Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

داده محوری؛ راهکار مطمئن افزایش اطمینان به آینده !

راهکار های افزایش اطمینان

فهرست مطالب

استفاده از داده ها توسط سازمان ها برای بهبود بهره وری عملیات خود و ایجاد نوآوری مسئله جدیدی نیست. از اوایل قرن بیستم، شرکت‌ها از تکنیک‌های مدیریت «علمی» برای بهره‌برداری بیشتر از دارایی‌های خود، چه فیزیکی و چه انسانی استفاده می‌کنند. با این حال، دهه گذشته شاهد ظهور ابزارها و تکنیک های جدید و همچنین منابع و اشکال جدید داده ها بوده است که چشم انداز برنامه ریزی و نوآوری کسب و کار را تغییر می دهند. در این مقاله به صورت خلاصه به داده محوری و مزایای آن می پردازیم.

 

داده محوری چیست؟

ریسک کردن در تجارت اغلب نتیجه می دهد، اما این بدان معنا نیست که شرکت ها باید کورکورانه به دنبال فرصت ها باشند. رویکرد داده محور را آغاز کنید. داده محوری به چه معناست؟ مبتنی بر داده. فرآیند استراتژیک استفاده از بینش داده ها برای شناسایی فرصت های تجاری جدید، ارائه خدمات بهتر به مشتریان، رشد فروش، بهبود عملیات و … داده محوری است. داده محوری به سازمان ها اجازه می دهد تا از داده های مبتنی بر شواهد برای تصمیم گیری و برنامه ریزی دقیق برای پیگیری اهداف تجاری استفاده کنند. خوشبختانه با تحولات دیجیتال، بدست آوردن داده ها و استفاده از آنها روز به روز آسان تر می شود.

طبق IDC (شرکت جهانی داده)، داده ها در سطح جهانی در حال رشد هستند. از 45 زتابایت در سال 2019 پیش بینی شده به 175 زتابایت تا سال  2025 برسد. بر اساس گزارش «دنیای ما در داده‌ها»، محرک‌های رشد داده در سراسر جهان عبارتند از افزایش دسترسی به اینترنت، دسترسی پهنای باند، استفاده از تلفن همراه و استفاده از رسانه‌های اجتماعی. آنچه برای تجارت اهمیت دارد حجم داده نیست، بلکه مهارت استفاده از آن است. سازمان‌ها، با مشاهده اینکه چگونه روند داده‌ها کل بازارها را مختل می‌کند، داده محوری را انتخاب میکنند تا از عقب افتادن از رقبای خود جلوگیری کنند و نتایج را ببینند. طبق گزارش Forrester، شرکت‌های مبتنی بر داده‌ها «به طور متوسط سالانه بیش از 30 درصد رشد می‌کنند».

 

تصمیم گیری داده محور چیست؟

یک تصمیم مبتنی بر داده بر اساس شواهد تجربی ثبت شده است و مدیران را قادر می‌سازد تا اقدامات آگاهانه‌ای انجام دهند که منجر به نتایج مثبت تجاری می‌شود. نقطه مقابل فرآیند مبتنی بر داده، تصمیم گیری صرفاً بر اساس حدس و گمان است. برای مدیران کسب و کار مبتنی بر داده، گوش دادن به احساسات آنها ممکن است بخشی از فرآیند تصمیم گیری آنها باشد، اما آنها فقط بر اساس آنچه که داده ها نشان می دهد اقدامات خاصی انجام می دهند. مدیران کسب‌وکار در شرکت های مبتنی بر داده، مزایای تکیه بر بینش‌های داده‌ای برای انجام حرکت‌های تجاری عاقلانه را درک می‌کنند. مدیران باید بتوانند به متخصصان داده و ابزارهای فناوری که می توانند ارزش داده ها را کشف کنند، تکیه کنند. متخصصان داده همچنین می توانند بینشی در مورد بهترین راه های جمع آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و محافظت از داده های تجاری ارزشمند ارائه دهند.

 

ارزش داده چیست؟

داده ها به خودی خود اگر چیزی را فاش نکنند، ارزش چندانی ندارند. مهم کاری است که با داده ها انجام می شود. سازمان های داده محور از طریق تجزیه و تحلیل داده ها، برای کسب بینش های تجاری ارزش پیدا می کنند. سپس داده‌ها می‌توانند به افزودن ارزش تجاری، مانند حل مشکلات تجاری یا بهبود فرآیندها، کمک کنند. ارزش داده ها این است که مدیران کسب و کار را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کنند که می تواند منجر به بهبود عملکرد تجاری، عملیات ساده و روابط قوی تر با مشتریان شود.

مدیران برای شیوه داده محور ارزش قائل می شوند، به ویژه زمانی که متوجه شوند رقبایشان از داده ها به نفع خود استفاده می کنند. بر اساس یافته‌های NewVantage Partners، از 91.6 درصد شرکت‌های پیشرو که به سرمایه‌گذاری‌های کلان داده و هوش مصنوعی (AI) خود سرعت می‌بخشند، 75 درصد از ترس عقب ماندن از رقبا به عنوان عاملی برای سرمایه‌گذاری داده‌های خود یاد می‌کنند.

 

مشاهده مطلب  فرانچایز چیست ؟

فرهنگ داده محوری چیست؟

در قلب هر سازمان مبتنی بر داده، فرهنگ داخلی کسب و کار با توجه به نحوه مشاهده و عملکرد آن بر اساس داده ها است که باید از بالا برآمده و در تجارت به پایین نفوذ کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تلقی داده‌ها به‌عنوان منبعی که فقط مربوط به بخش‌های خاص یک شرکت است، پتانسیل توسعه بینش‌هایی را که می‌تواند به نوآوری و توسعه محصول جدید تغذیه شود، محدود می‌کند. مصاحبه اخیر با مدیر عامل استارت آپ تجارت الکترونیک ShopRunner، اهمیت رویکرد از بالا به پایین برای ایجاد فرهنگ داده را برجسته می کند. این با فرآیند استخدام آنها شروع می شود، جایی که آنها از مصاحبه شوندگان می پرسند: “چگونه از داده ها در گذشته برای تصمیم گیری استفاده کرده اید؟“

تحقیقات مکینزی از این ایده حمایت می‌کند که درگیر شدن در تجزیه و تحلیل داده‌ها به خودی خود، سوزن را تکان نمی‌دهد. در قلب همه این فعالیت ها باید هدف تصمیم گیری بهتر باشد. این مستلزم آن است که داده ها در اختیار همه افراد سازمان قرار گیرد که به آن نیاز دارند. شواهد کسب‌وکارهای جهانی مانند بوئینگ و مرسک نشان می‌دهد که وقتی کارمندان دسترسی بهتری به داده‌ها داشته باشند، ایده‌های جدید و خلاقانه ای پدید می‌آیند.

فرهنگ داده محوری

مزایای داده محوری چیست؟

از بهبود عملیات گرفته تا افزایش فروش، تصمیم گیری مبتنی بر داده مزایای بسیاری را برای کسب و کارها ارائه می دهد. طبق تحقیقات مکینزی، استفاده عمیق از تجزیه و تحلیل مشتری باعث می شود که شما نسبت به رقبای خود بهتر عمل کنید. داده محور بودن باعث می شود 23 برابر احتمال بیشتر به دست آوردن مشتریان، 6 برابر احتمال بیشتری برای حفظ آن مشتریان و 19 برابر سودآوری بیشتری داشته باشید. مثال‌های زیر برخی از مزایای متعدد تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را برای کسب‌وکارها نشان می‌دهد.

  • خدمات بهتر به مشتریان با داده محوری

سازمان ها می توانند از داده ها برای تعیین ترجیحات مصرف کنندگان استفاده کنند. به عنوان مثال، در مرکز پشتیبانی مشتری، داده‌ها می‌توانند به سازمان‌ها کمک کنند تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه را برای رسیدگی به سؤالات و مسائل مشتری، کاهش زمان حل مشکلات و بهبود تجربیات مشتری بیاموزند.

  • شناسایی فرصت های تجاری جدید با داده محوری

داده‌ها می‌توانند بینش‌هایی را نشان دهند که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با نوآوری و توسعه محصولات و خدماتی که خواسته‌های مصرف‌کننده را برآورده می‌کنند، شیوه های درآمدی بیشتری ایجاد کنند. به عنوان مثال، یک خرده فروش کفش زنانه می تواند روندهایی را که نشان دهنده چه سبک یا مارک کفش محبوب تر است، شناسایی کند. سپس آنها می توانند به سرعت پاسخ دهند و محصولات و خدمات خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

  • رشد فروش و بهبود فرآیندها با داده محوری

هر کسب و کاری می خواهد رشد درآمد را به حداکثر برساند. در یک بازار رقابت جهانی، داده ها نقش مهمی در شناسایی و تبدیل داده ها به فرصت های درآمدی ایفا می کنند. به عنوان مثال، رشد کندتر فروش می تواند نشانه عملکرد متوسط تیم فروش باشد. با کاوش در داده ها، یک مدیر می تواند مشکلات را شناسایی کرده و استراتژی های فروش و بازاریابی را توسعه دهد که می تواند عملکرد را بهبود بخشد و درآمد را افزایش دهد.

  • مزیت اولین حرکت با داده محوری

داده ها و تجزیه و تحلیل ها می توانند به سازمان ها کمک کنند تا به تغییرات بازار سریعتر واکنش نشان دهند. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند روندهای آینده را پیش‌بینی، رفتارهای مصرف‌کننده را شناسایی و فرصت‌های تجاری جدید را سریع‌تر شناسایی و پتانسیل کسب مزیت بازار را ایجاد کنند.

مزیت داده محوری

  • بهبود تجربه مشتری از طریق داده محوری

 تجربه مشتری از تاثیرگذارترین عوامل در موفقیت و رشد کسب و کارها است. تجزیه و تحلیل مسیر خرید مشتری به تیم های سازمانی کمک می کند تا عوامل رضایت مشتری را به گونه ای مشخص کنند که تجزیه و تحلیل سنتی نمی تواند. داده محوری می‌تواند شاخص‌های کمی عملکرد کلیدی (KPI) را در کل کسب و کار شما مشخص کند. متوجه شوید در چه بخش هایی بیشترین رضایت یا نارضایتی وجود دارد و چه راهکاری باید در پیش گرفت. شرکت‌ها در حال افزایش سرمایه‌گذاری در ابزارهای تجربه مشتری هوشمند با هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل پیشرفته هستند که به آنها کمک می‌کند مشتریان را از طریق نحوه و نوع خریدشان درک کنند تا تجربه مشتری را بهبود بخشند و میزان وفاداری افزایش یابد.

 

مشاهده مطلب  تزیین غذا و سفره آرایی در رستوران

سخن پایانی

در دنیای امروز داده محوری امری حیاتی برای بقا و پیشرفت کسب و کارها است. امیدواریم که این راهنما به شما انگیزه داده باشد که از داده‌ها به نحو مؤثرتری در تجارت خود استفاده کنید. از کارهای کوچک شروع کنید، نتایج قابل دستیابی را انتخاب کنید و میبینید که در راه پیوستن به ترندها خواهید بود. در این راه ماپرا به آسانی به شما کمک می کند. با استفاده از ماپرا می توانید داده های کسب و کار خود را داشته باشید و به راحتی از آنها برای موفقیت بیشتر کسب و کار خود بهره ببرید.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید