ما احساس میکنیم که باشگاههای مشتریان همیشه وجود داشتهاند، اما در واقع ایده باشگاه مشتریان برای اولین بار در اواخر دهه 1970 در ایالات متحده مطرح شد. زمانی که دولت ایالات متحده اقداماتی را برای کاهش موانع خطوط هوایی ناشی از مقررات فدرال با تصویب قانون مقررات زدایی خطوط هوایی انجام داد. در نتیجه مقررات زدایی مستقیم، رقابت افزایش یافت و شرکت های هواپیمایی به دنبال پیشرفت هایی بودند که به آنها امکان میداد سهم بازار خود را افزایش دهند. در ماه می 1981، امریکن ایرلاینز گامی را برداشت که این تفاوت عمده را ایجاد کرد. طرح باشگاه مشتریان خود را راهاندازی کرد. باشگاههای مشتریان بر این منطق بنا شدهاند. هر زمان که مشتری وفادارتر و قابل نگهداری تر باشد، فروش و سود بیشتری را به همراه خواهد داشت.
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاهمشتریان یا برنامه وفاداری مشتری برنامه ای است که در ازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید نمایان می شود) به گروه خاصی از مشتریان از بین مشتریان فعلی شرکت، مزایایی ارائه می دهد. این مزایا را میتوان به صورت کوپن، محصولات رایگان، مزایای قابل دریافت در شرکت های دیگر و موارد دیگر ارائه داد. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، بازاریابی یک به یک و ارتباطات رو به رشد تعدادی از استراتژیهای مورد استفاده شرکتها برای جذب و حفظ مشتریان هستند. از باشگاههای مشتریان، معمولاً به عنوان برنامههای وفاداری از طریق روابط نزدیک از آنها یاد میشود.
باشگاه مشتریان رستوران یک برنامه وفاداری مشتری است که به طور خاص برای رستوران ها و مشتریان آنها طراحی شده است. برنامههای وفاداری مشتری هزینههای مشتریان تکراری را ردیابی میکنند و سپس به آن وفاداری که امتیازهایش میتواند با پاداش مبادله شود، پاداش میدهند. جوایز برنامههای وفاداری رستوران معمولاً شامل وعدههای غذایی با تخفیف، آیتمهای منوی رایگان، یا حتی دسترسی به رویدادها و خدمات انحصاری است.
افراد عادی وفادار تمایل دارند بیشتر خرج کنند و تراکنش های بزرگ تری ایجاد کنند. بنابراین، چگونه میتوانید غذاخورها را راضی نگه دارید و برای خرید بیشتر برگردانید؟ به غیر از غذای عالی و خدمات مشتری، هیچ چیز یک مشتری جدید را کاملاً مانند یک سامانه باشگاه مشتریان رستوران که به طور مداوم به آنها پاداش می دهد، ترغیب به بازگشت نمی کند.
بسیاری از همتایان شما در حال حاضر از این نرم افزار رستورانی استفاده می کنند. بر اساس نظرسنجی مدل کسب و کار مشاوره نرم افزاری (روش شناسی)، 58 درصد از پاسخ دهندگان بودجه برنامه وفاداری خود را برای اولین بار حفظ کردند، (29 درصد) افزایش دادند، (23 درصد) بودجه برنامه وفاداری را برای اولین بار اضافه کردند.
معرفی باشگاه مشتریان ماپرا
شاید برای تصمیمگیری در مورد نوع باشگاه مشتریان که باید اجرا کنید مشکل دارید. یا شاید شما در حال حاضر یک باشگاه مشتریان داشته باشید اما آنطور که انتظار دارید نیست. درست همانطور که منوی شما برای تازه و جالب ماندن نیاز به، به روز رسانی دوره ای دارد، برنامه وفاداری مشتری شما نیز همینطور است.
ما در مجموعه ماپرا میدانیم که ارائه ایدههای بهترین باشگاه مشتریان برای رستورانها میتواند مشکل باشد. بنابراین در زیر به چند گزینه برای برنامه وفاداری رستوران اشاره کردهایم.
بررسی امکانات باشگاه مشتریان ماپرا
این نرم افزار رستورانی هم برای رستوراندار و هم برای مشتری فوقالعاده راحت است و مسلماً یکی از کمتهاجمیترین گزینهها است. همه آنها از مشتری میخواهند که یک برنامه را دانلود کند. با یک حساب کاربری ثبت نام کند و هر بار که از رستوران شما حمایت می کند شروع به بازخرید جوایز از طریق آن کند.
با منوی دیجیتال و فاکتور آنلاین رستوران فرآیند انتخاب گزینه های غذایی به یک تجربه فوق العاده جذاب و تعاملی تبدیل می شود. رستوران داران می توانند پس از انتخاب غذای اصلی، انتخاب یک غذای جانبی را به مشتریان ارائه دهند. آنها همچنین میتوانند تجربههای انتخابی فراگیر «خودت را بساز» داشته باشند. با این انتخاب فراگیر مهمانان میتوانند انتخابهای غذایی آگاهانهتری بر اساس کالری داشته باشند. با این برنامه وفاداری رستوران خود، می توانید یک رابطه شخصی با مشتریان خود ایجاد کنید که با کارت های وفاداری کاغذی یا پلاستیکی امکان پذیر نیست.
در کنار مزایای منوی دیجیتال با فاکتور آنلاین رستوران، دیگر شما دغدغه پرداختهای غیر حضوری را ندارید. وبه راحتی میتوانید با پذیرش سفارشات اینترنتی و تلفنی درآمد رستوران خود را چندین برابر کنید.
- ساده و راحت شوید!
این روزها، همه چیز در مورد راحتی است. بر اساس گزارش وفاداری اوراق قرضه 2019 ، 56 درصد از مشتریان یک برنامه وفاداری را در صورتی که استفاده از آن آسان تر باشد، انتخاب می کنند. این بدان معناست که در نهایت ممکن است بیش از نیمی از ثبت نامهای احتمالی خود را در یک رستوران رقیب که برنامه وفاداری سادهتر و راحتتری دارد، از دست بدهید.
ترفند این است که باشگاهمشتریان خود را تا حد امکان ساده نگه دارید – اگر خیلی پیچیده باشد، آنها را از دست خواهید داد. پیشنهادهای ساده مانند « X بخر، Y بگیر » یا « X خرج کن، Y بگیر » به راحتی قابل درک هستند و مؤثرترین هستند.
- شخصی شوید
سامانه باشگاه مشتریان چیزی بیش از افزایش حفظ مشتری و افزایش فروش انجام می دهد. این سامانهها اگر به درستی استفاده شوند، ابزاری عالی برای ایجاد یک رابطه شخصی با مشتریان شما و ایجاد حس خاص بودن در هر یک از آنها هستند. به عضو جدید برنامه وفاداری خود، هنگام ثبت نام، ایمیل خوش آمدگویی بفرستید و از نام کوچکشان در تماس استفاده کنید. در روز تولدشان یک پیش غذای رایگان یا یک وعده غذایی با تخفیف به آنها بدهید. هنگامی که مدتی است از رستوران شما بازدید نکرده اند. از طریق پیامک یا ایمیل با آنها تماس بگیرید و با ارائه یک تخفیف خودجوش، آنها را تشویق کنید که دوباره وارد شوند.
- کارکنان خود را به حامیان برنامه وفاداری با عملکرد بالا تبدیل کنید
کارکنان شما در خط مقدم نبرد برای جذب مشتریان شما به برنامه باشگاهمشتریان هستند. هنگام دریافت سفارشات مشتریان، آنها باید بپرسند، “آیا شما عضو برنامه وفاداری ما هستید؟” هرچه کارکنان شما دانش بیشتری داشته باشند، کار متقاعد کردن مشتریان برای پیوستن به آنها آسان تر خواهد بود. با دانستن همه مزایا، همه ویژگیها و همه شرایط و ضوابط، کارکنان شما میتوانند با اشتیاق بیشتری با مشتریان جدید درباره این فرایند صحبت کنند.