Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

امضای منو (Signature Dish) در رستوران و کافه

امضای منو رستوران

فهرست مطالب

زمانی که به یک رستوران مراجعه می کنیم تا غذایی را میل کنیم، اولین چیزی که با آن مواجه می شویم و نظر ما را جلب می کند، منوی رستوران است. شاید طراحی منو از نظر عموم مردم پیچیده نباشد اما باید بگوییم که طراحی و اجرای منو یکی از مهم ترین موضوعات برای اداره ی رستوران می باشد. اما امضای منو به چه معناست؟ دراین مقاله به این موضوع و موضوعات مهم دیگری در زمینه طراحی منو خواهیم پرداخت.

امضای منو چیست؟

در هر رستورانی غذای خاصی وجود دارد که گاهی به آن غذای مخصوص سرآشپز نیز می گویند. این همان امضای منو می باشد. به این معناست که رستوران یک غذای خاص را ارائه می دهد که تنها در همان رستوران یافت می شود و طعم و مزه ی آن مختص همان رستوران می باشد. باید به نحوی باشد که مشتری خاص بودن آن را تشخیص دهد و برای امتحان کردن آن غذا ترغیب شود. گاهی این غذا مختص سرآشپز است، اما گاهی ممکن است امضای منو مختص خود رستوران باشد یعنی حتی اگر سرآشپز تغییر کند آن رستوران همان غذا را با همان طعم و شکل ارائه می دهد. حتی امضای منو ممکن است طی زمان تغییر کند اما همچنان اصالت خود را حفظ کند و همچنان خاص همان رستوران باشد.

امضای منو در رستوران و کافه به معنای ویژگی‌ها، سبک، و تمایز‌دهی‌هایی است که یک مکان خوراکی از رقبای خود متمایز می‌کند. این امضا معمولاً از عناصری نظیر نوعی غذاها، روش‌های پخت و تزیین منحصر به فرد، محیط و دکوراسیون مکان، سرویس و خدمات ویژه، نوعی فلسفه یا ارزش‌های معنوی، یا حتی شخصیت و شناخت خود رستوران یا کافه برای مشتریان استفاده می‌کند. این امضا منو به مشتریان کمک می‌کند تا بهترین تجربه را در محیطی منحصر به فرد و متمایز از دیگر مکان‌ها تجربه کنند و از این رو، امضای منو برای جلب مشتریان و ایجاد وفاداری آنها بسیار اهمیت دارد.

امضای منو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  1. باید متناسب با سلیقه ی مشتری باشد

هررستورانی قطعا سلیقه ی مشتریان خود را می داند. زیرا باتوجه به سبکی که دارد مشتریان آن را انتخاب می کنند پس سلیقه ی مشتریان همان کانسپتی است که آن رستوران دارد. برای انتخاب غذای مخصوص رستوران یا امضای منو باید به این نکته توجه داشته باشیم که مشتریان ما بیشتر چه سلیقه ای دارند و چه نوع غذاهایی را انتخاب می کنند. دراین صورت امضای منو موفق تر خواهد بود و طرفداران بیشتری خواهد داشت.

  1. باید متناسب با کانسپت رستوران (Restaurant Concept) باشد

در مقالات قبلی در زمینه کانسپت رستوران توضیحاتی دادیم. امضای منو باید متناسب با کانسپت رستوران باشد. به طور مثال اگر کانسپت رستوران سنتی و خانوادگی باشد قطعا غذای مخصوص شما نمی تواند یک پیتزای ایتالیایی باشد. درست این است که امضای رستوران شما یک غذای سنتی یا محلی باشد که با کانسپت رستوران شما هماهنگ باشد.

  1. باید تاثیرگذارباشد

برای طراحی منوی رستوران به طورکلی باید به نکات زیادی توجه داشت. اما یکی از موارد انتخاب امضای منو تاثیرگذار بودن آن است. به این معنا که مشتری با دیدن آن ترغیب به خرید آن شود. به طور مثال می توانید از اسم خاصی برای آن استفاده نمایید یا تصویری زیبا از آن را کنار اسم غذا قرار دهید. در این صورت امضای منوی شما بیشتر دیده خواهد شد و طبیعتا تاثیر بیشتری بر فروش شما خواهد داشت.

