدی داده‌ها و یک جامعه گسترده و فعال است تا اطمینان حاصل شود که مأموریت، اهداف و نیازهای کل کسب‌وکار برآورده می‌شوند. در این مقاله بیشتر به این مبحث مهم می‌پردازیم.

توسعه فرهنگ داده محور را از کجا شروع کنیم؟

چندین سوال مهم در این مسیر وجود دارد که کسب‌وکارها باید برای حرکت به سمت فرهنگ داده محور در نظر بگیرند و ببینند که آیا آماده فکر کردن، عمل کردن و رفتار متفاوت در نتیجه داده محوری هستند یا خیر!

استراتژی داده ما به عنوان یک کسب و کار چیست؟ و اگر تعریف نشده یا نامشخص است، چه مشکلاتی وجود دارد که داده ها ممکن است کمک کنند؟

آیا مدیریت از استفاده از داده ها در تصمیم گیری های تجاری حمایت می کند؟

آیا درک درستی از داده های موجود وجود دارد؟

رویکرد مدیریت داده ما چقدر پیچیده است و چه منابعی ممکن است بهبود یابد یا به کسب وکار کمک کند تا با اطمینان رشد کند؟

چه فرآیندهایی را باید اصلاح کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که داده محوری صحیح انجام می شود؟

کارکنان چه قابلیت های داده ای دارند؟ آیا در مهارت های داده در سطوح مختلف شکاف وجود دارد؟

ما از بهترین شیوه های تجزیه و تحلیل پیروی می کنیم، و اگر نه، چه استانداردهای سازمانی باید برای اطمینان از پیروی از شیوه های منسجم ایجاد شود؟

آیا ما جامعه داخلی گسترده تری داریم که متعهد به هیجان زده کردن مردم در مورد داده ها و تأثیر بالقوه آن بر کسب و کار است یا خواهد بود؟ اگر نه، چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟

 

مشاهده مطلب  18 روش کاربردی برای افزایش فالوور پیج کافه، رستوران

قابلیت های اصلی یک کسب و کار داده محور

هنگامی که این سؤالات مهم را بررسی کردید، برای ایجاد یک فرهنگ داده محور در مسیری رو به جلو حرکت خواهید کرد. با انجام این کار، با برخی از مشکلات آزاردهنده تجاری مانند جذب و حفظ مشتری، بازاریابی متمرکز و مؤثر، نوآوری و توسعه محصول، کنترل کیفیت و تضمین و غیره مقابله خواهید کرد. همچنین یک مزیت رقابتی برای موفقیت کوتاه مدت و بلند مدت به دست خواهید آورد.

  • ایجاد حمایت اجرایی در کسب و کار برای داده محوری

همانطور که NewVantage Partners گزارش می دهد، دلیلی وجود دارد که تنها 32.4 درصد از مدیران گزارش می دهند که با موفقیت به یک فرهنگ مبتنی بر داده دست یافته اند. تبدیل شدن به یک کسب و کار مبتنی بر داده‌ به چیزی بیش از فناوری نیاز دارد. از آنجایی که این تغییر نیازمند مجموعه مهارت‌ها، فرآیندها و رفتارهای جدیدی است، مدیران اجرایی نقش مهمی در حمایت و سازمان‌دهی آن تغییر دارند.

قابلیت اصلی کسب و کار داده محور

اگر آنها واقعاً باور داشته باشند که هر کارمندی می‌تواند با کشف بینش‌های کلیدی در داده‌ها، پیشرفت بعدی را کشف کند، این مراحل به حمایت از موفقیت شرکت آن‌ها در دگرگونی کسب‌وکارشان کمک می‌کند:

داده ها را به عنوان سرمایه در نظر بگیرید و استفاده از آن را در نقش های تجاری اولویت بندی کنید.

همه را بنا بر نیاز، به اطلاعات کلیدی مجهز کنید و از آن‌ها بخواهید روی راهکارهای تحلیلی، پشتیبانی، آموزش، مدیریت تغییر و افزایش سهم بازار تمرکز کنند.

یک راه حل فن آوری انعطاف پذیر و آسان برای استفاده و رشد اتخاذ کنید.

آموزش رسمی و غیررسمی، فعالیت‌های یادگیری و راهنمایی ارائه دهید که مهارت‌ها و دانش را برای عمل روی داده‌ها بهبود می‌بخشد و به حداکثر رساندن سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

به استفاده از داده ها با توجه به ارزیابی عملکرد و ملاحظات ارتقاء پاداش دهید.

