آقای رسولی یک مدیر باانگیزه است که همیشه رویای داشتن رستورانی متفاوت و موفق را در سر داشته. اما وقتی کارش را شروع کرد، خیلی زود متوجه شد که بدون داشتن برنامه ریزی دقیق و شفاف و طراحی یک مدل بهینه برای کسب و کارش، رویایش تبدیل به چالشی بزرگ می شود. او نمی دانست که بدون برنامه مالی، نمی تواند سود حاص از فروش را پیش بینی و از ضررهای احتمالی جلوگیری کند .ما به آقای رسولی همایش از کانسپت تا مدیریت را پیشنهاد دادیم. این دوره توانست به او کمک کند تا گام به گام، از تدوین مدل کسب و کار تا برنامه ریزی عملیاتی، مسیر درست را پیدا کند. حالا آقای رسولی یکی از موفق ترین مدیران رستوران در شهر خود است.
چرا برنامهریزی تجاری برای رستوران ضروری است؟
بیشتر مدیرانی که وارد صنعت رستوران داری میشوند، شور و شوق خاصی برای به سرانجام رساندن کسب و کارشان دارند. اما وقتی با چالش های ملموس در دنیای رستوران داری مواجه می شوند، درمییابند که شور و شوق کافی نیست. لازم است که در ابتدای مسیر، مدیران برنامه مدون و اجراپذیری داشته باشند که تا حدودی آینده و میزان موفقیت کسب و کارشان را پیش بینی و سپس تضمین کند.
اما واقعا برنامه ریزی تجاری برای کسب و کار شما چه فرصت هایی را خلق می کند؟
- منابع خود را بهینه می کنید: هنگام بهره گیری از این برنامه، می توانید بودجه و زمان بندی و حجم کار نیروی انسانی را به شکلی هوشمندانه مدیریت کنید.
- ریسک ها را کاهش می دهید: دوراندیشی به شما این امکان را می دهد که سود و زیان رستورانتان را بتوانید با نرم افزار رستوران پیش بینی و از ضررهای مالی جلوگیری کنید.
- اهداف روشنی تعیین می کنید: در این برنامه شما تمام چالشی و فرصت زا را با وضوح کامل می بینید و می توانید آنچه را می خواهید مشخص کنید.
گام اول: تدوین مدل کسب و کار
مدل کسب و کار پایه و اساس هر رستوران موفق و هر کسب و کار پربازدهی است. چرا که شما را با تمام ابعاد این مسیر آشنا می کند و باعث می شود تصویری شفاف از امروز و فردای کسب و کارتان در ذهنتان نقش ببندد. این مدل به شما میگوید که:
- مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
- چه ارزش هایی به آن ها ارائه می کنید؟
- چگونه می خواهید درآمد کسب کنید؟
ماپرا در همایش خود، به شما می گوید که چگونه یک مدل جامع و همه جانبه برای کسب و کارتان تدوین کنید. با کمک ابزارهای مختلف، می توانید چشم انداز روشنی از آینده رستوران خود داشته باشید و در آینده ای نه چندان دور، به جمع رستوران داران موفق که الگوی دیگران اند بپیوندید.
گام دوم: تدوین برنامه کسب و کار
بعد از آن که مدل کسب و کارتان را طرح ریزی کردید، دیگر باید برنامه آن را از صفر تا صد مشخص کنید. برنامه کسب و کار نقشه راه شماست. این برنامه شامل:
- تحلیل بازار: چه نیازهایی در بازار وجود دارد؟
- استراتژی های بازاریابی: چگونه می توان مشتریان را جذب کرد؟
- برنامه عملیاتی: روزانه چه اقداماتی برای رسیدن به اهداف خود انجام می دهید؟
یکی از مدیرانی که در دوره ماپرا شرکت کرده بود، میگوید: «قبل از شرکت در این دوره، نمی دانستم که تدوین یک برنامه کسب و کار تا این حد ضروری است. اما حالا همه چیز را دقیق و با جزئیات برنامه ریزی کرده ام و از آینده رستورانم باخبرم.»
گام سوم: تهیه برنامه پیشبینی سود و زیان
هیچ کسب و کاری بدون پیش بینی مالی نمی تواند به موفقیت برسد. چرا که اصلی ترین دلیلی که به خاطر آن شما این کسب و کار را شکل داده اید کسب سود است و اگر برنامه ریزی مالی مشخص نداشته باشید، خیلی زود با چالش های بزرگ و کوچکی مواجه خواهید شد. این پیش بینی به شما می گوید:
- در چه بازه زمانی به سوددهی می رسید؟
- هزینه های اولیه شما چقدر خواهد بود؟
- آیا منابع کافی برای ادامه مسیر دارید؟
ماپرا با ارائه ابزارها و آموزش های کاربردی، به شما کمک می کند تا این برنامه را به شکلی واقع گرایانه تهیه کنید. به طوری که زمان دقیق سوددهی رستورانتان را بدانید و هزینه های اولیه و منابع رفع این هزینه ها را به دست آورید.
گام چهارم: ایجاد برنامه عملیاتی
برنامه عملیاتی جایی است که همه برنامه هایی که پیش از این روی کاغذ و در عالم فکر ثبتشان کرده بودید به اجرا درمی آید. فکر کنید مدیر یک رستوران سنتی در شمال تهران هستید و می خواهید برنامه عملیاتی رستورانتان را برای خودتان و کارکنانتان مشخص و شفاف کنید. این برنامه باید:
- اولویت های شما را مشخص کند: کدام کارها باید سریع تر انجام شوند؟
- منابع را بهینه تخصیص دهد: چگونه منابع مالی و انسانی خود را به بهترین شکل مدیریت شوند؟
- زمان بندی دقیق داشته باشد: چه زمانی باید هر مرحله را تکمیل کنید؟
مدیران موفق معتقدند که بعد از تدوین برنامه عملیاتی، کارمندان کاملاً می دانند که از آن ها چه انتظاری داریم و این باعث می شود که همه چیز با سرعت بیشتر و بهتری پیش برود.