اگر صاحب یک رستوران فست فود هستید، احتمالا می دانید که مشتریان شما برای راحتی و سرعتی که در پخت و تحویل غذا ارائه می دهید شما را انتخاب کرده اند. پس منویی که همچنان سفارش دهی را برای آن ها آسان و به صرفه کند یکی از کارهایی است که موفقیت شما را چند پله جلوتر می اندازد؛ زیرا که منو منعکس کننده هویت آشپزخانه رستوران است و آیتم های جذاب آن را نشان می دهد و اشتهای مشتریان بالقوه را تحریک می کند.
طبق آمارهای ارائه شده، مشتریان به طور متوسط فقط 109 ثانیه را مقابل یک منو سپری می کنند. متوجه اصل مطلب شدید؟ شما زمان کمی را در اختیار دارید تا مشتریانتان را برای سفارش آیتم های منو متقاعد کنید.
در این مقاله، 7 مرحله کلیدی برای ساختن منوی فست فود را بررسی خواهیم کرد. راهنمای ما را دنبال کنید تا اسرار یک منوی فست فود موفق را کشف کنید!
هنگام انتخاب غذا و نوشیدنی برای منوی خود، چندین پارامتر وجود دارد که باید در نظر بگیرید:
بعد از مشخص کردن این موارد، می توانید غذاهای رایج هر رستوران فست فودی را به منو اضافه کنید و یک هفته منو را تست کنید. در نسخه آزمایشی آیتم هایی مانند «برگر هفته»، «پیتزای روز» یا یک غذای مبتنی بر رویدادهای جاری، مانند «ساندویچ نوروز» حتما قرار دهید. به این ترتیب، می توانید منو و غذاها را تست کنید و اگر نتیجه همان طور بود که می خواستید، غذاها را نهایی کنید.
در نظر بگیرید که سودآوری و محبوبیت غذاها اهمیت دارند و باید راهنمای تصمیم گیری شما باشد. این همان چیزی است که ما به آن مهندسی منو می گوییم. برای تجزیه و تحلیل منو باید بین موارد زیر تمایز قائل شوید:
این تجزیه و تحلیل به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که کدام غذاها شایسته قرار گرفتن در منوی شما هستند. این اطلاعات همچنین به شما کمک می کند تا تصمیماتی بگیرید درباره تعدیل قیمت ها، تغییر آیتم های بدون سود و غیرمحبوب، تغییر نام غذاها، تجدید نظر درباره درآمدها یا تغییر مکان بعضی آیتم ها در منو.
حالا نوبت به تعریف نام غذاها و توضیحاتشان می رسد. یک عنوان و دو خط توضیح برای متقاعد کردن مشتریان شما برای سفارش یک غذای خاص کافی است. این اطلاعات باید بدون فاش کردن همه چیز (مواد تشکیل دهنده، منشاء محصول)، حواس مشتری (بافت، طعم، بو، ظاهر) را بیدار کند و حس کنجکاوی را برانگیزد.
پیشنهاد خواندن: ده قدم طلایی برای طراحی منوی رستوران که مشتریان شما را جذب میکند.
در وسط غذای اصلی، دسر یا پیش غذا و نوشیدنی قرار ندهید. یعنی باید هنگام طراحی منو به خاطر بسپارید که هر نوع آیتمی را دسته بندی کنید و برای هر کدام فضاهای مختلف بسازید:
هرچه منوی شما کوتاه تر و ساده تر باشد، موثرتر خواهد بود. اگر مشتریان ایده ی شما را در یک نگاه کلی دریابند، همان لحظه تحت تاثیر قرار می گیرند و می توانند از آنچه شما به آن ها ارائه داده اید لذت ببرند و سفارششان را ثبت کنند. منوهای طولانی مشتریان را دلسرد می کند زیرا باعث می شود آن ها زمان بیشتری برای مطالعه و انتخاب سفارششان صرف کنند. علاوه بر این ها، منویی که تعداد غذاهای زیادی را ارائه می دهد، سفارش و سرو را پیچیده می کند که در نهایت بر تجربه مشتری تاثیر می گذارد.
شاید این کار کمی به دقت بیشتری نیاز داشته باشد زیرا که یک گام مهم است و تاثیر مستقیمی روی سودآوری رستوران شما می گذارد. اما می دانید که سیاست قیمت گذاری تان را بر چه عواملی باید استوار کنید؟ موارد زیر را به خاطر بسپارید:
هزینه هر وعده مجموع هزینه تمام مواد لازم برای تهیه یک وعده غذاست. هزینه غذا با تقسیم هزینه مواد اولیه بر قیمت غذا محاسبه می شود. معمولاً بین 25 تا 35 درصد قیمت فروش غذای مورد نظر است. استفاده از فرمول زیر نرخ مورد نظرتان به دست می آید: فروش بدون مالیات = هزینه مواد اولیه/فروش بدون مالیات.
زمانی که می دانید کدام غذاها محبوب و سودآور هستند، می توانید آن ها را ستاره دار کنید و مشتریان را به سمت مسیری هدایت کنید که آیتم هایی را انتخاب کنند که شما می خواهید. البته شما هم باید در این طراحی تمام توانتان را بگذارید تا آیتم ها را به بهترین نحو نمایش دهید.
ابتدا نقاط طلایی منو را شناسایی کنید. سپس آیتم های محبوب و سودآور را در آن نقطه قرار دهید و سعی کنید که با طرح و ترکیبی از رنگ و محتوا و قیمت، مشتریان را نسبت به آن آیتم کنجکاو نگه دارید.
همچنین می توانید با فونت یا رنگ متفاوت توجه مشتریان را به قسمت «پرفروش ها» جلب کنید. حتی می توان قسمتی با عنوان «توصیه سرآشپز» هم برای منو در نظر گرفت.
حالا دیگر وقت چیدمان رسیده. این چیدمان باید هویت و برند رستورانتان را نمایش بدهد. همچنین این منو باید با مفهوم شما، دکوراسیون مکان رستورانتان، وسایل ارتباطی شما و نوع غذاهای سرو شده مطابقت داشته باشد. عکس های منو تا زمانی جذاب اند که دقیقا همانی باشند که مشتریان تحویل می گیرند. مراقب باشید که چیزی فرای توانتان به مشتریان نگویید و نمایش ندهید. در نهایت تصمیم بگیرید که منوی شما آنلاین است یا کاغذی. برای طراحی منوی آنلاین، پیشنهاد می کنم این مقاله را بخوانید: طراحی منو دیجیتال با گوشی موبایل (ساده و کاربردی). کلیک کنید.
برای اطمینان از اینکه همه این تلاش ها بیهوده نبوده، منوی شما باید قابل مشاهده و در دسترس باشد. اطمینان حاصل کنید که در کانال های ارتباطی مختلف مشاهده پذیر است، مانند:
فراموش نکنید که منوی شما می تواند به همان راحتی توسط رهگذران در خیابان مورد بررسی قرار گیرد که کاربران اینترنت در رایانه یا تلفن همراه خود، پس برای دومی، به فکر ارائه یک نسخه تعاملی و آنلاین باشید. خدمات ماپرا به شما برای طراحی منوی آنلاین آنچنان که می دانید به گونه ای است که می توانید به همه آنچه که از یک منوی درجه یک انتظار دارید به دست آورید. کلیک کنید و منوی خود را همین حالا بسازید.
همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید