احتمالا تا به حال فست فود یا غذا را به صورت آنلاین سفارش داده اید. پیشنهادات شخصی سازی شده یا براساس پیشنهادات قبلی یا طبق سلیقه خودتان دریافت کرده اید؟ هوش مصنوعی دقیقا همان جاست. اما کارشناسان فناوری معتقدند که هوش مصنوعی در آینده حضور عمیق تری خواهد داشت.
در حالی که هوش مصنوعی می تواند یکی از روش های مفید برای توسعه و رشد کسب و کارها باشد، اگر به روش های درست استفاده شود، می تواند ابزار فوق العاده راهگشایی باشد. از دستیارهای صوتی دیجیتال و تشخیص چهره در تلفن های همراه گرفته تا برنامههای سفر که بر ترافیک نظارت میکنند، هوش مصنوعی در زمان کاربران صرفه جویی می کند و روندهای مختلف در زندگی روزمره را بهبود می دهد. برای مثال از حوزه های شخصی تا حرفه و صنایع متعدد از جمله بخش رستوران داری از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندهای خدماتی و سادهسازی عملیات استفاده می کنند و نقش با ارزش هوش مصنوعی را برجسته می کنند.
هوش مصنوعی در حال حاضر توانسته صنعت رستوران داری را در مسیر رشد و تحول به جایگاه امنی برساند. به طوری که 84 درصد از مدیران معتقدند که برای پیشبرد اهداف رشد رستورانشان باید از هوش مصنوعی استفاده کنند. در این مقاله، روش هایی را به اشتراک می گذاریم که هوش مصنوعی می تواند به صنعت رستوران داری در صرفه جویی زمان، کاهش ضایعات غذا، بهبود خدمات مشتریان و به دست آوردن مشتریان جدید کمک می کند.
برای شروع، پیشنهاد میکنم این مقاله را بخوانید: هوش مصنوعی چیست و چه کاربردی دارد؟
۱. هوش مصنوعی تجربیات شخصی شده ارائه می دهد
بالاخره مشتری ها می توانند پیشنهادهای شخصی سازی شده دریافت کنند. هوش مصنوعی می تواند برای هر یک از مشتری ها منوی شخصی طراحی کند. فکر کنید که هر مشتری با دیدن چنین منویی در رستوران شما، با برندتان درگیر و برای خرید ترغیب می شود. اما چطور کار می کند؟ این سیستم، سابقه سفارش های مشتریان را تحلیل می کند، ترجیحات غذایی آن ها را بررسی می کند، محدودیت های رژیمیشان را شناسایی می کند و منویی کاملا اختصاصی برای هر یک از مشتریان ارائه می دهد. نرم افزار رستوران درسترسی هوش مصنوعی به این نوع اطلاعات را آسان تر از قبل می کند. برای مثال اگر مشتری دچار بیماری فشار خون است، منو به طور خودکار غذاهایی را به او پیشنهاد می دهد که او را از خطرات احتمالی حفظ کند.
پیشنهاد خواندن: میزان تاثیر باشگاه مشتریان در جذب مشتری رستوران چقدر است؟
این نکته را حتما مدنظر داشته باشید. هوش مصنوعی زمان و مکان و شرایط آب و هوایی مشتری را بررسی می کند و براساس احساساتی که تجریه می کند، برای او پیشنهادات مناسبش را ارائه می دهد. از چه طریق این کار را انجام می دهد؟ با تحلیل تعاملات و اطلاعاتی که در تلفن همراهتان ثبت می کنید. به خاطر داشته باشید که هوش مصنوعی می خواهد شما زیستِ آسان تری را تجربه کنید.
۲. مشتریان وفادرتان را برای خدمات بیشتر شناسایی می کند
این ابزار چطور کار می کند؟ ابتدا چهره مشتریانتان را ثبت می کند و با تحلیل سفرِ خریدشان در رستوران شما، مشتری هایی که مکرر این مسیر را طی کرده اند شناسایی می کند و خدمات انحصاری را برای آن ها در نظر می گیرد. شما می توانید از این داده ها برای ارتقای خدمات باشگاه مشتریان بهره بگیرید و به آن دسته از افراد که بیش از دیگران در رستوران شما سفارشی ثبت کرده اند جایزه های خاص و هم سو با ترجیحات غذایی شان پیشنهاد دهید.
هوش مصنوعی تا جایی پیش رفته که می تواند شما را درباره ی مشتریانی که در معرض خطر از دست رفتن هستند آگاه کند و با ارسال پیامک ها یا ایمیل های درگیرکننده، به آنان پیشنهادات منحصر به فرد ارائه دهد تا به رستوران شما بازگردند.
پیشنهاد خواندن: ۵ روش تبدیل مشتریان به مشتریان وفادار در رستوران.
۳. زمان سرآشپزها را کاهش می دهد
آشپزخانه ای را تصور کنید که به هوش مصنوعی مجهز است. خیلی آسان سفارشات مشتریان را پیش بینی می کند و براساس منوهای شخصی سازی شده، آیتم های خاص مشتریان را به آن ها ارائه می دهد و برای سرآشپزهایی باید همیشه مشغول آماده کردن غذاها باشند زمان می خرد. اینطور سرآشپزها با تعامل و شناخت سلیقه مشتریان، بیش از گذشته می توانند روی آیتم های منو تمرکز کنند. یکی از ابزارهایی که برای هوشمندسازی آشپزخانه و خلاقیت سرآشپزها می توانید از آن استفاده کنید KDS است. در این مقاله به طور کامل با این فناوری آشنا شوید. کیک کنید.
۴. فروش رستورانتان را افزایش می دهد
افزایش فروش برای هر کسب و کاری هنر است و پلتفرم هوش مصنوعی مناسب می تواند سطح بالاتری را برای رستوران شما رقم بزند. به عنوان مثال، هنگامی که یک مشتری برگری سفارش می دهد، هوش مصنوعی می تواند برای او پیشنهاداتی داشته باشد که باعث هزینه بیشتر و افزایش فروش شما شود. برای مثال به او می گوید: «با اضافه کردن بیکن یا افزایش سایز برگرتان و داشتن سس مخصوص، تجربه متفاوتی را برای خودتان رقم بزنید.» آن ها در آن لحظه شگفت زده می شوند زیرا شما آن ها را کاملا واقع گرایانه مشاهده کرده اید و به آن ها پیشنهادهای ایدئال داده اید. چنین اتفاقی به طور مستقیم میانگین درآمد کلی رستوران شما را افزایش می دهد .سیستمهای هوش مصنوعی (AI) مانند Livelytics نیز میتوانند اثربخشی پیشنهادات مختلف را کنترل کرده و در طول زمان بهبودشان دهند. در نظر داشته باشید که اگر فرایندهای هوش مصنوعی به درستی انجام شود، در کنار افزایش فروش، تجربه مشتریان با ارائه توصیه ها و پیشنهادات شخصی سازی شده، بسیار مطلوب و جذاب خواهد بود و خاطره به یاد ماندنی و زیبایی را برای آن ها خواهد ساخت.
۵. آیتم های منو را بهینه و به صرفه می کند
بیابید با هم نحوه عملکرد هوش مصنوعی در مدیریت قیمت گذاری هوشمندانه آیتم های منو را مرور کنیم:
- قیمت گذاری پویا: رستوران ها قیمت های منو را براساس مواردی مانند شلوغی، ساعت و حتی آب و هوا تغییر می دهند. بنابراین، وقتی خیلی شلوغ است، ممکن است قیمت ها کمی بالا برود، اما وقتی ساکت تر است، ممکن است برای جذب مشتریان بیشتر قیمت کاهش پیدا کند و بیشتر بفروشد. این ها کار هوش مصنوعی است.
- تبلیغ اقلام سودآور: بعضی از رستوران ها برخی از آیتم های منو را در منو برجسته می کنند. چرا؟ چون آن ها متوجه شده اند که کدام یک از آیتم ها بیشترین درآمد را برایشان دارد. شما هم با قیمت گذاری هوشمندانه تر توسط هوش مصنوعی، آیتم های مختلف را با تخفیف به مشتریان ارائه دهید و فروشتان را افزایش دهید.
- قیمت گذاری شخصی: گاهی اوقات رستورانتان دقیقاً می داند که مشتریانش چه می خواهند. چون از خریدها و ترجیحات گذشته مشتریانتان برای ارائه تخفیف های شخصی استفاده می کنید.
- بسته بندی ارزش افزوده: رستوران شما می تواند اقلام یا خدمات تکمیلی را با تخفیف به مشتریان ارائه دهد تا برایشان ارزش ایجاد کنند و فروش را افزایش دهند. برای مثال می توانید به مشتریان بسته های خانوادگی یا نوشیدنی های جدید یا دسرهای خوش طعم پیشنهاد کنید تا آن ها تشویق شوند که در رستوارن شما بیشتر خرج کنند.
۶. بازاریابی رستورانتان را بهبود می دهد
هوش مصنوعی داده های منو درباره آیتم های محبوب، ساعات شلوغ و خلوت رستوران، فرآیند رزور غذا و رفتار مشتریان را تجزیه و تحلیل می کند. حالا می توانید تصور کنید که با این داده ها، تا چه اندازه می توانید یک برنامه بازاریابی هدفمند برای جذب مشتری و افزایش فروش بچینید. برای مثال می توانید براساس تصویری که از ترجیحات مشتریان دارید، در روزهای خاصی از زندگی شان آن ها را برای صرف یک وعده خوشمزه به رستورانتان دعوت کنید.
برای مثال رستوران مکدونالد از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دادههای مشتریان، شناسایی روندهای جدید و اصلاح آیتم های منو به گونه ای استفاده کرده اند که فروش را افزایش داده است.
- بازاریابی ایمیلی: با استفاده از هوش مصنوعی خودکار برای مشتریانتان ایمیل بفرستید. برای مثال، میتوانید ایمیلی را طراحی کنید که به طور خودکار برای مشتریانی که در شصت روز گذشته به رستوران شما نیامده اند ارسال شود. مثلا به آن ها بگویید: «دلمان برایتان تنگ شده است» و 25 درصد تخفیف در قبض بعدی به آن ها بدهید.
- تبلیغات هدفمند: هوش مصنوعی به رستوران ها فرصت ایجاد کمپین های تبلیغاتی ویژه فراهم می دهد تا بتوانند ابتدا مشتریانشان را تحت تاثیر قرار دهند و سپس به ثبت سفارش ترغیبشان کنند. به عنوان مثال،KFC از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دادههای مشتریان و ایجاد تبلیغات هدفمند استفاده کرد که منجر به افزایش 12 درصدی در فروش شد.
- مدیریت رسانه های اجتماعی: هوش مصنوعی روندها، احساسات و تعامل رسانه های اجتماعی را برای بهینه سازی استراتژی های بازاریابی تجزیه و تحلیل می کند و مشتریان را در مسیر آگاهی از برند و پیشنهادهای رستوران قرار می دهد. به گونه ای که مشتری در زمان های گرسنگی، به رستورانی جز رستوران شما فکر نکند. به عنوان مثال، استارباکس از هوش مصنوعی استفاده می کند تا مکالمات رسانه های اجتماعی و روندها را تحلیل کند و همیشه و همیشه در دسترش مشتریان باشد و آگاهی ها را از برندش افزایش دهد.
نتیجه گیری
آینده را امروز می چیند و حالا با توجه به تغییراتی که هوش مصنوعی در صنعت رستوران داری رقم زده، می توانیم چنین نتیجه بگیریم که زمین بازی رستوران داری در حال یک گذار عمیق است. از نرم افزار رستوران و امکانات هوشمندی که به شما و کارکنانتان ارائه می دهد غافل نشوید. نرم افزار رستوران ماپرا نیز در کنار ابزارهای هوشمند، داده های عمیق و مختلف رستوران شما را بررسی می کند و نیازهای اساسی تان را پیش از آن که پیچیده و غیرقابل حل باشد اولویت بندی می کند.
با این همه، با هوش مصنوعی شما متوجه می شوید که چه چیزی باعث سودآوری رستوران شما می شود و چه چیزی رستوران شما را به زیان می رساند. همچنین به شما امکان می دهد تصمیمات بهتری بگیرید و با استفاده از مزایای پیچیده هوش مصنوعی، می توانید خود را به عنوان یکی از رهبران این صنعت تثبیت کنید و معیارهای موفقیت را جا به جا کنید.
پیشنهاد می کنم برای شروع، این مقاله را بخوانید و به این فکر کنید که دوست دارید چگونه هوش مصنوعی را در رستورانتان پیاده کنید.