دستگاه های موبایل و تبلت ها روند خرید و مسیر خرید را تا حد زیادی تغییر داده اند. این روزها می توانید از روی صندلی مورد علاقه خود هر چیزی از پیتزا گرفته تا جزیره بخرید. به دلیل همین سادگی، فروشگاه های آنلاین جدید دائماً برای پاسخگویی به بخش های مختلف مشتریان ایجاد می شوند. راه اندازی و مدیریت فروشگاه های آنلاین می تواند ارزان تر از شعبه حضوری باشد، اما چگونه می توانید مطمئن شوید که یک موفقیت بزرگ برای شما خواهد بود؟
در این مطلب توصیه هایی برای کارآفرینان آنلاین برای داشتن یک شعبه مجازی موفق را خواهیم گفت
شعبه مجازی کسب و کار
همهگیری کووید-19 حرکت به سوی دنیای دیجیتالی را تسریع کرده است از جمله منو دیجیتال تغییراتی که در این دوره اتفاق افتاده اند، اثرات ماندگاری خواهند داشت. خرید آنلاین بسیار بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته و کسب و کارها باید برای ادامه حیاتِ کاری خود با آن همراه شوند و بستر مناسبی فراهم کنند. الکساندر باربوسا، مدیر مرکز منطقه ای مطالعات توسعه، گفت: در طول همه گیری، عادات مصرف آنلاین در برزیل به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به طوری که بخش بیشتری از کاربران اینترنت محصولات ضروری مانند غذا و نوشیدنی، لوازم آرایشی و دارویی را خریداری می کنند.
افزایش خرید آنلاین در طول کووید-19 بین کشورها متفاوت است، با بیشترین افزایش در چین و ترکیه و ضعیفترین آن در سوئیس و آلمان، جایی که افراد بیشتری از قبل در تجارت الکترونیک مشغول بودند. یومی کاسترو، بنیانگذار و مدیر عامل Inveon، گفت: شرکتهایی که تجارت الکترونیک را در مرکز استراتژیهای تجاری خود قرار میدهند، برای دوران پس از کووید-19 آماده هستند.
شعبه مجازی موفق
به نظر می رسد راه اندازی یک فروشگاه آنلاین بسیار آسان است. فقط یک دامنه، هاست خوب، سیستم مدیریت محتوا و موضوع را ترکیب کنید. اما در واقعیت، ایجاد یک فروشگاه آنلاین خوب سخت است، و حتی دشوارتر است که آن را موفق و کاربر پسند کنید.
در اینجا به نکات مفیدی می پردازیم که به شما در داشتن شعبه مجازی موفق کمک می کنند:
- صفحه نخست
صفحه اصلی، چهره شرکت و کسب و کار است. بنابراین باید خوانا و واضح باشد. مشتریان شما برای زمان گران بهای خود ارزش قائل هستند، بنابراین آنها چند دقیقه را صرف کشف آنچه می فروشید یا خدماتی که ارائه می دهید نمی کنند. در انتقال مهم ترین اطلاعات به مشتریان خود مختصر و مستقیم باشید. از گذاشتن متن زیاد و اطلاعات بی ربط خودداری کنید. مشتری باید بتواند در عرض چند ثانیه متوجه شود که فروشگاه شما چه چیزی ارائه می کند.
یک صفحه اصلی خوب همچنین به دستهها پیوند میدهد تا ناوبری سایت را آسان کند و تجربه کاربر را بینقص کند. همچنین ممکن است بنرهایی با پیشنهادات و تبلیغات ویژه وجود داشته باشد. گاهی اوقات شما همچنین نیاز به قرار دادن مخاطبین یا حتی چت آنلاین برای پاسخ سریع به تمام سوالات مشتریان دارید. چت های زنده معمولا بالاترین سطح رضایت را برای هر کانال خدمات مشتری با 73٪ دارند، بنابراین میتوانید در فروشگاه خود آن را داشته باشید.
- صفحات دسته بندی
برای لحظه ای فروشگاه آنلاین خود را به عنوان یک فروشگاه حضوری در نظر بگیرید. صفحات دسته بندی شما مانند بخش های کوچکتر آن هستند. بنابراین آنچه را که در قفسهها دارید به مشتریان نشان دهید: تصاویر را قرار دهید، گزینه افزودن به سبد خرید و شاید برخی اطلاعات مفید دیگر (توضیحات کوتاه، رتبهبندی، و غیره). همچنین میتوانید گزینههای مرتبسازی بر اساس پرفروشها، تعداد نقدها، قیمت، جدیدترین و غیره اضافه کنید. اگر تصمیم به مرتبسازی دارید، مطمئن شوید که تمام تگهای متعارف و ناوبری را به درستی تنظیم کردهاید تا گوگل را با محتوای تکراری آزار ندهد. به یاد داشته باشید که دستورالعملهای Google را رعایت کنید. بله، گوگل روی بسیاری از تصمیماتی که در مورد وب سایت خود می گیرید تأثیر خواهد گذاشت، فقط آن را بپذیرید.
- صفحه محصول
یک مشتری از طریق سایت شما وارد می شود تا در صفحه محصول قرار گیرد. قصد او این است که محصول جالبی پیدا کند و احتمالاً خرید کند. تصمیم نهایی تا حد زیادی به کیفیت و کمیت اطلاعاتی که ارائه می کنید بستگی دارد. اما این بدان معنا نیست که شما باید یک توضیح 1000 کلمه ای بنویسید (شما می توانید کلمات را برای راهنمای کاربر یا حتی یک پست وبلاگ در مورد محصول ذخیره کنید). هدف شما این است که تمام اطلاعات مربوطه را در سریع ترین زمان ممکن نشان دهید، بنابراین باید به شیوه ای کاربرپسند سازماندهی شود.
اجزای ضروری صفحه محصول:
- تصاویر
مطمئنا شما دیده اید که مردم چگونه محصولات را در فروشگاه ها انتخاب می کنند. آنها به دقت محصول، رنگ، شکل، بستهبندی آن را مطالعه میکنند، لباسها را امتحان میکنند، مواد آن را مطالعه میکنند، و غیره. اما در فروشگاه آنلاین نمیتوانند این کار را انجام دهند. بنابراین باید این شکاف اطلاعاتی را پر کنید تا تجربه مشتری رستوران ارائه دهید. از تصاویر با کیفیت بالا با زوم و انتخابگر رنگ استفاده کنید.
- شرح
شما می توانید یک توضیح کوتاه برای خواندن سریع و یک توضیح طولانی تر با جزئیات فنی ارائه دهید. این به شما بستگی دارد که از کدام گزینه های قالب بندی و نمایش استفاده کنید، اما باید در صفحه خوب به نظر برسد. علاوه بر این، دقت کنید تا توضیحات منحصر به فردی برای محصول بنویسید.
- قیمت
اکثر فروشگاه های آنلاین قیمت ها را نشان می دهند و جای تعجب نیست، مردم ترجیح می دهند اطلاعاتی کامل از شما داشته باشند. این به ویژه در مورد پول صادق است، هیچ کس دوست ندارد با دارایی های خود که به سختی به دست آورده است، ریسک های بی اساس انجام دهد. اگر محصولی با تخفیف است، آن اطلاعات را تبلیغ کنید. قیمت فروش را با قیمت فعلی مقایسه کنید.
- افزودن به سبد خرید
بیایید صادق باشیم، هدف اصلی شما این نیست که طرح، عکس یا هر چیز دیگری را نشان دهید. هدف اصلی شما فروش است. بنابراین گزینه ای برجسته برای خرید ایجاد کنید. این فراخوان شما برای اقدام است که باید شنیده شود. علاوه بر این، میتوانید گزینههای «افزودن برای مقایسه» و «افزودن به فهرست علاقهمندان» را نمایش دهید.
- مرتبط بفروشید
اگر مشتری محصولی را بخرد عالی است، اما می توانست بیشتر بخرد! بنابراین هدف شما در اینجا این است که محصولات بیشتری را ارائه دهید که با سلیقه مشتری شما مطابقت داشته باشد. میتوانید محصولات مرتبط و/یا مشتریانی که این مورد را نیز خریدهاند، نشان دهید.
- پیشنهادات ویژه و تبلیغات
خب، بیایید تصور کنیم که در حال حاضر یک سایت با صفحه اصلی، دسته بندی ها و صفحات محصولات عالی دارید. اکنون باید مشتریان جدید جذب کنید و مشتریان قدیمی را وادار به بازگشت کنید. شما باید یک برنامه بازاریابی ایجاد و تبلیغات را راه اندازی کنید.
الزامات تبلیغات:
- صفحات فرود (Landing page)
اگر یک مجموعه جدید یا یک دسته بندی خاص را در فروشگاه خود راه اندازی کنید، می توانید آن را بی سر و صدا بسازید! یا تبلیغاتی ایجاد کنید و آن را با صدای بلند پخش کنید! ممکن است برای آن به یک صفحه فرود خوب نیاز داشته باشید. برای مثال، یک اسکرین شات از یک صفحه با شمارش معکوس راه حل خوبی برای ایجاد احساس فوریت است. طراحی و پیامی که صفحه فرود شما منتقل می کند تا حد زیادی به کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد.
- کدهای تخفیف
می توانید در مناسبت ها و تعطیلات مختلف به مشتریان خود تخفیف بدهید که ممکن است جهانی (مانند سال نو)، اعتقادی (مثلاً روز عید فطر) یا حتی شخصی (تولد، سفارش چندم و غیره) باشد.
- بازی سازی
گیمیفیکیشن نقش مهمی در تجارت الکترونیک ایفا می کند و شما باید نحوه استفاده از آن را بیاموزید. می توانید بازی های مختلفی ایجاد کنید که به مشتریان کمک می کند امتیاز یا کدتخفیف کسب کنند. مردم دوست دارند سرگرم شوند. شما فقط باید رویکرد مناسب را پیدا کنید.
- ردیابی و تجزیه و تحلیل
هنگامی که زمان و تلاش زیادی را در بازاریابی و به طور کلی در سایت خود سرمایه گذاری می کنید، می خواهید بدانید که چگونه بر کاربران شما تأثیر می گذارند. ساده ترین راه برای به دست آوردن این اطلاعات، تنظیم کد Google Analytics است. پس از اتمام، در اینجا چند کار مهم وجود دارد که باید انجام دهید:
- ایجاد 3 نمایش: اول با داده های خام. دوم با فیلترهای مختلف (مانند محدودیت IP). سوم برای آزمایش ویژگی های جدید (فیلتر، گروه بندی و غیره) است.
- تعیین اهداف: افزودن به سبد خرید، خرید، ثبت نام در خبرنامه و غیره.
- تنظیم ردیابی تجارت الکترونیک
ساخت آسان شعبه مجازی
شما با ماپرا می توانید فروشگاه آنلاین اختصاصی بدون هیچگونه دانش فنی و مهارت طراحی از سمت شما، به طور خودکار و با طراحی جذاب بسازید. و از نرم افزار رستوران بیشترین بهره را ببرید. فروشگاه مجازی با سلیقه و لوگو و برند اختصاصی شما ساخته میشود و با داشتن آن می توانید فروش و حیطه مشتریان خود را افزایش دهید.