Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آشپزخانه شبح (Ghost Restaurant) + برندهای برتر آشپزخانه شبح

آشپزخانه شبح

فهرست مطالب

در مورد رستوران و هتل داری، اصطلاحات زیادی وجود دارد که شاید برای برخی از افراد ناشناخته باشد. آشپزخانه شبح نیز یکی از همین اصطلاحات است که بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند. در مقاله قبلی به موضوع انواع کانسپت رستوران پرداختیم، آشپزخانه شبح نیز یکی از کانسپت های رستوران به شمار می رود. دراین مقاله سعی داریم به طور اختصاصی مطالب مربوط به آشپزخانه شبح را با شما به اشتراک بگذاریم.

آشپزخانه شبح چیست؟

آشپزخانه شبح یا آشپزخانه مجازی درواقع یکی از انواع کانسپت رستوران می باشد. دراین نوع رستوران گارسون یا پیشخدمتی وجود ندارد تا خدماتی را ارائه دهد. در بیشتر آنها سفارشات به صورت مجازی یا تلفنی ثبت می شوند و از طریق پست درب منزل ارسال می شوند. در این رستورانها تشریفات خاصی وجود ندارد و همه چیز معمولی و ساده می باشد. تنها دارای یک آشپزخانه می باشند که تمام اقدامات در همان جا انجام می شود. در بیشتر آشپزخانه های شبح نرم افزارفروش یا نرم افزار رستوران وجود دارد و می تواند به سفارش گیری آنها سرعت مضاعف ببخشد. با استفاده از این نرم افزارها می توانند فاکتور فروش را آماده کنند و همراه با غذا به مشتری تحویل دهند.آشپزخانه شبح فضایی برای سرو غذا ندارد و مشتریان نمی توانند در محل غذا را میل کنند. باید غذا را به خانه برده و درخانه میل نمایند. باتوجه به اینکه سالن غذاخوری وجود ندارد، قطعا تشریفات برای چیدمان رستوران یا فضای آن نیز وجود ندارد. دردوران همه گیری کرونا این موضوع کاملا حس شد که وجود چنین رستوران هایی لازم است تا درچنین شرایطی امکان سفارش غذا و تحویل آن درب منزل وجود داشته باشد. ماپرا به آشپزخانه های شبح شعبه مجازی ارائه می کند.

آشپزخانه شبح یک مفهوم نوآورانه در صنعت رستوران‌ها و خدمات غذایی است که به ویژه در دوران جدید کرونا و تغییرات در عادات مصرف مشتریان به وجود آمده است. در این مدل کسب و کار، آشپزخانه‌ها بدون فضای مشتری و رستوران فیزیکی، به تخصصی‌ترین شکل ممکن برای تهیه و ارائه غذا متمرکز می‌شوند. این آشپزخانه‌ها تنها به تحویل و ارسال غذا به مشتریان از طریق سفارشات آنلاین و تلفنی می‌پردازند و عملاً هیچ فضای نشیمنی برای مشتریان ندارند. از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و بهبود سیستم‌های تحویل، آشپزخانه‌های شبح می‌توانند به بهبود کارایی و سرعت تحویل، کاهش هزینه‌ها و به حداقل رساندن تماس انسانی در فرآیند تهیه غذا بپردازند. این مفهوم به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا با راه‌اندازی کسب و کارهای موفق در زمینه تهیه و توزیع غذا به روز با تغییرات درخواست مشتریان و شرایط بازار واکنش نشان دهند.

انواع آشپزخانه شبح

  1. آشپزخانه شبح مستقل

یکی از انواع آشپزخانه های شبح، نوع مستقل آن است. این آشپزخانه به طور معمول دارای یک منوی محدود می باشد که فقط همان منو را طبخ می کند. دارای فضای غذاخوری نمی باشد. معمولا این نوع آشپزخانه شبح دارای سرویس تحویل درب منزل می باشد. طبیعتا سرویس های خود را به نوعی انتخاب می کنند که قابل اطمینان باشند ، غذا را به موقع تحویل ندهند و هیچگونه آسیبی به بسته بندی نزنند.

  1. آشپزخانه شبح چندمنظوره

همانطور که ازاسم این آشپزخانه مشخص است، دارای چند منو می باشد. باتوجه به اینکه در آشپزخانه های شبح چیدمان و سبک مشخصی وجود ندارد، قطعا می توان ابتکارعمل بیشتری داشت. به همین دلیل، آشپزخانه های شبح چندمنظوره منوهای بیشتر و طبعا تنوع غذای بیشتری دارند و می توانند انواع غذاها را آماده کنند. این موضوع می تواند موجب افزایش درآمد آنها نیز شود و تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد زیرا برای هر سلیقه و طبعی یک غذا در منوی آنها یافت می شود.

مشاهده مطلب  18 روش کاربردی برای افزایش فالوور پیج کافه، رستوران

آشپزخانه شبح چند منظوره

  1. آشپزخانه شبح اوپراتوری

این آشپزخانه کمی با انواع دیگر آن تفاوت دارد. به این صورت که دارای فضایی برای سرو غذا می باشد. آشپزخانه شبح اوپراتوری در واقع غذاخوری ساده ای است که علاوه بر سرو غذا در داخل فضای آن، سرویس ارسال درب منزل نیز دارد. در برخی از این رستوران ها منوی داخل رستوران با منوی بیرون بر تفاوت دارد و معمولا غذاهایی که راحت تر و قابل ارسال باشند دراین منو قرارمی گیرند.

  1. آشپزخانه نیمه شبح

حتما شما هم غرفه های غذاخوری را دیده اید که فضایی برای سرو غذا ندارند اما فضایی برای تحویل غذا دارند و شما خودتان می توانید غذا را سفارش دهید و همان جا تحویل بگیرید. این نوع رستورانها را آشپزخانه نیمه شبح می گویند. زیرا تمام ویژگی های آن مانند تمام آشپزخانه های شبح می باشد اما با این تفاوت که محلی برای تحویل غذا دارد. اگر شما مایل به ارسال آن درب منزل خود نباشید می توانید از این محل غذای خود را دریافت کنید. یکی از مزیت های این نوع آشپزخانه این است که غذای خود را به راحتی در منزل خود میل می کنید بدون آنکه هزینه اضافی برای سرویس پست پرداخت کنید.

  1. آشپزخانه شبح رسمی صاحب برند

یکی از بهترین کانسپت رستورانها، آشپزخانه شبح است که تمام کارهای پخت تا تحویل غذا را به صورت مستقل انجام دهد. آشپزخانه شبح صاحب برند به این معناست که دیگر نیازی به استخدام سرویس ارسال یا استفاده از اپلیکیشن های ارسال غذا ندارد و تمام این اقدامات را در خود جای می دهد. دراین صورت ارسال بسیار مطمئن تر و به صرفه تری خواهد داشت.

  1. آشپزخانه شبح اسپین آف

آخرین نوع از انواع آشپزخانه شبح، آشپزخانه شبح اسپین آف می باشد. در این آشپزخانه منوی محدودی وجود دارد و مشتری گزینه های زیادی برای انتخاب ندارد. اما تفاوتش این است که منوی آن خاص می باشد و غذاهایی را تحویل می دهد که احتمالا فقط مختص خودش می باشد. به همین دلیل نمی توان محدود بودن آن را نقطه ضعفی برای آن دانست. همچنین، در این نوع آشپزخانه شبح، امکان اضافه نمودن گزینه های دیگر به منو وجود دارد و شما می توانید درصورت تمایل غذاهای بیشتری را به منوی خود اضافه نمایید تا نظر هر مشتری با هر سلیقه ای را به خود جلب نمایید.

مزیت آشپزخانه شبح

  1. انعطاف پذیری کانسپت

در رستورانها ابتدا یک کانسپت انتخاب می شود و سپس تمام فضای داخلی و دکوراسیون متناسب با همان کانسپت انتخاب می شود. منو نیز باید متناسب با کانسپت انتخاب شده باشد و خلاصه همه چیز با یکدیگر هماهنگ باشد. اگر بخواهیم کانسپت رستوران را تغییر دهیم طبیعی است که تمام این موارد ذکر شده باید تغییر کند، که دراین صورت هزینه ی زیادی صرف خواهد شد. آشپزخانه های شبح به دلیل نداشتن سالن غذاخوری و دکوراسیون داخلی، به راحتی  قابلیت تغییر کانسپت را دارند و می توانند منوی خود را تغییر دهند و غذاهای کانسپت دیگری را تهیه نمایند.