  • اولویت قرار دادن مهارت تجزیه تحلیل کل کسب و کار

برای اینکه هر کسی بتواند به طور ماهرانه داده ها را در شغل خود تجزیه و تحلیل کند، باید به داده ها مسلط باشد. این فقط داشتن مهارت‌های مناسب نیست، بلکه تمایل به تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها به جای تصمیم‌گیری غریزی یا احساسی است. کسب و کارهایی که فرهنگ داده موفقی دارند، افرادی با مهارت‌ها و استعدادهای مناسب برای تصمیم‌گیری مبتنی بر داده استخدام می‌کنند. همچنین به کارکنان کمک می‌کنند تا مهارت‌های تحلیلی خود را از طریق آموزش‌ها، جلسات نمایش و گفتگو و سایر فعالیت‌ها توسعه دهند.

  • ایجاد یک سیستم دسترسی سریع به داده ها برای کارکنان

سیلوها یا پایگاه‌های داده در بیشتر کسب و کارها رایج هستند. سیلو های داده مخازنی هستند که توسط گروهی در مجموعه کنترل می شوند و آنها دسترسی های مشخصی به اشخاص دیگر می دهند. اما برای درک بهتر همگان، داده ها باید در نرم افزارهای مناسب و با ساختار جذاب به نمایش گذاشته شوند و افراد مناسب بنا بر سطوح دسترسی متفاوت به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ماپرا داده های کسب و کار شما را در گزارش ها و داشبوردهای جذاب در پلتفرم ابری فروش در اختیارتان قرار می دهد و کمک می کند که هیچ چیز از چشمان تیزبین شما پنهان نباشد.

عوامل موفقیت چیست؟ ایجاد تعادل مناسب بین کنترل و آزادی کاربران از طریق یک چارچوب مشخص که یک محیط تحلیلی پایدار، ایمن و قابل اعتماد ایجاد می کند. اطمینان از اینکه کسب و کار شما فرآیندهای تکرار شونده و قابل تکرار را توسعه می دهد، موفقیت را قبل، حین و بعد از به ثمر نشستن نیز به حداکثر می رساند. البته این یک فرآیند یکباره نیست. نظارت، ارزیابی و نگهداری مداوم نیز مهم است. تأثیر آن معمولاً صرفه جویی در زمان و هزینه، بهبود فرآیندهای کسب و کار و روابط قوی تر با مشتریان یا شرکای تجاری است. همه اینها منجر به افزایش اعتبار و نتیجه مثبت برای یک برند می شود.

  • علاقه مندان به داده را گرد هم بیاورید

علاقه مندان به داده شبکه‌ای از افراد در شرکت شما ایجاد می کنند که از داده ها برای اشتراک گذاری و همکاری استفاده می کنند. از این بین، در نهایت یک گروه قوی رشد خواهد کرد، اگر مدیران کمک کنند تا منابع  به درستی برای پیشبرد مهارت های داده‌ای افراد اختصاص یابد. به نوبه خود، این امر پذیرش تجزیه و تحلیل و یادگیری را افزایش می دهد زیرا افراد بیشتری به قدرت بینش های کشف شده به صورت فردی یا جمعی پی می برند.

وجود مدیر داده ضروری است. کسی که منابع فعال را مستند و کاربران را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین تجزیه و تحلیل ها را در سراسر شرکت بشارت داده و داده ها را در مرکز گفتگوهای خود قرار می دهد.

 

مشاهده مطلب  دوره تخصصی مدیریت رستوران و کافی شاپ + فاکتورهای جذب مشتری

داده محور شدن یک سفر مشترک است.

آیا هنوز این سوال را دارید که آیا اکنون زمان آن است که داده محور شوید یا در زمان مناسبی برای پرورش فرهنگ داده هستید؟ فقط به یاد داشته باشید که در انجام این چالش تنها نیستید. سایر کسب‌وکارها در مبارزات یا آرزوهای شما سهیم هستند. آن‌ها با حمایت و توجه مدیریت، با انعطاف‌پذیری نسبت به نیازهای متغیر، سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های فناوری مناسب، و ایجاد تمرکز قوی بر افرادی که فرهنگ شرکت و کسب و کار را تعریف می‌کنند، موفق شدند. همچنین در این مسیر ماپرا همراه شماست و به داده محور شدن شما کمک می‌کند.

داگلاس لین، معاون تحلیلگر گارتنر توضیح می‌دهد: سازمان‌های پیشرو در هر صنعتی از داده‌ها و تحلیل‌ها به عنوان سلاح‌های رقابتی، شتاب‌دهنده‌های عملیاتی و کاتالیزورهای نوآوری استفاده می‌کنند. آن‌ها در مورد اهداف و چالش های تجاری خود و اینکه چگونه مدیریت داده می تواند به آن‌ها کمک کند فکر کرده اند. توانایی ها و نتایج آن‌ها همچنین گواهی بر این است که وقتی داده ها و تجزیه و تحلیل ها به نقطه کانونی استراتژی، فرآیندها و سرمایه گذاری های یک کسب و کار تبدیل شوند، چه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل می‌شود.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید