تجربه فروش بیشتربا نگاه تخصصی تر به مهندسی منو با ماپرا+ آموزش

۱۲

مشتری پس از ورود به رستوران، دروحله اول با چیدمان و دکوراسیون مواجه می شود و دروحله دوم، منوی شما را مشاهده می کند. بنابراین، طراحی و مهندسی منو می تواند موجب سوددهی بیشترو فروش بیشتر گردد. امروزه دردنیا، رشته مهندسی منو دربرخی دانشکده های آشپزی تدریس می شود و رستوران داران به این موضوع پی برده اند که طراحی منو و ظاهر آن تا چه میزان می تواند در رشد فروش تاثیرداشته باشد. ازاین رو، تصمیم داریم تا نگاه تخصصی تری به مهندسی و طراحی منو داشته باشیم و درنهایت منو دیجیتال ماپرا را معرفی و نکاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

مهندسی منو به چه معناست؟

درواقع مهندسی منو شامل تکنیک های روانشناسی می باشد. باتجزیه و تحلیل برخی از رفتارهای روانشناختی می توان راهکارهای استراتژیک را درنظر گرفت و طراحی منو را بااستفاده از این راهکارها انجام داد. با پررنگ کردن یا درمعرض دید قراردادن غذاهای محبوب یا سودآور می توان رشد قابل توجهی در فروش را تجربه نمود. مهندسی منو به میدان می آید تا این مسیر سوددهی را برای شما هموارتر گرداند.

طبقه بندی غذاها طبق مهندسی منو

  1. مدل ستاره: سوددهی فراوان، تقاضای فراوان: شامل غذاهایی می باشد که برای تهیه آنها هزینه زیادی را صرف نمی کنید اما بین مشتریان شما طرفداران زیادی دارد و به طور روزانه تعداد زیادی از این غذا را ارائه می دهید. اگر سیب زمینی سرخ کرده را درمنوی خود دارید، قطعا این غذا در طبقه بندی مدل ستاره قرارمی گیرد.
  2. مدل پازل: سوددهی فراوان، تقاضای کم: شامل غذاهایی می باشد که هزینه زیادی برای تهیه آن صرف نمی کنید و برای شما به صرفه می باشد اما استقبال خوبی ازآن نمی شود. درچنین مدل غذاهایی باید بررسی نمایید که دلیل عدم استقبال از آن چیست. آیا می توان با اندکی تغییرات جزئی در آن، فروش بیشتری حاصل نمود یا خیر؟ گاهی می توانید با کاهش مقدارناچیزی از قیمت آن، افزایش فروش را تجربه کنید. بهتر است تمامی راهکارها را امتحان کنید تا این مدل غذا تقاضای بیشتری داشته باشد.
  3. مدل اسبی: سوددهی کم، تقاضای فراوان: شامل غذاهایی می باشد که هزینه مواد اولیه آنها گران می باشد، اما مشتریان زیادی طرفداران آن هستند. دراین صورت می توانید به دنبال راهی برای کاهش هزینه مواد اولیه باشید. مثلا می توانید مواد غذایی مشابه با قیمت پایین تر را جایگزین نمایید. یا می توانید مقدار پرس این غذا را کاهش دهید. باید توجه نمایید که آیا اکثر مواقع این غذا در بشقاب مشتریان اضافی می ماند و دورریز می شود یا خیر. اگر اینطور باشد، کم کردن مقدار آن می تواند به کاهش هزینه های شما کمک نماید.
  4. مدل سگی: سوددهی کم، تقاضای کم: شامل غذاهایی می باشد که هزینه تهیه آن زیاد می باشد و استقبال چندانی از آن نمی شود. می توانید چنین غذاهایی را از منوی رستوران حذف کنید و غذاهای مدل ستاره را جایگزین نمایید. درصورتی که مایل به حذف آن نباشید می توانید آن را در قسمتی از منو قراردهید که درمعرض دید نباشد و تنها کسانی که طرفدارآن هستند این غذا را انتخاب نمایند. بااستفاده از منودیجیتال به راحتی می توانید این تغییرات را درمنوی رستوران اعمال نمایید و نیازی به پرداخت هزینه برای این تغییرات وجود ندارد. شرکت ماپرا ارائه دهنده منوی دیجیتال و نرم افزار رستوران می باشد که این خدمات را به شما ارائه می دهد.
مشاهده مطلب  داده محوری؛ راهکار مطمئن افزایش اطمینان به آینده برای شما

مراحل مهندسی منو

طبق مطالعات آکادمیک، درسراسر دنیا 4 مرحله برای مهندسی منو درنظر گرفته شده است که دراین قسمت قصد داریم به آنها بپردازیم. رعایت این مراحل موجب داشتن منوی موفق تر و سوددهی بیشتر خواهد شد.

مرحله اول: تجزیه و تحلیل غذاهای منو

بهتر است هرچند وقت یک بار به صورت دوره ای، منوی خود را مرور نمایید تا متوجه اشکالات آن شوید. مثلا به صورت فصلی یا هر شش ماه می توانید این کار را انجام دهید. دراین مرحله، باید میزان فروش غذاها را بررسی نمایید و باتوجه به طراحی منو نتیجه گیری نمایید که چه نکاتی در طراحی منو صورت نگرفته است، اما این کار ممکن است بسیار زمان بر باشد و هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات احتمال بروز خطای انسانی نیز وجود دارد. برای رفع این مشکل و سریع ترشدن روند تجزیه و تحلیل اطلاعات می توانید از نرم افزار فروش ماپرا استفاده نمایید. این نرم افزار در سریع ترین زمان ممکن اطلاعات مشتریان و میزان فروش شما را تحلیل می کند و نتایج و آمارهای نهایی را به شما ارائه می دهد.

مرحله دوم: مشخص نمودن میزان سوددهی و تقاضای هرغذا

در قسمت قبلی دسته های مختلف غذا در منو را معرفی نمودیم. پس از تجزیه و تحلیل غذاهای منوی رستوران، نوبت به مشخص نمودن میزان سوددهی هر غذا و میزان تقاضای آن می رسد. دراین مرحله باید قیمت مواد اولیه مصرفی در غذاها را حساب نمایید و درصد استفاده از آنها در هرپرس غذا را به دست آورید. سپس آمار فروش غذا را نیز بررسی نمایید. البته این مراحل و حسابرسی دقیق هزینه ها می تواند زمان بر باشد. اما شرکت ماپرا این موضوع را حل نموده است، و با ارائه نرم افزار فروش به شما این امکان را می دهد تا آمار دقیق فروش را بدست آورید و سوددهی را در دوره ی مشخص حساب کنید.

مرحله سوم: طبقه بندی اجزای منو

پس از مشخص شدن میزان سوددهی و تقاضا، به راحتی متوجه خواهید شد که هر غذا در کدام دسته بندی قرار می گیرد( طبق دسته بندی که در قسمت قبلی ذکرکردیم). سپس می توانید نموداری رسم کنید و این موارد را درآن قراردهید. دراین صورت متوجه میزان وجود هریک از دسته های غذایی در منوی خود خواهید شد. می توانید با مشاهده این نتایج انتخاب های بهتری برای منوی رستوران داشته باشید.

مشاهده مطلب  شعبه مجازی خود را با این 5 تکنیک UI/UX  زیبا کنید!

مرحله چهارم: منو را بازآفرینی کنید

پس از مشخص شدن نقاط قوت و ضعف منو، و دسته بندی غذاها، می توان منوی جدیدی را طراحی نمود و اشکالات آن را برطرف کرد. نکاتی برای طراحی درست منو وجود دارند که از جنبه ی روانشناختی و رفتاری ثابت شده اند. درادامه این نکات را ذکر می کنیم.

  • غذاهای مدل ستاره و پازل را برجسته نمایید

غذاهایی که قصد دارید درمعرض دید قراربگیرند و فروش بیشتری داشته باشند را باید به نحوی متفاوت طراحی نمایید. مثلا دور آنها کادر قراردهید، از رنگ متفاوت برای نوشتن آنها استفاده نمایید، زیرآنها خط بکشید یا تصویری درنزدیکی آنها قراردهید تا توجه بیشتری جلب کند. همچنین، می توانید از عباراتی مانند “مخصوص سرآشپز” یا “جدید” به نام غذا اضافه نمایید. بهتر است که یک یا دو غذا را با این روش ها هایلایت نمایید. درغیراین صورت، بیشتر آیتم ها شبیه یکدیگر خواهند شد و جذابیتی نخواهند داشت.

  • از عبارات دلنشین استفاده نمایید

طبق تحقیقی که توسط دانشگاه کورنل انجام شده است، غذاهایی که برای توصیف آنها از عبارات بهتری استفاده شده است 27% فروش بیشتری دارند. لیست کردن آیتم هایی غذایی کافی نیست. حتی ذکر کردن مواد اولیه آن نیز جذاب نیست. بهتر است از عبارات مهیج برای توصیف غذاها استفاده نمایید و برای نام آنها خلاقیت به خرج دهید. دراین صورت مشتریان با دیدن منو متوجه خواهند شد که برای تهیه غذای آنها چه عشق و علاقه ای صرف می شود.

  • الگوهای حرکت چشم را نادیده نگیرید

طبق مطالعات روانشناختی، چشم ها درصورت مواجه با تصویرجدید، الگوهای حرکتی متفاوتی را دنبال می کنند. به طورکلی سه نقطه مهم در منو وجود دارد که به آنها مثلث طلایی می گویند. یکی از اجزای این مثلث مرکز صفحه می باشد. نقطه دیگر گوشه بالایی سمت راست و نقطه آخر، گوشه بالایی سمت چپ می باشد. احتمال مشاهده این سه نقطه در منو بیشتراز سایر نقاط می باشد. به همین دلیل بهتر است غذاهای پرطرفداررا دراین نقاط قراردهید.

مرحله پنجم: نتایج حاصل از منوی جدید را بررسی نمایید

پس ازگذشت چند ماه از طراحی منوی جدید، بهتر است دوباره مهندسی منو را درآن اجرایی نمایید و ایرادات احتمالی آن را برطرف نمایید. با بررسی دوره ای منو و مهندسی منو می توانید در کسب وکار خود موفق تر عمل نمایید و رقابت بیشتری در بازار داشته باشید.

نتیجه گیری

امروزه با افزایش رقابت در حوزه صنعت رستوران، باید سنجیده ترعمل کرد. زیرا در صورت نداشتن برنامه نمی توان موفق شد و حتی احتمال ضرر مالی نیز وجود دارد. یکی از اقدامات سنجیده در رستوران داری را می توان مهندسی منو دانست. دراین مقاله سعی داشتیم تا مراحل مهندسی منو و نکات مهم مربوط به آن را به اشتراک بگذاریم و نگاه هوشمندانه ای به این موضوع داشته باشیم.

امتیاز دادن به این نوشته post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید

ما در شبکه های اجتماعی