  1. منوی قابل تغییر

همانطور که در قسمت قبل گفتیم آشپزخانه های شبح به راحتی می توانند کانسپت خود را تغییردهند، برخی غذاها را به منو اضافه کنند و برخی غذا ها را حذف کنند. به طور مثال اگر در یک فصلی ماده غذایی مورد نیاز شما کمیاب باشد، به راحتی می توان غذای دیگری را جایگزین کرد. و هیچ تاثیری در اطمینان و میزان مشتریان نخواهد داشت. که این موضوع یکی از مزیت های آشپزخانه های شبح می باشد. تغییر منو نیز با وجود منو دیجیتال به سادگی قابل انجام است.

  1. هزینه راه اندازی کم

باتوجه به اینکه آشپزخانه های شبح فضای کمتری را نیاز دارند، قطعا هزینه کمتری برای اجاره یا خرید محل کار خود می پردازند. فضای بزرگ برای سالن غذاخوری هزینه های بیشتری دارد. همچنین، این آشپزخانه های منوی ساده تری دارند که برای تهیه ی آن نیاز به هزینه های گزاف نیست.

  1. پرسنل کم

می توان حدس زد که میزان کارکنان آشپزخانه های شبح بسیار کمتر از رستوران های معمولی است. زیرا نیاز به استخدام پیشخدمت یا گارسون ندارند. حتی نیاز به شخصی برای نظافت سالن غذاخوری نیز ندارند. تنها شخص مهم در این نوع کسب و کار، سرآشپز ماهر می باشد. و تعدادی کارگر برای انجام کارهای متفرقه و ارسال و تحویل. در این صورت، کم بودن تعداد پرسنل مزیتی برای آشپزخانه شبح محسوب می شود.

مشاهده مطلب  تجربه فروش بیشتر با نگاه تخصصی تر به مهندسی منو با ماپرا

 

نقاط ضعف آشپزخانه شبح

آشپزخانه شبح تنها یک نقطه ضعف دارد که می تواند گاهی سخت باشد، آن هم مسئولیت ارسال سفارشات می باشد. زیرا باید توجه داشته باشند که غذاهای ارسالی سالم و گرم به دست مشتری برسند و آسیبی به آنها وارد نشود. با سرویس Take Away نرم افزار ماپرا ، این مشکل کاملا برطرف شده و به راحتی می توانید پیک های خود را مدیریت کنید و با زمانبندی درست رضایت مشتری را بدست آورید.

معروف ترین برندهای آشپزخانه شبح

  1. والمارت (Walmart)

شرکت والمارت در آمریکا واقع شده است که یکی از معروفترین و بزرگترین خرده فروشی اغذیه در سراسر جهان می باشد. این شرکت به صورت خانوادگی اداره می شود که خانواده والمارت گردانندگان آن هستند. دارای 10586 شعبه در 24 کشور می باشد و دارای 46 شرکت زیرمجموعه نیز می باشد. این شرکت با داشتن حدود 2 میلیون کارگر وکارمند و گردش سالانه 570 میلیون دلار یکی از موفق ترین شرکت های آمریکا محسوب می شود.

  1. کروگر(Kroger)

شرکت کروگر پنجمین شرکت بزرگ اغذیه فروشی در آمریکا می باشد. برنارد کروگر موسس آن، در سال 1916 با سرمایه 372 دلار یک سوپرمارکت را افتتاح کرد و حالا علاوه بر سوپرمارکت دارای رستورانهای بیرون بر در سراسر ایالت ها و کشورهای اروپایی می باشد. همچنین، دارای فروشگاه های دیگر از جمله تره بار نیز هست. در سال 1916 این شرکت اولین ارائه دهنده غذای بیرون بر گردید.

  1. Just wings by chili’s

این شرکت فعالیت خود را دردوران همه گیری کرونا به طور جدی آغازکرد. از آن دسته آشپزخانه های شبح می باشد که منوی خود را محدود به چند غذا کرده است که این منو مختص خود اوست و در همه ی رستورانها یافت نمی شود. این کمپانی به طور اختصاصی بال مرغ سوخاری همراه با سس مخصوص و سالادها و دورچین های مخصوص خود را به صورت بیرون بر و سفارش انلاین عرضه می نماید.

نتیجه گیری

آشپزخانه شبح یا آشپزخانه مجازی به غذاخوری ها و رستورانهایی گفته می شود که فضای داخلی برای سرو غذا ندارند و سفارشات خود را تلفنی یا به صورت آنلاین یا از طریق شعبه مجازی ثبت می نمایند. دراین مقاله به معرفی برندهای معروف این حوزه وانواع مختلف آنها پرداختیم.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی دنبال کنید