مقدمه: دنیای رقابتی رستوران ها و اهمیت وفاداری مشتریان
موفقیت یک رستوران را در کیفیت غذا و خدمات رسانی به موقع می دانید؟ فکر می کنید که هرچه سرآشپزتان خبره تر باشد، مشتریان بیشتری را جذب می کنید؟ آیا مشتریان فقط به دلیل کیفیت غذای شما به رستورانتان باز می گردند؟ باید بگویم که افکارتان کمی درست است اما کامل نیست. در دنیای امروز، موفقیت در صنعت رستوران داری تنها به کیفیت غذا و خدمات سریع محدود نمی شود. یکی از مهم ترین عوامل موفقیت رستوران ها، توانایی در جلب و حفظ مشتریان وفادار است. باشگاه مشتریان رستوران به عنوان ابزاری مدرن و کارآمد، امکان تعامل نزدیک تر با مشتریان را فراهم می کند و به مدیران این فرصت را می دهد که تجربه ای متمایز و منحصربهفرد برای مشتریان خود ایجاد کنند .چیزی که آرزوی هر مدیری است.
این مقاله به بررسی مفهوم باشگاه مشتریان و اهمیت آن در صنعت رستوران می پردازد و با معرفی کاربردها و مزایای آن، نشان می دهد که چگونه این ابزار می تواند به رشد کسب و کارها کمک کند.
باشگاه مشتریان رستوران چیست؟
اجازه دهید در قدم اول باشگاه مشتریان را تعریف کنیم. باشگاه مشتریان رستوران یک سیستم برنامه ریزی شده برای رقم زدن ارتباطی عمیق تر با مشتریان است. این سیستم از طریق ارائه امتیازات، تخفیف ها و پیشنهادات ویژه، انگیزه ای برای بازگشت مجدد مشتریان فراهم میکند. ایجاد انگیزه در مشتریان، شاید اصلی ترین کاری است که مدیران در باشگاه مشتریان به آن فکر می کنند. باشگاه مشتریان، علاوه بر افزایش وفاداری مشتریان، به رستوران ها این امکان را می دهد که اطلاعات ارزشمندی از رفتار خرید مشتریان جمع آوری کنند و از این داده ها برای بهبود خدمات خود بهره بگیرند.
اما نکته ای که باید بدان توجه کنید این مسئله است که با نرم افزار رستوران بهتر و آسان تر به این اهداف دست پیدا می کنید. یک رستوران زنجیره ای با استفاده از نرم افزار رستوران و اجرای باشگاه مشتریان، توانست فروش خود را طی سه ماه ۲۵ درصد افزایش دهد. این رستوران با ارائه تخفیف های ویژه برای خریدهای دوم و سوم، مشتریان جدید را به مشتریان وفادار تبدیل کرد. شگفت انگیز نیست؟
پیشنهاد خواندن: ساخت باشگاه مشتریان /استراتژی، اجرا و تحلیل.
مزایای استفاده از باشگاه مشتریان رستوران
۱. افزایش وفاداری مشتریان
به تازگی مطالعه ای کاربردی انجام شده که نشان می دهد مشتریان وفادار به طور متوسط ۶۷ درصد بیشتر از مشتریان جدید برای رستوران درآمدزایی می کنند. یعنی مشتریان قدیمی با بازگشت چندین و چند باره به رستوران، فروش رستوران را افزایش می دهند. در باشگاه مشتریان ترفند این چنین است که با ارائه امتیازات و پاداش های جذاب، مشتریان را ترغیب به بازگشت می کنند و حس ارزشمند بودن و دوست داشتنی بودن را در آن ها تقویت می کنند.
۲. جمع آوری داده های ارزشمند
باشگاه مشتریان مسیر تازه ای را پیش پای رستوران داران گذاشت. مدیران و فعالان این عرصه می توانند داده های ارزشمندی را از مشتریان را جمع آوری کنند. اطلاعاتی مانند عادات غذایی، زمان های اوج خرید و میزان هزینه کرد مشتریان و موارد این چنینی به رستوران ها کمک می کند که خدمات خود را بهینه سازی کنند. این داده ها از طریق نرم افزار رستوران مدیریت و تحلیل می شوند و استراتژی های بازاریابی مؤثرتری را امکان پذیر می سازند.