  1. باید متناسب با مکان رستوران باشد

برخی اوقات امضای منو یا غذای مخصوص رستوران می تواند غذای محلی باشد. اگر رستوران در مکان توریستی قرارداشته باشد می تواند یکی از معروف ترین غذاهای محلی را به عنوان امضای منو انتخاب کند. غذای محلی را می توان به شکل خاصی تهیه نمود که فقط امضای همان رستوران باشد.

  1. باید خاص باشد

یکی از مهم ترین ویژگی های غذای مخصوص رستوران یا امضای منو، خاص بودن آن است. اصلا با خاص بودن یک غذا می توانیم آن را امضای رستوران بنامیم. درواقع این غذا باید به قدری خاص باشد که مشتری بدون دیدن آن، فقط با تست کردن این غذا متوجه شود که از کدام رستوران می باشد. یعنی مشتری با خوردن این غذا در هرحالتی به یاد رستوران شما بیافتد. این موضوع اصلا ساده نیست، اما اگر واقعا عملی شود به موفقیت صددرصد رستوران شما منجر خواهد شد.

مشاهده مطلب  ٢۰ نکتۀ کاربردی که از مدیریت رستوران باید بدانید!!

امضای منو رستوران

منوی دیجیتال مناسب است یا منوی کاغذی؟

همانطور که درمطالب قبلی گفتیم هر رستورانی دارای یک امضای منو می باشد. اما منو بهتر است دیجیتالی باشد یا کاغذی؟ با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن تمامی امکانات در هر شغلی، در صنعت رستوران نیز بسیاری از اقدامات به روز رسانی شده اند. منو دیجیتال کافه باعث جذب بیشتر مشتریان می شود زیرا جدیدتراست و افراد جوان استقبال بیشتری از آن می کنند و ترغیب می شوند تا از باشگاه مشتریان نیز استفاده نمایند. همچنین، منوی دیجیتال می تواند اعتبار رستوران شما را افزایش دهد، زیرا با کاغذی بودن منو و روش های سنتی امکان خطای انسانی وجود دارد و با استفاده از منوی دیجیتال این خطاها به حداقل خواهد رسید. یکی دیگر از مزیت های منوی دیجیتال کاهش هزینه ها می باشد. زیرا درصورت تغییر آیتم های غذایی یا قیمت غذاها باید منوی کاغذی تغییر یابد و منوی جدیدی چاپ شود که هزینه بر خواهد بود. اما منوی دیجیتال را به راحتی می توان تغییر داد و اجزای آن را به روزرسانی نمود.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین اجزای هر رستوران، منوی آن می باشد. برای طراحی منو باید ویژگی هایی را درنظر داشته باشیم. اما در رستوران های باکیفیت و دارای برند شناخته شده معمولا یک امضای منو وجود دارد. امضای منو در واقع غذای مخصوص سرآشپز یا مخصوص رستوران می باشد که باید در درجه اول خاص باشد. می توانیم امضای منو را اینگونه تعریف کنیم که غذایی است که فقط در همان رستوران یافت می شود و دارای طعم و مزه‌ی خاصی می باشد که دستور تهیه ی آن تنها در انحصار یک رستوران است. در هیچ جای دیگر نمی توان این غذا را با همان طعم و ظاهر پیدا کرد. این غذا امضای رستوران شما و منوی رستوران شما خواهد شد. هر مشتری با چشیدن این غذا به یاد رستوران شما می افتد و طعم آن را با هیچ غذای دیگری اشتباه نمی گیرد. در این مقاله به تعریف امضای منو و ویژگی های مهم امضای منو پرداختیم که هریک از این ویژگی ها برای انتخاب امضای منو یا غذای مخصوص رستوران به شما کمک خواهد کرد. با رعایت این ویژگی ها قطعا منوی کامل و موفقی خواهید داشت که در افزایش درآمد نیز موثر خواهد بود.

مشاهده مطلب  مراحل راه اندازی فست‌فود (برآورد هزینه)

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید