دلنشین ترین تصویری که یک رستوراندار میتواند به آن فکر کند، میزهای رزروشده و مشتریهای راضی و خندان است. اما واقعا ترجیحتان چیست؟ میخواهید مشتریها را با ابزارهای آنلاین و در دسترس افزایش دهید یا اینکه سیستمهای سنتی را انتخاب میکنید؟ فکر میکنید همۀ مشتریهای شما از سایت یا اپلیکیشن رستوران برای سفارش استفاده میکنند؟ جالب است بدانید که همۀ مشتریها از خدمات آنلاین و دیجیتال بهرهمند نمیشوند. پس به مشتریهایتان از خدمات آنلاینی که عرضه می دهید بگویید. آمارها میگویند مشتریها هنگام سفارش آنلاین، 30 درصد بیشتر از دیگر مواقع هزینه میکنند. این یعنی یک فرصت رشد برای شما. تنها چیزی که نیاز دارید آگاهی از شیوۀ تبلیغ و ایجاد انگیزه در مشتری و مخاطب برای استفاده از خدمات دیجیتال است.
البته راههای زیادی برای ایجاد انگیزه در مشتریانتان برای سفارش آنلاین وجود دارد اما اگر میخواهید بهطور آنلاین مشتریها را جذب کنید، باید رویکرد متفاوتی را پیش بگیرید. برای اینکه مشتریان خود را بهصورت آنلاین افزایش دهید، به بازاریابیهای متفاوتی مانند کارتهای تبلیغاتی، نمادها، رسانههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و موارد دیگر نیاز دارید. پیشنهادهای ما در ادامه برای شما ارائه شده اند.
محبوبیت خدمات سفارش آنلاین غذا با رشد بیش از 300 درصدی بهشدت افزایش یافته است و 40 درصد از کل فروش رستورانها را شامل میشود. مهمتر از همه، 60٪ از مشتریان رستورانها میخواهند بهصورت آنلاین سفارش دهند، در حالی که 42٪ از آنها ترجیح میدهند مستقیماً از رستورانها سفارش دهند. برای شما هم فرقی ندارد. ممکن است مشتریان زیادی پیدا کنید که میخواهند بهصورت آنلاین سفارش دهند، اما شما باید به آنها آموزش دهید که چگونه و از کجا. این مقاله تمام راههای موجود را به شما میگوید.
رستوران شما مملو از آدمهای متفاوت است. میان عطروبوهای خوشمزهای که در رفتوآمد است، گروهی را میبینید که پشت میز نشستهاند و منوی شما را با اشتیاق بررسی میکنند. نگاهشان روی تصاویر غذاها و نوشیدنیها میچرخد و میخواهند غذایی سفارش دهند که دلخواهشان باشد. حواستان هست که درگیری آنها یکی از اهداف رستوران شماست؟
یکی از مهمترین تکنیکهای بازاریابی این است که مشتریها را با محصولات دیجیتال رستورانتان درگیر کنید. منوی دیجیتال یکی از آن دسته محصولاتیست که طراحی خلاقانۀ شما میتواند تا 40 درصد احتمال جذب و ماندگاری مشتریها را بالاتر ببرد. از منوی دیجیتال برای اطلاعرسانی پیام رستورانتان به مشتریها میتوانید استفاده کنید. علاوهبر طراحی خلاقانۀ منوی دیجیتال، میتوانید برای غذاهای پرفروش، محبوب و ویژه جایگاه مخصوصی طراحی کنید تا مشتری را در معرض سفارش غذاهای سودآور قرار دهید.
در برنامهریزیهای ماهانه و سالانه حتما کمپینهای آنلاین را جای دهید. ایمیل مارکتینگ، بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی و ارسال پیامک صدای شما را به گوش مشتریهای بیشتری میرساند. برای مثال، اگر تعداد زیادی مشتری دارید، اطلاعات تماس آنها را جمعآوری کنید و پیامهای شخصی برای آنها ارسال کنید. هرگاه توانستید با آنها ارتباط عمیقی برقرار کنید، خدمات آنلاینِ متفاوتی را که ارائه میدهید به اطلاعشان برسانید.
پیشنهاد خواندن: دیجیتال مارکتینگ رستوران + ۱۲ استراتژی برتر
هنگامی که مشتریان وعدۀ غذاییشان را تمام میکنند و میخواهند حسابشان را با رضایت تسویه کنند، در این فاصله شما میتوانید یک کارت اعتباری حاوی تخفیف ویژه آماده کنید و به آنها ارائه دهید. شاید به ظاهر کارتی که ارائه میدهید تخفیفاتی باشد، اما در واقعیت این کارت همراه با کارت اعتباری مشتری وارد کیف پولش میشود و فردا یا روزهای بعد از جیب او خارج میشود و شما را تداعی میکند. روی کارتهای تبلیغاتی آدرس وبسایت و شبکههای اجتماعیتان را ثبت کنید. دروازۀ ورود افراد به دنیای رستوران شما محتوای آنلاینیست که از مسیرهای متفاوت و گوناگون به او ارائه میدهید.
همه دوست دارند هنگام خرید غذا یا هرچیز دیگری، بتوانند مقداری پول پسانداز کنند. برای ارائۀ چنین پیشنهاداتی به افرادی که آنلاین سفارش میدهند، میتوانید سفارشهای منحصربهفرد در نظر بگیرید. البته که منظورمان ارائۀ تخفیفهای متفاوت نیست و شما میتوانید به آنها دسر رایگان یا کوپن هایی برای سفارشهای بعدی پیشنهاد دهید. با تداوم بخشیدن به ارائۀ این قبیل پیشنهادات، مشتریانتان به دریافت پیشنهادهای منحصربهفرد عادت میکنند و شما نیز به آنها برای سفارش آنلاین از رستورانتان انگیزه میدهید. در وبسایت و شبکههای اجتماعیتان، پیشنهادهای ویژهای که برای سفارشهای آنلاین در نظر دارید، به بازدیدکنندههایی که امیدوارید به مشتری تبدیل شوند ارائه دهید تا شانس خودتان را چند برابر کنید. برای این منظور، میتوانید کنار Qr کدهای رستورانتان روی میزها، یک جملۀ خلاقانه بنویسید و آنها را به وبسایتتان برسانید.
برای مثال، فرض میکنیم اکثر مشتریان شما رستورانتان را در رسانههای اجتماعی دنبال میکنند. بنابراین میتوانید یک کمپین برای آنها راهاندازی کنید و هنگام سفارش آنلاین، پیشنهادهای ویژه را ارائه دهید. این امر باعث میشود مشتریان از پیشنهادهای شما استقبال کنند و سپس سفارششان را ثبت کنند.
اگر میخواهید ذهنها را با هویت برندتان درگیر کنید، پیشنهاد میکنم همیشه پیش چشمهای مشتریها باشید. این یک راه نفوذیست که اگر جدیاش بگیرید، گوی و میدان را بردهاید. برای مثال لحظهای را تصور کنید که مشتری در حال غذا خوردن است و در رستوران شما با جملاتی عمیق یا نشانه ها و علامتهایی جذاب دربارۀ برندتان مواجه میشود. قطعا میدانید که در آن لحظات مشتری هم خوراکی شما را مصرف کرده و هم معنایی را که برندتان بهدنبال درونیسازی آن بوده.
پیشنهاد خواندن: داستان برند رستوران و کافه (Brand story) شما چیست؟
اکنون در رستورانتان قدم بردارید و آسوده باشید. شما راههایی برای جذب مشتریها به روش آنلاین ساخته اید و اینگونه نگرانی و اضطرابی برای جذب مشتریان ندارید. اگر میخواهید دیگر روشهای جذب مشتری را بدانید تا خیالتان از هر جهت آرام بگیرد، پیشنهاد میکنم مقالۀ ۵ تکنیک جذب مشتری رستوران که باید بدانید را بخوانید
همین حالا برای خرید نرم افزار رستوران و کافی شاپ از ما مشاوره بگیرید