این آمارها را ملاحظه کنید. گردش مالی سفارش آنلاین غذا در ایران روزانه 4.8 میلیارد تومان است و سهم بازار سفارش آنلاین غذا 35% است. با روندی که بازار کسبوکارهای آنلاین پیش رو دارند، این آمارها بیشتر و بیشتر هم میشوند. حالا بهنظرتان شمایی که مالک رستوران یا کافیشاپ هستید، بهتر نیست با طراحی وبسایت برای کافه یا رستورانتان، سهمی از این بازار آنلاین را داشته باشید؟
اگر دادههای بالا نظرتان را جلب نکرد، بهتر است این آمار را نگاهی بیاندازید: بیش از ۹۰ درصد مشتریان قبل از تصمیم به صرف غذا از وبسایت رستوران بازدید میکنند. حضور مشتریان در وبسایت شما و بعد از آن رقم زدن تجربهای بهیادماندنی برگ برندة موفقیت شما محسوب میشود. به سایتی فکر کنید که داستان برندتان را روایت کند، لوگوی شما را در ذهن مشتریان درونی کند، عکسهای خاطرهانگیز از غذا و فضای داخلی به اشتراک بگذارد و توضیحات جذاب دربارة محصولات رستورانتان به مشتریان ارائه دهد. همه اینها محتوایی درگیرکننده و موثر میسازند که باعث جذب مشتریان و در نتیجه افزایش فروش میشود.
پیشنهاد خواندن: بهترین راهکار طراحی سایت سفارش آنلاین غذا
اما خاطرتان باشد که فناوری مربوط به طراحی وبسایت رستوران بهطور مداوم پیشرفت میکند. به همین دلیل است که درک حداقلی از نکات طراحی وبسایت رستوران بسیار مهم است تا بتوانید وبسایت رستورانتان را بهروز نگه دارید و در این فضای رقابتی، از برندگان این عرصه عقب نمانید. گذشته از آمارهایی که به درک شما از این شرایط کمک میکند، آگاهی از اصول اولیه ضروریست تا بتوانید وبسایتی طراحی کنید که ابتدا مخاطب را با شما درگیر و سپس راهی رستورانتان کند.
پس کنار ما این راهنمای طراحی وبسایت را مرور کنید تا دریابید که اصول ترکیببندی، زیباییشناسی طراحی وب و عملکرد تا چه اندازه موفقیت کسبوکار رستورانی شما را تضمین میکند. برای شما لیستی از قدمهای موردنیازِ طراحی سایت آماده کردهایم. بیایید قدمها را با هم بخوانیم.
۱. طراحی الهامبخش را فراموش نکنید
شاید گمان کنید که طراحی وب با کدنویسی شروع میشود. خب باید بگویم که اینطور نیست و نقطة شروع الهام از طراحیست. مداد و پاککن و یک تکه کاغذ تهیه کنید و شروع به ترسیم یک طرح برای وبسایت رستوران خود کنید. به مواردی فکر کنید که قرار است در صفحة اصلی قرار دهید. مشتریان شما ابتدا چه چیزی را خواهند دید؟ قرار است کدام مشکلشان را حل کنید؟ گرسنگی؟ خودتان را جای مخاطب بگذارید. اگر روزی بهدنبال رستورانی برای غذا خوردن باشید، میخواهید در صفحة اصلی چه چیزهایی را جلوتر از بقیة موارد ببینید؟ حدس میزنم که شما هم دنبال این موارد میگردید:
- لینک منوی رستوران
- چند تصویر از غذاهای محبوب و بهصرفهای که رستوران شما ارائه میدهد
- فضای رستوران و چیدمان میز و صندلیها
- لینک رزرو آنلاین
- لنیک به نقشههای گوگل برای مسیرها و اطلاعات تماس از جمله شمارة تلفن
حتما میدانید که شما قرار است به مشتریان کمک کنید تا سریع تصمیم بگیرند و سفارششان را ثبت کنند. میخواهید کاری کنید که آخرین انتخاب آنها باشید. درست است؟ پس خاطرتان باشد که از انجامِ این اشتباهات اجتناب کنید. شما نمیخواهید مشتریان در وبسایت شما زمان را از دست بدهند یا برای ثبت سفارششان یکسره بهدنبال لینکهای ورودی باشند. پس منوهای کشویی را محدود و منظم طراحی کنید و برای انتخاب نام آنها شفافیت را بهعنوان یکی از مهمترین اصول به یاد بسپارید.
۲. موبایلها بیشتر از دیگر دستگاهها ورودی میگیرند
بیشتر ترافیک وبسایتها از طریق تلفنهای همراه است. پس وبسایتتان را سازگار با موبایل طراحی کنید تا ترافیک بیشتری بگیرید. در دنیای مدرن، ابتدا باید به دستگاههای تلفن همراه فکر کنید. این مسئله در زیبایی و کاربردی بودن طراحی شما اثرگذار است. در اینجا چند نکته برای سازگاری صفحة وب با تلفنهای همراه وجود دارد:
- با ابزارهای موجو وبسایتتان را به تست کنید
- برای مدیریت وبسایتتان از بسترهای مناسب بهره بگیرید
۳. با تیترها و محتوای جذاب و چشمنواز توجه مخاطبین را جلب کنید
تیترهای شما باید مستقیم به کاربر بگویند چه چیزی را میفروشید و چگونه میتواند آن را دریافت کنند. تیترها و متنهای مطلوب همچنین میتوانند امتیاز SEO شما را بهبود بخشند. همچنین میتوانید گزینههای زیادی را به مشتریانتان ارائه کنید تا آنها زمان بیشتری برای تصمیمگیری و انتخاب صرف کنند. البته که گزینههای زیاد را باید بهسادگی به مشتریان ارائه دهید. زیرا که شما میخواهید مشتریانتان محتوای شما را دوست داشته باشند. اگر آنها را در اطلاعات غرق کنید یا یک وبسایت پیچیده طراحی کنید، آنها از شما دور میشوند. شما میخواهید به خوانندگان خود اطلاعات کاربردی و درنهایت قابل ارزیابی ارائه دهید تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند و سفارششان را ثبت کنند و در نهایت افزایش فروش رستوران شما را رقم بزنند.