۳. تبلیغات هدفمند و شخصی سازی شده
در باشگاه مشتریان، یکی از ویژگی های بارز این است که امکان ارسال پیشنهادات شخصی سازی شده به مشتریان فراهم می شود. به عنوان مثال، اگر مشتری در ماه گذشته چند مرتبه از رستوران شما چلو جوجه کباب سفارش داده باشد، می توان یک پیشنهاد تخفیف ویژه برای این غذا ارسال و او را برای برگشتن به رستورانتان وسوسه کنید.
پیشنهاد خواندن: با این ۵ نکته مشتریان خود را افزایش دهید
چگونه یک باشگاه مشتریان موفق برای رستوران خود راه اندازی کنیم؟
۱. استفاده از نرم افزار رستوران
یک نرم افزار رستوران کارآمد تمامی فرآیندهای مربوط به باشگاه مشتریان را مدیریت می کند. یعنی از ثبت عضویت گرفته تا تحلیل داده ها و ارائه گزارشها، نرم افزار رستوران نقشی کلیدی در موفقیت باشگاه مشتریان ایفا می کنند و باعث می شوند که همیشه برای مشتریانتان پیشنهادهای ویژه داشته باشید.
۲. تعریف ساختار امتیازدهی جذاب
ساختار امتیازدهی باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان را به تکرار خرید ترغیب کند. یعنی مشتریان رستوران شما باید برای بازگشت به رستوران شما باید انگیزه ای داشته باشند، وگرنه آن ها برای خرید از شما نمی توانند فقط به طعم خوش غذای شما اکتفا کنند. به عنوان مثال:
- برای هر ۱۰ هزار تومان خرید، یک امتیاز دریافت کنید.
- با جمعآوری ۲۰ امتیاز، از یک وعده غذای رایگان بهرهمند شوید.
۳. ارائه پیشنهادات ویژه برای مناسبت ها
مشتریان علاقه زیادی به پیشنهادات ویژه در مناسبت ها دارند. ارسال پیام تبریک تولد همراه با یک تخفیف ویژه احساس مثبتی در مشتریان ایجاد می کند. آن ها زمانی که پیام شما را دریافت می کنند، احساس می کنند که ارزشی به آن ها افزوده شده و همین احساس به آن ها انگیزه می دهد تا رستوران شما را برای دفعات بعدی هم انتخاب کنند.
باشگاه مشتریان در ارتباط با دیگر فناوری های نوین رستوران داری
کاست کنترل و باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان می تواند با ابزارهای کاست کنترل ترکیب شود تا از تخفیف ها و پیشنهادات بدون افزایش هزینه ها استفاده شود. به عنوان مثال در مواقعی که موجودی انبار از یک ماده غذایی بیشتر از حد نیاز است، می توان از طریق باشگاه مشتریان، پیشنهادات ویژه ای برای خرید آن غذا ارائه کرد.
پیشنهاد خواندن: کاست کنترل (cost control) چیست؟
منوی آنلاین و باشگاه مشتریان
با ادغام باشگاه مشتریان با منوی آنلاین، مشتریان می توانند امتیازات خود را مشاهده کرده و از تخفیف های ویژه در هنگام سفارش آنلاین استفاده کنند.
پیشنهاد خواندن: طراحی منوی دیجیتال با گوشی موبایل (ساده و کاربردی)
توسعه باشگاه مشتریان رستوران ها
اگر نرم افزار رستوران به شما ابزارهایی کامل و یکپارچه برای ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان ارائه دهد، می توانید به صورت بهینه باشگاه مشتریان رستورانتان را مدیریت کنید. همچنین امکان تحلیل داده ها، ارائه گزارش های دقیق و بهبود استراتژی های بازاریابی نیز برای شما فراهم می شود.
برخی از قابلیت های باشگاه مشتریان:
- امکان تعریف سطوح مختلف برای اعضا (عادی، نقره ای، طلایی و…)
- ارسال پیام های شخصی سازی شده از طریق پیامک یا اپلیکیشن
- ارائه گزارش های تحلیلی از میزان بازگشت مشتریان
باشگاه مشتریان، ابزاری ضروری برای آینده رستوران ها
باشگاه مشتریان رستوران، ابزاری است که به مدیران این امکان را می دهد تا نه تنها مشتریان خود را حفظ کنند، بلکه آن ها را به سفیرانی برای کسب و کار خود تبدیل کنند. با استفاده از فناوری های نوین و ابزارهایی مانند نرم افزار رستوران و قابلیت های پیشرفته ماپرا، می توان تجربه ای استثنایی برای مشتریان ایجاد کرد.