پیشنهاد خواندن: آموزش سئو سایت رستوران و کافه
۴. جذابیت بصری وبسایتتان را جدی بگیرید
جذابیت بصری یک عنصر حیاتی در طراحی وبسایت است. شما را بهسمتی سوق میدهد که محتوای وبسایتتان را به شیوهای واضح و موثر نمایش دهید. در طراحیتان از عناصر خاص و منحصربهفرد بهره بگیرید تا مشتریهای بالقوه با شما درگیر شوند. همچنین شما میخواهید مهمترین اطلاعات برندتان را به گوش و چشم مشتریان برسانید. بهتر است نام و لوگوی رستوران شما در تمام اجزای وبسایت دیده شود اما برای رزرو آنلاین غذا یا میز میتوانید لینکهای مخصوص طراحی کنید.
به عنوان مثال، نام رستوران خود را با متن بزرگ و برجسته بنویسید و به دنبال آن هم چیزی مانند «رستوران ایتالیایی موردعلاقه شما» یا «بهترین کباب بناب در غرب تهران». سپس از آنجا، چشم خواننده را به لینکهای مهمی مانند منوی غذا، سفارش آنلاین یا رزرو هدایت کنید.
این نکات را برای جذابیت بصری وبسایتتان به یاد بسپارید:
- بخشهای مهم و موثر را با متن بزرگ و برجسته بنویسید. «منوی آنلاین» یا «از اینجا رزرو کنید» و بخشهایی که میدانید برای وبسایت شما حیاتی است.
- جذابیت بصری برای این است که چشم خواننده را به جایی هدایت کنیدکه شما میخواهید برود. با لوگوی خود شروع کنید. دکمههای مهم کالتواکشن را در مرکز صفحه قرار دهید زیرا اقدام کردنِ مشتریان دقیقا همان چیزی است که شما میخواهید.
- از نوار پیمایش برای کمک به مشتریان در جهتیابی وبسایت خود استفاده کنید.
۵. تا جایی که میتوانید عکسهای جذاب بگیرید
اگر وبسایت شما ویترین رستورانتان باشد، هر تصویری که در سایت منتشر میکنید، حکمِ بهترین محصولتان را دارد. تصاویری منتشر کنید که حس خوشایندی را به مخاطبین منتقل کند. برای مثال، تصویر مشتریان هنگام سرو غذا و چک کردن منوی آنلاین میتواند ایدة جذابی باشد. حتی میتوانید از فیلمها و کلیپهای کوتاه استفاده کنید. افرادی که از غذا لذت میبرند یا تولدی که در رستوران شما ترتیب داده شده یا رویدادهای خاصی که در رستوران شما برگزار شده مثالهایی هستند که فضای گرم و صمیمی و البته کیفیت بالای غذاهای شما را بهخوبی نشان میدهند. بهتر است از عکسهای استوک افراد در دیگر رستورانها استفاده نکنید. اگر میخواهید تجربههای عمیقی را برای مشتریان رقم بزنید، بهتر است از لحظات واقعی و تجاربی که پیش از این در رستورانتان رخ داده استفاده کنید.
۶. گامهای ساختنِ وبلاگتان را بردارید
راههای ارتباطی فراوانی در اختیار دارید تا مخاطبتان را با برند و هویت رستورانتان درگیر کنید، اما وبلاگ سایت یک راه عالیست که میتوانید دربارة موضوعات مرتبط و متنوع بنویسید رویدادهای مختلفی را که برایتان اهمیت دارند به اطلاع مشتریان برسانید. میتوانید پیشنهادهای خاص و کارتهای هدیه را از طریق نوشتههای وبلاگتان به مخاطبین عرضه کنید. یکی از مسیرهایی که به روی شما گشوده است، پیوند زدن مخاطبین وبلاگ و رسانههای اجتماعی است. تجربیاتی که در رستورانداری و سرو غذا و آماده کردن سفارشها و نکات و راهنماییهایی که در زمینههای مربوط به رستوران موضوعات مفیدی برای تولید محتوا برای وبلاگتان هستند. در وبلاگتان میتوانید داستانهای روزانة رستورانتان را روایت کنید تا مخاطبین برای ثبت داستانهای خودشان در رستوران شما ترغیب شوند. به یاد داشته باشید که شما یک مکان زیبا از شهر هستید که مردم برای ثبت خاطراتشان شما را انتخاب میکنند.
نتیجهگیری
در دنیای امروز، یک وبسایت رستورانی حرفهای دیگر جایی برای نمایش غذاها نیست؛ بلکه سفریست برای جذب و تعامل با مشتریان. ماپرا با ارائه خدماتی مانند طراحی منوی آنلاین، امکان رزرو و مدیریت مشتریان، این سفر را هموارتر کرده و گامهای برند شما را برای موفقیت پیش میبرد. با ماپرا، تجربة مشتریان را بهبود دهید و اطمینان حاصل کنید که بازدیدکنندگان آنلاین، عاشق برند و غذای شما خواهند شد. برای مشاورة رایگان با ما تماس بگیرید و آیندة دیجیتال رستورانتان را تضمین کنید!